Bowler's Suzuki GSX1100E '80 Classic SuperbikeRacer topic

Bowler

MF veteraan
23 apr 2007
4.275
293
Zwolle
Na een hele tijd zitten meelezen en dromen over een eigen superbike hier dan eindelijk m’n topic.
Zat te twijfelen tussen een GS1000 en een GSX1100. Allebei vette motoren die goed zijn om te bouwen voor de classic superbike racerij. Nadat ik m’n Honda VF750F al een tijdje te koop had staan eens achter een GSX aan gemaild met de vraag of een ruil niet iets was, en je gelooft het niet, dat was wat :). Na een dag autorijden van Enschede naar een dorpje vlakbij Antwerpen was hij dan eindelijk van mij, een heuse Suzuki GSX1100E uit 1980!

155025_524816417553336_1389588279_n.jpg


Ik had al wat onderdelen verzameld afgelopen jaar. Een gelukje bij een lokale onderdelen handelaar leverde me een setje EPM wielen op in de volgende maken:
19x2.50 gemaakt in 04/81
18x3.50 gemaakt in 07/81

603880_535467946488183_1537907811_n.jpg


Een van de eerste dingen die ik besteld heb voor de GSX was een gouden stuurtje!

394916_525680084133636_1679535208_n.jpg


Toen ben ik bezig gegaan met de uitlaat. Hier zag, zoals te zien op de eerste foto, een erg lelijke demper op. Had zelf nog een dempertje liggen, maar huisgenoot Joostvdw (van die injectie GT ;) ) had nog een Kerker uitlaat liggen van een GSXR750 uit 1990, dus na wat grappen dat het leuk zou zijn als die zou passen het gewoon geprobeerd. En wat schetste onze verbazing, het past, alleen de uitlaatflenzen moesten uitgeboord worden!

377721_539231642778480_1828275820_n.jpg


Bij aankoop zat er een stalen achterbrug in, terwijl in een 1100 toch echt een alu brug hoort. Deze er ook maar bij gekocht en meteen eens geprobeerd of het EPM wiel past, en ja, ook hier blijkt dat het meteen past, moet alleen nog een remankerplaat maken :)

483002_526577587377219_1781218242_n.jpg


69585_539266812774963_1291111204_n.jpg


Heb bij dezelfde onderdelen handelaar als waar ik de EPM velgen heb gekocht ook voor een zacht prijsje een Ducati Paso wrak kunnen kopen. Hiervan ga ik de voorvork, een Marzocchi M1R, en de remmen, Brembo P08’s, gebruiken voor op/in de GSX.

De bedoeling is om ooit in de toekomst te gaan racen, bijvoorbeeld in de duitse CSBK of hier in nederland bij de SAM, maar eerst maar zorgen dat hij goed rijdt, wat misschien nog wel een uitdaging wordt op m’n studenten budget ;)

Als laatste een inspiratie plaatje, zoiets zat ik aan te denken:
558408_524826840885627_13072903_n.jpg
 
Goed project, ben ook een beetje aan het kijken naar gsx1100/gs1000 als volgend project wellicht.
en volgens mij is de gsx uit dat inspiratieplaatje prima gefinished op de biker's classics toch?
 
Goeie basis voor een dikke superbike,ga ik zeker volgen heb die motor volgens mij ook op speurders zien staan volgens mij? 8-)

Hij heeft een tijdje op internet gestaan ja :)
Goed project, ben ook een beetje aan het kijken naar gsx1100/gs1000 als volgend project wellicht.
en volgens mij is de gsx uit dat inspiratieplaatje prima gefinished op de biker's classics toch?
:) Geen idee hoe hij gefinished is..
JIj heb dus al enige ervaring met endurance racen :+

[afbeelding]

Haha, blijkbaar in een vorig leven :P

goed bezig timon voorbeelden zat gesien op francochamps vorig jaar was je met je pa .gr .klaas.
Ja zeker! M'n vader is nu ook bezig met een GSX1100E, maar dan uit 1982. Oude superbikes werken blijkbaar aanstekelijk ;)

@iedereen, tof, zorgt weer voor wat extra motivatie om er hard mee bezig te gaan!

Hij heeft gisteren ff gelopen zonder luchtfilterbox. Komt meteen m'n eerste vraag/probleem.
De luchtfilterbox wil niet meer op de carbs, zelfs niet op de werkbank. Nu was ik uiteindelijk van plan om K&N's te plaatsen, maar daar zit ik nu al serieus aan te denken. Wat vinden jullie daarvan? Ik zou er dan een Dynojet kitje bij bestellen, om de motor goed af te stellen.

Andere optie is om BS36 carbs te kopen, en daar K&N's op te zetten icm een dynojet kitje. Is dat het extra geld waard, of kan ik het gewoon beter bij de originele houden eerst?
 
Origineel met groter setje sproeiers in combinatie met open filtertjes voldoet prima. Je kunt later altijd nog overstappen op een andere set.
 
Terug
Bovenaan Onderaan