benzine probleem, vraag

maaa17

Die hard MF'er
10 sep 2011
521
0
den haag
hallo,

Mijn kawasaki zx 6r 1999 heeft net zijn 40.000 km beurt gehad (300 km geleden), carburateur schoongemaakt etc. Aantal dingen vervangen.

Ik had het probleem pas voor de 40.000 km beurt, maar ze hadden dit niet opgelost. En nu vraag ik hier om advies.

Mijn motor gebruikt nu erg veel benzine waardoor ik laats aan de kant stond te duwen.
Normaal tank ik om de 200 km. Waarschijnlijk kan ik rond de 260 km rijden op een volle tank. Ditmaal was mijn benzinetank leeg op de 180 km.

Toen ik mijn motor vol ging tanken merkten ik dat er geen benzine uit mijn motor druppelde. Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn van mijn fiets en hoe dit opgelost kan worden.

Bedankt voor de moeite :)


Overzichtelijk:

  • Motor kan rond 260 km rijden op een volle tank,
  • Tank leeg op de 180 km door onbekende reden,
  • helemaal vol getankt en er lekte geen benzine uit.


gr

Maarten
 
Laatst bewerkt:
@johan

Nee dat niet, motor is nog 25 kw en ik tank altijd rond de 200 km en dan tank ik meestal 13 L
en nu was ik bij de 180 km 15,97L kwijt. Dus er is zoiezo iets niet in orde.

@gassen

Dat weet ik juist niet, ik heb daar niet zoveel verstand van daarom vraag ik hier of jullie, mede forum gebruikers een antwoord hebben *O*

En nee hij lekte eerst ook niet dus vandaar dat ik het nakeek, misschien dat er een lek zat en dat dat het probleem was waardoor ik zonder benzine zat.

Ik tank altijd op mijn trip meter, weet niet of dat uitmaakt. Het lijkt mij sterk dat die incorrecte data weergeeft
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd naar de oplossing :)

Jij doet niets anders? Ook niet ergens anders tanken e.d.? Geen performance problemen of iets anders (weet ik niet of dat bij 25KW goed merkbaar is)?
Banden op spanning? Luchtfilter schoon (die van mij zat ontzettend vol met troep ondanks dat ie 2 maanden daarvoor bij de dealer een beurt had gehad)?
Al eens een flesje additieven (Forte of iets dergelijks) in je tank gegooid?
 
Je verbruikt nu 8,9 liter op 100 km, i.p.v. 6,5 liter per 100 km. Lijkt me een heel normaal verschil. Als je iets sportiever hebt gereden de afgelopen tijd, of wat andere wegen, dan red je dat al ongeveer. Is toch vrij normaal verschil?

Ik verbruik nu ook meer benzine dan toen de 25 kw er net af was..
 
Vaak ligt hoog brandstofverbruik aan:

lage bandenspanning
rechterhand
vervuiling luchtfilter
vervuiling carbs
lekkage

Het zou een eenmalige actie kunnen zijn. misschien is het handig om eerst de volgende tankbeurt af te wachten.
 
Je gaf aan dat de carburateurs schoongemaakt zijn. Door wie, door jou of door een werkplaats.

Kijk eens naar de afstelling van de choke, als deze blijft hangen heb je ook een (veel) hoger verbruik. Over choke gesproken, na hoeveel (kilo)meter kan jouw motor van de choke af? Met deze koude ochtenden ben je genijgd om de choke langer te gebruiken en heb je ook een hoger verbruik.
 
@raymond W:
Teller op 0 lijkt mij sterk, want heb al 3 x getankt na het probleem. Ik weet niet of het mogelijk is maar kan het zijn dat mijn teller, niet goed optelt met km's? Bijvoorbeeld heb 2km gereden en hij zegt dat ik pas op1,5km zit?

@foxhill:
Ik rijd altijd sportief, dus denk niet dat daar een verschil in kan zitten.
ps: mijn 25kw zit er nog op (HELAAS)

@kanariepiet:
Het is helaas niet eenmalig zoals ik al hierboven noemden (3 tankbeurten). Toen ik het voor het eerst kreeg ging ik al naar de motorzaak en wilde gelijk die andere problemen ook laten aanpakken. Denk dat ze dit vergeten zijn.

Bij de 40.000 km is de olie filter vervangen, bougie kap en lager tandwieldrager.

  • Lage bandenspanning, had ik pas geleden gecheckt en al een paar tankbeurten gehad.
  • rechterhand, lijkt mij sterk, ben en rijdt altijd sportief op mijn fietsje.
  • vervuiling luchtfilter, dat is mogelijk
  • vervuiling carbs, net schoongemaakt en het probleem was daarvoor al.
  • lekkage, denk dat er ergens een lek zit maar niet in mijn benzine tank, want er druppelt niks uit enz.

@Jaap
Door een motorzaak, Bolman motoren Den Haag

Ik kijk niet na hoeveel km ik mijn motor van de choke haal. Ik haal mijn motor altijd als er 2 streepjes zijn van de choke af. (streepjes van de temperatuur) Bij de drie streepjes is het normaal.
 
Laatst bewerkt:
Grote kans dat het mijn luchtfilter is, denk ik

Misschien een domme vraag, maar oliefilter en luchtfilter is toch niet het zelfde?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Laatst bewerkt:
Nope. Het een filtert je olie, het andere je lucht. Als je luchtfilter vies is, zou de motorzaak dit dan niet tegenkomen bij een grote beurt? Je kunt in ieder geval bij de meeste motoren vrij gemakkelijk een kijkje nemen onder de tank, waar het luchtfilter zit. Maar als je het verschil tussen lucht- en oliefilter niet weet, weet ik niet of het veel zin heeft om te kijken.

Is er een bepaald moment te bedenken sinds wanneer hij meer verbruikt? Ik begrijp dat je eerst de carb's hebt laten reinigen en later pas een grote beurt hebt laten doen. Is het toevallig vanaf dat de carb's zijn gereinigd?
 
Nope. Het een filtert je olie, het andere je lucht. Als je luchtfilter vies is, zou de motorzaak dit dan niet tegenkomen bij een grote beurt? Je kunt in ieder geval bij de meeste motoren vrij gemakkelijk een kijkje nemen onder de tank, waar het luchtfilter zit. Maar als je het verschil tussen lucht- en oliefilter niet weet, weet ik niet of het veel zin heeft om te kijken.

Is er een bepaald moment te bedenken sinds wanneer hij meer verbruikt? Ik begrijp dat je eerst de carb's hebt laten reinigen en later pas een grote beurt hebt laten doen. Is het toevallig vanaf dat de carb's zijn gereinigd?

Ik kreeg ineens last van het probleem, Ik was onderweg naar school. Ik ben nog student. Ineens stond ik zonder benzine. Eerst ik maar denken wat is er aan de hand. Het regende erg hard en vaak presteert mijn motor dan slechter dus eerst dacht ik dat het daar aan lag. Ik loop langs het tankstation. Ga ik tanken en ja hoor hij doet het weer. :+ Ik tank altijd bij de 200-210 km. En dan tank ik rond de 13 liter. Nu was de tank leeg bij de 180km en er ging 15,97L in.

PS: mijn motor ruikt net voor het probleem en sindsdien wel erg naar benzine.

De carburateur en de beurt had ik te gelijk laten uitvoeren. Had ook dit genoemd maar was niet verholpen. En nee het was daarvoor al.
 
Laatst bewerkt:
Dan zou ik toch even terug gaan naar de motorzaak en vragen of ze een idee hebben. Niet omdat ze het hadden moeten zien, maar gewoon omdat ze het waarschijnlijk wel snel zullen vinden als je met het specifieke probleem komt. Het klinkt inderdaad alsof het met je carb's te maken heeft, of daar in de buurt zit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan