compressor charger lucht aanvoer omdraaien

diegekmetdieguzzi

MF veteraan
8 jun 2004
6.415
74
strijen
ik ben, nog steeds of weer :+ , bezig om een compressor op mijn eigenbouw te bouwen maar voor het plaatsen zou het goed uitkomen als de lucht aanvoer gewijzigd zou kunnen worden in de lucht uitvoer. Ik wil nl een kuryakin luchtfilter plat boven op mijn tank plaatsen, dan een gat in de tank met daar een pijp naar beneden naar de compressor...alleen recht naar beneden zit de afvoer van de lucht terwijl er aan de achterkant juist de inlaat is wat dus uitlaat moet worden naar de injectie....kan iemand dit volgen? en heeft er iemand ervaring met compressors? deze is van een merc clk 230.


Thanx vast!!
 
Heb je er wel aan gedacht dat je tussen je compressor en je cilinderkoppen een blow off valve moet hebben?
Comp geeft waarschijnlijk meer boost als waar jij mee wilt rijden dus je zal er iets van een regeling op moeten hebben.
 
blow off is voor turbo en werkt alleen voor schakelen. als je gas lost laat dat niet onbelast je schoepen ronddraaien op hoge snelheid en dan weer belast worden met gas geven blow of haalt alleen even de druk eraf .mechanische compressors moet je ook afregelen klopt maar is geen aparte klep voor
 
blow off is voor turbo en werkt alleen voor schakelen. als je gas lost laat dat niet onbelast je schoepen ronddraaien op hoge snelheid en dan weer belast worden met gas geven blow of haalt alleen even de druk eraf .mechanische compressors moet je ook afregelen klopt maar is geen aparte klep voor
 
Volgens mij wordt het toch tyd dat jullie je wat meer verdiepen in turbo en compressor techniek.
Tenzij je natuurlijk je guzzi met 1,5 bar druk wilt gaan laden.
Zowel bij turbo als bij compressor moet je er iets op hebben waarmee je de maximale laaddruk afregelt. En dat doe je dus met een blow off valve waarbij de ene soort terug blaast in de uitlaat zodat je turbo juist op volle snelheid blijft waardoor je gelijk weer max boost hebt bij het weer gas geven. De andere soort blaast af naar de buitenlucht waardoor je het typische turbo geluid krijgt.
Ook een compressor moet je afregelen want de lucht verplaatsing capaciteit is veel malen groter als dat jij ooit nodig zult hebben.
 
oke zullen gaan verdiepen. maar blijf erbij blowoff zit voor de turbo. blaast af met gas los of overschakelen daarom heb ik op mijn auto kwikshifter, is vergelijkbaar met power shifter voor op de motor shakel met vol gas.. achter de turbo zit de wastegate die zorgt dan dat geen tegendruk in de turbo komt maar we hadden het over compressor, die is mechanisch dus gelijk aan toeren laag toeren lage rotatie lage druk hoog toeren hogere rotatie rotatie is even hoog als toerental in tegenstelling met turbo er zal nog wel meer aangepast worden anders met vol gas liggen je drijfstangen op het wegdek denk ik zo maar je hebt gelijk hoor ik weet ook niet alles zou het ook niet willen daar is dit forum voor om van elkaar te leren dus ik bedoel hier helemaal niks negatiefs mee hoor en nu ga ik koffie drinken groetjes
 
Wastegate of blow off doen hetzelfde toch? Sterker nog volgens mij kun je wastegate weg laten als je een goede blow off hebt.
Enne blow off voor de turbo? daar heerst alleen onderdruk toch in je inlaat traject?
 
Laatst bewerkt:
Wastegate of blow off doen hetzelfde toch? Sterker nog volgens mij kun je wastegate weg laten als je een goede blow off hebt.
Enne blow off voor de turbo? daar heerst alleen onderdruk toch in je inlaat traject?
en dan zeg jij dat de anderen zich beter moeten inlezen.

een blowoff blaast helemaal niks terug de uitlaat in dat doet de wastegate die laat een teveel aan uitlaat gassen langs de turbo.

een blowoff valve zorgt ervoor dat als je van je gas gaat of overschakelt je er geen overdruk onstaat in je inlaat traject.

want overdruk terwijl je geen vermogen vraagt duwt de turbo namelijk de andere kant op omdat de lucht niet je gasklep inkan omdat die dicht is de kan maar 1 kant op waardoor de luchtstroom zich omkeert richting je arme turbo.

als je geen wastegate hebt gaan dus alle uitlaatgassen langs je turbine zelfs als die al op de maximale snelheid draait dus hij blijft maar sneller en sneller draaien ver buiten het maximale gebied waar de turbo nog effectief is.

gevolg + inlaat lucht temperatuur word veel te hoog en binnen no time draait je turbo stuk.

dan kun je volgens jou wel zeggen dat regel ik met de overdruk klep (blowoff) maar dan heeft ie nog minder tegendruk en gaat ie nog sneller draaien dus verergert de zaak alleen maar.
 
Laatst bewerkt:
Ach ja turbootje kan niet zo veel hebben he loopt maar 100.000tpm of zo. Blow off naar uitlaat spruitstuk voor turbo zorgt er juist voor dat je turbo voluit blijft draaien en je zo direkt weer max boost hebt ipv dat hij eerst weer op moet spinnen. Maar idd standaard turbo set-up is met wastegate. Wordt ander verhaal met als je serieus gaat drag/streetracen op max boost wat de motor kan hebben.

Voor de rest maakt het mij niet zo veel uit maar het zo flauw wezen als de guzzi na al dat werk en geld wat erin is gestoken gelijk in de soep loopt omdat hij teveel boost te verwerken krijgt.
Kan je weer opnieuw beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Het hangt er maar vanaf of de gasklep voor of na de compressor zit. Ik weet niet wat Guzzi in gedachten heeft (ik zou hem ervoor zetten)

@guzzi,
Eerlijk gezegd zou ik het lekker zelf uitzoeken, met het nivo in dit topic ga je niet erg ver komen (ondanks alle goede bedoelingen)
 
Of eens serieus met robinjo gaan praten ;)
Die weet er ook wel wat van _O- 8-)

Ik weet alleen wat van turbo's omdat ik zelf mee loop te klooien, maar krukas aangedreven compressoren worden ook besproken in een paar boeken, en er komt wel iets meer bij kijken als zo'n ding direct op je blok aansluiten, bijvoorbeeld dat hij toerental afhankelijk is, dus hij levert bijvoorbeeld 6 psi bij 4000 toeren, hij doet dat bij volgas maar ook bij 1/4e gas, wil je dat dan??? O-) Of zou je daar iets op moeten vinden?
 
Die zijn meestal in het engels en net een beetje te technisch voor moi dus ga ik maar gewoon verder zoals ik het altijd doe....lomp ;)

:Y Zijn in het Engels, en het is technisch ja die boeken (de één moeilijker als de ander trouwens) , wil je dit niet dan moet je misschien eens goed gaan praten, bijvoorbeeld met iemand die met succes zo'n ding op een wegmotor heeft gebouwd.
 
Ik weet alleen wat van turbo's omdat ik zelf mee loop te klooien, maar krukas aangedreven compressoren worden ook besproken in een paar boeken, en er komt wel iets meer bij kijken als zo'n ding direct op je blok aansluiten, bijvoorbeeld dat hij toerental afhankelijk is, dus hij levert bijvoorbeeld 6 psi bij 4000 toeren, hij doet dat bij volgas maar ook bij 1/4e gas, wil je dat dan??? O-) Of zou je daar iets op moeten vinden?
De lucht die de compressor aanzuigt wordt gesmoord door de gasklep, dus bij 1/4 gas zal 'ie geen max. druk opbouwen, ondanks dat 'ie op hetzelfde toerental draait.
 
Dat doe ik al met een man uit Finland die een charger op een centauro blok gezet heeft, dat is dus op de meer cc's van mijn blok precies hetzelfde! Ook ken ik een man die er 1 op zijn falcone 1 cilinder gezet heeft maar meer is beter kwa kennis toch?
 
en dan zeg jij dat de anderen zich beter moeten inlezen.een blowoff blaast helemaal niks terug de uitlaat in dat doet de wastegate die laat een teveel aan uitlaat gassen langs de turbo.

een blowoff valve zorgt ervoor dat als je van je gas gaat of overschakelt je er geen overdruk onstaat in je inlaat traject.

want overdruk terwijl je geen vermogen vraagt duwt de turbo namelijk de andere kant op omdat de lucht niet je gasklep inkan omdat die dicht is de kan maar 1 kant op waardoor de luchtstroom zich omkeert richting je arme turbo.

als je geen wastegate hebt gaan dus alle uitlaatgassen langs je turbine zelfs als die al op de maximale snelheid draait dus hij blijft maar sneller en sneller draaien ver buiten het maximale gebied waar de turbo nog effectief is.

gevolg + inlaat lucht temperatuur word veel te hoog en binnen no time draait je turbo stuk.

dan kun je volgens jou wel zeggen dat regel ik met de overdruk klep (blowoff) maar dan heeft ie nog minder tegendruk en gaat ie nog sneller draaien dus verergert de zaak alleen maar.

:^
 
En ik lees maar turbo....turbo turbo in bovenstaand stukje...
tovergieter.jpg

Als hij voor de compressor zit wel ja.
Precies, vandaar mijn vraag eerder.
Meestal zit 'ie er wel voor, in tegenstelling tot een turbo systeem.
 
Ik weet alleen wat van turbo's omdat ik zelf mee loop te klooien, maar krukas aangedreven compressoren worden ook besproken in een paar boeken, en er komt wel iets meer bij kijken als zo'n ding direct op je blok aansluiten, bijvoorbeeld dat hij toerental afhankelijk is, dus hij levert bijvoorbeeld 6 psi bij 4000 toeren, hij doet dat bij volgas maar ook bij 1/4e gas, wil je dat dan??? O-) Of zou je daar iets op moeten vinden?
Daarvoor heb je een bypass of blow off. Dit geldt voor centrifugaalcompressoren, waarbij de gasklep achter de compressor zit. Hierbij kan de gasklep niet voor de compressor omdat het grote vacuum olie uit het aandrijfdeel het compressordeel in trekt. Bij roots is dit niet aan de orde, daarbij zet je de gasklep voor de compressor en regelt zo de flow.
Het is een mooi projekt, maar of het de beste keus is een roots compressor voor straatgebruik te nemen ipv een centrifugaalcompressor is maar de vraag. Aandrijving via nokkenas is niet ideaal, die draait maar de helft van het krukastoerental en versnellen zal nog meer belasting geven. Een roots vraagt al vrij veel vermogen t.o.v de vermogenswinst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan