capaciteit startmotor?

schuttingdeur

Die hard MF'er
3 jun 2008
301
0
wolvega
ey, ik ben bezig mijn honda vfr750f bj.1993 rc36 om te bouwen naar streetfighter.

nou wil ik de accu herberekenen omdat er het nodige af is gegaan van elektronika
(1 koplamp minder achterlicht led led knipperlichten digitale cockpit dus ook led) en als hij kleiner kan kan ik de accu beter plaatsen.

alleen dan moet ik de ampere''s van mijn start motor ook weten en die kan ik niet vinden op de motor zelf en of in het werkplaatshandboek

standaard heeft de motor een 12 ampere accu als deze 9 of mischien zelfs 6 ampere kan worden dan scheeld dat behoorlijk in de grotre van de accu.

wie kan mij helpen.

gr schuttingdeur
 
Accucapaciteit wordt uitgedrukt in Ampere-Uur (Ah) Een 12Ah accu levert een stroom van 1A gedurende 12 uur. Of een stroom van 2A gedurende 6uur. Helaas gaat dit niet zo door, met een afname van 4A ben je ruim klaar voor de 3 uur verstreken zijn.
Een beetje startmotor zal 60 tot 100A trekken. Reken je even uit hoe lang je dan kunt starten? Dat is maar een paar minuten. Een zwaardere accu levert een hogere startstroom.
Met de belasting door verbruikers (lampen etc) heeft dat niet zoveel te maken.

Moraal: Een kleinere accu moet kunnen mits de motor altijd nagenoeg in 1 keer start.
Zo niet, dan loop je gerede kans om te moeten duwen.
 
ey, ik ben bezig mijn honda vfr750f bj.1993 rc36 om te bouwen naar streetfighter.

nou wil ik de accu herberekenen omdat er het nodige af is gegaan van elektronika
(1 koplamp minder achterlicht led led knipperlichten digitale cockpit dus ook led) en als hij kleiner kan kan ik de accu beter plaatsen.

alleen dan moet ik de ampere''s van mijn start motor ook weten en die kan ik niet vinden op de motor zelf en of in het werkplaatshandboek

standaard heeft de motor een 12 ampere accu als deze 9 of mischien zelfs 6 ampere kan worden dan scheeld dat behoorlijk in de grotre van de accu.

wie kan mij helpen.

gr schuttingdeur
Je startmotor trekt tussen 50 en 100 ampere.
Je koplamp 5 amp.
Als je motor loopt werkt de verlichting e.d. op de dynamo.
De capaciteit van de accu is eigenlijk alleen belangrijk voor het starten.
 
ik zou zomaar niet onder de 10Ah gaan zitten.. als je dan een keer startproblemen hebt sta je al snel zonder.

Beter kun je een gel accu kopen (iets duurder dan standaard) deze kun je in een willekeurige positie monteren, ideaal voor een fighter :Y
 
Lithium batterijen worden ook vaak gebruikt bij fighters (klein en in alle standen te monteren (nog weer kleiner dan gelpack accus))
Google en ebay het maar eens en op het duitse fighter-forum staat daar vast het een en ander over geschreven (het kan goed maar er zitten wel wat haken en ogen aan)
 
oke ik begrijp uit de reacties wat ik al dacht dat jullie mij geen kleinere accu adviseren.

Ik dacht dat je met een standaard accu al gauw een 10 min kon starten dus ik dat als je hem in 5 min niet aan hebt dan is de kans groot dat er wat mis en en krijg je hem toch niet aan de praat.
dus dacht ik wel een kleinere accu te kunnen plaatsen.

Ik bouw dan wel een fighter maar ik wil hem ook prackties hebben dus ik heb ook gedacht aan een super B mischien wel bekend bij sommige van jullie. zeer kleine accu litium ion met zelfde capaciteit als een gewone accu.

Maar als ik dan een keer op vakantie ga en de accu gaat me kapot dan kan ik hem daar zeer waarschijnlijk niet vervangen omdat ik mijn accu bak dan maar beperkte ruimte heb dus ik hou het liever bij een redelijk makkelijk verkrijgbare accu.

een gel accu heeft niet veel zin want hij komt maar in een lichte hoek te zitten en als ik hem plat neerleg dan zit ik weer met andere componenten die mij in de weg zitten.

ik had toen ik de motor kocht er ook geen accu bij toen had ik hem de eerste keer gestart met mijn accu van mijn honda cb-1 die is 9 ah daar starte hij ook vrij makkelijk op en heb ik toch ook wel een min of 2 bezig geweest voordat hij liep(1,5 jaar stilgesstaan die motor) dus mischien is dat wat
 
Laatst bewerkt:
Die zijn maar een paar Ah
En kunnen die voor kortere tijd 100 amp leveren ?

Zal eens kijken of ik dat onderwerp op het Amerikaanse Superhawk-forum terug kan vinden.
Was meen ik daar iemand die al een jaar of meer of zo rondreed met A123 in zijn Superhawk (Firestorm).
Als je een 1000cc V-twin er gedurende het hele jaar mee aan het draaien krijgt zal een 750cc V4 uit hetzelfde huis ook wel lukken denk ik :Y
 
oke ik begrijp uit de reacties wat ik al dacht dat jullie mij geen kleinere accu adviseren.

Ik dacht dat je met een standaard accu al gauw een 10 min kon starten dus ik dat als je hem in 5 min niet aan hebt dan is de kans groot dat er wat mis en en krijg je hem toch niet aan de praat.
dus dacht ik wel een kleinere accu te kunnen plaatsen.

Ik bouw dan wel een fighter maar ik wil hem ook prackties hebben dus ik heb ook gedacht aan een super B mischien wel bekend bij sommige van jullie. zeer kleine accu litium ion met zelfde capaciteit als een gewone accu.

Maar als ik dan een keer op vakantie ga en de accu gaat me kapot dan kan ik hem daar zeer waarschijnlijk niet vervangen omdat ik mijn accu bak dan maar beperkte ruimte heb dus ik hou het liever bij een redelijk makkelijk verkrijgbare accu.

een gel accu heeft niet veel zin want hij komt maar in een lichte hoek te zitten en als ik hem plat neerleg dan zit ik weer met andere componenten die mij in de weg zitten.

ik had toen ik de motor kocht er ook geen accu bij toen had ik hem de eerste keer gestart met mijn accu van mijn honda cb-1 die is 9 ah daar starte hij ook vrij makkelijk op en heb ik toch ook wel een min of 2 bezig geweest voordat hij liep(1,5 jaar stilgesstaan die motor) dus mischien is dat wat

Accu's zoals LiPo e.d. kunnen heel erg slecht tegen diepontlading (de vroegste series ontploften ook gewoon lekker).
Bijv. zo'n A123 accu is minder gevoelig daarvoor en een reserve accu steek je qua afmeting bij wijze van spreken in je jaszak.
 
Een accu heeft 2 waarden, een capaciteit (zoveel ampere 1 uur lang Ah) en startstroom in (A)

Die laatste is voor jou interessant, die 2e pas echt als je veel korte ritjes wil maken en hem niet aan de lader weg wil zetten. Ik start doorgaans niet met licht aan en allerlei toeters en bellen, als ie eenmaal loopt komt dat toch van je dynamo. Bij welk type accu die verhouding het gunstigst is zou ik je niet kunnen vertellen. Als je de startstroom te veel knijpt zakt je voltage in, draait je startmotor langzamer en werkt je onsteking ook slechter dus dan help je jezelf alleen maar in de problemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan