Burgman AN 400 K7

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat had bij mijn vorige uit 99 ook en mijn huidige van 00 ook. is alleen irritant voor de rest nooit problemen.
 
Laatst bewerkt:
stradje:
Dit lijkt op een klassieke vastloper, terwijl ik toch bij iedere stop de olie gecheckt heb. Die was wel behoorlijk donker, maar het kijkglas was wel vol. En bij deze snelheden lijkt het me toch een duidelijk gevalletje garantie.
Vox:
Waarom denk je dat het een vastloper is?, het lijkt me dat dat toch met enige vreemde geluiden gepaard gaat.
stradje:
Ik kan het nog niet helemaal geloven: cruisen met 135-140 op de teller (125-127 GPS) en opeens niets meer: uitrollen en niet meer starten.
Lijkt sterk op wat Lyonel is overkomen lees hier
In ieder geval is het met jou en je gezin alles oké.
 
Daarom zou ik graag eens willen weten of het met een hoop geluid/mechanische geluiden gepaard is gegaan. Ik geloof wel dat die andere gevallen waar je naar vernoemt Chooper, die hun scooter weer gewoon konden starten. Dus of het dat is?.
 
Daarom zou ik graag eens willen weten of het met een hoop geluid/mechanische geluiden gepaard is gegaan. Ik geloof wel dat die andere gevallen waar je naar vernoemt Chooper, die hun scooter weer gewoon konden starten. Dus of het dat is?.
Stradje heeft (nog) niet je vraag beantwoord, vandaar dat ik die nogmaals vermeld.

Ik mijn reactie aan Lyonel - is niet duidelijk verwoord - was bij één van hen de ecu opnieuw geprogrammeerd, omdat hij zijn machine niet meer aan de praat kreeg.

Het is koffie dik kijken, maar bij de Burgman is vaker een storing veroorzaakt door de electronica (bekabeling of ecu of een van de vele sensoren), wil dit ook als mogelijke oorzaak aandragen.

Stradje, onze kroegbaas Marinde heeft laatst ook iets van gelijke aard meegemaakt, lees hier
 
Laatst bewerkt:
Lijkt sterk op wat Lyonel is overkomen lees hier
In ieder geval is het met jou en je gezin alles oké.
Fijne reactie, Chop! (geldt ook voor de andere reacties!)

Gelukkig was het deze keer helemaal NIET eng: de power viel weg (+geen motorgeluid meer!) en het was niet echt druk, dus ik kon rustig naar de vluchtstrook uitwijken. Het "uitrollen" was zeker 100m, maar misschien wel 200m. Als het op de Parijse perepherique was gebeurd had ik het waarschijnlijk allemaal heel anders ervaren, want daar wil je (zonder vluchtstrook!) niet stil komen te staan.

Ik ben het met Vox eens dat mijn geval waarschijnlijk toch wat anders is dan dat van Lyonel. Want bij mij draaide de startmotor niet meer. Er ging wel stroom naar toe (lampen gingen ietsje zwakker branden) en je hoorde wel een poging om de startmotor "aan te duwen" maar die kwam niet in beweging. Wanneer de startmotor 1:1 gekoppeld is met de motor lijkt dat te wijzen op een vastgelopen cilinder en dat was ook de voorlopige conclusie van de Franse monteur die mij kwam ophalen.

Het blijft vreemd, natuurlijk, dat je een vastloper zou krijgen bij voldoende olie en een kruissnelheid van ca. 125 km/u GPS (135-140 op de teller) en een toerental dat steeds in de range 7000-7500 RPM bleef. Mijn dealer was met mij eens dat dat eigenlijk niet zou mogen kunnen. Ik had wel een hoog verbruik (1:19,6), maar er stond dan ook een zeer stevige wind (windkracht 5 volgens de laatste voorspellingen toen ik wegreed). Ik zat eigenlijk de hele weg te genieten van de "ideale combinatie" van JCosta (=relatief lage toeren op hogere snelheden) en mijn bekende verhoogde fliptop.

Ik vermoed dat het toch iets met oververhitting en/of smering te maken heeft, hoewel mij op de meters niets speciaal is opgevallen. Maar ik weet eigenlijk niet van mezelf hoe vaak ik nou bewust naar de temperatuurmeter kijk als ik eenmaal warmgereden op kruissnelheid rijd. Normaal staat die dan gewoon continue halverwege. Wie weet ontdekken ze wel een storing in het koelsysteem als oorzaak? Of plotseling olieverlies?

@Chopper_Cooper: heb jij een idee wat ze gaan doen als het inderdaad een vastloper blijkt te zijn? Wat moeten ze dan allemaal vervangen?

Wat mij in zekere zin een beetje heeft gerustgesteld voor de toekomst is de rust waarmee de machine tot stilstand kwam. Dat komt denk ik door de riem die in geval van een vastloper gewoon doorslipt. Bij een ketting zou je toch een flinke terugslag hebben gekregen lijkt me. Waarschijnlijk zou je dan wel in een reflex je koppeling intrekken, maar ik denk dat dat toch een veel vervelender gevoel zou zijn geweest. Bij de Burgman voelde het nu aan als "rustig remmen".
 
Laatst bewerkt:
Stradje kijk hier eens dan kan je kijken wat het allemaal los kost
http://www.pieces-suzuki.com/suzuki-recherche-bike-vue_n.php?ChildNavID=2438&compteur=5044 alleen zijn het de prijzen in frankrijk en niet in nederland.

Ik heb navraag gedaan bij een kennis die monteur is die zegt dat het bijna bijna nooit voorkomt dat de motor vastloopt tenzij idd de olie niet voldoende rond pompt
de olie heeft niet alleen de functie van smering maar ook van cooling.
Ik geloof dat iemand hier op het forum met een burgman 250 hetzelfde probleem had olie pomp defect.

Als het echt een vastloper is dan zijn er verschillende onderdelen die vervangen moeten worden zuiger compleet, cylinder, kop met kleppen, krukas kan ook nog etc........
full
 
Laatst bewerkt:
Dit valt nog onder de fabriekgarantie? dan kost het je geen cent.
Terug naar de importeur zij zoeken het verder uit waarom dit gebeurd is.
Dan moeten ze beslissen of een complete vervanging van de motor of repareren.
 
Hoi Burgmanners, ik ben reeds een tijdje op dit forum actief als ex motard en sinds kort een x-max 250 rijder. Het scooterrijden zit me echt in het bloed en heb tot heden nog steeds geen spijt van de switch van Moto. Via een overlijden kwam ik echter uit op een Burgman 400 (2008) met 6500km, intercom, Garmin Zumo, bluetooth en Topcase voor slechts 4200 euro. Ik heb geen seconde getwijfeld en ben dus sinds vandaag een trotse Burgman bezitter. Nu nog snel mijn X-max kunnen verkopen :) I post zo snel mogelijk een foto en mijn eerste indrukken. De overstap van X-max naar dit "schip" is echter groot en momenteel is het allemaal nog wat onwennig. Tot hoors
 
Laatst bewerkt:
He Scooterlover, gefeliciteerd!
Mooie nette prijs trouwens, dat is niet veel geld!
(mijn Burg uit 2004, 12000 gelopen(beurt al gehad), topstaat was 3200 dat is ook erg netjes volgens mij)
Ik vind ook echt te gek! Rijdt ook echt super, ben altijd motorrijder geweest, maar dit was het niet meer voor me. Ik was op zoek gegaan naar een motor met een steeds groter kuip :) en na een proefrit op een motorscooter was ik ook verkocht!

Veel veilige km's toegewenst!
 
...Wat mij in zekere zin een beetje heeft gerustgesteld voor de toekomst is de rust waarmee de machine tot stilstand kwam. Dat komt denk ik door de riem die in geval van een vastloper gewoon doorslipt. Bij een ketting zou je toch een flinke terugslag hebben gekregen lijkt me. Waarschijnlijk zou je dan wel in een reflex je koppeling intrekken, maar ik denk dat dat toch een veel vervelender gevoel zou zijn geweest. Bij de Burgman voelde het nu aan als "rustig remmen".

Da's minder Stradje...

Vorig jaar ben ik met de rode scooter noodgedwongen tot stilstand gekomen op de vluchtstrook.
Ik kreeg tijdens die rit al het gevoel dat ie niet lekker trok; eerst was er geen probleem, later ging ie inhouden tot ie er echt mee ophield.
Dat bleek oververhitting te zijn, er zat een lek in het koelsysteem en de temperatuurmeter bleef vrolijk in het groen staan tot het te laat was.
De startmotor draaide daarna nog wel gewoon rond, de motor wilde alleen niet meer aanslaan. Het blok is nog steeds niet open geweest maar de wegenwachter trok dezelfde conclusie als ik: motorschade, door de hitte lekkage langs de zuigerveren met als gevolg compressieverlies (5 bar); daardoor verloor ie z'n prestaties wilde ie na stilvallen ook niet meer starten.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Burgmanners, ik ben reeds een tijdje op dit forum actief als ex motard en sinds kort een x-max 250 rijder. Het scooterrijden zit me echt in het bloed en heb tot heden nog steeds geen spijt van de switch van Moto. Via een overlijden kwam ik echter uit op een Burgman 400 (2008) met 6500km, intercom, Garmin Zumo, bluetooth en Topcase voor slechts 4200 euro. Ik heb geen seconde getwijfeld en ben dus sinds vandaag een trotse Burgman bezitter. Nu nog snel mijn X-max kunnen verkopen :) I post zo snel mogelijk een foto en mijn eerste indrukken. De overstap van X-max naar dit "schip" is echter groot en momenteel is het allemaal nog wat onwennig. Tot hoors
Nou, hier dan ook nog ff een vette gelukwens!

Misschien al een tipje van de sluiter: kleur? (ik gok zwart)
 
Da's minder Stradje...

Vorig jaar ben ik met de rode scooter noodgedwongen tot stilstand gekomen op de vluchtstrook.
Ik kreeg tijdens die rit al het gevoel dat ie niet lekker trok; eerst was er geen probleem, later ging ie inhouden tot ie er echt mee ophield.
Dat bleek oververhitting te zijn, er zat een lek in het koelsysteem en de temperatuurmeter bleef vrolijk in het groen staan tot het te laat was.
De startmotor draaide daarna nog wel gewoon rond, de motor wilde alleen niet meer aanslaan. Het blok is nog steeds niet open geweest maar de wegenwachter trok dezelfde conclusie als ik: motorschade, door de hitte lekkage langs de zuigerveren met als gevolg compressieverlies (5 bar); daardoor verloor ie z'n prestaties wilde ie na stilvallen ook niet meer starten.
Bij mij was het echt van het ene moment op het andere zonder enig voorteken. Ik zat gewoon heel tevreden te genieten. Misschien is het bij mij ook wel iets anders?

Hij staat inmiddels bij de dealer en die gaat hem zaterdag strippen. Het lijkt hem in ieder geval wel een duidelijk garantie-geval.
 
de power viel weg (+geen motorgeluid meer!)

Want bij mij draaide de startmotor niet meer. Er ging wel stroom naar toe (lampen gingen ietsje zwakker branden) en je hoorde wel een poging om de startmotor "aan te duwen" maar die kwam niet in beweging. Wanneer de startmotor 1:1 gekoppeld is met de motor lijkt dat te wijzen op een vastgelopen cilinder en dat was ook de voorlopige conclusie van de Franse monteur die mij kwam ophalen.

Ik had wel een hoog verbruik (1:19,6), maar er stond dan ook een zeer stevige wind (windkracht 5 volgens de laatste voorspellingen toen ik wegreed).

Ik vermoed dat het toch iets met oververhitting en/of smering te maken heeft, hoewel mij op de meters niets speciaal is opgevallen.
Wie weet ontdekken ze wel een storing in het koelsysteem als oorzaak? Of plotseling olieverlies?

@Chopper_Cooper: heb jij een idee wat ze gaan doen als het inderdaad een vastloper blijkt te zijn? Wat moeten ze dan allemaal vervangen?
Stradje, vastlopers!?!, daar heb ik geen queso van gegeten; weet dan ook niet exact wat er vervangen moet worden, ik had je -net als Haringkje- naar het onderdelen overzicht verwezen; daarom lees ik -ook nu- met belangstelling de ervaringen van andere; wat mijn opvalt van div. berichten is of men bemerkte een onrustig werking van de motor en/of een 'naar' geluid; dit in tegenstelling met wat je meegemaakt hebt.

Weet je mss of bij het uitvallen van de motor en/of naderhand bij het starten het FI lampje in de dashboard aangegaan is of is gaan flikkeren of constant is blijven branden?

Ik verdenk nog steeds een van de sensoren en bijbehorende relais van het FI systeem.

In ieder geval de geruststelling dat het een garantie-klus wordt, zaterdag is heel dichtbij, spoedig zullen we het antwoord lezen van deze mysterie en nadien gaan we ons flink vermaken over de man die naar parijs ging en ..... ;)
 
nadien gaan we ons flink vermaken over de man die naar parijs ging en ..... ;)
Dat zou trouwens wel een super vette toertocht zijn, he? Met een roedel MF-scooters naar Parijs en dan met zijn allen over de Champs-Elysees!! Moet je er wel minstens 18 hebben om een beetje indruk te maken!

:] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :]

Nog ruiger: met zijn allen vastlopen op 70 km voor Parijs! ;)

|( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |(
 
Hey Stradje, wat een pech nu. Ik denk dat je je tweewieler nu wel zult missen. Ik volg met belangstelling je ervaringen!

Nog even een ervaring: ik vind mijn Burgje best wel snel optrekken bij de stoplichten.
 
chopper_cooper Queso de cabra zeker _O-
Stradje weet jij ondertussen al iets??? Ik durf het bijna niet te vragen :o .
 
Ik wil op mijn Burgman 400 een ander windscherm plaatsen, ik weet dat er al veel over is geschreven, maar ik zou de verschillende schermen wel eens willen zien (GIVI,Clearview,Ermax) Weet iemand een dealer die meerdere van deze schermen heeft/levert?
 
Dat zal moeilijk worden BikerT; meestal hebben de dealers geen ruitjes op voorraad en moeten ze bestellen. Laat staan 3 verschillende merken ruitjes.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan