das Boot II

E te B te S

kloon
7 okt 2010
216
0
Skeveningen
Vandaag de eerste meters gereden op het neue gespann. Voor degenen die het nog niet weten: de r100 met squire is een poos geleden verkocht en nu staat er een k75 met velorex onderstel.

Moeten nog wat kleine dingen gebeuren:
- voorremmen ontluchten
- kist timmeren voor op onderstel
- zijspan verlichting aansluiten
- stuurdemper monteren
- spannetje netjes uitlijnen
- in een stemmig kleurtje kwasten

Plaatje komt er aan.
 
kweetut, schaam me dan ook kapot. ;-)

Had vanmiddag geen cam bij me, dus met het toestel van m'n ouders een plaatje geschoten. Nu maar hopen dat ze voor het einde der tijden uitvinden hoe ze die foto van het toestel via de e-mail bij mij krijgen :-D
 
Ik doel meer op het consequente gebruik van Velorexklemmen. Zelfs wanneer het eenvoudiger is om het wel stevig en stabiel te maken. Volgens mij is er maar één in Nederland die zo principieel is |(
 
Bijna vergeten:

Bij mijn vorige span (r100 met squire) kreeg ik vanuit diverse hoeken te horen dat mijn subframe (alleen onderlangs) niet goed genoeg zou zijn, moest zeker ook naar balhoofd en schokbreker toe anders zou het frame scheuren. Heb het ding niet gespaard, maar scheuren die ie niet (het frame niet, bedoel ik).

Met alle respect, het geneuzel omtrent velorex klemmen ontgaat me ook een beetje. Of ik moet al die afgebroken velorexbakken in de berm over het hoofd zien. ;-) het is misschien niet de beste manier, maar goed is goed genoeg.
Ik verbaas me wel eens over de overdaad aan buizen, bouten, klemmen en andere veiligheden bij de profi zijspanbouwers (zoals het k-serie hulpframe van EML)

Wat me ook verbaasd is de EML vork die ik nu in de K heb, hierbij is de reactiestang van de remklauw met een M8 bij aan de klauw geschroefd. Hoeveel moeite was het geweest om de schetsplaat iets groter te maken en de stang een eigen bevestigingspunt te geven en de klauw z'n eigen M10 bout?
 
Laatst bewerkt:
Niet zo modern respectvol tegen me doen. Als je vindt dat ik onzin klets hoor ik het graag, daar heb je geen respect voor nodig.
Ik beweer ook niet dat Velorexklemmen afbreken, dat doet alleen de wielas van een Velorex. Die klemmen kunnen verdraaien. Als je werkelijk kunt boenderen met een span moet je dat zelf ook weten. Of het subframe solide is kan ik van die ene foto niet beoordelen. Wel dat er een gelast buizenframe is waar alleen een paar 10mm schetsplaten op hoeven maar toch een paar van die los-vast klemmen op zitten. De achter-boven klem kan ik me nog voorstellen, maar de andere drie zijn veel eenvoudiger en beter te maken.

M8 om een rem aan te laten trekken is meer dan genoeg. Een 8.8 M8 bout heeft een afschuifwaarde van 21.778 N. Daar kun je het zijspan kompleet aan optillen. Het ziet er natuurlijk een beetje lullig uit, maar het is sterk zat.
 
Ik kan je wel volgen denk ik, Halflive.
Als er dan toch al een subframe is gelast, waarom dan nog van die klemmen er op?

Ze werken in principe wel, maar bij flink boenderen wil er wel eens verschuiven (been-there-done-that :X )

Las ze dan vast aan het subframe
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het ook wel volgen. Tis idd niet de beste oplossing. Maar maak me er gewoon niet zo druk over.

Maar subframe is zo gekocht en ik kan niet lassen (hoewel, in 1992 heb ik nog gelast). Weet zo uit m'n blote hoofd ook niet of de klemmen al gelast zijn. Anders borg ik ze (na uitlijnen) misschien nog wel met een M4tje.

Overigens is het rexje al voorzien van de 20mm as en een 15" wieltje.

Kump goeoeoeoeoeod.
 
Ik heb nog een zo goed als nieuwe Chang Jiang-bak liggen, compleet met reservewielhouder, zitbank en afdekzeil, die je voor weinig mag hebben. Scheelt weer het nodige geknutsel.

Vijf maanden geleden nieuw gekocht, maar omdat m'n bakkenist met z'n lengte van ca. 1.90 m te weinig beenruimte heeft gaat de bak weer de deur uit.

En had je deze al gezien?

http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/21136841#21136841
 
Ik heb nog een zo goed als nieuwe Chang Jiang-bak liggen, compleet met reservewielhouder, zitbank en afdekzeil, die je voor weinig mag hebben. Scheelt weer het nodige geknutsel.

Vijf maanden geleden nieuw gekocht, maar omdat m'n bakkenist met z'n lengte van ca. 1.90 m te weinig beenruimte heeft gaat de bak weer de deur uit.

En had je deze al gezien?

http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/21136841#21136841

mmmm, hoe breed is zo'n bak? En wat moet is kosten? mag je ook mailen naar voodoo_MZ (at) yahoo (dot) com
 
mmmm, hoe breed is zo'n bak? En wat moet is kosten? mag je ook mailen naar voodoo_MZ (at) yahoo (dot) com
De breedte van de bodem is ruim 40 cm, de bovenkant is maximaal 60 cm breed.

Nieuw heeft hij me ruim 500 Euro gekost, voor € 250 mag je hem hebben.
 
hey E , gaat het weer zo'n bagagebak worden , net als das boot I , of wil je er ook personen in meesleuren ?
 
Laatst bewerkt:
hey J, ales goed met u? Long time no see (or hear) (or read)
het eerste plan was om er een bagagebak van te maken. De plank (= 135*45*4cm) die nu als bodem dient heb ik overgehouden van een luidspreker project , met een beetje 6mm multiplex extra heb je zo een kist.

Maarrrrrrrr, moeders wordt iets makkelijker, dus een personenbak voor kindertransport is misschien toch ook wel wat.

@Prinsje: prijs vinnik netjes, moet alleen eerst even meten of die 60cm past; wordt vervolgd. En waar woon jouw huis ongeveer?
 
Laatst bewerkt:
@Prinsje: prijs vinnik netjes, moet alleen eerst even meten of die 60cm past; wordt vervolgd. En waar woon jouw huis ongeveer?
Mijn huis woont vlak naast dat van m'n burman, en die woont in Haarlem. Via de N44 en N206 een leuk ritje vanuit S lijkt mij.

Als ik je foto bekijk vermoed ik dat het wel moet passen, maar meet het voor de zekerheid maar even na. Ik hoor van je.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
24
Weergaven
830
Reacties
402
Weergaven
19K
Reacties
437
Weergaven
19K
Reacties
435
Weergaven
22K
Terug
Bovenaan Onderaan