Benzinescoot, vectrix, ligfiets met hulp?

wie van de drie

  • elektrische motorscooter minder dan 250 cc

    Stemmen: 2 10,0%
  • benzine motorscooter 250 cc-300cc

    Stemmen: 11 55,0%
  • benzine motorscooter 400 of meer

    Stemmen: 4 20,0%
  • elektrische ligfiets

    Stemmen: 3 15,0%

  • Totaal aantal stemmers
    20

denbettes

Die hard MF'er
12 dec 2007
317
1
Oost-Vlaanderen
Brede kijk? Ik vind het echt moeilijk kiezen/

Wees gerust zo'n elektrisch aangedreven scooter is echt schoner als je het totale plaatje bekijkt.
Ik vind hem prachtig. Binnenkort komt de driewieler en dan is het helemaal af. Een elektrishe mp3 als het ware: veilig, handig, schoon (en daarmee bedoel ik niet ons belgische mooi) en mooi eigenlijk ook, maar wel duur qua investering; op termijn haal je dat daar wel uit natuurlijk: zeer onderhoudsvriendelijk en zuinig!!! Wie weet wat die driewieler gaat kosten :(
De elektrische motorfiets van vectrix is ook wel mooi, voor de sportievelingen; niet voor een onervaren 40-er ;(

Voorlopig houd ik de volgende opties open voor mezelf voor het woonwerkverkeer zomer en winter (2 keer 35km per dag, 3 à 4 dagen per week) - en voor de fun:

een ligfiets met elektrische hulp
een motorscooter (2 of driewieler) minimum 250 cc
een elektrische vectrix (wachten op de driewieler?)

Mijn eisen in volgorde van belang:

1. veiligheid
2. comfort (ook bij slecht weer!)
3. opbergruimte
4. prijs
5. rijplezier

Wat zou de ideale scoot zijn voor mij. Of moet ik toch wachten op een schone vectrix of sportief wezen op een ligfiets?
Ik houd niet echt van retro modellen à la vespa, eerder minimalistisch functioneel design, een beetje stoer mag.


Ik vraag weer te veel zeker?

Nog eentje: staan er ook motoscooters op het autosalon dit jaar?

denbettes
 
Hij bedoelt vast de vergelijkbare snelheid van zo'n ding.

Helaas is voor de punten 1. 2. en 3. zijn voor een auto het beste.
Ik denk een motorscooter met een dak zoals de BWM C1, of iets dergelijks, zou voor jou het beste keuze zijn.

(fietsen is gewoon gezonder)
 
Laatst bewerkt:
Voor jouw gebruiksdoel zou ik waarschijnlijk een 400 cc scooter nemen, een Burgman 400, Majesty 400, X8 of dergelijke... Iets zwaarder kan ook.

Allemaal heel comfortabel, praktisch, goede bescherming, betrouwbaar... Verder is het onderhoud nog goed te doen, ze zijn niet te ingewikkeld.

Vectrix is mooi maar als economisch alternatief is het nog te vroeg; het is pas het eerste model en hij is nog te duur. De gok is naar mijn idee nog te groot want eerst moet de olie nog duurder worden... Niet dat ik daarop zit te wachten...
 
De C1 vind ik niet echt mooi, laat staan stoer Fuzy.
Twee auto's heb ik al. Daarmee kom ik niet vooruit.
Ik besef als je aangereden wordt, de gevolgen wel eens zwaar kunnen zijn.
Dus denk ik aan ABS, goede remmen met gecombineerd remsysteem, veilige kledij, zeer goede helm (suggesties voor dit laatste?)
De MP3 remt blijkbaar ook 30% korter!
Zijn verwarmde handvaten duur?
Bestaat er een soort verwarming van de kuip?
 
Schubert is een goede merk helm. Schubert S1 is best still heb ik begrepen van een vriend, hij hoefde geen oordopjes te dragen. In plaats daar van luistert hij naar zijn mp3speler. Lijkt mij wel leuk voor de langere snelweg ritjes.
 
Laatst bewerkt:
Mijn eisen in volgorde van belang:

1. veiligheid
2. comfort (ook bij slecht weer!)
3. opbergruimte
4. prijs
5. rijplezier

6. Ik vraag weer te veel zeker?

1. Veiligheid: zo groot mogelijk dus, mét ABS uiteraard (Bev500 valt af :( )
2. comfort: zo groot mogelijk dus (B650, SW600, X9 500)
3. opbergruimte: zo groot mogelijk dus (B650, SW600, X9 500)
4. prijs: zo laag mogelijk dus (Xciting 500?)
5. rijplezier: dat heb je in de stad al vanaf 150cc (SH150i)

6. teveel gevraagd: welnee, zie onderstaande conclusie!

