"Arashi" remschijven, iemand ervaring mee?

superrrjust

MF veteraan
5 nov 2003
1.348
1
heemstede
Mijn fireblade uit 1996 heeft nieuwe schijven nodig.
Aangezien braking wave schijven erg mooi en bewezen goed zijn maar ook vooral erg duur (550 euro voor een 2 schijven), heb ik even verder zitten kijken.

Ik kom de volgende schijven tegen van arashi. Heeft iemand praktijkervaring met deze schijven? Qua prijs scheelt het enorm (230 euro voor 2 schijven incl. verzenden). Het is wel made in China ;)

Buy motorcycle brake disc in China on Alibaba.com

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Laatst bewerkt:
Wat mij opvalt is dat er best wat mensen zijn die last hebben van trillende schijven. Op de site van Braking wordt toegelicht dat je moet proberen dat de spaken van de schijf en de golven van de rand niet gelijk aan elkaar lopen.

Had dit eerst met mijn Arashi's niet gedaan. Had toen resonantie met remmen nu zijn ze "asynchroon" gemonteerd en nergens last van. Imddels 2.000 km er onder zitten naar volle tevredenheid.
 
Laatst bewerkt:
Wat mij opvalt is dat er best wat mensen zijn die last hebben van trillende schijven. Op de site van Braking wordt toegelicht dat je moet proberen dat de spaken van de schijf en de golven van de rand niet gelijk aan elkaar lopen.

Had dit eerst met mijn Arashi's niet gedaan. Had toen resonantie met remmen nu zijn ze "asynchroon" gemonteerd en nergens last van. Imddels 2.000 km er onder zitten naar volle tevredenheid.
Ik heb het nu een paar keer gelezen, maar ik kan me er niks bij voorstellen zo?
 
Ik weet dat bij o.a. Nissin de aftermarket schijven vaak dunner zijn dan de originele Nissins. Ik wil ze daarmee nu niet direct slechter noemen, maar het verschil is wel opmerkelijk.
Ik heb een keer een originele Sunstar vervangen door een aftermarket Nissin.
De motor leek iets slechter te remmen, maar ik gebruikte ook Carbone Lorraine blokjes ipv Brembo. Daar kon het dus ook aan liggen.
 
Zo, net even met "de richtspecialist" overleg gehad. Ik ga mijn schijven bij dit bedrijf laten behandelen.

Wat toelichting: Door de kwaliteit van het staal en de daarin voorkomend koolstof (van een mogelijk (lokaal te) hoog percentage) kan er bij sterkte opwarming een difudering optreden. Wat er dan gebeurt is dat de koolstof naar het oppervlak van de schijf difundeerd en daar voor een plaatselijke verharding zorgt. Deze hardere plek, heeft een lagere weerstand tegen glijden (het is daar dus "gladder") en je krijgt dan het gevoel dat je als het ware "door schiet" als je dat op hogere snelheid doet, krijg je een "trillend" effect. De koolstof difundering wordt normaal gesproken in de fabriek " geregeld" door:
a: Juiste chemische samenstelling van het materiaal te kiezen,
b: De juiste homogeniteit van het materiaal te waarborgen
c: Een goede warmte behandeling, waarbij de elementen tijd hebben om uit te treden.

Dit alles gevolgd door een goede oppervlakte behandeling waarin deze hardere laag wordt weggenomen. Dit kost uiteraard geld.
Als de schijven op bezoek zijn geweest, volgt er uiteraard een status update
 
Ik heb ze er nu 2 maanden onder zitten. In het begin ging alles super, asynchroon gemonteerd, nieuwe remblokken (Brembo sintered), netjes ingeremd, remmen niet vasthouden, etc. Kon gewoon een stoppie doen als ik wou, geen trillingen, soepel remmen, helemaal blij.

Een paar weken terug merkte ik dat mijn achter remschijf al iets krom was omdat hij op een specifieke plek tegen de remblokken kwam bij het draaien. Toch niet de schijf die je het meeste gebruikt maar wel de schijf die als eerste ging aanlopen. Nu is ook 1 van de 2 schrijven aan de voorkant dat aan het doen (schurend geluid op bepaalde plek bij draaien aan het wiel) terwijl ik er amper 1000km mee gereden heb.

Mijn vorige schijven heb ik vervangen omdat ik de motor een keer met schijfrem slot en al van de bok geduwd heb en daar was gewoon niet op een normale manier mee te remmen (1 schijf krom). Zo erg is het met met de Arashi's gelukkig niet maar ik ben wel bang dat dit de eerste tekenen zijn dat deze schijven wel eens snel krom kunnen trekken. Misschien een rotte batch? Misschien toch een montage fout? Ik weet het niet ...

Ik heb niet het hele topic meer doorgelezen dus sorry als ik niet de enige ben en nu wat brabbel wat al gezegd is.
 
Had je de remzuigers goed schoon gemaakt voordat je ze terug in de klauw drukte?
Zolang je motor niet bokt of trilt tijdens remmen is er niks aan de hand.
 
Ik heb niet het hele topic meer doorgelezen dus sorry als ik niet de enige ben en nu wat brabbel wat al gezegd is.
Als je het topic had doorgelezen dan weet je dat het alleen de bedoeling is positieve resultaten te plaatsen. Alle negatieve berichtgevingen horen hier niet thuis, en dus zal je onmiddelijk bestookt worden met allemaal zaken die je fout hebt gedaan.

Dus als je opschiet kan je jouw posting nog weghalen voordat de rest het gelezen heeft!
:+
 
Ja, remmen 2 maanden er voor nog gereviseerd ondanks dat ze nog in goede staat waren. Zuigers zijn nog helemaal gaaf dus dat de zuigers tegen de schijven blijven hangen is het niet :-)

Besteld bij madhornets. Ik ga (nog) gen moeite doen om mijn geld terug te krijgen zolang ze nog normaal remmen en niet zo krom zijn dat ze extreem slepen.
 
Een kromme schijf gaat niet slepen.
Als je schijf krom is merk je dat tijdens remmen.
Je motor gaat dan trillen/schudden.
Dat je remmen een beetje slepen is normaal.
Als hij teveel aanloopt zitten je remzuigers vast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan