De economie achter brikkies..

Mutlitask

MF'er
19 mrt 2008
202
0
Eigenlijk meer een onderwerp voor "Algemene motorpraat" maar ik denk dat de lezers van dit subforum er een beter antwoord op kunnen geven.

Ik rijd nu sinds kort motor en bevind me regelmatig op dit forum.

Wat me opgevallen is, is dat er veel mensen zijn die een motor kopen (afgedankt of gecrasht) en deze opknappen om hem (deels origineel) een nieuw leven in te blazen. Dit is natuurlijk een hele goede besteding van je vrije tijd omdat je een motor een tweede kans gunt en mogelijk een (nieuwe) motorrijder een kans gunt om op een authentieke motor te rijden.

Als ik dat soort dingen zie, dan beginnen mijn vingers te jeuken en krijg ik ook zin om een afgedankt motor te kopen op marktplaats o.i.d. en hem volledig uit elkaar te trekken en op te knappen. Maar nu vraag ik me eigenlijk af of dit economisch gezien lonend is? Ik bedoel natuurlijk niet dat je er rijk van kunt worden, maar meer dat je hem zonder verlies (en natuurlijk als het even kan met winst) kan verkopen?

En hoe zit het met onderdelen voor motoren van bijvoorbeeld voor '80, het lijkt me niet dat je die erg makkelijk kunt vinden (en dan heb ik het niet over slijtage onderdelen)?

Owja: en stel dat ik een brikkie ga zoeken, welke motoren verkopen het makkelijkst of is dat een hele domme vraag?
 
Laatst bewerkt:
Wat je in een brik stopt qua geld tijd enz., zal je er vaak niet uit halen, gezien het voor velen 'een oude motor is', dus je zal daarvoor een liefhebber voor moeten vinden, en dan nog.
Veelal, mijns inziens, worden 'handelaartjes' die met het oog op vlug opknappen en voor een hoge prijs verkopen, vaak vermeden door mensen met verstand van zaken, maar er blijft altijd wel een markt voor(is met zowat elk type voertuig wel, lijkt me).

Qua onderdelen is er van rond de jaren 80 nog veel te vinden, ook nieuw.
 
Laatst bewerkt:
Wat je in een brik stopt qua geld tijd enz., zal je er vaak niet uit halen, gezien het voor velen 'een oude motor is', dus je zal daarvoor een liefhebber voor moeten vinden, en dan nog.
Veelal, mijns inziens, worden 'handelaartjes' die met het oog op vlug opknappen en voor een hoge prijs verkopen, vaak vermeden door mensen met verstand van zaken, maar er blijft altijd wel een markt voor(is met zowat elk type voertuig wel, lijkt me).

Qua onderdelen is er van rond de jaren 80 nog veel te vinden, ook nieuw.

Ik besef dat het puur uit hobby is en dat je inderdaad de geïnvesteerd tijd nooit terug zult kunnen verdienen. Maar wat ik dus vooral bedoel is zijn de materiaalkosten en de aanschaf van een motor in het algemeen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn voorbeeldje...
Aanschaf rijdend KZ-brik( zie m'n Stek ) 2001, voor omgerekend (330 euro...)
Daarnaast nog wat bijna sloop-materiaal met kentekens aangeschaft , 2 stuks motor(300)
Via inter-zoek-net, onderdelen.....(200+)
Op de site van o.a. Roukama en motozoom, kun je bekijken van vervangingsmateriaal kost.
( makkelijk bestellen en thuis laten bezorgen..)

Huidig rijdend brik ( dat groene gevaar) waar ik op MF mee begonnen ben, heeft mij aan opknap nog 400 euro extra gekost...( wiel+balhoofdlagers/spuitbussen/onderdelen..)
Banden/remmerij/ketting+tandwielen en olie en filters reken ik hier niet bij.

Andere brikken waar ik ( heeeeeel lang) mee bezig ben, die gaan meer kosten dan ze waard zijn.
Zoals blok(revisie)-opwaardering, gecoate velgen etc...
Boeit me niet,..ik ben lekker bezig.

De fun er van zit'm bij mij in de techniek. Technofiel! ;)
Is eigenlijk begonnen toen ik met BMW begon te rijden. Zó makklelijk als dat te onderhouden was.
Zalig.
Meer ben ikzelf gaan doen na aanschaf van destijds de ZZR.
Die had een grote beurt gehad...... B| :N
Vanwege carburatie-problemen met die 'fiets' door de winter-periode heen,..ging ik op zoek naar oplossingen.
En van het één,...komt het ander. :P ....en als je motor stil staat vanwege sleutelgeweld, wil je er al gauw een extra fietsie bij...
En dan staat je schuur vol. 8-)

Maar mbt de 'economie'.... ;) verdienen doe ik er niet echt aan...je moet er plezier in hebben. Verkopen?.... :X .....had memeissie ook al is iets over laten vallen....
:W ...zolang haar hobby de mijne's in de schaduw zet, zit ik veilig..
Onlangs wel via een ander een motor en bromfiets in onderhoud gehad. En dat is dan weer meegenomen. :9
 
Laatst bewerkt:
Ik besef dat het puur uit hobby is en dat je inderdaad de geïnvesteerd tijd nooit terug zult kunnen verdienen. Maar wat ik dus vooral bedoel is zijn de materiaalkosten en de aanschaf van een motor in het algemeen.
honda4.nl, louis.de, japarts.nl, roukama.nl en nog meer (buitenlandse leveranciers), leveren nogsteeds spullen voor je 'brikkie'. Ook EBAY is een goede plek voor gebruikt en/of nieuw materiaal.
Een aanschaf van een opknap brikkie zal rond de 150euro liggen, en dan is het natuurlijk de vraag wat je ermee wilt (laten) doen.
Motorblok revisie, poedercoaten, lakspuiten, laswerk etc.
In de originele staat terugbrengen of wil je gewoon dat ie er 'leuk' uit ziet.
En dat laatste is vaak persoons afhankelijk, want wat jij mooi vind, vind een ander niet altijd mooi.

Ook gericht zoeken op diverse motorbeurzen hoort erbij, dus goede technische en 'cosmetisch' inzicht in wat je wilt doen.

Ben jezelf technisch genoeg om de motor goed af te stellen, of moet/kan je hulp van derden in schakelen.


Er is natuurlijk wel vraag naar een bepaald type motor, maar ook de brikkies worden vaak gebruikt als 'een motor tussendoor' dus 'als het maar start/rijdt', en er zijn er bij die de brik (beter)onderhouden, en dan heb je de fanatiekelingen :P


(wat een gezever van me zeg als ik terug lees :9 )

Kort samen gevat: type motor uitkiezen, vantevoren een rekensommetje maken wat je wilt/kan uitgeven en wat je er aan wilt doen, goedkoop inkopen, opknappen(en dat ligt er aan in hoeverre je dat wilt doen), verkopen.
Vaak wil een optische poetsbeurt, een klein onderhoudsbeurtje en wat afstellen al helpen.


Aan de andere kant hebben 'brikkies' vaak wel ergens contacten mbt bijvoorbeeld spuitwerk, hebben vaker wat sleutelervaring en de ruimte daarvoor.





Ehm, ik ga nu even wat koffie drinken :+
 
Oke, interessante informatie.

Ikzelf ben technisch genoeg om e.e.a. zelf te doen. Hoewel ik niet de ervaring heb als het gaat om het reviseren van motorblokken, denk ik dat dit geen uitdaging zal zijn omdat ik de werking van een motor volledig ken en ook niet onbekend ben met gereedschap enzo.

De beheersing van diverse technieken is natuurlijk ook via deze site te vinden! Dat is ook een groot voordeel aan MF!

Met een beetje mazzel ga ik dit najaar met mijn schoonvader zijn BMW reviseren (die al een paar jaar stil staat) dus ik hoop dan ook veel op te steken.
 
Laatst bewerkt:
Gaan met die banaan dus :Y

[edit]

Schoonvader....is getrouwd dus...
Zorg dat je vrouwtje lief ook een goed hobby heeft(zie kawaidioot)
O-) :+
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Gaan met die banaan dus :Y

[edit]

Schoonvader....is getrouwd dus...
Zorg dat je vrouwtje lief ook een goed hobby heeft(zie kawaidioot)
O-) :+
[/edit]

Haha, leuke conclusie maar dat trouwen is nog niet echt ter sprake gekomen. Maar ik noem het gewoon al schoonvader omdat het zo gewoon is geworden.

Garagebox huren in de omgeving?

Nouja, zo'n ruimtegebrek heb ik niet... *D
 
Laatst bewerkt:
Met een beetje mazzel ga ik dit najaar met mijn schoonvader zijn BMW reviseren (die al een paar jaar stil staat) dus ik hoop dan ook veel op te steken.

daar ga je toch zeker een topic over openen?
ik kan me daar niets bij voorstellen :?
een BMW kan je repareren of opknappen maar reviseren kan ik geen voorstelling bij maken :?
 
Om goedkoop te rijden moet je mi zeker geen barrel kopen en dat op gaan knappen.
Dat kost gewoon (veel) geld.
Bij verkoop haal je dat er echt niet uit.

Wellicht is het beter, als je goedkoop wilt rijden, een niet courant model, of een 13-in-een-dozijn-model van recente datum te zoeken.
Je hebt dan ieg geen ding met heel veel levenservaring (en dus waarschijnlijk weinig werk, kosten) en de aanschafprijs zal vriendelijker zijn dan die van een goed in de markt liggend jong model.
 
Ik ben het met Oude Brikker helemaal eens. Je moet gewoon veel ervaring en een zekere bevlogenheid hebben wil je van oude machines weer iets maken waar je dagelijks op kan rondrijden. Je leest ook op dit forum genoeg verhalen waarbij projecten minder glorieus eindigen dan je had kunnen verwachten. Vooral het reviceren van motorblokken wil nog wel eens met een desillusie aflopen.

Als je iets koopt, ga dan weloverwogen te werk. Waarom wordt een motorfiets weggedaan? Hoe is het onderhoud geweest. Neem iemand mee waarvan bekend is dat hij er verstand van heeft (opzich al net zo moeilijk on zo'n iemand te vinden als een motor kopen zonder manco's).

Heb je de ervaring in huis dan zul je de vraag op dit forum al niet plaatsen. Door schade en schande word je wijs. Maar heb je dat er voor over?
 
Toen ik mijn huidige motor (Honda CBX 750 uit 1986) kocht, was ik niet zozeer op zoek naar een "goedkope" motor. Eigenlijk zocht ik een tweepitter, maar degenen die ik tegenkwam zagen er afgeragd uit, waren het verkeerde model, hadden teveel kilometers erop zitten of waren naar mijn mening gewoon te duur voor wat ze boden. Suzuki en Kawasaki vielen voor mij al op voorhand af, daar had ik geen goede ervaringen mee. Het moest ook een motor zijn waar ik niet gelijk aan moest gaan werken, de hoeveelheid PK's was niet zo belangrijk zolang er maar genoeg waren om goed met het verkeer mee te kunnen komen en af en toe eens even lekker te kunnen blazen. Hij mocht best op leeftijd zijn als de technische staat maar goed was en ik het model mooi vondt.
Dus ik aan het zoeken. Alles onder de 500 Euro liet ik links liggen omdat ik er van uit ging dat die prijs niet voor niets zo laag lag en er dus iets mee aan de hand was. Een SR 500 kwam in zicht en ging, blauwe walmen uitbrakend, voorbij. Een GB 500 meldde zich aan, compleet met aanrijdingsschade en verdachte voorvork. Een lekkende en druppelende XS650 en een helaas te dure FJ1100 werden gevolgd door een vernaggelde BMW R90/6. Ondertussen tufte ik, als ze wilde starten, lekker door op "De Rode Dame"(Guzzi V50 III )en bleef gewoon rondkijken. Tot mijn vrouw de Honda zag staan! OK, hij was dan wel overgespoten maar wel netjes. En het was ook nog eens het model met de dubbele koplamp wat ik indertijd zo verschrikkelijk mooi vondt! Of hij klassiekerpotentie had maakte mij niets uit. De een z'n klassieker is de ander z'n brik. Dus een middagje uitgetrokken voor een uitgebreide proefrit( wel even gezegd dat ik wel een paar uurtjes weg zou zijn) en na hem goed aan de tand te hebben gevoeld en geluisterd of er geen rare geluiden tevoorschijn kwamen, de zaak rond gemaakt. De Guzzi is korte tijd later verhuisd naar mijn zoon omdat hij ook wilde gaan rijden, dat bespaarde hem in ieder geval de aanschaf van z'n eerste motor.
In de 5 jaar dat ik de Honda nu heb, heb ik ongeveer 20.000km verreden. Dat is absoluut niet veel. Het eerste jaar dat ik mijn rijbewijs had heb ik het dubbele weggedraaid, alleen in Nederland! De teller staat nu op bijna 60K en het "motortje" loopt nog steeds prima. Als ik het zo bekijk heeft mijn CBX, ondanks het feit dat het om een "gewone" 4cilinder gaat, alles in zich om een klassieker te worden. Dit is echter niet de reden geweesd waarom ik hem gekocht heb. Hij was er gewoon op het juiste moment voor de juiste prijs en aangezien ik over het algemeen vrij lang met mijn motoren doe speelt de waarde bij eventuele vervanging geen rol. Maar het liefst zou ik hem dan toch nog aanhouden.
 
Laatst bewerkt:
Mijn broer kocht een JAWA 500OHC, erg zeldzaam en ook erg duur...En ik kwam in die tijd toevalligerwijs bij Jan van Dam Motoren in Oosterhout, waar een CB350f op de brug stond, met racekontje en een beetje opgeleukt....Vond hem wel stoer, al moet ik met mijn lengte (1.90) er niet langer opzitten dan een uurtje :+ ...VErvolgens op fout geluk een CB350f gekocht voor 100 euries bij Adriaan den Broeder, eentje die zo slecht was dat werkelijk alles gebeuren moest... :P

Ben er vervolgens 4-5 jaar mee bezig geweest om hem om te bouwen naar een soort classic cafe racert, met een 4 in 2 met 360G pijpjes , een geheel gereviseerd blok, alles opnieuw gespoten in de kleuren glory blue black metallic (niet geleverd in Europa) met gouden biezen, supermooie buddie en een 400f stuurtje...Niet dat ik er veel op zal rijden, maar met 1:18 /1:20 rijdt ie leuk, moeder de vrouw is er voorzichtig mee en ik heb inmiddels een CB550f in orginele staat op de kop getikt voor een bedrag waar Jan Hofstra alles voor laat staan :Y .... Mar je moet geluk hebben..schuurvondsten zijn er nog steeds..

In de tussentijds een dozijn Hondaatjes gehad, opgeknapt en weer verkocht, simpelweg omdat ik het zonde vind als zo'n beeske staat te verpieteren en het mooi vind om hem weer up and running te zien... *O*
 
Owja: en stel dat ik een brikkie ga zoeken, welke motoren verkopen het makkelijkst of is dat een hele domme vraag?

Voor mij is het combinatie tussen beetje kunnen prutsen zonder dat je echt veel kunt verprutsen met snel eer van je werk en regelmatig ermee kunnen rijden (pruttelen) ermee. Lowbudget hou ik me ook wel aan, maar niet ten koste van techniek/betrouwbaarheid. Uiterlijk (strakke lak) is voor mij alleen maar handelswaarde (en dus ook jatwaarde) dus niet belangrijk.

Brikkies die makkelijk te vinden zijn = japans & tussen 1975 en 1990.

Veel niet japans is onbehoorlijk waardevast (voor 10+ jaar oud spul nog altijd ongeveer nieuwprijs).

Ouder dan 1975 word minder 13-in-dozijn dus meer 'echt klassiek' volgens mij.


Om te orienteren gebruik ik wel eens deze zoek-pagina: Uitgebreid zoeken


Ook mogelijk is in het lagere CC segment een BMW of Guzzi van midden jaren 80.
 
Laatst bewerkt:
@ triaatje:
Ik liet alles onder de 500 Euri links liggen omdat ik een fiets wilde die ik zo, direct en zonder eerst een revisie uit te hoeven voeren, kon gebruiken. Je kan inderdaad voor een bedrag van minder dan 500 Euri best leuke fietsen scoren die je met meer of mindere moeite weer heel netjes kan krijgen. Helaas is de ruimte in mijn schuur beperkt zodat ik mij , op het ogenblik althans, zal moeten beperken tot de CBX. Maar ook ik heb wel eens een leuke schuurvondst gedaan.Zo vond ik jaaaaren terug, toen ik nog op de brommert met vacantie ging, in een schuur in Duitsland een DKWracer met "Ladepumpe" uit de jaren 30. Het ding liep nog ook! Hij was van zijn zoon geweest, maar die was in 42 gesneuveld. Ik kon hem kopen voor 1000. DM. Geld wat ik toen natuurlijk niet had! Telefoonnummer van die man meegenomen en een maand later teruggebeld met de mededeling dat ik het geld bij elkaar had gesprokkeld. Helaas was de man toen net overleden en de kinderen hadden de boerderij met alles erop en eraan al verkocht. En die DKW was niet de enige motor die er stond!
Schuurvondsten zoals die van jou zijn er nog steeds, alhoewel ze steeds schaarser worden.
 
Als je geen bepaald model / type wilt hebben maakt dat het zoeken van een goedkope rij-motor een stuk makkelijker.

Ik wilde een CB400F en niks anders. Vond dat gewoon een hele leuke motor.
Na heel wat sleutelen / veranderen, rijden (en daarbij veel plezier) was na een jaar of 5 de liefde wel over.
Je kent het ding dan door en door en de trek naar wat meer vermogen groeide.

Wat dan voor eentje dan? Internet afgezocht naar iets dat me wel wat leek qua model en cil. inhoud.
Uiteindelijk bij een Yamaha YX600 Radian beland.
Eerst hier op MF eens gevraagd naar ervaringen en toen die over het algemeen positief waren, op zoek gegaan naar eentje die me wel wat leek.
Het werd een mooie baluwe uit 1986.

Zo was een nadeel aan dat model dat ze hier nooit nieuw geimporteerd schijnen te zijn.
Wat er rijdt is amerikaanse of canadese 2e hands import.
Daar tegenover staat dat het blok in verschillende modellen is gebruikt en een paar daarvan zijn hier wel officieel geimporteerd geweest.
Is wel handig ivm de onderdelenvoorziening :Y
Ander voordeel is dat ze vaak heel goed onderhouden zijn.

Maar ook zo'n mooie kan wat problempjes hebben.
Zo had de mijne vorige week een paar nieuwe balhoofdlagers nodig en blijkt hij een leuke slok olie te lusten, afhankelijk van mijn rijgedrag.
Maar ja, wat wil je nu als het een motor met 22 jaar levenservaring en 77.000km op de klok betreft?
 
mmmh, als ik straks meer power in mijn 400 wil hebben komt er gewoon een big bore op. In combinatie met zijn lage eigen gewicht blijft het een leuk scheurijzer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan