bougie vonkt niet

ramusters

MF'er
20 jul 2011
118
0
Groningen
Heb brommer een week laten staan nadat de bougie niet meer vonkte ...

Nu nieuwe bougie er in
Bedrading nagekeken, alles zit goed: bougie vonkt slechts sporadisch (dan wel een goede helder blauwe vonk)

Wat kan er kapot zijn?

Oplossing: Generator, vliegwiel en bobine vervangen. Door kapotte bobine vonkte 'ie niet meer. Zie post 20 augustus
 
Laatst bewerkt:
cimg0060i.jpg


11.8V uit draden 1 en 2 en geen kabelbreuk in draden 1 en 2 van voltage regulator naar generator

Wat kan er nu nog stuk zijn? heb alles getest en het werkt
 
Laatst bewerkt:
Bobine nog eens getest, nu wel betere waarden: primair gaf een iets hogere waarde dan in wphb beschreven (0.3 Ohm), secundair een iets lagere (2.35 Ohm kOhm) (heb als aarde de min-pool van de accu gebruikt)

Dus verder gegaan met pickup meten, en:

meten over twee blauwe draden uit het blok (ga er vanuit dat deze van de pickup zijn) geeft: 0.3 Ohm
Wphb zegt 190-300 Ohm
Pickup lijkt me nu dus defect
 
Laatst bewerkt:
maar:

meten over twee blauwe draden uit het blok (ga er vanuit dat deze van de pickup zijn) geeft: 0.3 Ohm
Wphb zegt 190-300 Ohm
Pickup lijkt me nu dus defect

Lijkt me toch niet verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
Ik kom niet wijs uit dat schema, zie niet waar de bobine en de bougie zitten. Weet dus niet of je aan de bobine metend "min accu" als meetpunt kunt benutten om te vergelijken met spec.

====

"Aannemen" dat draden van die sensor zijn kan zelden goed gaan, WETEN wat/waar je meet.
 
Laatst bewerkt:
Ik kom niet wijs uit dat schema, zie niet waar de bobine en de bougie zitten. Weet dus niet of je aan de bobine metend "min accu" als meetpunt kunt benutten om te vergelijken met spec.

====

"Aannemen" dat draden van die sensor zijn kan zelden goed gaan, WETEN wat/waar je meet.

Ok, maar kijkend naar het schema hierboven(wiring diagram), lijkt me blauw-blauw* vanuit het blok (generator) bijna onmiskenbaar afkomstig van de ontsteking. Wetende dat de pickup in het ontstekingsschema zit (bougie-bobine-pickup-voltage regulator/cdi) is dit afkomstig van de pickup (zie onderstaande gegevens en onderstaande afbeelding)
Blauw-blauw komt van pickup spoel (gecontroleerd a.d.h. van ignition schema wphb en afbeelding generator)

1 generator (nl: dynamo)
2 spool (nl: bobine)
3 starter
4 voltage regulator
5 fuses
6 accu
7 start relay

ignition system rs125 (details zijn iets anders dan af1)
24226001.png


*blauw-blauw is in het schema geel-geel (rs125 heeft andere kleurcodes dan af1)
 
Laatst bewerkt:
De bougie vonkt niet tijdens elektrische start, maar wel als ik de dodemansknop op uit zet. (Dit betekent volgens mij dat de bobine het in ieder geval wel doet) Is hieruit af te leiden wat er waarschijnlijk defect is (denk zelf de pickup, maar kan het met meten niet 100% vaststellen)?
 
pickup spoel defekt als jij 0,3 ohm meet , kortsluiting waarschijnlijk naar massa .

of de spoel maakt inwendig sluiting.

interessant, hoe kan er kortsluiting naar massa ontstaan?
EDIT: misschien doordat ik de draadjes te ver naar buiten heb getrokkken en ze daarna aansleten?

Zal gelijk een vliegwieltrekker regelen om even een kijkje te kunnen nemen, iemand een site waar deze goedkoop te krijgen zijn (rotax 123: M26x1.5mm)?

EDIT: aanvullende informatie, heb zonet even getest,

Als ik de multimeter aansluit op de twee draden van en naar de pickup spoel, meet ik 0.00V tot 0.11V en 0.2 Ohm tot 80 Ohm als ik het vliegwiel met de hand ronddraai (wphb: 190 - 300 Ohm)

Als de weerstand lager is geworden, dan lijkt me dit niet door slijtage ... Dan verwacht je juist een grotere weerstand, door (bijv.) doorbranden gedeelte vd spoel (?)
Zoals hierboven genoemd lijkt het mij dus ook een mogelijke kortsluiting ... of inwendige sluiting

EDIT: Iemand een idee welke draden ik bij de bobine nodig ben (Extra testje) om de primaire en de secundaire spoel te testen? Zie afbeelding, 1 is bobine, 2 is generator
wirediagram.png


Met zwart-massa kreeg ik 0.3 Ohm (primair) en bougiekabel-massa 2.3 kOhm (secundair)
 
Laatst bewerkt:
Als een spoel terziele gaat, zijn er maar weinig mogelijkheden:

- weerstand gaat omlaag doordat isolatie tussen windingen wegschroeit
- weerstand gaat naar oneindig hoog door "alleen maar" draadbreuk
- zeldzaam: weerstand loopt hoog op maar niet naar oneindig omdat verkoolde isolatie (een) draadbreuk(en) overbrugt
- nog zeldzamer: er ontstaat geleiding tussen spoel en kern/massa (alleen meetbaar als er niet een spoel-einde doorverbonden staat met massa/kern)
- ook alleen maar meetbaar als er niets doorverbonden staat, aan elkaar of aan "massa": geleiding tussen 2 spoelen onderling
 
Laatst bewerkt:
Ben bezig met testen,

hypothese: pick-upspoel is kapot doordat isolatie tussen windingen is weggeschroeid,

Heb volgende al getest:
fuses, in orde
spark plug, in orde
bougiekabel, in orde
coil (bobine), in orde
pick-up, hoogstwaarschijnlijk niet in orde, heb bij mijn meting 0.3 Ohm gemeten. wphb zegt 190-300 Ohm
wil CDI unit nog testen en uitvogelen waarom neutral indicator light niet functioneert (misschien heeft dit er mee te maken)
Pick up spoel is behoorlijk duur (voor dit model), en het is de moeite niet om nog even een paar extra testjes te doen ...
 
Laatst bewerkt:
Kan ik de orignele sem amal 12v 180w stator met ingebouwde pick-up vervangen door een ander aftermarket generator? Heb niet zo heel veel verstand hiervan, maar kan me voorstellen dat hier universele aftermarket delen voor zijn?
 
Goedkoper dacht ik? Die op die site van jou is 70 euro, maar als je de foto heel goed bekijkt zie je geen groene draad. Ik verdenk ze er van hem zonder groene draad te verkopen, ze hebben me ook een verkeerde luchtfilter gestuurd wat niet zo heel moeilijk was ....

Heb al menig site afgespeurd, allemaal 170-300+ euro helaas
 
Terug
Bovenaan Onderaan