Brandstof nivo in tank

GSlandrover

MF veteraan
Donateur
28 jul 2014
2.034
770
Even in een nieuw topic omdat het waarschijnlijk bij andere spannen ook voorkomt.

Bij het stevig nemen van bochten, merk ik dat de brandstof tegen de zijkant van de tank gaat staan. Bij een solo heb je daar geen last van natuurlijk.
Nu merk ik dat de K100 al vrij snel lucht hapt (150km op de dagteller). Zit een pomp in de tank voor de injectie en deze zuigt onder in de tank aan natuurlijk.

Best vervelend, betekend dat je niet zo'n grote acceradius hebt. Is dit de reden dat veel spanbouwers een extra tank plaatsen? Ik vind het geen probleem om ronde de 200/220 km te tanken. Maar als je bij 150km al voorzichtig bochtjes moet gaan nemen...

En Nee Hellracer, ik maak er geen schwenker van.. ;)
 
Het alternatief is een schot in de tank maken.Misschien kan dat ook door van dat anti explosie spul in de rechter tankhelft te frutten.
Overigens is het probleem niet nieuw en niet injectie gebonden. Halflive en BMWoman zijn eens langs de A9 gestrand omdat de CB500four geen brandstof meer kreeg. Windkracht 8 van rechts en een benzinekraantje links forceren continu scheefhangen en alle benzine aan de verkeerde kant. Dat kan dus ook met een schwenker.
 
Laatst bewerkt:
Een kennis vertelde me over een soort spons die ze ook wel in tanks doen van rally auto's enzo. Zou maar een fractie volume innemen.
Natuurlijk is het niet nieuw, maar wel vervelend. Het ding rijdt ca 1:15 en dat betekend dat ik nu maar 10 liter van de tankinhoud kan gebruiken.

Was benieuwd naar oplossingen..
 
Dat soort spons is nu net de oorzaak van het uitvallen van een van de Coronels in de afgelopen Dakar. Dat spul is niet bestand tegen ethanol in de benzine. Nog slechter dan Tankcure. Ik heb me er afgelopen winter wat in verdiept, en ik wil het er niet in heeben.
 
Even in een nieuw topic omdat het waarschijnlijk bij andere spannen ook voorkomt.

Bij het stevig nemen van bochten, merk ik dat de brandstof tegen de zijkant van de tank gaat staan. Bij een solo heb je daar geen last van natuurlijk.
Nu merk ik dat de K100 al vrij snel lucht hapt (150km op de dagteller). Zit een pomp in de tank voor de injectie en deze zuigt onder in de tank aan natuurlijk.

Best vervelend, betekend dat je niet zo'n grote acceradius hebt. Is dit de reden dat veel spanbouwers een extra tank plaatsen? Ik vind het geen probleem om ronde de 200/220 km te tanken. Maar als je bij 150km al voorzichtig bochtjes moet gaan nemen...

En Nee Hellracer, ik maak er geen schwenker van.. ;)

Ik heb dat met de cbr1000f ook , bij mij zit het hem meer in bergjes op rijden ...
Met 160 km op de teller begint hij te sputteren , moet ik hem overzetten op reserve stand , maar dan brand het reserve lampje nog lang niet , als ik dan tank op ongeveer 230 km doe ik er 17 liter in omdat ik er niet op vertrouw dat het lampje toch of niet zou branden ( 17l heb ik nog 5 l over !! )
 
Dat rallyspons spul is er in verschillende soorten.
Ik heb er toevallig wel hele goede ervaringen mee (zakelijk). Dan wel een siliconen gebaseerd produkt.
In een K tank is het wel lastig aangezien de vlotter voor de niveau sensor vrij moet kunnen bewegen.

Hier aangeschaft:
http://www.honeywon.com/en/SILICONE_RUBBER_SPONGE___FOAM_PADS_b/91_p1/index.html

Vreselijk smerige fabriek trouwens, de spijkerbroek die ik aanhad tijdens het bezoek is altijd een beetje rose gekleurd en water en vuil afstotend gebleven.
 
Ik heb het alleen van horen zeggen. Als het goed bestand is tegen moderne benzine is het een prima oplossing. Maar als het er niet tegen kan, dan heb je ook grote problemen.
 
GSLandrover had me ook al een app gestuurd, die ik vervolgens ben vergeten te beantwoorden..... :$ :$

Maar ik heb er met de K100's ook last van, alleen in mindere mate. Bij mij gaat op de WiFi wel erg snel het 5 liter lampje branden (die van 7 werd gebruikt voor de LPG tank) maar die sensor zit links voorin. Maar die maat van me met die oranje LT heeft wel weer erg snel last van lucht happen. Ik heb het idee dat de eerste generatie K100's er minder last van hebben. Misschien zit daar de aanzuigopening in het midden i.p.v. aan de zijkant ??
 
GSLandrover had me ook al een app gestuurd, die ik vervolgens ben vergeten te beantwoorden..... :$ :$

Maar ik heb er met de K100's ook last van, alleen in mindere mate. Bij mij gaat op de WiFi wel erg snel het 5 liter lampje branden (die van 7 werd gebruikt voor de LPG tank) maar die sensor zit links voorin. Maar die maat van me met die oranje LT heeft wel weer erg snel last van lucht happen. Ik heb het idee dat de eerste generatie K100's er minder last van hebben. Misschien zit daar de aanzuigopening in het midden i.p.v. aan de zijkant ??

Is wel een goede tip, mijne is niet één van de eerste. Is een 89-er.
De tank opening is groot zat, mss is de zuig wel aan te passen. Lang voordat het eerste lampje gaat branden heb ik al last van lucht happen.
 
BMW en brandstof... Waar heb ik dat toch eerder gehoord/gezien ? ;)
 
BMW en brandstof... Waar heb ik dat toch eerder gehoord/gezien ? ;)

Hebben andere merken er geen last van? Ik kan me voorstellen dat een carburateur fiets er minder snel last van heeft (buffertje in vlotterbak). Maar injectie met de pomp in de tank..
 
In de tank is niet heel veel te veranderen. De pomp zit met boutjes in een plaat in de tank. dat werkt op zich als een slingerschot.
Wat Enigma zegt, er zou een verschil in de oudere tanks kunnen zitten. Dat is met de retour ook. De eerste werkten met een klepje, de latere hebben de leiding hoog in de tank uitkomen.

Ik maar een plekje in het span gemaakt waar ik een jerrycan kan vastzetten met een spanbandje. Makkelijkst voor nu ;-)
 
EHE doelt op de brandstof pomp van mijn K100.
Toch heeft het gezeur daarmee mij wel geleerd dat er best wat te rommelen is met de aanzuiglocatie.
De pomp zit in een rubber manchet, als je daar een beetje wd40 tussen spuit kun je hem verdraaien en iets dieper in de tank duwen.
En als je een k1100 pomp (met manchet!) monteert steekt die nog dieper want die heeft een kleinere diameter dus kan hij dieper de wigvormige rand in.
 
Heb nog een pomp gevonden van een K die ik ooit heb gehad. Heb nu net weer getankt, maar als ie wat leger is zal ik eens kijken of ie wat lager te duwen is. Nu had ik net overigens het eerste brandstoflampje aan, bij 180 km op de dagteller. Denk dat mijn rijstijl ook wat vlotter wordt...

Gister de rem op het zijspanwiel gemonteerd, scooter klauwtje op een afgedraaide schijf. Vanmorgen testrondje gedaan. Leuk hoor, blokkerende wielen als het moet en met rokende achterband wegrijden.. Gaat steeds lekkerder.
 
Volgesn realoem is de tank met nummer 16111455011 voor alle modellen gelijk. Maar er zijn daarvoor drie andere nummers geweest, die zouden natuurlijk anders geweest kunnen zijn.
Soortgelijk verhaal voor de pomp. Vanaf januari '93 is er een ander model gekomen met een ander filter.
Ik denk dat de verschillen meer in bouwjaar als in motorinhoud zitten.
 
Laatst bewerkt:
Volgesn realoem is de tank met nummer 16111455011 voor alle modellen gelijk. Maar er zijn daarvoor drie andere nummers geweest, die zouden natuurlijk anders geweest kunnen zijn.


Er zit sowieso een verschil in de retour, de voorste aansluiting, op de tank. De eerste hadden daar een terugslagklepje om te voorkomen dat de tank leegloopt bij losnemen van de slang. Bij de latere is de klep vervallen en loopt de retourpijp tot hoog in de tank.

Ook is het uiterlijk iets anders, de naked modellen hebben bevestiging voor de radiatorkap (denk ik), sommigen hebben die ogen aan de onderrand niet.
 
Ik herken de problemen helemaal niet.
Misschien rijd ik een stuk langzamer dan dat ik denk :+

Ik heb een '92 K100 16V, ik heb 1 lampje wat volgens mij een 4 liter lampje is. Dat gaat aan zo rond de 250 km. Ik heb nooit last van inhouden. Ik zal eens kijken waar de benzine aangezogen wordt.
 
Ik herken de problemen helemaal niet.
Ik zal eens kijken waar de benzine aangezogen wordt.

Graag, je tank/pomp zou toch hetzelfde moeten zijn. Ik rij ook echt niet zo dwaas hoor, maar zeker op een rotonde merk je het heel snel.
 
Een 16v heeft volgens mij de 1100 pomp. Dus die steekt dieper in de tank.

Volgens de OEM lijst heeft de K100rs (late versie=16V?) en de K1 (is 16V) dezelfde pomp als de 'gewone K'. Namelijk 16121461576

Misschien zit de mijne gewoon te hoog hoor, is veel aan geknoeid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan