CB750KZ (RC01) verzuipt.

Old 81

MF'er
4 aug 2021
48
2
CB750KZ 1980 (RC01) DOHC
  • Probleemstelling:
  • Motor slaat slecht aan
  • Loopt matig op de choke
  • Draait stationair matig
  • Wil niet op toeren ( boven de 2500) komen.
  • Bougies cilinder 2 en 3 zijn nat en uitlaten blijven lauw ( niet als ie stationair draait, dan heet.)
Vervangen:
  • Inlaatrubbers
  • Carburateurs ultrasoon gereinigd
  • Pakkingen en naalden vervangen
  • Afgesteld incl. vlotters
  • Gesynchroniseerd
  • Rechter bobine vervangen
  • Nieuwe bougies
  • Nieuwe kabels en doppen
  • Vervroeger vervangen
  • Ontsteking afgeflitst
  • compressie gemeten
ik ben door de opties heen. Al lezend op dit en andere fora blijkt wel dat de CB750KZ erg gevoelig is voor valse lucht, en dat dit probleem vaak voorkomt. een echte oplossing lees ik echter nergens. Mijn idee: een echte deskundige moet er mar eens naar kijken. Iemand een adres/tip omgeving Groningen?
 
even een paar antwoorden. Hij loopt niet zonder luchtfilter . De choke komt goed terug. Dopjes zal ik nog even checken.
de gasschuiven gaan goed heen en weer. de vlotter kamer zit vol. Ik zal eerst nog wat spelen met de mengselschroef, en dan als dat niet werkt de kanalen gaan checken. Bedankt allen!
 
even een paar antwoorden. Hij loopt niet zonder luchtfilter . De choke komt goed terug. Dopjes zal ik nog even checken.
de gasschuiven gaan goed heen en weer. de vlotter kamer zit vol. Ik zal eerst nog wat spelen met de mengselschroef, en dan als dat niet werkt de kanalen gaan checken. Bedankt allen!
Ja veel meer zal je zelf niet kunnen doen,mocht het toch niet helpen zou je het ding op een testbank kunnen zetten,die kunnen
zien wat er aan de hand is met het mengsel en of de afstelling klopt,die lieden hebben vaak ook zoveel ervaring dat ze ook
kunnen zeggen wat de oorzaak is van geen vermogen.
 
Ben ik weer: de fiets kwam als bouwpakket, een gestrand project. ik heb alles opnieuw gecheckt en afgesteld, timing klopt perfect ( was eerst niet zo want pasnokje van de vervroeger was afgebroken.) Inmiddels weet ik iets meer: ik heb een slangetje via de luchtinlaat naar carburateur nr 2 gebracht, de fiets gestart, en toen ien op 3,5 cilinders liep remreiniger bijgespoten, en hoppa, daar ging ie heen. Het kan dus niet anders dan dat er in carburateur nr 2 iets niet in de haak is. ze zijn er inmiddels allemaal weer af, dit weekend zal ik (nogmaals) nr 2 uit elkaar halen, en secuur schoonmaken/doorblazen. ik hou jullie op de hoogte.
 
Ben ik weer: de fiets kwam als bouwpakket, een gestrand project. ik heb alles opnieuw gecheckt en afgesteld, timing klopt perfect ( was eerst niet zo want pasnokje van de vervroeger was afgebroken.) Inmiddels weet ik iets meer: ik heb een slangetje via de luchtinlaat naar carburateur nr 2 gebracht, de fiets gestart, en toen ien op 3,5 cilinders liep remreiniger bijgespoten, en hoppa, daar ging ie heen. Het kan dus niet anders dan dat er in carburateur nr 2 iets niet in de haak is. ze zijn er inmiddels allemaal weer af, dit weekend zal ik (nogmaals) nr 2 uit elkaar halen, en secuur schoonmaken/doorblazen. ik hou jullie op de hoogte.
Neem de tijd om ieder kanaaltje schoon te maken,desnoods alleen die carb nog een keer ultrasoon laten reinigen.
 
even tijd voor een update: ik heb carburateur nr 2 uit elkaar gehaald, alle kanelen secuur schoongemaakt, sproeiers met een ijzerdraadje ge-flost, pakkingen en rubbers gecontroleerd. alles ziet er ok uit. gasschuif werkt goed. volgende week maar weer erop zetten, en duimen dat het heeft geholpen.... had liever iets van vuil of defect gevonden, maar wie weet.....
 
Mocht dat niet helpen is het misschien een idee de bobines te vervangen voor die van een CBR600,
een modificatie die wel gedaan word bij de CB900Bol ,dat schijnt betere vonkjes te geven,een te zwakke vonk loopt
een motor ook niet lekker op.
 
weer een update: de carburateur losgehaald, allen sproeiers zorgvuldig met een ragers en lucht schoongemaakt, visueel gecontroleerd. Ook alle kanalen met ragers schoongemaakt en doorgeblazen ( in die volgorde). het gehel weer netjes in elkaar gezet. maandag gaan ze er weer op. Ik ben benieuwd, maar het er weinig vertrouwen in: er was geen vuiltje of gebrek te zien of te vinden. Ook de gasschuiven nog even gecheckt; gaan allemaal op en neer met enige weerstand. Ik laat hier weten wat het heeft opgeleverd.
 
tussenstandje: voor montage de sproeiers en en vlotternaalden van nr 2 en 3 omgeruild. weer gemonteerd. slaat direct aan. cilinder 2 en 3 worden goed heet. nu blijven 1 en 4 achter. wat ik nog kan verzinnen is een fijn-afstelling van de mengselschroef. daar zal ik eerdaags wat aan gaan draaien. ik hou jullie op de hoogte.
 
tussenstandje: voor montage de sproeiers en en vlotternaalden van nr 2 en 3 omgeruild. weer gemonteerd. slaat direct aan. cilinder 2 en 3 worden goed heet. nu blijven 1 en 4 achter. wat ik nog kan verzinnen is een fijn-afstelling van de mengselschroef. daar zal ik eerdaags wat aan gaan draaien. ik hou jullie op de hoogte.
Zijn toen ook de sproeierbuizen en gasnaalden vervangen?
 
Ik had die tip al eens gehad, maar iemand anders meldde dat als de schuiven allemaal gelijkmatig bewegen, er geen reden is om ze te vervangen. ik heb toen op zijn advies de gasschuiven en naalden van plek verwisseld, maar het probleem verhuisde niet mee, en daarmee dacht ik dat dit onderdeel uitgesloten was van de verdenking.
 
tussenstandje: voor montage de sproeiers en en vlotternaalden van nr 2 en 3 omgeruild. weer gemonteerd. slaat direct aan. cilinder 2 en 3 worden goed heet. nu blijven 1 en 4 achter. wat ik nog kan verzinnen is een fijn-afstelling van de mengselschroef. daar zal ik eerdaags wat aan gaan draaien. ik hou jullie op de hoogte.
1 ding snap ik niet ,ik neem aan dat alle sproeiers de zelfde maat hebben,het zou dan dus in de naalden moeten zitten,
het kan zijn dat de naalden niet soepel genoeg bewegen,dan zou je die moeten vervangen,maar dat heb je blijkbaar al gedaan,
waren dat originele naalden?
 
zou kunnen, maar kan ik niet beredeneren. ik wil eerst nog even de mengselschroef verdraaien bij lopende motor, misschien dat daar iets uitkomt. of het moet al een vacuüm probleem zijn, wat ik over het hoofd zie.
 
zou kunnen, maar kan ik niet beredeneren. ik wil eerst nog even de mengselschroef verdraaien bij lopende motor, misschien dat daar iets uitkomt. of het moet al een vacuüm probleem zijn, wat ik over het hoofd zie.
Hoe kan dat iets uitmaken als het probleem zich blijkbaar verplaatst,ik denk eerder dat je het dan in de gewisselde delen zou moeten zoeken.Over het algemeen moeten mengselschroeven op de af fabriek stand staan en vandaar uit eventueel fijnafstellen.
Overigens zou ik altijd originele sproeiers en naalden monteren,kosten meestal niet weinig maar werken altijd goed.
 
ja, dat is het gekke. ik kan daar met mijn verstand niet bij. het enige wat iedere keer gedoe geeft is het weer monteren van de carburateurs en het luchtfilterhuis. Ik neig naar een vacuüm probleem, want als ik remreiniger bij spuit dan komt de cilinder die niet lekker gaat opeens wel mee, ongeacht wat ik wissel.
 
ja, dat is het gekke. ik kan daar met mijn verstand niet bij. het enige wat iedere keer gedoe geeft is het weer monteren van de carburateurs en het luchtfilterhuis. Ik neig naar een vacuüm probleem, want als ik remreiniger bij spuit dan komt de cilinder die niet lekker gaat opeens wel mee, ongeacht wat ik wissel.
Ja maar als er een naald niet goed werkt kan dat ook brandstof te kort veroorzaken.
 
ja, dat snap ik, maar als ik de naalden wissel, dan blijft het probleem in de bewuste cilinder, het verhuist niet mee met de naald. als ik de sproeiers wissel ( van 2 naar 3) dan is het probleem bij 2 opgelost, en 3 doet het ook goed, opeens geven 1 en 4 dan problemen. vandaar dat ik denk aan valse lucht ergens.
 
ja, dat snap ik, maar als ik de naalden wissel, dan blijft het probleem in de bewuste cilinder, het verhuist niet mee met de naald. als ik de sproeiers wissel ( van 2 naar 3) dan is het probleem bij 2 opgelost, en 3 doet het ook goed, opeens geven 1 en 4 dan problemen. vandaar dat ik denk aan valse lucht ergens.
Heb je die sproeiers met elkaar vergeleken wat maat betreft,dus de diameter van het gat,ik deed dat met een sproeierruimer,
maar het kan bv ook met een stopnaald en dan kijken of die naald net zover er door steekt bij beide sproeiers,dan weet
je of ze dezelfde diameter hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan