compressor charger lucht aanvoer omdraaien

diegekmetdieguzzi

MF veteraan
8 jun 2004
6.415
74
strijen
ik ben, nog steeds of weer :+ , bezig om een compressor op mijn eigenbouw te bouwen maar voor het plaatsen zou het goed uitkomen als de lucht aanvoer gewijzigd zou kunnen worden in de lucht uitvoer. Ik wil nl een kuryakin luchtfilter plat boven op mijn tank plaatsen, dan een gat in de tank met daar een pijp naar beneden naar de compressor...alleen recht naar beneden zit de afvoer van de lucht terwijl er aan de achterkant juist de inlaat is wat dus uitlaat moet worden naar de injectie....kan iemand dit volgen? en heeft er iemand ervaring met compressors? deze is van een merc clk 230.


Thanx vast!!
 
Oké dan moet ik toch moeilijk uitleggen wat ik bedoel. :P in de supercharger zelf treed geen compressie op als je uitgang open laat, dan verplaatst deze alleen, als je de compressor zijde van een turbocharger neemt deze comprimeert de lucht en er komt gecomprimeerde lucht uit die dan weer gaan expanderen als je de uitgang open laat, een turbo kun je dus nooit omdraaien omdat deze ontworpen is voor de flow van in naar uit.

Als je de flow van een worm compressor niet kan omdraaien, zijn de wormen zelf dan ook niet om te draaien?

Ik zou de tape test gebruiken!
Hoe kom je daar nou bij? Een turbo is een centrifugaalpomp. Hij is hartstikke lek, dus hoe kan die nou inwendig comprimeren? Een centrifugaalpomp kan inderdaad niet de andere kant op pompen, vanwege het centrifugaal principe. Als je 'm de andere kant op laat draaien pompt ie nog steeds in dezelfde richting (maar wel met erg lage efficiënte door de vorm van de schoepen)

Het is net andersom dan je zegt, een compressor (zoals bv. Roots type) is nl. wel een verdringerpomp. Niet dat deze inwendig druk creëert, maar das weer een ander verhaal. En je kunt er sowieso niet uit opmaken of je 'm zomaar de andere kant op kunt laten pompen. (en als het wel kan weet je nog niet of de lagering daarvoor geschikt is).
 
Laatst bewerkt:
ik ben geen proffessor maar volgens mij hebben ze dezelfde werking..alleen turbo werkt op toeren .werkt pas rond 4000 toeren ,en compressor word door de motor aangedreven werkt altijd ??? o zit ik verkeerd
 
Vandaag gezien

p1593027992-4.jpg
 
aandrijving door de nokken as lijkt me niet slim.. is het zwakste punt altijd proberen via de krukas, lijkt me veel bettrouwbaarder ..zeg altijd maar alles is te maken ,alleen het financiele gooit roet in het eten ???
 
Mijn Finse Guru berichtte net dat als ik de nokkenas aandrijving gebruik om de charger aan te drijven ik dan meteen de draairichting van de charger verander dus redelijk opgelost dit probleem *D

MAAR....nu nog de vraag...heb ik nu wel of geen vat nodig om de lucht in op te vangen om vandaar naar de injectie te gaan...zijn ook veel meningen over!
 
weet ik ook niet de pontiac boven op de foto heeft dat ook niet hoor, en dat ding staat ook op de strip in drachten, drukvat word naar mijn mening alleen gebruikt bij schroef compressor met niet constante afname, dan heb je een vooraadtank nodig om de druk te regelen
 
Een plenum zorgt voor demping van drukverschillen en turbulentie. Nadeel is dat je meer volume aan gas op druk en snelheid moet brengen, dus het zou wat minder direct kunnen werken (als een turbogat bij een turbo). Met een plenum ertussen kun je ook met mooie inlaatkanalen van gelijke lengte en vorm e.d. werken. Dit is bij een drukgevulde motor evengoed belangrijk zoals bij een zelf aanzuigende. Maar je moet er wel de ruimte voor hebben.
 
Dus het kan ook zonder? heb weinig ruimte meer onder de neptank maar de echte tank zit in de weg voor de injectie en de lucht toevoer dus die plenum die er niet is zou mij zeer goed uitkomen. De injectie kan de lucht direct uit de compressor wel handlen?
 
volgen mij worden er een paar dingen door elkaar gehaald, die plenum kamer waar iceman het over heeft iseen mogelijkheid voor een centrifgaal compressor en komt volgens mij voor de inlaat en niet erna rotatie van de waaiers(schoepen) is niet nodig voor schroefcompressors maar ik kan het ook wel eens verkeerd hebben hoor ben maar simpele lasser en knutselaar???
 
volgen mij worden er een paar dingen door elkaar gehaald, die plenum kamer waar iceman het over heeft iseen mogelijkheid voor een centrifgaal compressor en komt volgens mij voor de inlaat en niet erna rotatie van de waaiers(schoepen) is niet nodig voor schroefcompressors maar ik kan het ook wel eens verkeerd hebben hoor ben maar simpele lasser en knutselaar???
 
Terug
Bovenaan Onderaan