Batterij vervangen door lithium batterijen

omwille van de plaats die een gewone batterij inneemt.

En dat je ze overal kwijt kan. Je kan ze platleggen.
Een gel batterij heb ik ook al eens gebruikt in mijn projecten maar deze zijn niet veel kleiner dan een gewone batterij..
 


Deze dingen mag je ABSOLUUT NIET laden met een normale lader. Ook de laadelektronica op een motor is niet geschikt. Een standaard lood-accu begrenst de laadstroom zelf naar mate de accu voller raakt. Dit type cellen doen dat niet. Overladen resulteert in een grote knal en chemische rotzooi.

De commerciële licht-gewicht accu's bevatten ook dit soort cellen. Deze accu's hebben behalve de accu-cellen ook laadelektronica om te zorgen dat het opladen goed gaat.

Zoekresultaten | Conrad.be

Kan dit ook niet werken ?

12 v 7 Ah , max laadspanning 13,5 V


Die accu's zijn standaard lood-accu's. Waarschijnlijk stuk voor stuk veel te licht om een paar keer te starten, laden met een standaard / druppellader is geen probleem :).
 
Laatst bewerkt:
Deze dingen mag je ABSOLUUT NIET laden met een normale lader. Ook de laadelektronica op een motor is niet geschikt. Een standaard lood-accu begrenst de laadstroom zelf naar mate de accu voller raakt. Dit type cellen doen dat niet. Overladen resulteert in een grote knal en chemische rotzooi.

De commerciële licht-gewicht accu's bevatten ook dit soort cellen. Deze accu's hebben behalve de accu-cellen ook laadelektronica om te zorgen dat het opladen goed gaat.Die accu's zijn standaard lood-accu's. Waarschijnlijk stuk voor stuk veel te licht om een paar keer te starten, laden met een standaard / druppellader is geen probleem :).

Wat een gelul - je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt. We hebben het hier over lifepo a-123 cellen. Die kunnen gewoon aan ELKE lader, behalve die hippe druppel/test-laders, zoals bv optimate IV. Ze zijn juist uitstekend bestand tegen overladen....
 
Wat een gelul - je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt. We hebben het hier over lifepo a-123 cellen. Die kunnen gewoon aan ELKE lader, behalve die hippe druppel/test-laders, zoals bv optimate IV. Ze zijn juist uitstekend bestand tegen overladen....

Volgens mij ben jij degene die "dom lult".
1. LiFePO a123 is een merk, het blijven LiFePO04 cellen.

2. In hun whitepaper zeggen ze over veiligheid / overcharging: "it is much less likely for lithium metal to plate onto the anode surface during an overcharge event." Geen harde toezeggingen.

3. Dat je die dingen sloopt door overcharging staat natuurlijk niet in hun whitepaper. Echter weet een andere bron het volgende te melden:
"Overcharging and overdischarging LiFePO4 cells will damage them, but generally without the explosive side effects. It can shorten cycle life or even result in deformation and a dead cell."

Met je dom gelul ..... :N
 
ik wil de batterij platleggen.. De batterij moet weggewerkt worden onder de achterbrug.
full
 
Deze dingen mag je ABSOLUUT NIET laden met een normale lader. Ook de laadelektronica op een motor is niet geschikt. Een standaard lood-accu begrenst de laadstroom zelf naar mate de accu voller raakt. Dit type cellen doen dat niet. Overladen resulteert in een grote knal en chemische rotzooi.

De commerciële licht-gewicht accu's bevatten ook dit soort cellen. Deze accu's hebben behalve de accu-cellen ook laadelektronica om te zorgen dat het opladen goed gaat.Die accu's zijn standaard lood-accu's. Waarschijnlijk stuk voor stuk veel te licht om een paar keer te starten, laden met een standaard / druppellader is geen probleem :).



dit klopt idd, :Y

je hebt hier een gebalanceerde lader voor nodig die elke cel apart laadt.

volgens mij zijn dit gewoon LIPO's oftewel Lithium Polymer batterijen, deze kun je idd niet zomaar opladen met een 12 volt erop.

ik gebruik deze ook voor de modelbouw en hierbij zit dan ook een aparte lader.
die lader "kijkt" naar de spanning die een cel heeft, een LIPO mag niet te ver ontladen worden en ook niet overladen.

de nominale spanning bij een LIPOcel is 3,7 volt, komt deze hoger als 4,2 volt dan kun je hem weggooien, komt hij onder de 3 volt met te ver ontladen dan hetzelfde.

een gewone lader blijft spanning op de cel[len] houden en deze zal op gegeven moment idd uit mekaar spatten... })

een gebalanceerde lader kijkt apart naar elke spanning van een cel en kapt de spanning helemaal af op het moment dat deze geen stroom meer vraagt, en de maximale spanning van de cel is bereikt. Ook vergelijkt hij de cellen met elkaar, deze worden ook in serie/parallel geladen.


een gewoon laadsysteem van een motor bij een loodaccu [natte platen] blijft inderdaad altijd spanning geven op de accuklemmen, alleen doordat de spanning begrenst wordt door de SR op de accupolen zal opgegeven moment de stroomtoevoer naar de accu stoppen. [natuurlijk ook omdat de accu geen stroom meer vraagt als deze opgeladen is]
maar de spanning blijft eropstaan,

dit is voor LIPO's funest. ;)
 
Laatst bewerkt:
Het gaat mij om de grote van de batterij, zoveel te kleiner zoveel te makkelijker weg te werken.

ik vind ook gel accu's van 12 v 4 Ah. Als ik de sr 250 er mee kan starten is het mij goed..

De vraag is hoeveel ik minimum nodig heb..
 
Het gaat mij om de grote van de batterij, zoveel te kleiner zoveel te makkelijker weg te werken.

ik vind ook gel accu's van 12 v 4 Ah. Als ik de sr 250 er mee kan starten is het mij goed..

De vraag is hoeveel ik minimum nodig heb..


dat kan je zelf heel makkelijk uitrekenen,

in mijn motor > en die van de meesten zit een 14Ah accu.

theorie; [met een volgeladen frisse/nieuwe accu]

dat wil zeggen dat ik een uur lang 14A uit de accu kan trekken met een spanning van 12 volt [effectief 12,5 ongeveer]

een half uur > 28A
een kwartier> 56A
7 halve min> 112A
3,7 min> 224A
1,8 min> 448A



dit is natuurlijk een theoretische A waarde, je hebt ook nog te maken met interne weerstand van de accu. :)

bij een startpoging kan er zomaar [kortstondig] 300A getrokken worden uit de accu vandaan,
nu weet je dus zelf hoeveel capaciteit je accu minimaal moet hebben. ;)


ik zou in deze zeggen dat 7Ah te weinig is [4Ah helemaal] , ook omdat je met verbruikers hebt te maken die de accu ook nog leeg trekken, + je ontstekingssysteem.
vooral bij een wat minder sterke dynamo ga je dit wel merken tijdens het rijden en hard accelereren. :] ;)
 
Laatst bewerkt:
dat kan je zelf heel makkelijk uitrekenen,

in mijn motor > en die van de meesten zit een 14Ah accu.

theorie; [met een volgeladen frisse/nieuwe accu]

dat wil zeggen dat ik een uur lang 14A uit de accu kan trekken met een spanning van 12 volt [effectief 12,5 ongeveer]

een half uur > 28A
een kwartier> 56A
7 halve min> 112A
3,7 min> 224A
1,8 min> 448A



dit is natuurlijk een theoretische A waarde, je hebt ook nog te maken met interne weerstand van de accu. :)

bij een startpoging kan er zomaar [kortstondig] 300A getrokken worden uit de accu vandaan,
nu weet je dus zelf hoeveel capaciteit je accu minimaal moet hebben. ;)


ik zou in deze zeggen dat 7Ah te weinig is [4Ah helemaal] , ook omdat je met verbruikers hebt te maken die de accu ook nog leeg trekken, + je ontstekingssysteem.
vooral bij een wat minder sterke dynamo ga je dit wel merken tijdens het rijden en hard accelereren. :] ;)


oh, nog iets wat te binnen schiet.




een te lichte accu zal zorgen voor een brandstoftoename per gereden kilometer.


waarom zal je zeggen; nou een accu met te weinig capaciteit heeft te weinig stroom in zich. > die de motor/startmotor/verbruikers vragen.

die stroom is opgegeven moment op en zal direct aan de dynamo gevraagd worden, op zich geen probleem maar deze wordt wel zwaarder belast met de [extra] stroom die gevraagd wordt aan hem,
en zal meer stroom moeten gaan produceren, gevolg is dat de rotormagneten meer gaan "plakken" doordat er meer stroom door de spoelen [electrische magneten] heen loopt, [een dynamo/generator is immers een omgekeerde electrische motor]

deze hogere magnetisme doet je motorfiets daardoor ook zwaarder gaan lopen/draaien, en de verbrandingsmotor heeft dan meer energie nodig die die vervolgens uit de brandstof/carbs haalt.


ws gaat je motor dan rijker lopen en haalt dan minder kilometers op een liter. ;)





dit is een puur theoretisch verhaal gericht op de praktijk,
zet je licht eens aan met idle/stationair voor het stoplicht, de meeste motoren gaan dan wat minder idle lopen. :9
 
Laatst bewerkt:
oh, nog iets wat te binnen schiet.




een te lichte accu zal zorgen voor een brandstoftoename per gereden kilometer.


waarom zal je zeggen; nou een accu met te weinig capaciteit heeft te weinig stroom in zich. > die de motor/startmotor/verbruikers vragen.

die stroom is opgegeven moment op en zal direct aan de dynamo gevraagd worden, op zich geen probleem maar deze wordt wel zwaarder belast met de [extra] stroom die gevraagd wordt aan hem,
en zal meer stroom moeten gaan produceren, gevolg is dat de rotormagneten meer gaan "plakken" doordat er meer stroom door de spoelen [electrische magneten] heen loopt, [een dynamo/generator is immers een omgekeerde electrische motor]

deze hogere magnetisme doet je motorfiets daardoor ook zwaarder gaan lopen/draaien, en de verbrandingsmotor heeft dan meer energie nodig die die vervolgens uit de brandstof/carbs haalt.


daarom gaat je motor rijker lopen en haalt dan minder kilometers op een liter. ;)





dit is een puur theoretisch verhaal gericht op de praktijk,
zet je licht eens aan met idle/stationair voor het stoplicht, de meeste motoren gaan dan wat minder idle lopen. :9
Zolang de laadspanning hoger is dan de accuspanning zal er geen stroom uit de accu worden onttrokken.
Je motor gaat hierdoor niet zwaarder draaien want je dynamo word door de spanningsregelaar al zo ver belast dat de spanning stabiliseert op zo'n 14 volt.

Alle stroom die de gebruikers niet gebruiken die gebruikt de regelaar.
Heb je en dynamo met koolborstels dan word de spanning gestabiliseerd door de magneten in de dynamo meer of minder magnetisch te maken wat veel minder verlies oplevert.
Een accu gebruikt geen stroom. Wat hij opneemt geeft hij later weer af (op een beetje verlies na) dus ook dan zal een kleinere accu geen verlies opleveren.
Wat die verlichting betreft heb je gelijk.
Als de motor stationair draait is de laadspanning te laag als deze belast word door de dynamo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zolang de laadspanning hoger is dan de accuspanning zal er geen stroom uit de accu worden onttrokken.
Je motor gaat hierdoor niet zwaarder draaien want je dynamo word door de spanningsregelaar al zo ver belast dat de spanning stabiliseert op zo'n 14 volt.

Alle stroom die de gebruikers niet gebruiken die gebruikt de regelaar.
Heb je en dynamo met koolborstels dan word de spanning gestabiliseerd door de magneten in de dynamo meer of minder magnetisch te maken wat veel minder verlies oplevert.
Een accu gebruikt geen stroom. Wat hij opneemt geeft hij later weer af (op een beetje verlies na) dus ook dan zal een kleinere accu geen verlies opleveren.
Wat die verlichting betreft heb je gelijk.
Als de motor stationair draait is de laadspanning te laag als deze belast word door de dynamo.


niet dat ik je niet geloof, maar als ik continu met lichtaan en achterruitverwarming/airco ingeschakeld rijd gaat mijn auto echt merkbaar duurder rijden. :Y
in de wintermaanden is dat nu heel goed merkbaar, het zal misschien per auto/bouwjaar verschillen.

en zit er in het laadsysteem van een auto/motor ook grote verschillen.. O-)


verder geloof ik je verhaal theoretisch wel, ik ga er niet tegenin maar denk er [vooral door m'n eigen brik] het mijne van.
 
Laatst bewerkt:
niet dat ik je niet geloof, maar als ik continu met lichtaan en achterruitverwarming/airco ingeschakeld rijd gaat mijn auto echt merkbaar duurder rijden. :Y
in de wintermaanden is dat nu heel goed merkbaar, het zal misschien per auto/bouwjaar verschillen.

en zit er in het laadsysteem van een auto/motor ook grote verschillen.. O-)


verder geloof ik je verhaal theoretisch wel, ik ga er niet tegenin maar denk er [vooral door m'n eigen brik] het mijne van.
De spanningsregelaar van je auto werkt op een ander manier dan die van de meeste motoren.
Je auto dynamo levert zoveel stroom als van hem gevraagd word.
Die van je motor levert altijd het maximale vermogen en het teveel word vernietigd.
 
De spanningsregelaar van je auto werkt op een ander manier dan die van de meeste motoren.
Je auto dynamo levert zoveel stroom als van hem gevraagd word.
Die van je motor levert altijd het maximale vermogen en het teveel word vernietigd.


oké,

dus eigenlijk stel je dat hoeveel verbruikers ik ook aanzet op de motor het benzinegebruik nooit omhoog gaat doordat de dynamo het niet zwaarder krijgt.

*alleen bij stationair lopen met knipperlicht/verlichting aan*

goed om te weten. :]
 
Laatst bewerkt:
De spanningsregelaar van je auto werkt op een ander manier dan die van de meeste motoren.
Je auto dynamo levert zoveel stroom als van hem gevraagd word.
Die van je motor levert altijd het maximale vermogen en het teveel word vernietigd.
Pas nog een discussie met de ANWB hierover.
Ik was maar eigenwijs.. :') (blijven toch autoboeren :P :+ )
 
Terug
Bovenaan Onderaan