Conclusie? Zoals altijd! Zo groot mogelijk!!! :} *D

Kijk gauw in de Galerij der Groten! :Y

Is een Grote uit de Galerij der Groten té groot, zijn er nog alternatieven in de 400cc klasse, zoals de comfortabele en ruime Burgman 400 en Majesty 400 en de razendsnelle X8 van Piaggio. Maar van dat drietal blijft alleen de Majesty over als je ook ABS wilt...
 
Laatst bewerkt:
Zoals altijd! Zo groot mogelijk!!! :}

In dat geval zou ik zeggen: een Honda Goldwing...
En als de afstand te groot is schuif je 'm in je verlengde Hummer :+

Ik begrijp wat buikschuiver bedoelt maar geloof niet dat dat altijd noodzakelijk is ; is ook een beetje een kwestie van smaak en wat je rijgewoontes zijn.

rijplezier: dat heb je in de stad al vanaf 150cc (SH150i)

Rijplezier in de stad heb je al vanaf 0cc...[fiets], maar even serieus: voor in de stad voldoet een 125cc ook prima hoor, zelfs de genoemde afstand van 35km rij ik regelmatig op 'n 125 [en ja, dat is grotendeels snelweg].
Da's een vrije keuze, ik zou ook een T-max kunnen kiezen maar dan had ik net zo goed Kawasaki kunnen blijven rijden; ik wil juist een vervoermiddel ''voor erbij'' die je ook echt snel pakt/gebruikt [een zware laat je toch eerder staan,zie andere topics], dat goedkoop is in gebruik / onderhoud en last but not least karakter heeft en rijplezier geeft.
Ongeloofelijk maar waar: ook op een 125 heb je enorm veel rijplezier , het hoeft niet altijd groot, zwaar en enorm krachtig te zijn. ;)
 
Ja op de snelweg is 100km/h al 'veilig' genoeg volgens mij. Het is al snel genoeg als je de vrachtwagens kan bij houden, vind ik. Vooral voor 30km snelweg... duurt toch maar twintigminuten.
 
Ik weet een Honda SHI 300 ABS met garantie staan voor 4300 euro met geen duizend km. Handvaten, scherm en alarm samen nog eens 500 euro. Is dat een goede prijs?

Alvast bedankt allemaalvoor de tips en info.
Ik lees verder met veel genoegen

Peter
 
Een bijkomend vraagje:

Als ik met zo'n scoot rijd, kan ik opteren voor veel (20 km) of weinig (10 km) of zelfs geen snelweg per enkel rit.
De totale afstanden liggen dan respectievelijk rond 50, 40 en 35 km.
De snelweg wordt dan vervangen door grotendeels 70 km wegen met weinig stoplichten.

De snelweg vermijd ik nu als ik met de wagen rijd.
Meestal rijd ik nu met de trein (laat ik me rijden ;-) ), maar ik moet dan toch nog een 25 km per dag met de wagen en 1,6 km met de fiets.
En ik werk nu eindelijk waar ik echt graag werk, en woon waar (en bij wie) ik graag woon !

Greetz

Wat doe ik dan best?
 
ZO GROOT MOGELIJK. Mee eens. Maar je wilt ook minimalistisch zoals je schrijft.
Ik zou, in jouw situatie, kiezen voor de Yamaha X-max. Je kunt daar op alle wegen goed mee uit de voeten.

De X-max is 22 cm langer dan de Aprilia Sportcity. Dus als je nog kleiner wilt, zonder al teveel snelheid in te willen leveren, neem dan de Sportcity (200 of 250i). Ik heb er zelf een, en kan je verzekeren dat die rijdt als een trein en zo stabiel is als een locomotief.
Maar ik wordt wel ingehaald door een X-max (250) ...
 
Laatst bewerkt:
Ik weet een Honda SHI 300 ABS met garantie staan voor 4300 euro met geen duizend km. Handvaten, scherm en alarm samen nog eens 500 euro. Is dat een goede prijs?

Alvast bedankt allemaalvoor de tips en info.
Ik lees verder met veel genoegen

Peter

Hoi,

Ik weet deze SH300 ook staan. Je moet er wel bijzeggen dat je uit België bent en dat de motoren hier bijna altijd goedkoper zijn.

Een standaard SH300 kost 4700 maar daar moet je altijd minstens 8% op krijgen. Een dealer die dat niet geeft wil je plukken. Aan hun winstmarges kom je zelfs niet als hij 11% zou geven.

Dus een standaard SH300 NIEUW zou je minder moeten kosten dan die SH300 met ABS.

Het is mijn mening natuurlijk maar ik zou gaan voor een nieuwe dan zonder ABS. Waarom. Waarom zo weinig km's. Als het een demoscooter is geweest is hij zeker en vast niet mooi gerodeerd en zal hij alles moeten geven hebben. Komt hij van een particulier die hem terug heeft ingeruild dan kan het zijn dat hij hier iets mee heeft voorgehad.

Als het perse die SH moet zijn dan is het zo maar er zijn andere middenklasscooters die zeker zo veel rijplezier zullen leveren en goedkoper zijn. Al is de SH naar het schijnt wel een topper.
 
ZO GROOT MOGELIJK. Mee eens. Maar je wilt ook minimalistisch zoals je schrijft.
Ik zou, in jouw situatie, kiezen voor de Yamaha X-max. Je kunt daar op alle wegen goed mee uit de voeten.

De X-max is 22 cm langer dan de Aprilia Sportcity. Dus als je nog kleiner wilt, zonder al teveel snelheid in te willen leveren, neem dan de Sportcity (200 of 250i). Ik heb er zelf een, en kan je verzekeren dat die rijdt als een trein en zo stabiel is als een locomotief.
Maar ik wordt wel ingehaald door een X-max (250) ...

Gerrit word je echt ingehaald door een X-max 250cc.

Je weet wel uit andere topics dat ik aan het rondkijken ben he, vandaar mijn vraag. Is het vanuit acceleratie of in topsnelheid?
 
Ja, deze week. Ik had hem net ingehaald op een 80-km weg omdat hij zo'n 85 reed. Ik dacht nog: dat is zeker een 125cc. Na een tijdje kwam hij weer opdoemen in mijn spiegels. Ik reed 110, en hij broemde met een behoorlijk vaartje om me heen. Hij heeft hem zeker eerst even warm laten lopen.

Wat optrekken betreft weet ik niet wie er sneller is. De SC is wel zo'n 20 kg lichter.
 
Euh, met minimalistisch bedoel ik het design, de stijl niet de grootte van het machien.

Wat betreft die Honda SHI ik denk dat ik hem niet neem.
Ik denk nu aan een Mayesty 400 ABS of toch zo'n MP3
Ik geraak er niet uit.
Misschien eerst de lotto winnen en dan gewoon de FUOCO kopen?

Hoe kan je het trouwens best echt warm houden op zon' scoot in de winter?
 
Het is wat frisser als in de zomer maar ach, met goede handschoenen en een pak, en zo'n ding om je mond, kin en hals gaat het best, zelfs zonder handvatverwarming.
Het meeste last heb je nog van het gespetter van vrachtwagens. Zout en modder rijdt niet fijn.
 
...Hoe kan je het trouwens best echt warm houden op zon' scoot in de winter?...
Handvatverwarming werkt best aardig en is heel gemakkelijk, je hoeft er niets extra's voor te doen.
Als het echt koud is gebruik ik nog een andere truc, de regenbroek extra aan (die houdt de koude wind buiten) en mijn oude nylon motorjas onder de gewone jas; dan krijg ik het echt niet meer koud.
 
Laatst bewerkt:
~
Brede kijk? Ik vind het echt moeilijk kiezen/

Wees gerust zo'n elektrisch aangedreven scooter is echt schoner als je het totale plaatje bekijkt.

Dit is een fout die iedereen maakt, maar elektrisch aangedreven voertuigen zijn minimaal 50% milieubelastender als het benzinemodel.
Ik zal een simpel rekensommetje geven, stroom word gemaakt door een generator, deze word gestookt door kolen, benzine of gas, het rendement van deze omzetting is 70%, dus 30% word zoal verloren, dan moet de opgewekte stroom nog vervoert worden ook hier zit een rendement aan met een aanzienlijk verlies(omzetten naar hoogspanning en weer terug naar laagspanning+transportverliezen door weerstand.
Dan als eenmaal de stroom is aangekomen in de huiskamer, moet er een accu gevuld worden, ook hier weer een omzetting met rendement.(voor het gemak rekenen maar niet de kosten voor het milieu als deze accus op zijn en verwerkt moeten worden)
Na al deze verliezen komt nog eens een omzetting naar de draaiende wielen maar dit heeft een benzinemotor ook.
Elektrische vervooersmiddelen zijn net als bv waterstofvoertuigen(waterstof is eigenlijk ook een accumulator) schoon, omdat zij de uitstoot verplaatsen, dat dit vele male meer uitstoot geeft lijkt me duidelijk.
 
Niet helemaal mee eens.
Ik weet niet welke de bron is van mijn stroom: die komt immers over een gemeenschappelijk distributienet.
Maar ik koop wel mijn stroom bij een leverancier die enkel groene stroom levert (90% windenergie).
Je moet hiervoor wel eerst een aandeel van 250 Euro kopen (met een redement van 6%). Bovendien is deze leverancier goedkoper dan alle andere alternatieven hier in België (inclusief de niet-groene en minder-groene). De wachttijd is wel meer dan een half jaar. Nieuwe klanten moeten wachten tot er telkens weer extra capaciteit bijkomt (lees: molen).
Dus voor mij zou zo'n elektrische scoot echt wel groen zijn!

Peter
 
Die Vectrix gaat minimaal €10000 kosten... B|

We zullen 'm dus niet vaak gaan zien.
 
hm... ja is wat duurder dan de gemiddelde motorscooter. Maar het heeft dan vast alarm, navigatiesysteem, verwarming en radio voor zoveel geld.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan