batterij van auto ook goed om te testen?

juweeltje

Die hard MF'er
17 sep 2005
276
7
belgië
ik zit hier wat aan mijn oude nsu te werken en zou hem graag proberen te starten.Helaas heb ik geen 12V batterij.....
voor dat ik een nieuwe batterij aanschaf zou ik eerst willen weten of de motor zal draaien.....

kan ik ook een gewone autobatterij aansluiten of is dat te zwaar?
 
Kan wel, maar niet langer dan 5 sec achter elkaar doorstarten, anders brandt bij te vaak starten het anker van je startmotor door, kost bij gewone motor 169 euro
En erop letten (voelen) of de startmotor niet warm wordt, dat is niet goed voor um
 
Kan wel, maar niet langer dan 5 sec achter elkaar doorstarten, anders brandt bij te vaak starten het anker van je startmotor door, kost bij gewone motor 169 euro
En erop letten (voelen) of de startmotor niet warm wordt, dat is niet goed voor um

oeioei, dan maar best een nieuwe motorbatterij kopen zeker???

het moeten eigenlijk 2 van 6 volt in serie geplaatst worden als je het origineel wil behouden , 2 x 6volt/9ah.

dus kan ik een motorbatterij nemen van 1 x 12 volt/ 18ah zeker? of ga ik gemakkelijk een autobatterij vinden van 12v/18ah? en moet ik dan nog steeds opletten voor de anker van de startmotor???
 
Je moet ten allen tijde allert zijn voor je anker, want dat wil doorbranden, echter alleen bij te lang en te vaak doorstarten.
 
Nou,het plaatje lijkt mij meer op een magneet/vliegwiel.
Zoals al aangegeven is het anker het (draaiende) hart van je startmotor.

in lekentaal: daar waar die dikke stroomkabel heengaat ;)
 
Volgorde is ook bij oude fietsen, accu - dikke draad - startrelais dikke draad - startmotor

Op die foto oogt als dynamo, maar een NSU ken ik niet
 
Er is geen verschil tussen 12 auto volts en 12 motor volts dus je kunt gerust een autoaccu gebruiken. De waarschuwing voor lang doorstarten geldt altijd en is niet anders voor een motor dan voor een auto.

De seriele accu berekening klopt niet helemaal. Om 2 stuks 6V 9 Ah in serie na te bootsen heb je een 12V 9 Ah accu nodig.
 
Ik weet niet veel van NSU maar weet je zeker dat het geen 6V systeem is? En is je startmotor toevallig een stator? Als ik jou was zou ik geen startmotor gebruiken om te testen. Accu van juiste spanning aansluiten en aanduwen of met touw om het vliegwiel aantrekken. Moet lukken is tenslotte een 2T.
 
Ik weet niet veel van NSU maar weet je zeker dat het geen 6V systeem is? En is je startmotor toevallig een stator? Als ik jou was zou ik geen startmotor gebruiken om te testen. Accu van juiste spanning aansluiten en aanduwen of met touw om het vliegwiel aantrekken. Moet lukken is tenslotte een 2T.

is wel degelijk een 12 volt circuit, daar ben ik 200% zeker van.
heb al vroeger eens gewoon een batterijlader aangesloten en draaide mooi rond.Maar nu de cilinderkop, bougie,uitlaat en carbu teruggeplaatst zijn heeft de gewone batterijlader niet genoeg macht om het spel in gang te trekken....
 
Het aantal ah is gewoon de capaciteit van de accu. Als je minder vraagt, dan gebruikt 'ie minder. Een zwaardere accu kán meer leveren, maar dat wil niet zeggen dat dat ook gebeurt. Een voordeel van een zware accu is dat je hem niet gauw leeg zal starten, oftewel stroom zat...
 
Nee dat kan geen kwaad.
Te lang doorstarten kan wel kwaad
Als je startmotor heet wordt
Ben je te laat

5 sec en dan 1 minuut afkoelen als je op veilig wil spelen
(Ik gebruik zelf voor de motoren een accu met een piekspanning van 3600 Ampere, echt het enigste wat je niet moet doen is doorstarten, stroom zat in huis, maar ga er gepast mee om)
 
kan geen kwaad
[als]
je de auto zelf maar niet start!
dan komen er teveel ampjes door de startkabel

en niet langer dan +-5sec, maar dat was al geroepert
 
Dit gebruik ik als startaccu

brandsplace_1865_100568762


En die zijn erg geweldadig, heb er twee, een oude en net een nieuwe, maar met de oude al een een paar startmotoren opgeblazen vandaar die 5 sec tijd en afkoelen

Doorstarten kan geen enkle startmotor tegen, ook die van een auto of traktor niet
 
die van mijn cb500f doet het nog steeds, en het "record" is zéker langer dan 30 sec. op de (vrachtwagen)startkabels aan de draaiende personenauto :}

het geluk is met de onwetenden?
 
OOOOPSSSSS,

Heb al diverse malen de boel aan de praat gemaakt of geprobeert aan de praat te krijgen door de boel aan de autoaccu te verbinden met lekkere dikke kabels. Zelfs met draaiende automotor. En dan niet zo'n Alto, maar een lekkere dikke diesel....

Nog nooit problemen gehad, maar mischien kan ik nu beter even snel afkloppen.
 
OOOOPSSSSS,

Heb al diverse malen de boel aan de praat gemaakt of geprobeert aan de praat te krijgen door de boel aan de autoaccu te verbinden met lekkere dikke kabels. Zelfs met draaiende automotor. En dan niet zo'n Alto, maar een lekkere dikke diesel....

Nog nooit problemen gehad, maar mischien kan ik nu beter even snel afkloppen.
Zoals hierboven beschreven kan dat op zich geen kwaad. 12V Uit een autoaccu is niets anders dan 12V uit een motoraccu. Dat de autoaccu meer stroom kan leveren zegt niets. De stroom die loopt wordt bepaald door de gebruiker. Niet door de accu. Lang starten is slecht, maar dat geldt altijd. Autoaccu of motoraccu maakt dan niet uit.

Kanttekening hierbij is wel dat het wél slecht kan zijn voor je motoraccu. Als deze flink ver leeg is, kan er een hele grote stroom gaan lopen van de autoaccu naar de accu van je motor. Dát is niet zo best voor 'm.
 
Orpheus heeft gelijk : het maakt niets uit of je een auto accu of een motor accu gebruikt, zolang het ding maar 12V is. Of 6V bij oudere fietsen / auto's.
Hang nooit een 6V accu an een 12v v.v.
Parallel aan een andere accu is iets waarbij je moet uitkijken voor grote stromen, zoals ook gezegd.

Let er wel bij het gebruik van een accu op dat je de boel met een zekering beveiligt!
Dat gaat lastig of niet als je de startmotor wilt laten draaien (is normaal altijd onbeveiligd, de rest van het elektriek niet).
Een accu kan grote stromen leveren en in no time is je draadboom verbrand als die(bij een fout) niet door een zekering onderbroken worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan