bougie vonkt niet

ramusters

MF'er
20 jul 2011
118
0
Groningen
Heb brommer een week laten staan nadat de bougie niet meer vonkte ...

Nu nieuwe bougie er in
Bedrading nagekeken, alles zit goed: bougie vonkt slechts sporadisch (dan wel een goede helder blauwe vonk)

Wat kan er kapot zijn?

Oplossing: Generator, vliegwiel en bobine vervangen. Door kapotte bobine vonkte 'ie niet meer. Zie post 20 augustus
 
Laatst bewerkt:
Nog een leuk verhaaltje: Vandaag bezig geweest met knipperrelais, knipperlichten knipperde onregelmatig en langzaam. Relais opengemaakt en even mee geknutseld, nu knippert 'ie weer perfect :P (Zaten twee stangetjes te dicht op elkaar)
Lekker goedkope en snelle oplossing!
 
Laatst bewerkt:
Nog niet helemaal duidelijk waarom ik de verkeerde weerstand meet ..., wel is duidelijk dat hier wel het probleem zat! Zie de foto's, vliegwielmagneet is zwaar beschadigd, de generator is op sommige gedeelten gesmolten afgebroken/-gesleten en er zit overal magneetgruis aan het metaal

cimg0073h.jpg

cimg0078n.jpg

cimg0084n.jpg

cimg0085eb.jpg

cimg0086f.jpg

cimg0089yx.jpg

cimg0091f.jpg


Dit wordt een nieuwe generator en een nieuw vliegwiel, lijkt me,

Rest de vraag nog wel waardoor het magneetgruis is losgekomen, heb geen sporen kunnen vinden. Zou het door een loszittende bout (op de krukas) kunnen komen?
 
Laatst bewerkt:
Zit de spie er nog wel op?

Kan ook troep zijn van het starten. Bendix haakt aan de buitenkant van de magneet.

De spie zit er nog op en het lijkt me ook geen materiaal van de startmotor, het is echt van de magneet.

EDIT: ik denk dat de bout op de krukas losgetrild is, daardoor is het vliegwiel tegen de stator aangekomen, waardoor de magneet afgesleten is (Of er is iets losgeraakt wat tussen de magneet en de generator is gekomen)

EDIT: een paar dingen die me zijn opgevallen:
cimg0093d.jpg

Waar zijn deze uitstekende holle puntjes voor?

In de ronde uitsparing links (3 9 uur) mist het driehoekig uitsteekseltje
cimg0101p.jpg


Draad krukas licht beschadigd door losse bout:
cimg0117z.jpg

naamloosrw.png

naamloos2sk.png


Nieuw vliegwiel is al besteld :)
 
Laatst bewerkt:
update in ramusters in "Aprilia AF1 125 probleem met afstellen -..."

BIj het monteren van het vliegwiel: Ben ik een moer met opstaande rand nodig? Krijg de huidige niet op de krukas omdat de dop er vanwege het vliegwiel niet omheen past ...

Huidige:
http://www.2rad-sausenthaler.de/Web...8B1/DF5A/3E11/C0A8/28BB/1BF9/MO_002E_56_m.jpg


EDIT: Generator en vliegwiel vervangen: Nog geen vonk ...

Zekeringen zijn in orde, de bougiedop en -kabel zijn in orde, de bobine en pickupspoel zijn in orde en de cdi lijkt me sterk, want levert gewoon +-12V aan pickupspoel

Ik weet het echt niet meer ... :N
 
Laatst bewerkt:
Ja, had echt gedacht dat 'ie het nu zou doen. Bougie hield er langzaam mee op: eerst minder vaak vonken en daarna niets meer. Nu de versleten generator en het vliegwiel vervangen en vonkt ie nog niet.

Heb de killswitch uitvoerig bekeken: als de twee draden geen contact maken, kan de motor starten. Heb getest en ze maken inderdaad geen contact.
naamloos5t.png

Bi/R=wit-rood; B=blauw; Ar=oranje; V=groen
bij correct starten: oranje en groen (dat is de elektrische startknop) dus verbonden. De startmotor draait, dus dat is oke. Wit-rood en blauw dus niet verbonden, in de on-stand van de kill-switch geen continuiteit, dus ook in orde,

Continuiteit van de draden getest: goed.

Nogmaals mijn gegevens:

Zekeringen - zekeringen in orde

Bougiedop - Uitgesloten door de spijker-in-bougiekabel test

Bougiekabel - is continu, dus geen draadbreuk

bobine - Geen standaardwaardes gevonden, maar primair (rood-aarde*) geeft 0.3 Ohm en secundair (oranje-aarde*) geeft 2.5 kOhm. de standaardwaardes voor de RS125 heb ik wel gevonden, deze geven: P: 0.11-0.21 Ohm en S: 4.3 - 8.1 kOhm, zit er dus in de buurt

Voor de generator (alles maar getest: weet de kleuren van de pickupdraden niet)
naamloos4vb.png

De standaardwaarden voor een rs125 zijn 190-300 Ohm. Ik dacht dat ik met mijn 152 Ohm wel goed zat**


De Voltage Regulator geeft 11.6V af aan de generator. Heb geen manier gevonden om zoiets te testen maar uit 11.6V concludeer ik dat de voltage regulator nog goed werkt.

Heb er zelfs een half uur naar zitten staren, maar er schoot me echt niets te binnen. Elke reactie is welkom, want ik heb echt het gevoel dat ik over iets eenvoudigs heen kijk

* Uit volgende afbeelding:
SemIgnition.jpg


** Zie:
naamloos6n.png

bron: Husaberg Wiki
Ik meet geen juiste weerstand op zwart-rood (mijn multimeter gaat tot 2M Ohm), ook niet bij het vervangende exemplaar. Zou het kunnen dat mijn vervangende generator ook defect is?
 
Laatst bewerkt:
met de ontstekingsunit bedoel je de bobine? Overgangsweerstand komt door een gecorrodeerde bout?
Een min-punt "aarde" met verschillende elkaar rakende metalen, waardoorheen forse stromen lopen, bouwt geleidelijk galvanisch een overgangslaagje op met rare temperatuur- en stroomafhankelijke weerstand.

Vind zulke punten, maak los, reinig alle bestanddeeltjes en ook het eventuele boutgat en het werkt wel weer enige jaren.

De laatste keer dat ik dat zag had de CDI een "aarde"-draadje aan een bout in een Honda-blokje; starten ging nog maar na enige seconden dood, geen vonk meer.

Ieder aardpunt dat iets anders is dan de minpool van de accu zelf, verdient extra zorg en .... wantrouwen.
 
Laatst bewerkt:
Een min-punt "aarde" met verschillende elkaar rakende metalen, waardoorheen forse stromen lopen, bouwt geleidelijk galvanisch een overgangslaagje op met rare temperatuur- en stroomafhankelijke weerstand.

Vind zulke punten, maak los, reinig alle bestanddeeltjes en ook het eventuele boutgat en het werkt wel weer enige jaren.

De laatste keer dat ik dat zag had de CDI een "aarde"-draadje aan een bout in een Honda-blokje; starten ging nog maar na enige seconden dood, geen vonk meer.

Ieder aardpunt dat iets anders is dan de minpool van de accu zelf, verdient extra zorg en .... wantrouwen.

Ik zag gisteren inderdaad een witte aanslag (van een mm of zo) bij het aardpunt van (en bij) de Voltage regulator.

Is inmiddels schoon
 
Jawel, maar bij een "aard"boutje heb je ook kans dat de laag niet van buiten zichtbaar is, zit onder de boutkop in de schroefdraad.

Kan inderdaad ook bij spanningsregelaar en in feite op ieder stroomvoerend aardpunt.
 
Laatst bewerkt:
Geen verbetering helaas, heb dus de coil (=bobine) maar even getest (nog een keer):
naamloos7p.jpg

HV-zwart zou dus secundair kunnen zijn en rood-oranje primair. De waarden komen in de buurt van wat het wphb aangeeft: P 0.11 - 0.21 Ohm en S: 4.3 - 8.1 kOhm, maar rood-oranje is volgens mij helemaal niet primair

Denk dat het ding gewoon hartstikke stuk is, weet het alleen niet zeker omdat dit een gegoten spoel is en ik primair en secundair niet zeker weet
 
Geen verbetering helaas, heb dus de coil (=bobine) maar even getest (nog een keer):
[afbeelding]
HV-zwart zou dus secundair kunnen zijn en rood-oranje primair. De waarden komen in de buurt van wat het wphb aangeeft: P 0.11 - 0.21 Ohm en S: 4.3 - 8.1 kOhm, maar rood-oranje is volgens mij helemaal niet primair

Denk dat het ding gewoon hartstikke stuk is, weet het alleen niet zeker omdat dit een gegoten spoel is en ik primair en secundair niet zeker weet

EDIT: Maakt het trouwens uit als de stator roest heeft op de oppervlakken die langs de magneet bewegen?
 
Uitgaande van de afbeelding hierboven (het dradenschema van de bobine) denk ik dat de bobine stuk is. Heb hem trouwens opengeslepen, dus hij is nu zowieso stuk. Is alleen gegoten dus heb er weinig informatie uit kunnen halen ...

Nieuwe is besteld ... hou jullie op de hoogte
 
Terug
Bovenaan Onderaan