BMW CE 04

Yogi

MF'er
12 jul 2011
159
102
Ik ben benieuwd naar de reacties op de nieuwe elektrische BMW CE 04.
Mijn eigen ervaring:
als autogek reed ik in 2011 voor het eerst in een Tesla Roadster. Vooraf moest ik niets hebben van 'nieuw en elektrisch' en eerlijk gezegd heb ik mezelf tekort gedaan met die houding. Na de eerste keer op het pedaal gedrukt te hebben wilde ik nooit meer iets anders. Sinds die tijd dus elektrisch gereden, naast de gewone benzineauto's.

Nu is het zover dat ik ook voor de eerste keer ook echt motor ga rijden, maar dan ook volledig elektrisch.
Nou weet ik wel wat de standaardreactie is bij zowel benzinemotor-auto's èn motorfietsen :"het geluid, de geur, je mist een stukje beleving" etc.
Dat is wel zo, maar ik kan je ook vertellen dat ik nog steeds een benzineauto heb, maar ik begin dus steeds 'last' te krijgen van al die oude charmes, zoals kleppen stellen, bougies vervangen, benzineleidingen, oliefilters, benzinefilters etc etc.
Helemaal als ik het vergelijk met het gemak van een elektrische auto.
(Heb gisteren trouwens mijn oude benzineauto uit de stalling gehaald en ben even gaan tanken. Ik werd best emotioneel toen ik moest afrekenen ;(_O-

Ik heb in ieder geval een plekje voor de CE 04 gereserveerd en na het kijken van minimaal 50 filmpjes op Youtube ben ik erg enthousiast geworden.
Benieuwd naar jullie mening.
 
Ik ben benieuwd naar de reacties op de nieuwe elektrische BMW CE 04.
Mijn eigen ervaring:
als autogek reed ik in 2011 voor het eerst in een Tesla Roadster. Vooraf moest ik niets hebben van 'nieuw en elektrisch' en eerlijk gezegd heb ik mezelf tekort gedaan met die houding. Na de eerste keer op het pedaal gedrukt te hebben wilde ik nooit meer iets anders. Sinds die tijd dus elektrisch gereden, naast de gewone benzineauto's.

Nu is het zover dat ik ook voor de eerste keer ook echt motor ga rijden, maar dan ook volledig elektrisch.
Nou weet ik wel wat de standaardreactie is bij zowel benzinemotor-auto's èn motorfietsen :"het geluid, de geur, je mist een stukje beleving" etc.
Dat is wel zo, maar ik kan je ook vertellen dat ik nog steeds een benzineauto heb, maar ik begin dus steeds 'last' te krijgen van al die oude charmes, zoals kleppen stellen, bougies vervangen, benzineleidingen, oliefilters, benzinefilters etc etc.
Helemaal als ik het vergelijk met het gemak van een elektrische auto.
(Heb gisteren trouwens mijn oude benzineauto uit de stalling gehaald en ben even gaan tanken. Ik werd best emotioneel toen ik moest afrekenen ;(_O-

Ik heb in ieder geval een plekje voor de CE 04 gereserveerd en na het kijken van minimaal 50 filmpjes op Youtube ben ik erg enthousiast geworden.
Benieuwd naar jullie mening.
Ik vind hem gaaf, maar ik kijk nog meer uit naar de CE02, al is die nog in de conceptfase.
Maar daar zou ik mijn fossiele brandstof BMW, die ik nu alleen nog voor plezierritjes gebruik wel voor willen inruilen.

 
  • Leuk
Waarderingen: Yogi
Nog geen ervaring met de CE04, maar ik probeer 'm dit jaar wel een week of langer mee te nemen.
Bepaald onderhoud is idd niet meer nodig en de brandstofprijs is hoog, maar een elektrische motor(scooter) is ook niet goedkoop, daarnaast als je het accupack moet wisselen na zoveel jaar, ga je daar ook niet blij van worden. Het is dus echt nog niet de heilige graal.

Verder wel de C Evolution ook eens een week meegenomen, ik vond dat een heel gaaf ding. Wel topzwaar, maar eenmaal aan de rol met het geluid van een elektrische vorkheftruck vond ik geweldig. En dat koppel. Die C Evolution mag je met A1 rijden en dan heb je het koppel van zeg een 750cc motor. Enige nadeel was de actieradius, hoop dat die van de CE04 beter is. Heb me er nog niet veel over ingelezen.

Anyway, ik kan niet wachten om de CE04 eens te proberen!
 
Nog geen ervaring met de CE04, maar ik probeer 'm dit jaar wel een week of langer mee te nemen.
Bepaald onderhoud is idd niet meer nodig en de brandstofprijs is hoog, maar een elektrische motor(scooter) is ook niet goedkoop, daarnaast als je het accupack moet wisselen na zoveel jaar, ga je daar ook niet blij van worden. Het is dus echt nog niet de heilige graal.

Verder wel de C Evolution ook eens een week meegenomen, ik vond dat een heel gaaf ding. Wel topzwaar, maar eenmaal aan de rol met het geluid van een elektrische vorkheftruck vond ik geweldig. En dat koppel. Die C Evolution mag je met A1 rijden en dan heb je het koppel van zeg een 750cc motor. Enige nadeel was de actieradius, hoop dat die van de CE04 beter is. Heb me er nog niet veel over ingelezen.

Anyway, ik kan niet wachten om de CE04 eens te proberen!
De actieradius is ongeveer 130 km. Hij wordt als stadsscooter gepromoot, dus niet als toermotor. Ik heb het even berekend en vanaf Utrecht zit je met 130 km in Duitsland, maar daar ken ik niemand _O-8)7. Voor mij zou het perfect zijn. Vanuit Utrecht ben ik in de hele Randstad heen en terug. Zelfs naar Arnhem en terug. Voor het lange touren zou je hem inderdaad niet moeten kopen.

Ik heb begrepen dat het koppel nog heftiger is dan de C Evolution en de Harley Livewire. Ik ben benieuwd. Ik ga zaterdag kijken, dan wordt hij gepresenteerd.
 
De actieradius is ongeveer 130 km. Hij wordt als stadsscooter gepromoot, dus niet als toermotor. Ik heb het even berekend en vanaf Utrecht zit je met 130 km in Duitsland, maar daar ken ik niemand _O-8)7. Voor mij zou het perfect zijn. Vanuit Utrecht ben ik in de hele Randstad heen en terug. Zelfs naar Arnhem en terug. Voor het lange touren zou je hem inderdaad niet moeten kopen.

Ik heb begrepen dat het koppel nog heftiger is dan de C Evolution en de Harley Livewire. Ik ben benieuwd. Ik ga zaterdag kijken, dan wordt hij gepresenteerd.

Bij de C Evolution was de actieradius 100 km. De CE04 kan dus verder komen, maar het is afhankelijk van diverse factoren, ook buitentemperatuur.
We hebben wel eens met samengeknepen billen op de C Evolution gezeten of we een laadpaal nog konden halen.
Het koppel is niet heftiger, maar de CE04 weegt wel +/- 30 kg lichter. Er is nu nog 62 Nm over, was 72 Nm. Maar met een lager gewicht merk je daar wellicht minder verschil mee. De Livewire weegt 249 droog (maar goed, hoeveel nat moet er in??) en heeft 116 Nm koppel. De Livewire trekt dus heel veel sneller op dan een CE04. Mag ook wel, kost bijna 3x zoveel. :]
 
  • Leuk
Waarderingen: Yogi
Nou, the bullet is through the church. Proefrit gemaakt en het was heel gaaf. Dus nu besteld!
Levertijd helaas 5 maanden, dus wachten tot augustus.
 
Gefeliciteerd, @Yogi !

Wat ik me wel afvraag: hoe zet je 'm op slot?
Thanks!
Dat vroeg ik me ook af. De antwoorden die ik kreeg: stuurslot + ingebouwd alarm en als derde mogelijkheid hoop ik nog dat ik er een schijfremslot op kan.
 
Thanks!
Dat vroeg ik me ook af. De antwoorden die ik kreeg: stuurslot + ingebouwd alarm en als derde mogelijkheid hoop ik nog dat ik er een schijfremslot op kan.

Ik vraag me af of dat voor verzekeringen voldoende is. Stuurslot sowieso niet, want dat heb je binnen 30 seconden kapot (zo niet eerder).
Ingebouwd alarm is denk ik onvoldoende, er moet een ART4- of ART5-slot op zitten. Misschien zou je eens je verzekering moeten bellen.
Andere optie is om toch een paar gaten in die dichte velgen te boren, waar een kettingslot doorheen kan.
 
Ik vraag me af of dat voor verzekeringen voldoende is. Stuurslot sowieso niet, want dat heb je binnen 30 seconden kapot (zo niet eerder).
Ingebouwd alarm is denk ik onvoldoende, er moet een ART4- of ART5-slot op zitten. Misschien zou je eens je verzekering moeten bellen.
Andere optie is om toch een paar gaten in die dichte velgen te boren, waar een kettingslot doorheen kan.
Ik ga er mee aan de slag. Bedankt voor de tips. Als ik meer weet post ik het hier.
 
...
Andere optie is om toch een paar gaten in die dichte velgen te boren, waar een kettingslot doorheen kan.
-O-
Je gaat toch serieus geen gaten in de velgen boren??

Wanneer BMW een eigen alarm heeft of kan laten inbouwen zodat mijn eerste keuze zijn.
En uiteraard overleggen met de verzekering. (En er zijn ook andere verzekeringen die misschien makkelijker zijn)

Anders kijken of je iets kunt vinden wat wel door de schijf kan?
Zoiets??
1649051160187.png


Geen idee of het past? maar het is wel ART 4
((ook verkrijgbaar met halve penkop bij zeer kleine afstanden tot de vork))

BMW maakt hem zo, misschien hebben ze ook over oplossing nagedacht?
 
Gaten boren is inderdaad het laatste redmiddel, maar een alarm is een extra bovenop ART4/ART5. Een alarm werkt namelijk minder goed (helemaal niet) in een gebied waar geen mensen zijn om aandacht te trekken. De motor staat dan nog binnen no time in een busje.

Ik heb nog eens iets meer gedetailleerd gekeken naar de schijven en ik denk dat je aan de achterkant wel een klein slot zou passen.

1649055474467.png
 
Laatst bewerkt:
Wanneer ze hem willen hebben gaat hij toch wel mee, helaas voorbeelden genoeg hoe snel een motor weg is. :(

Je kunt niet meer doen dan ze het lastig maken en belangrijker: voldoen aan de verzekeringseisen.
Dat laatste is belangrijk voor het voorkomen van nog meer ellende achteraf.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen, jammer van de levertijd, maar die is blijkbaar overal tegenwoordig.
 
Precies, voldoen aan de verzekeringseisen; een slotje (en soms alarm of binnen stallen tussen 23-06u, meestal boven € 20k).
 
Gaten boren is inderdaad het laatste redmiddel, maar een alarm is een extra bovenop ART4/ART5. Een alarm werkt namelijk minder goed (helemaal niet) in een gebied waar geen mensen zijn om aandacht te trekken. De motor staat dan nog binnen no time in een busje.

Ik heb nog eens iets meer gedetailleerd gekeken naar de schijven en ik denk dat je aan de achterkant wel een klein slot zou passen.

Bekijk bijlage 1746015
Ik heb in de garage een slot hangen voor mijn K100 die door die kleine gaatjes van de schijfrem gaat. Gaat bij deze ook passen. En anders lijkt er achter het zitje een beugel te zijn waar het aan vast kan, of je gooit de ketting in z'n geheel over de achterbrug. Volgens mij moet dat wel lukken.

In het ergste geval gooi je het over de achterdemper.
 
Het lijkt me dat je zo’n ding toch elektronisch zou moeten kunnen blokkeren , dat hij niet mee voor of achteruit kan
 
Hangt vaak van de regio af. Mijn verzekering heeft voor de Randstad veel zwaardere eisen. Ik woon in het buitengebied dus daar moet alleen een ART4. Heb dus een Oxford schijfremslot. Verder zit standaard op de motor een alarm maar dat was geen eis. Maar ik ben blij dat ik hem 's nachts niet buiten hoef te laten staan. Mogelijk dat boven de 20k de voorwaarden ook weer anders zijn.
Toch blijft het me verbazen dat de fabrikanten zelf niets doen. Een nutteloos stuurslot en een startblokkering en dat is het dan wel. En wij moeten met formaatje ankerketting om onze nek op weg. Als het ware dan. Bij auto's druk je op een knopje en loop je weg. Nu is zo'n ding natuurlijk een tikkeltje zwaarder.
 
Ik heb in de garage een slot hangen voor mijn K100 die door die kleine gaatjes van de schijfrem gaat. Gaat bij deze ook passen. En anders lijkt er achter het zitje een beugel te zijn waar het aan vast kan, of je gooit de ketting in z'n geheel over de achterbrug. Volgens mij moet dat wel lukken.

In het ergste geval gooi je het over de achterdemper.

Dat zal vast geen art4 slot zijn met zo'n dun pennetje, of wel?
Op de foto geef ik met de pijl aan dat er ook een groot gat in zit. Dus je hoeft niet door zo'n kleine sleuf.
Maar goed, ART4 voor de verzekering. Als je het mensen moeilijker wil maken, kan je er alles omheen doen natuurlijk.

Maar op mijn foto lijkt het er dus op dat een gewoon schijfslot wel past in dat grote gat. Past dan niet op de voorschijf, maar wel daar achter. En in de meeste gevallen ben je dan verzekerd, als ie nergens aan vast hoeft te worden gemaakt. Hier is dat volgens mij alleen boven de 20.000 eur.
 
Hangt vaak van de regio af. Mijn verzekering heeft voor de Randstad veel zwaardere eisen. Ik woon in het buitengebied dus daar moet alleen een ART4. Heb dus een Oxford schijfremslot. Verder zit standaard op de motor een alarm maar dat was geen eis. Maar ik ben blij dat ik hem 's nachts niet buiten hoef te laten staan. Mogelijk dat boven de 20k de voorwaarden ook weer anders zijn.
Toch blijft het me verbazen dat de fabrikanten zelf niets doen. Een nutteloos stuurslot en een startblokkering en dat is het dan wel. En wij moeten met formaatje ankerketting om onze nek op weg. Als het ware dan. Bij auto's druk je op een knopje en loop je weg. Nu is zo'n ding natuurlijk een tikkeltje zwaarder.

Ook in het buitengebied en boven de 20k.
Alleen ART4 alarm hoeft niet, geeft wel premiekorting. (Unive)

En electrisch lastig te verzekeren, kende ze eerst niet voor motoren. Uiteindelijk wel gelukt.
(via telefoon, medewerker deed erg haar best voor mij, was ook motorliefhebber. Ze zocht de site van Energica erbij :t )
En belangrijk drooggewicht en gewicht van de accu (in mijn geval 120 kg extra) erbij gekregen. Daardoor zakt het vermogen per kg en dat scheelt flink premie.
En goed vergelijken en rondbellen helpt bij een EV zeker :Y
 
  • Leuk
Waarderingen: Yogi
Was bij mijn BMW i3s gelukkig geen probleem. Bij auto's is EV ondertussen wat meer ingeburgerd. Dus geen domme vragen over cilinderinhoud gehad. Premie ongeveer gelijk aan een ICE in dezelfde prijsklasse. Terwijl schadeherstel toch wel erg duur is met een carrosserie van kevlar. Ik vraag me af of ze bij bv een Ferrari ook eisen dat hij binnen gestalt wordt?
In ieder geval blijft de CE04 gelukkig onder de 20k. Ik vraag me ook af of dieven er zo'n belangstelling voor hebben. Misschien wat te opvallend? Het wordt anders als er heel veel van op de weg komen maar daar geloof ik niets van. Motorrijders zijn te conservatief.
 
Terug
Bovenaan Onderaan