CBR 900rr viel uit tijdens rijden

Rashed

MF'er
14 apr 2009
62
0
Hallo beste mensen,

Wederom heb ik een probleempje: Tijdens rijden op snelweg, 130 km/h, zonder enige waarschuwing, stopte alle electrische activiteit van motor. Alle lampen gingen uit, motor viel uit en het was daarna niet meer mogelijk om de motor te starten. Nu werkt niets meer.
Ik denk zelf dat het aan de dynamo ligt.
Wat denken jullie en graag wat tips over hoe kan ik dit het beste testen.

Alvast bedankt
 
Allereerst, beste wensen!

Laatste update: De accu was helemaal leeg. Ik heb aanvankelijk geprobeerd om de zaak te "jumpstarten" met behulp van mijn auto, en nee de auto stond niet aan. Drie uur zat hij vast aan de auto accu zonder resultaat. Uiteindelijk een lader besteld en nu doet ie het helemaal.
Hartelijk dank voor het meedenken en voor jullie reacties!
 
Laatst bewerkt:
Maar ehhh, je hebt de accu dus weer geladen en nu doet 'ie het?

Ik voorspel dat je over 3 a 4 dagen weer stil staat... ;)

De motor zou tijdens het rijden de accu moeten bijladen via de spanningsregelaar. Als je accu leeg ging tijdens het rijden, werd hij dus niet opgeladen tijdens het rijden. En dat heb je nog niet opgelost.

Zo te zien kan de kapotte accu nu van het lijstje afgestreept worden. Dat maakt dat het lijstje er nu zo uit ziet:

- Stekker doorgebrand
- Spanningsregelaar stuk
- Dynamo stuk

Edit:

Als je een motor of auto wil jumpstarten, zul je HELE goede kabels moeten hebben als dat zo lukt. Meestal zal eerst de lege accu een beetje opgepept moeten worden. Vandaar dat je de auto even moet laten draaien. Je kunt geen accu met een andere accu laden, de laadspanning van een accu ligt hoger dan de klemspanning. Laadspanning is iets van 14v, klemspanning is 13V (more or less).

Dus daarom kon je de motor niet starten met de auto. Je had de motor wel moeten laten draaien.
 
Laatst bewerkt:
Maar ehhh, je hebt de accu dus weer geladen en nu doet 'ie het?

Ik voorspel dat je over 3 a 4 dagen weer stil staat... ;)

De motor zou tijdens het rijden de accu moeten bijladen via de spanningsregelaar. Als je accu leeg ging tijdens het rijden, werd hij dus niet opgeladen tijdens het rijden. En dat heb je nog niet opgelost.

Zo te zien kan de kapotte accu nu van het lijstje afgestreept worden. Dat maakt dat het lijstje er nu zo uit ziet:

- Stekker doorgebrand
- Spanningsregelaar stuk
- Dynamo stuk

Edit:

Als je een motor of auto wil jumpstarten, zul je HELE goede kabels moeten hebben als dat zo lukt. Meestal zal eerst de lege accu een beetje opgepept moeten worden. Vandaar dat je de auto even moet laten draaien. Je kunt geen accu met een andere accu laden, de laadspanning van een accu ligt hoger dan de klemspanning. Laadspanning is iets van 14v, klemspanning is 13V (more or less).

Dus daarom kon je de motor niet starten met de auto. Je had de motor wel moeten laten draaien.

je zou aan de hand van ddeze how to je laadsysteem even kunnen controleren:
how to - accu en laadsysteem controleren.

naar mijn idee zou je met een [volle] autoaccu een motor kunnen starten, de accu bevat toch voldoende prik om ook de auto te starten?
 
De hoofdzekering is gesprongen toen de spanningsregelaar het begaf. Meet de laadspanning op je accu maar eens bij lopende motor, die regelaar doet niets meer denk ik.
Als je pech hebt kan de dynamo zelf ook doorgebrand zijn, maar dat valt meestal wel mee.
 
Godverd... :( idd vanochtend was hij helemaal leeg. Ik heb na het laden nog iets van 40km mee gereden.
Maar om even terug te komen op de accu, na dat ik de zekering had vervangen had de accu wel spanning voor 2-3 start pogingen. Daarna ging het bergafwaarts met de accu. Toen heb ik hem dus geprobeerd op te laden. Ik had over de jumpstart gelezen dat je de auto zeker niet moet laten draaien aangezien je je kabels kan beschadigen.

Ik dacht al dit ging te makkelijk... Ik ga alles nog even goed langs. Maar dat wordt vrees ik in het weekend... bedankt nog voor die pagina.
Ik zal jullie updaten.
 
Hallo beste mensen,

Ivm met sneeuw en al lukte het niet om de motor te testen maar ik heb vandaag een en ander kunnen controleren.

Het is toch de spanningsregelaar. Dat ding heeft een barstje aan een kant waarvandaan een bruine vloeistof heeft gelekt. Daarnaast ruikt het ook naar verbrande elektronica.

Ik heb daarnaast gecontroleerd; lekkage van het hele systeem, de spanning die door dynamo wordt geleverd, kortsluiting in de dynamo circuit en de stekker van de spanningsregelaar. Alles werkte goed.
Accu spanning bleef stabiel na 2 x starten. Bij stationair draaien, 1000 RPM en met koplampen aan, een spanning van 12.3V en bij 3000 RPM met koplampen aan een spanning van 13.4V. Dit klopte volgens "Haynes repair manual"

Ik ga dus op zoek naar een spanningsregelaar...

Als er nog vragen zijn hoor ik ze graag.
 
controleer ook de stekker onder je zadel, die in het condoom,
die willen door de overgangsweerstand nog wel eens inbranden waardoor die stekkerverbinding gloeiend het wordt .
er zijn verschillende topics over, even de zoekfunktie gebruiken.
ik heb zelf de stekkers er tussenuit geknipt en de verbindingen gesoldeerd, alle apart verpakt met krimpkous uiteraard.
 
controleer ook de stekker onder je zadel, die in het condoom,
die willen door de overgangsweerstand nog wel eens inbranden waardoor die stekkerverbinding gloeiend het wordt .
er zijn verschillende topics over, even de zoekfunktie gebruiken.
ik heb zelf de stekkers er tussenuit geknipt en de verbindingen gesoldeerd, alle apart verpakt met krimpkous uiteraard.
Ik heb daar vergulde RC-stekkers voor gebruikt, ook die moet je solderen.
 
Ik zal ze solderen. Ik heb krimpkous besteld.
Wat ik nog wil weten is of Ik alleen de dynamokabels moet solderen, want er zijn meerder stekkers in die "Condoom"
 
OK ter afsluiting van het verhaal, ik heb de spanningsregelaar vervangenen de dynamo kabels gesoldeerd en met krimpkous bedekt. De accu doet het ook prima.

Nogmaals heel erg bedankt.
 
Ook gehad en de boel stond in de fik, maar kon wel rijden.

Ja, heb ik ook gehad. Kon prima rijden. Alleen stilstaan was onmogelijk. Want de lucht van die smeulende stekker is adembenemend. En nog maanden later komt die lucht nog terug in je dromen. :)

Volle accu = rijden, bij een Fireblade. Totdat die weer leeg is, natuurlijk. Bij mij 3 dagen woon/werk verkeer.
 
je zou aan de hand van ddeze how to je laadsysteem even kunnen controleren:
how to - accu en laadsysteem controleren.

naar mijn idee zou je met een [volle] autoaccu een motor kunnen starten, de accu bevat toch voldoende prik om ook de auto te starten?

Absoluut!

Mijn motor wilde laatst niet aanslaan omdat het alarmsysteem de accu te ver leeggetrokken had.

Ik had nog een accu hier rondslingeren die afkomstig was uit een brandmeldcentrale (12 Volt / 17 Ah) en daar startte hij meteen op, dus een auto accu moet zeker lukken! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan