bmw r80 g/s heeft 19 jaar stilgestaan

Rabbit bmw

Rookie
18 nov 2013
18
0
zeeland
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit gekomen van een bmw r80 g/s aangepast door Herbert Sheck. Die 19 jaar niet van zijn plaats is geweest, de motor heeft wel al die tijd verwarmd binnen gestaan. En ziet er dan ook picobello uit op wat stof na. Ik heb wel wat verstand van een motor maar van motoren zelf, heb ik nog geen kaas gegeten. Nu heb ik op het forum wel al wat redelijk ingelezen, heb verschillende werkplaats handboeken gekocht. Heb daar al veel nuttige tips uitgehaald. Maar de meeste verhalen zijn van motoren die dan +/- 3 jaar stil hebben gestaan

Er zijn wel al dingen die mij direct zijn opgevallen. Zoals de zuigers zijn los, de achterschokbreker is aan revisie toe. De remmen zitten vast want de wielen draaien zwaar.

Nu wil ik een hoop dingen liever zelf doen om van te leren. Maar je kunt niet alles zelf doen.
En daarom zit ik nu dan ook met een aantal vragen.

Wat kun je beter aan een specialist over laten of wat kun je makkelijk zelf doen.
Waar moet ik extra / specifiek opletten ivm lange stil stand.
Er zitten nu michelin dessert banden op, aangezien dat ik voorlopig toch nog niet van plan was om off the road te gaan wat is dan de beste banden keuze.

Alvast bedankt voor alle hulp

Gr. Pd
 
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit gekomen van een bmw r80 g/s aangepast door Herbert Sheck. Die 19 jaar niet van zijn plaats is geweest, de motor heeft wel al die tijd verwarmd binnen gestaan. En ziet er dan ook picobello uit op wat stof na. Ik heb wel wat verstand van een motor maar van motoren zelf, heb ik nog geen kaas gegeten. Nu heb ik op het forum wel al wat redelijk ingelezen, heb verschillende werkplaats handboeken gekocht. Heb daar al veel nuttige tips uitgehaald. Maar de meeste verhalen zijn van motoren die dan +/- 3 jaar stil hebben gestaan

Er zijn wel al dingen die mij direct zijn opgevallen. Zoals de zuigers zijn los, de achterschokbreker is aan revisie toe. De remmen zitten vast want de wielen draaien zwaar.

Nu wil ik een hoop dingen liever zelf doen om van te leren. Maar je kunt niet alles zelf doen.
En daarom zit ik nu dan ook met een aantal vragen.

Wat kun je beter aan een specialist over laten of wat kun je makkelijk zelf doen.
Waar moet ik extra / specifiek opletten ivm lange stil stand.
Er zitten nu michelin dessert banden op, aangezien dat ik voorlopig toch nog niet van plan was om off the road te gaan wat is dan de beste banden keuze.

Alvast bedankt voor alle hulp

Gr. Pd
 
Herbert Sheck
Herbert+Schek+auf+BMW+023.jpg

Ook geen stof :+

Dit SCREEUWT om fotos *D

Met twee rechter handen kom je een heel eind, met twee linker zou je de Boxertoko kunnen inschakelen.
 
Ik bedoelde daar mee dat de zuigers niet vast geroest / gerot in de cilinders zitten. Dat heb ik getest door op de kickstart te gaan staan en zo kon ik de compressieslag voelen.

Foto's komen maar ik zal deze eerst even moeten verkleinen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook wel benieuwd, het is zonder meer stukje geschiedenis.

Wat er moet gebeuren en wat u zelf kunt doen is erg afhankelijk van uw eigen kunnen denk ik. In principe is het erg simpele techniek waarvan vrijwel alles s'avonds aan de keuken tafel met een goed glas wijn wel opgelost kan worden. Ook na zo een tijd stilstand zullen er zich(bij omschreven staat) waarschijnlijk geen wereldschokkende verrassingen voordoen.

Als eerst zou ik zorgen dat alle elementen voor een goede verbranding weer in orde zijn. Dat zij, oude brandstof eruit, kijken naar de staat van de tank, zit er geen vocht in, nieuwe benzine filters. Vervolgens volgen de carburateurs, de staat hiervan is erg afhankelijk van hoe de motor is weg gezet. Ze staan er om bekend dat ze bij ouderdom benzine gaan lekken. als je kraantje open zet weet je dat snel genoeg. de interne staat is snel te beoordelen door het vlotterbakje los te halen, erg makkelijk bij dit type en te kijken of er oude vergomde benzine in zit. zo ja dan is de kans groot dat de sproeiers ook dicht zitten en dan is ultrasoon(of anders) reinigen zeker aan te raden. de pakkingen op het kleine dekseltje aan de zijkant willen nog wel een valse lucht gaan doorlaten en dit zou ik bij ouderdom zeker verwachten, een pakking revisie setje voor beiden carburateurs is dan ook wel aan te raden. Het hele carburateur verhaal is in principe niet heel er lastig maar bij verkeerd in elkaar zetten kan het wel veel slecht lopen problemen opleveren dus moet dit wel met geduld en beleid gebeuren. Zo niet zou ik het uit handen geven aan iemands die het vaker gedaan heeft.

Verder zullen er nog contactpunten te vinden zijn die door het stilstaan vast en zeker wel enigsinds gecorrodeerd zijn er voor zorgen dat je waarschijnlijk geen goede vonk zult krijgen. even een dun schuurpapiertje er tussendoor is de simpele oplossing, vervangen de betere. werkplaats handboek er bij nemen want ze bepalen het onstekings moment. In het verbrandings traject zijn er verder niet heel veel spannende dingen. bougies olie vervangen uit voorzorg. Accu natuurlijk. en bij de eerste poging om te starten via het bougie gat een kleine beetje olie op de zuigers leggen om schade door de 'droog' geworden zuigers en zuigerveren te voorkomen. Na de eerste rookwalm neemt de benzine de 'smerende' functie weer over.

Voornaamste andere punt zal zoals je zelf zegt de remmen zijn. Met een beetje geluk kun je zuigers wel weer gangbaar krijgen zonder ze verwijderen maar beter is het ook hier om er een revisie setje voor te halen en het meteen goed te doen. Ook niet heel moeilijk, staat zeker in het werkplaatshandboek maar kan in handen van de verkeerde personen zeker behoorlijk verprutst worden. Zuigers/cilinder niet beschadigen dat is het belangrijkste.

Banden ongeacht de staat vervangen. Als ze 19j oud zijn is het rubber oud en verdroogt en daarmee gevaarlijk om mee te rijden. Ik zou in uw geval gewoon voor een normale allroad band gaan. Die zijn er van alle doorsnee merken in die maten. Even een test opzoeken en een keuze maken.

Loopt de motor eenmaal dan zou ik er gewoon een grote beurt van maken. Alle vloeistoffen is zeker noodzakelijk en alle andere zaken die daar bij komen kijken zorgen dat je niet achteraf iets over het hoofd gezien hebt.


tot zo ver mij uitgebreide relaas. ;) Doe ik niet altijd, had er gewoon zin in. Wil je zeker weten dat het goed gebeurd laat het dan doen bij een op het type georiënteerde specialist. Kost wat maar dan heb je ook wat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan