ander blok inbouwen

Rucarodi

Ja.... noe is't uut z'fasol...😖
3 jan 2012
1.154
2.150
Middelharnis
Geachte mede forummers,

Ik rij op een Laverda650 met injectie, oliegekoeld, twee cilinder parallel en zit er aan te denken om er een BMW F800 blok in te proppen, ook injectie, twee cilinder parallel, fysiek zou het moeten passen (denk ik) alleen vraag ik me af of ik alles van het BMW blok moet aanschaffen zoals gasklephuizen, injectie en brandstof systeem etc of kan ik het systeem van de Laverda één op één gebruiken op dit BMW blok. Enige waar ik dan tegenaan zou kunnen lopen is denk ik krukas en temperatuursensor en de aansluiting op spanningsregelaar

De Laverda is oliegekoeld en de BMW vloeistof....zou ik ik dan ook m'n (olie)radiateurs kunnen gebruiken voor vloeistof?

Ik heb 'm al 10 jaar en een beetje verknocht aan het 'kreng' maar nu gaat het blok wat bij geluiden produceren en doet mij het ergste vrezen, full blown revisie kost knap knaken en als ik voor veel minder een ander blok erin kan zetten......waarom niet is mijn gedachte dan.

Ik zal wss veel tekort door de bocht denken maar daar is 't forum voor toch? Ik hoop dat er techneuten zitten die mij kunnen helpen met info..... ;)
 
Mijn broertje had ooit eens Webers op zn 205GTI gebouwd.
Hij heeft toen de de bandstofslangen zo aangesloten onder de motorkap dat de pomp de benzine als het ware gewoon rondpompte.
In dat circuit had ie een T stukje gezet dat naar de carburateurs ging, dit werkt perfect, de druk was op de een of andere manier niet te hoog..
 
leuk project :Y waarom uiteindelijk voor een GPZ500 blok gekozen? niet bang voor te weinig vermogen in vergelijking met het 650 blok?

Thanks :) GPZ had ik in eerste instantie niet aan gedacht tot m'n broer me er op wees, na wat speurwerk op het wijde web begon het vaste vorm aan te nemen. Moest een blok hebben wat tussen de framebalken zou passen, twee cilinder en een redelijk vermogen. De Laverda heeft ongeveer 67 PK en de Kawa zit rond de 60 dus dat is nog acceptabel, had ook naar het rotax 650 blok gekeken wat in de BMW en de Aprilia Pegaso ligt maar die heeft 50 PK en dat vond ik een te grote stap terug, 60 PK is genoeg, kan ik ze iig allemaal de sporen geven *D

Het BMW F800 blok waar ik in eerste instantie naar keek paste er niet tussen helaas, deze heeft de waterpomp aan de zijkant van de kop en was daardoor een 2.5 cm te breed, hier baalde ik flink van B|

Zal binnenkort wel een aantal foto's plaatsen over het ombouwen....

Iedereen bedankt voor de reactie's, weet nu dat het wél moet kunnen, alleen nog uitvoeren O-)
 
Mijn broertje had ooit eens Webers op zn 205GTI gebouwd.
Hij heeft toen de de bandstofslangen zo aangesloten onder de motorkap dat de pomp de benzine als het ware gewoon rondpompte.
In dat circuit had ie een T stukje gezet dat naar de carburateurs ging, dit werkt perfect, de druk was op de een of andere manier niet te hoog..


Ik heb het op dezelfde manier aangesloten zoals je hier omschrijft, maar toch drukt 'ie de benzine erdoorheen, zal of nog even brainstormen over de huidige pomp of een carb pomp aanschaffen, carb's zijn wel goed trouwens want ik had voor tijdelijk er een flesje met benzine boven gehangen en toen was er niks aan de hand
 
Ik heb het op dezelfde manier aangesloten zoals je hier omschrijft, maar toch drukt 'ie de benzine erdoorheen, zal of nog even brainstormen over de huidige pomp of een carb pomp aanschaffen, carb's zijn wel goed trouwens want ik had voor tijdelijk er een flesje met benzine boven gehangen en toen was er niks aan de hand
Hangt je tank te laag dan? Of moet ik nu een stukje terug lezen?
De cbr900rr sc28 1992/1993 heeft brandstofpomp erin zitten, wellicht is dat wat?
 
Hangt je tank te laag dan? Of moet ik nu een stukje terug lezen?
De cbr900rr sc28 1992/1993 heeft brandstofpomp erin zitten, wellicht is dat wat?

Tank hangt idd wat te laag voor de carburateurs, deze zitten ongeveer in het midden van de tank, even een duidelijkere foto van de tank in het frame, op de vorige foto, een paar posts terug heb ik er een hap uit gezaagd voor de luchtfilters
full


Hierbij de bovenkant van de tank, goed te zien zijn brandstofleidingen, de onderste komt van de pomp, de bovenste is de retour. Acherop zie je nog een beetje verstopt de vuldop, deze zit onder de buddyseat.
Brandstofpomp zit inwendig onderin de tank btw dus een pomp van een Blade is een goeie tip :Y thanks....
full


Die groene transparante is de ontluchting trouwens
 
Laatst bewerkt:
Thanks :) GPZ had ik in eerste instantie niet aan gedacht tot m'n broer me er op wees, na wat speurwerk op het wijde web begon het vaste vorm aan te nemen. Moest een blok hebben wat tussen de framebalken zou passen, twee cilinder en een redelijk vermogen. De Laverda heeft ongeveer 67 PK en de Kawa zit rond de 60 dus dat is nog acceptabel, had ook naar het rotax 650 blok gekeken wat in de BMW en de Aprilia Pegaso ligt maar die heeft 50 PK en dat vond ik een te grote stap terug, 60 PK is genoeg, kan ik ze iig allemaal de sporen geven *D

Het BMW F800 blok waar ik in eerste instantie naar keek paste er niet tussen helaas, deze heeft de waterpomp aan de zijkant van de kop en was daardoor een 2.5 cm te breed, hier baalde ik flink van B|

Zal binnenkort wel een aantal foto's plaatsen over het ombouwen....

Iedereen bedankt voor de reactie's, weet nu dat het wél moet kunnen, alleen nog uitvoeren O-)

had het dan niet mogelijk geweest om de waterpomp eraf te halen en te vervangen door een elektrisch aangedreven pomp? of gaat het koelwater direct vanaf de pomp de kop in of uit?
 
Tank hangt idd wat te laag voor de carburateurs, deze zitten ongeveer in het midden van de tank, even een duidelijkere foto van de tank in het frame, op de vorige foto, een paar posts terug heb ik er een hap uit gezaagd voor de luchtfilters
[afbeelding]

Hierbij de bovenkant van de tank, goed te zien zijn brandstofleidingen, de onderste komt van de pomp, de bovenste is de retour. Acherop zie je nog een beetje verstopt de vuldop, deze zit onder de buddyseat.
Brandstofpomp zit inwendig onderin de tank btw dus een pomp van een Blade is een goeie tip :Y thanks....
[afbeelding]

Die groene transparante is de ontluchting trouwens
van een Blade sc28 is een uitwendige pomp. De inwendige zijn ook voor de injectie Blade's.
 
066.JPG


2009-BMW-F800GSk.jpg


BMW_F800_balance_2.jpg


waterpomp+huis eraf, afdekken met metalen plaatje, en waterpomp elders monteren elektrisch aangedreven.
misschien iets om over na te denken?

voor het beter powerwerk (100 pk) een Nuda 900 motor? })

motore.jpg


opgeboorde en gekietelde 800 Bombardier ;)

waterpomp voorbeeldje:

50830pic.jpg
 
Voor de geintresseerden zal ik wat foto,s plaatsen...

Lijdend voorwerp...de Laverda..
full

Super lekker sturend fietsje met een Nico Bakker frame, brembo remmerij, WP meervoudig instelbare vering, marchesini wielen en tweecilinder blok met Weber Marelli injectie. Laat nu net dat blokje wat minder zijn en kandidaat voor revisie.......of vervanging..

De donor, Kawasaki GPZ500 S uit 1996 met 12.000 km, loopt als een zonnetje en ziet er best wel gelikt uit...
full


Blok eruit...
full


...en in de Laverda gehangen.
full


Ook het tellerbakje op z'n nieuwe plek, paste verassend genoeg 1 op 1 in de kuip :Y ook de koppelingshendel en de stuurcontrol units overgezet. De gaskabel kon ik zo in pikken in de gashandle van de Laverda..
full


Kabelboom ingekort en verlengt waar nodig en op de lampjes van de Laverda aangesloten
full



Radiateur past maar net in de kuip, vangt volgens mij wel genoeg wind, moet wel want voor de fan is geen plek nie meer nie :N
full


Van de originele uitlaat is niet veel over, de dempers heb ik ingekort en uit RVS een nieuw bochtenset gebakken :)
Komen nu onder het blok, lekker plekkie en ik hoop dat ze een mooie sound gaan geven
full


Meer foto's volgen, staan nog op m'n telefoon...
 
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

waterpomp+huis eraf, afdekken met metalen plaatje, en waterpomp elders monteren elektrisch aangedreven.
misschien iets om over na te denken?

voor het beter powerwerk (100 pk) een Nuda 900 motor? })

[afbeelding]

opgeboorde en gekietelde 800 Bombardier ;)

waterpomp voorbeeldje:

[afbeelding]

Thanx voor het meedenken :Y maar het Kawa blok hangt er al in dus andere opties zijn nu overbodig..
 
aanvoer splitsen in 2 leidingen.
de leiding naar de carb even groot als de aanvoer, de retour kleiner maken zodat hier meer tegendruk is en de carb altijd gevuld kan worden

ook kun je er een drukventiel in maken zoals ook in een olie circuit zit natuurlijk
 
ik denk niet dat het goed komt met die uitlaat : loopt veel te dicht bij je radiator. iedere keer je stil staat, slaag de hitte van de uitlaat in je radiator, waardoor het water daar plaatselijk snel aan de kook zal gaan.

verder wel leuk projekt ;-)
 
De week is om, nog iets gelukt?


Tijd vliegt..... ;) heb een pomp van een ZZR1100D besteld en gisteren ontvangen, vandaag gemonteerd en de 'zuig' functie is prima, je hoort 'm even 'ploppen' en geeft dan benzine, hij stopt als 'ie tegendruk heeft.

Maar.....ook een probleem waar ik even niet uit kom. Als ik de leiding aansluit op de carburateurs dan pomp 'ie de vlotterskamers vol en stopt, tot zover oké. Als ik de motor start en dus de vlotterkamers leeg maak dan vult de pomp de kamers niet meer, net of 'ie tegen een luchtbel in de leiding aanhikt waar het pompje niet doorheen komt.
Beetje wazig verhaal maar ik verdenkt het cheap-as benzinefiltertje, of ik moet de pomp toch onder het benzine niveau plaatsen. Tijd was om vandaag dus wordt wederom vervolgt......

full


.........zoals ik het nu tijdelijk aangesloten heb
 
ik denk niet dat het goed komt met die uitlaat : loopt veel te dicht bij je radiator. iedere keer je stil staat, slaag de hitte van de uitlaat in je radiator, waardoor het water daar plaatselijk snel aan de kook zal gaan.

verder wel leuk projekt ;-)

Die vrees deel ik met je, bochten worden nog ge-heatwrapt en dan maar hopen dat dit wat zal helpen.
Als dit ook niet werkt dan heb ik deze winter weer wat te doen O-)
 
Iemand trouwens een idee of ik de sproeiers nog moet wisselen? Zitten nu powerfilters op ipv het standaard luchtfilter huis, ik denk wel dat ze groter moeten maar hoeveel ??

Ideeën of omrekenfactoren zijn welkom :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan