brandstof + soldeerbout

Justice Strike

MF veteraan
12 nov 2006
4.439
0
Amsterdam
Ik heb op het moment een tank waarvan het meeste van de brandstof uit gehaald is, maar er zit nog wat in. Ik moet een connector wegsmelten (omdat deze is afgebroken)

mijn vraag is, kan ik dat met een soldeerbout doen of moet ik oppassen voor ontploffingsgevaar.
 
Men neme een klein beetje brandstof doen dit in een (afgesloten) pannetje en je gooit de soldeerbout erbij..

Klein en Beetje zijn hier denk ik de belangrijkste woorden in het verhaal.

En tis maar een ideetje, voor eventuele verdwenen wenkbrauwen of anderszins verkoolde ledematen kan ik niet aansprakelijk gesteld worden... :P

Zelf vermoed ik dat een normale soldeerbout niet warm genoeg wordt om benzine te ontsteken, maar dat is niet gebaseerd of gefundeerd door enige kennis van zaken.
 
Laatst bewerkt:
Zolang je met de soldeerbout aan de boutenkant blijft is het zeker geen probleem.

Maar laat bij dit soort dingen wel altijd de tankdop open staan zodat de benzineresten uit kunnen dampen en je bij een eventuele ontploffing geen bom hebt.
 
Vul 'em dan met water, lossmelten, water d'r weer uit.

Dit heb ik wel vaker gehoord idd maar lukt het dan wel om de tank (het metaal) warm genoeg te krijgen aangezien je ook het water op temp moet krijgen......
Das best lastig volgens mij...

Ook nog een punt als het water verdampt... moet je ook weer uitkijken voor benzine damp.... tenminste als je met een brander iets probeert....
 
Voor ontbranding heb je nodig:
Zuurstof > Check
Brandstof > Check
Ontstekingsbron , en die heb je niet.
Zolang er geen vonk komt kan er niets gebeuren.
 
en simpele methode die zelfs met lassen aan tanken werkt:

Slang aan een uitlaat van auto ( of motor) en die hang je in de benzinetank.
Auto ( of motor) starten, 3-4 minuten stationaire laten lopen, en ga aan de gang, nix ontploffen, nix ontbranden, er is gewoon geen zuurstof om de boel te laten ontbranden
 
Terug
Bovenaan Onderaan