De onwetendheid slaat toe.

Thwizzle

MF'er
26 mrt 2015
153
63
Amersfoort
Hey MF'ers,

Op 10 februari haalde ik mijn motorrijbewijs en sinds ruim een maand ben ik een trotse bezitter van een Honda CBR600 F3 uit '97. Helaas ben ik totaal niet handig, heb nooit iets technisch uitgevoerd en heb ook (nog) geen gereedschap (het houdt op bij een multi-tool).

Nu loopt mijn Honda niet super. Hij pruttelt bij een constante snelheid en tijdens het wegrijden. Een dure motorzaak bij mij in de buurt zei meteen dat hij op 3 cilinders liep i.p.v. 4. Zo erg verwacht ik niet dat het is, maar wat weet ik ervan?

Nu ben ik wel zover gekomen dat ik voor mijn motor 4 nieuwe bougies, remvloeistof, olie, oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter en remblokken heb besteld. Helaas kan ik hier dus niks mee. Ik stel me hier kwetsbaar op door erbij te zeggen dat ik echt baal dat ik zo weinig kan. Ik weet niet eens wat een momentsleutel is en waar het voor dient. Ik schaam me ervoor. Nu heb ik een WPHB van de Honda, maar ik kom denk ik verder met een chinees woordenboek. Ik snap er niks van.

Ik sta nu voor 3 keuzes:

1; Ik breng de motor naar de garage en laat een monteur al mijn nieuwe spul erin zetten. Zo is het snel opgelost maar weet ik er zelf niks vanaf.
2; Ik probeer het zelf via YouTube, koop wat gereedschap, maak wat stuk en ben waarschijnlijk meer geld kwijt dan wanneer ik hem naar de garage breng.
3; Een sleutelcursus. Helaas kwam ik erachter na wat lezen op het forum dat je er te weinig van opsteekt en het nogal een geldverspilling is.

Alle 3 niet echt opties om mijn probleem op te lossen, tenminste, zo zie ik het.
Ik was daarom benieuwd of er mensen zijn in de buurt van Amersfoort, Barneveld of Ede (een beetje rond de Veluwe dus) die mij vrijwillig of tegen een vergoeding iets kunnen leren over het sleutelen aan mijn motor. Het liefst gewoon de basics. Ik wil het liefst een sleutel-buddy die af en toe over mijn schouder meekijkt en die tips e.d. heeft over gereedschap en aanpak.

Mochten jullie hier een andere mening over hebben of iets voor mij weten, alsjeblieft, deel het..
 
Iedere grote fout die je maakt kan je OF je motor kosten, OF je leven (in een extreem geval).

Zeker als je geen verstand van techniek hebt zou ik het lekker laten doen.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen :]
 
Altijd dezelfde reacties dat je een prutser bent en eigenwijs.
Dat je het niet zelf moet doen.
Al dat soort zaken.
Heeft iedereen al genoeg te horen gekregen. Jammer dat sommigen zo'n houding hebben.
Eigenwijs kun je ook opvatten als leergierig.

Om op je vraag te reageren.
Ook ik ben een tijd geleden zo aan de slag gegaan.
Wel eens meegekeken bij het sleutelen aan mijn motor toen een maat van mij hier mee bezig was.
Maar dat was niet voldoende, ik wilde het zelf doen.

Het begint met een bougie, oliefilter enzo.
Het uit elkaar trekken van motorblok, daar hoef je natuurlijk niet gelijk mee te beginnen.

Koop een basissetje waar het goedkoop is. Kun je al een eindje mee komen.
Zorg dat er een ratel en een flink stel doppen bij zit.
Daarna bouw je het uit met een momentsleutel, nog een ratel en oliefiltersleutel.
En zo spaar je alles bij elkaar.

En dan gewoon beginnen. Draai te tank er eens af. Zie wat het doet.

Ik wil niet zeggen dat ik een monteur ben, verre van dat.
Maar dan een bougie ben ik inmiddels al naar het vervangen van een ketting en tandwielen gegaan.
Het gaat wel een paar keer mis (lees carterplug verkeerd gedraaid). Leergeld betaal je toch wel.
En zo ga je steeds een stukje verder.
En gewoon toch eigenwijs zijn en je vraag hier posten.
Er zijn zat mensen die je wel willen helpen. En de kutopmerkingen neem je voor lief.

Uiteindelijk is het toch geweldig als je zelf iets hebt vervangen/gemaakt waardoor het weer werkt.
Hoe minimaal het ook is.
En je leert je motor beter kennen.

En zoek iemand in de buurt die veel van sleutelen weet en probeer daar mee af te spreken.
 
Er is een topic over Aldi-Lidl-Action gereedschap en dan heb je ook nog Herman Buitelaar (HBM) die belachelijk goedkoop is.

Momentsleutel van de Lidl, 18 euro en behoorlijk precies. Setje steeksleutels bij de Action, 7 euro, leuke doppendoos bij de Action (gebruik ik bijna dagelijks) voor geen 14 euro. Set ringsleutels bij Lidl voor geen 10 euro en van 6 mm tot 22 mm.

Complete set torx en inbus bij de Lidl voor 12 euro, set ratelringsleutels voor een paar tientjes.

Het nadeel van zaken als Lidl is dat ze het alleen af en toe hebben, maar Herman Buitelaar heeft het altijd.

En dan de nodige kennis: het internet puilt er van uit, maar je moet wel aanleg hebben en geen dingen gaan doen die je in gevaar kunnen brengen, laat dat over aan de pro. Maar ook daar heb ik hier een draadje over gezien waar ik niet vrolijk van word.

Succes en als ik je kan helpen moet je even naar Stedebroek rijden.

En bestel dan ook gelijk maar een nieuwe bouten set...
 
Altijd dezelfde reacties dat je een prutser bent en eigenwijs.
Dat je het niet zelf moet doen.
Al dat soort zaken.
Heeft iedereen al genoeg te horen gekregen. Jammer dat sommigen zo'n houding hebben.
Eigenwijs kun je ook opvatten als leergierig.

Om op je vraag te reageren.
Ook ik ben een tijd geleden zo aan de slag gegaan.
Wel eens meegekeken bij het sleutelen aan mijn motor toen een maat van mij hier mee bezig was.
Maar dat was niet voldoende, ik wilde het zelf doen.

Het begint met een bougie, oliefilter enzo.
Het uit elkaar trekken van motorblok, daar hoef je natuurlijk niet gelijk mee te beginnen.

Koop een basissetje waar het goedkoop is. Kun je al een eindje mee komen.
Zorg dat er een ratel en een flink stel doppen bij zit.
Daarna bouw je het uit met een momentsleutel, nog een ratel en oliefiltersleutel.
En zo spaar je alles bij elkaar.

En dan gewoon beginnen. Draai te tank er eens af. Zie wat het doet.

Ik wil niet zeggen dat ik een monteur ben, verre van dat.
Maar dan een bougie ben ik inmiddels al naar het vervangen van een ketting en tandwielen gegaan.
Het gaat wel een paar keer mis (lees carterplug verkeerd gedraaid). Leergeld betaal je toch wel.
En zo ga je steeds een stukje verder.
En gewoon toch eigenwijs zijn en je vraag hier posten.
Er zijn zat mensen die je wel willen helpen. En de kutopmerkingen neem je voor lief.

Uiteindelijk is het toch geweldig als je zelf iets hebt vervangen/gemaakt waardoor het weer werkt.
Hoe minimaal het ook is.
En je leert je motor beter kennen.

En zoek iemand in de buurt die veel van sleutelen weet en probeer daar mee af te spreken.


Eigenwijs en gevoelige teentjes.. een nog slechtere combinatie :P

Overigens ben ik ook zo begonnen hoor, en af en toe ook wat leer geld af getikt.. niks mis mee... Meest belangrijke van sleutelen vind ik nog steeds weten wat je wel kan en wat je beter door iemand anders kan laten doen.. een carterplug er verkeerd indraaien.. valt bij mij toch een beetje onder: "Je grens ligt bij oliewisselen".. Niet lullig bedoelt..
Zelfde geld voor TS.. al kan ik er compleet naast zitten,.. ken beide van jullie niet..
 
Laatst bewerkt:
Eigenwijs en gevoelige teentjes.. een nog slechtere combinatie :P

Overigens ben ik ook zo begonnen hoor, en af en toe ook wat leer geld af getikt.. niks mis mee...

Nee hoor. Na al die reactie hou ik mijn teentjes netjes onder mijn voeten gekruld.
Maakt ook niet zo heel veel uit. Maar kan in het begin wel een beetje demotiverend werken.

Maar daarom ook, gewoon doen en dan leer je het vanzelf.
 
Nee hoor. Na al die reactie hou ik mijn teentjes netjes onder mijn voeten gekruld.
Maakt ook niet zo heel veel uit. Maar kan in het begin wel een beetje demotiverend werken.

Maar daarom ook, gewoon doen en dan leer je het vanzelf.

Daar ben ik het dus niet mee eens...

Je moet mijn pa eens leren kennen.. kan nog geen boormachine vast houden..
Beetje zelf kennis is niet erg..

Laat het zo zeggen.. Als je een beetje handig bent, lekker zelf doen, leer je het vanzelf..
 
Ik zou youtube proberen, zelf had ik er ook totaal geen verstand van maar inmiddels 3 jaar verder en heel veel youtube kijken en forums lezen, heb ik toch een hele mooie caferacer weten te maken.
En super trots dat ik er nu op ben, dat geeft pas echt voldoening.

RESPECT!

Ik heb wel een mening, maar als ik die hier ventileer krijg ik een ban. Dus ik hou mijn mening even voor me.

M.vr.gr Bosso.

Ligt eraan hoe je het verwoord natuurlijk.

Ik zou die jankende 600 inruilen voor een fatsoenlijke V4 en dan via het VFR forum/dagen beginnen met sleutelen.

Maar ik heb hem net;)

1 ding mis ik even, waarom zou je er perse zelf iets aan moeten doen?
Je kan ook gewoon accepteren dat je er niet handig mee bent, hem gewoon wegbrengen en zelf je bezig houden met dingen waar je goed in bent. Ik zie het probleem daar niet van.

Als je hem naar een motorzaak brengt is het alleen niet erg handig om al met een hele tas vol onderhoudsspullen aan te komen inderdaad :?

Het lijkt mij juist leuk om dit zelf te gaan leren. Ik zeg niet dat het moet maar ik vind wel dat het er een beetje bij hoort. Ieder zijn mening natuurlijk.

Is het niet tijd voor wat ouderwetsch motorrijders support? Die jongen heeft vol goede moed een stapel onderdelen besteld voor een uitgebreide beurt en is niet te beroert om toe te geven dat hij niets weet en er eigenlijk geen hol mee kan.

Geen MF'er in de buurt van Kootwijkerbroek met enigszins zicht op een CBR600 die even voor zijn neus een filtertje kan wisselen met als beloning een appelflap oid? Iedereen moet ergens beginnen en iemand die slim genoeg is om te besluiten dat hij niets weet heeft dat toch zo opgepikt lijkt me.

Jij snapt het!
 
Ja,.. en een huis bouwen is ook enorm simpel.
Net lego, gewoon wat stenen stapelen en klaar.

Legio mensen die nog moeite hebben met hun band te plakken voor een fiets..
Wat voor de een simpel is, is het totaal niet voor iemand anders.

Als ik de OP zo lees, snapt niks van een WPHB, geen gereedschap in zijn bezit, en nog redelijk eigenwijs ook.. Lijkt me geen goede combi..

Eigenwijs? Hoe kom je daarbij?
 
Als ik dit relaas even dubbel doorlees dan merk ik dat TS wel een motor heeft, geen verstand ervan hebt en ook geen geld voor onderhoud.
Zijn prima combinaties op behoud van ellende.
Monteur zegt dat de motor op 3 cilinders loopt, TS trekt dat in twijfel en totaal niet gehinderd door enige kennis van zaken denkt TS dat het best wel meevalt.
TS laat dus wel een gratis diagnose uitvoeren door een monteur en gaat toch zijn eigen gang.
En er ook vanuit gaande dat 1 keer meekijken je tot een ervaren monteur kan brengen klinkt ook hoopvol.
Kunnen we de opleiding motorfietstechnicus direct op aanpassen :-).
Rij maar even naar Almere, niet gratis, geen extra hoog tarief omdat je zelf je spullen hebt meegenomen, maar geen garantie op de door jou aangeleverde goederen.
Achter de balie kan je gewoon meekijken en als je kop mij aanstaat dan krijg je nog wat uitleg ook ;-)


Is goed. Ga ik doen! Lijkt me super leuk. Bedankt voor je reactie. En over dat geld voor onderhoud heb je verkeerd begrepen. Geld is het probleem niet zo.. Meer de onzekerheid van het niet kunnen maar wel willen.
 
Eigenwijs? Hoe kom je daarbij?

Hey MF'ers,


Nu loopt mijn Honda niet super. Hij pruttelt bij een constante snelheid en tijdens het wegrijden. Een dure motorzaak bij mij in de buurt zei meteen dat hij op 3 cilinders liep i.p.v. 4. Zo erg verwacht ik niet dat het is, maar wat weet ik ervan?


Door deze,.. ik had gelezen.. ik geloof niet dat ie op 3 cilinders liep...
Nu ik beter lees,. zie ik dat er ook kan staan: Ik denkt niet dat het probleem waarom hij op 3 cilinders loopt zo erg is...

Dus mocht ik het fout hebben geinterperteerd.. mijn excuses..
 
Door deze,.. ik had gelezen.. ik geloof niet dat ie op 3 cilinders liep...
Nu ik beter lees,. zie ik dat er ook kan staan: Ik denkt niet dat het probleem waarom hij op 3 cilinders loopt zo erg is...

Dus mocht ik het fout hebben geinterperteerd.. mijn excuses..

Boefje;)

Nee daarom had ik er ook bij gezet, wat weet ik ervan?
Niks dus.
 
Met het Honda gereedschap kom je volgens mij een heel eind. Alleen het olie filter zou lastig kunnen worden. Maar misschien heb je geluk, dan past de steeksleutel op de filter en draai je hem zo los.

3 cilinders is ook makkelijk te testen voor de TS.
Start hem, even laten lopen en een voor een de uitlaatbochten voelen/nat spuiten.
 
Laatst bewerkt:
Beste Thwizzle,

Je bent IT specialist maar je hebt nog nooit iets technisch gedaan? Kan niet waar zijn.

Je iwl graag wat leren want je baalt er van dat je het nog niet kan. Enige oplossing is zelf doen. Ja, je kan wat slopen en het kan daardoor duurder worden en als je het verkeerd doet kan het soms gevaarlijk worden. Laten we daarom met iets nuttigs beginnen wat relatief eenvoudig is en waar je niet zo snel iets mee kapot kan maken.

Je geeft aan dat iemand van de werkplaats aangaf dat de motor op 3 cilinders loopt. Controle is simpel. Start de motor als deze koud is en voel met je hand of een van de uitlaatbuizen aan de voorkant relatief koud blijft. Zo ja dan doet die dus niet mee. Zo niet je heb ze toch al gekocht dus vervangen die bougies wellicht gfaat ie er beter van lopen.

Ik kan zo een groot risico bedenken dat je bij dit klusje hebt. Namelijk, je sloopt het schroefdraad van het bougiegat in je motorblok. Gevolg je moet hem wegbrengen en ze moeten er een helicoil inzetten. Ja dat kost geld.
Twee mogelijk oorzaken 1. Er scheef indraaien 2. Veel te strak aan draaien.

Scheef indraaien voorkom je door de bougie met vingerkracht het eerste stukje er in te draaien. Veel te strak aandraaien voorkom je door normaal te doen. Vast is vast je hoeft je motor er niet aan op te kunnen hangen. Beter te los dan te vast.

Stap 1. Verwijder voorzichtig de kuipdelen zover nodig zodat je bij de bougiedoppen kan.
Stap 2. Trek de bougie doppen er recht uit. Ze klemmen een beetje maar je hoeft niet de schroeven.
Stap 3. Zorg dat je een bougie sleutel hebt dit past. Als je er een in de boordsetje hebt dan moet ie passen. Anders moet je er een kopen die:
A. op de bougie past
B. Niet zo dik is dat deze niet in het gat past
C Die lang genoeg is.
D die een rubberen ring heeft aan de binnenkant om je bougie vast te houden.
Stap 4. Draai de bougie los met de bougie sleutel met op het einde een steek of ring sleutel.
Stap 5. Stop de nieuwe bougie in de sleutel zodat deze vast zit in het rubber.
Stap 6. Hou het uiteinde van de bougie sleutel zonder ring of steek sleutel vats en laat deze met de bougie langzaam in het gat zakken.
Stap 7. Houd de sleutel in het midden van het gat en draai de bougie met je vingers er zover mogelijk in. Dit moeten meerdere slagen zijn. Daarn schat ik moet je nog een kwart slag tot een halve slag doen met je ring of steek sleutel er op.
Stap 8 en 9 mag je zelf verzinnen.
 
Beste Thwizzle,

Je bent IT specialist maar je hebt nog nooit iets technisch gedaan? Kan niet waar zijn.

Ik snap wat je bedoelt maar computers hardwarematig is voor mij dus weer wel makkelijk. Daar heb je weinig gereedschap bij nodig. Ik doelde meer op motorische delen zoals de Honda.. En aan je verhaal lezend over de bougies bedenk ik dan meteen al van; "laat maar zitten, dat gaat bij mij fout".
 
Ik snap wat je bedoelt maar computers hardwarematig is voor mij dus weer wel makkelijk. Daar heb je weinig gereedschap bij nodig. Ik doelde meer op motorische delen zoals de Honda.. En aan je verhaal lezend over de bougies bedenk ik dan meteen al van; "laat maar zitten, dat gaat bij mij fout".

Gewoon doen.
Is zo lastig allemaal niet.
Alleen niet te vast draaien.

Beschrijving van Hanzzzz er bij.
Youtube een handleiding opzoeken en die goed bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon doen.
Is zo lastig allemaal niet.
Alleen niet te vast draaien.

Beschrijving van Hanzzzz er bij.
Youtube een handleiding opzoeken en die goed bekijken.

exact dit.

Trouwens, ik heb laatst ook mijn laptop eens van binnen schoon gemaakt ivm stof en een overhittende CPU, dat was een stuk ingewikkelder dan een bougietje vervangen.

Aan je motor sleutelen moet je gewoon doen, en je zal zien dat het allemaal wel mee valt. Als je maar de tijd neemt en niet aan dingen gaat lopen hengsten totdat het breekt. De enkele keer dat ik iets kapot heb gedraaid dacht ik achteraf "dat was ook wel erg dom van me om dat zo te gaan doen". Maar ja, niet goed gekeken, beetje haast, extra lange sleutel gepakt omdat het boutje toch wel moeilijk er in ging... had het kunnen weten
 
Laatst bewerkt:
Er zijn meerdere van dit soort topics geweest en elke keer worden veel goede adviezen gegeven.
Blijft dan men vanachter het toetsenbord vooral niet kan beoordelen hoe kundig iemand is op bepaalde vlakken.

Mocht TS ( TopicStarter) ACTION olie gekocht hebben en dat gaat geplaatst worden door Kevinblade dan bied ik bij deze alvast 5 euro voor de foto dat hij dat doet *O* .

Ik nodig vooral iedereen uit om mee te bieden, in de pot te doneren :+
 
Laatst bewerkt:
Nu krijg ik weer commentaar door te zeggen dat je geen momentsleutel nodig hebt voor je bougie's en olie. (maar ik zeg het lekker toch)

Het is nou juist het probleem dat dat aan de persoon ligt of het nodig is.
voor een nokkenas kap is het voor een ieder aan te raden om een momentsleutel te gebruiken.

Laat eens ( of is is al officieel ? ;) ) een vrachtwaggelchauffer los op een motorfiets, kijken wat hij stukdraait.

inb4 Guy Martin ;)
 
Er zijn meerdere van dit soort topics geweest en elke keer worden veel goede adviezen gegeven.
Blijft dan men vanachter het toetsenbord vooral niet kan beoordelen hoe kundig iemand is op bepaalde vlakken.

Mocht TS ( TopicStarter) ACTION olie gekocht hebben en dat gaat geplaatst worden door Kevinblade dan bied ik bij deze alvast 5 euro voor de foto dat hij dat doet *O* .

Ik nodig vooral iedereen uit om mee te bieden, in de pot te doneren :+

Klopt, daarom ook beginnen met 1 ding. Dan kom je er achter of het wat is voor TS.
 
Ik snap wat je bedoelt maar computers hardwarematig is voor mij dus weer wel makkelijk. Daar heb je weinig gereedschap bij nodig. Ik doelde meer op motorische delen zoals de Honda.. En aan je verhaal lezend over de bougies bedenk ik dan meteen al van; "laat maar zitten, dat gaat bij mij fout".

Het is niet hetzelfde maar je propt een PCI kaart toch ook niet in een ISA bus. Je stopt toch ook niet het Mini SD kaartje in het slot voor de SIM kaart van je telefoon. Iemand die niet technisch is snapt dat niet.

Jij draait de 1e trap van een INT toch ook niet zo vast dat deze niet meer met de hand los te draaien is.

Ok, meer kan ik niet doen. Jij moet zelf bepalen of je er de ballen voor hebt.
 
Het is niet hetzelfde maar je propt een PCI kaart toch ook niet in een ISA bus. Je stopt toch ook niet het Mini SD kaartje in het slot voor de SIM kaart van je telefoon. Iemand die niet technisch is snapt dat niet.

Jij draait de 1e trap van een INT toch ook niet zo vast dat deze niet meer met de hand los te draaien is.

Ok, meer kan ik niet doen. Jij moet zelf bepalen of je er de ballen voor hebt.

Vroegah kwam er een klant teug die zijn usb kabel niet in de printer kreeg.
die had per abuis een A-A kabel meegekregen.
Ook met een hamer lukte het de klant niet.

13813-ITS_REAL-Wheres_your_god_now.jpg


})
 
Ik vind dat je goed bezig bent en ik denk dat je affiniteit met techniek hebt doordat je al uit eigen beweging die onderdelen hebt besteld. Wat je typt is voor mij heel herkenbaar, ik stond drie jaar geleden op het punt waar jij ook staat en ik werd al benauwd van het spannen van de ketting. Ik heb twee keer meegekeken bij handige mannen twee generaties ouder dan mij en vandaag de dag draai ik mn hand bijna nergens meer voor om.

Twee dingen zijn belangrijk: het juiste gereedschap (dat kan voor thuisklussers ook prima van de lidl afkomstig zijn) en gezond verstand. Youtube kijken en goed het werkplaatshandboek raadplegen kan ook geen kwaad. Succes!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan