De XS'en van Haga-San

Bling, bling 8-)

full
 
En dan was er nog wat met wat chroom.. en wielen.. :P

Nieuw verchroomde spatborden opgehaald, de wielen opgeknapt, incl remschijven.
Koplamp kon ook gemonteerd worden, de befaamde 8" joekel.
Gemonteerd en even buiten gerold voor een paar mooie plaatjes 8-)

Het chroom is gedaan door Latour uit Nijmegen. Het is perfect geworden. Zij hebben het voorbewerken uitbesteed bij All Plating in Tiel en na strak maken en verkoperen door Latour verchroomd.
Er was wel een akkefietje met de prijs; die was keer 3 !!! ja echt, gegaan. Natuurlijk niet mee akkoord gegaan en uiteindelijk redelijk netjes opgelost, oorzaak natuurlijk slechte communicatie maar er was duidelijk een prijs afgesproken en meerwerk was niet gecommuniceerd. Beetje extra betalen vind ik geen punt maar dit was echt bizar. Na enige verduidelijk van mijn kant begreep Latour dat toch ook wel.

De wielen, dat is met al die blank alu randjes een heel karwei, maar na enige avondjes zwoegen, schuren, polijsten, afplakken, spuiten etc toch erg netjes en naar mijn zin geworden.

De electra lijkt ook volledig te werken; ontsteking vonkt, motor gaat rond, alle verlichting werkt!
Alleen bleek 1 van de 2 nieuwe claxons defect te zijn, dus die heb ik er weer af gehaald.

8-)
full
 
Laatst bewerkt:
En de laatste.

Het spuitwerk is ook klaar, ga ik in het weekend ophalen.
Vervolgens de remmen monteren en vullen/ontluchten, dan de luchtfilterkast en de carbs.
Gas, koppeling, toeren- en snelheids kabels monteren, vloeistof in de cardan.. etc.

maar het begint wat te worden *O*

full
 
Het lakwerk is binnen... *O* *O*

FZRene heeft zijn best gedaan en er wat moois van gemaakt!

hier alvast een sneak preview met de GSM gemaakt..

full
 
Even een niet geheel onbelangrijke update..

Gisteren even een dagje aan de motor gespendeerd.

Allereerst de olie afgevuld en gekeken of de oliepomp werkt en hij goed overal heen pompt.
Dat bleek zo te zijn. Grappig dat er nog een liter olie bij moet nadat je hem op peil hebt gezet, maar het nog niet in de leidingen en in het filter zit.
Daarna stapsgewijs alles gemonteerd; kleppendeksel met pakking, luchtfilterkast, carburateurs, gas- en koppelingskabel, toerenteller en snelheidsmeterkabel, en de uitlaat.
Cardan en haakse overbrenging gevuld met 80W90 en maar eens een tankje benzine van de andere XS af gehaald om een startpoging te wagen.

En warempel, binnen 5 seconden liep die *O* *O* *O*


Ontstekingstijdstip moet nog afgesteld worden, carb luchtschroeven, synchroon etc ook nog, maar hij loopt echt al heel mooi.

Nu bidden dat ie heel blijft :o

Binnenkort volgen nog wel wat foto's..
 
Laatst bewerkt:
High time for an update again..

Het zadel is af, vorige week opgehaald. Was nog een redelijk avontuur omdat ik wat XS750 en XS850 onderdelen door elkaar gegooid had en eea niet bleek te passen :o
Met dank aan de spuiter die nog even 2 nieuwe zadellijstjes in kleur wilde spuiten :} :} @ FZRene

Uiteindelijk toch een geweldig resultaat;

full


*O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Verder staat de motor zo'n beetje in elkaar. Meerdere malen proef gedraaid 'op de bok' en o.a. initieel de carburateur synchronisatie en ontsteking afgesteld.
Het valt echt op hoe mooi en goed die direct al liep.

Een kleine tegenvaller was dat de uitlaatbochten nog wat ingekort moesten worden; de producent had verzuimd te melden dat deze met opzet wat langer gemaakt worden om mensen wat montagevrijheid te geven (langer/korter) maar met mijn originele bevestigingspunten moest er nog een stukje af.

Nog niet alles zit 'definitief' in elkaar maar ik wilde graag eerst gaan testen alvorens de laatste puntjes op de i te zetten.
o.a. de luchtfilterkast is nog niet helemaal naar mijn zin en de uitlaat zit nog niet met de juiste bouten vast.
Luchthapper op het blok is nog een lelijke.. maar oke.. dat zijn zaken die nog wel komen.

full
 
Deze week voor de eerste keer de complete lakset met zadel gemonteerd. En ja, dan word ik toch wel lichtjes vrolijk.. :9~ :9~

full
 
En nog eentje..

Inmiddels heb ik een aantal keer proefgereden met de motor, nog met een oude tank en ander zadeltje erop.
In totaal ca 40km.
De algemene indruk; wow.. net een nieuwe motor.. (is het feitelijk ook :X ) hij handelt echt zoveel beter als een 'oude', rijdt mooi strak, mede met dank aan de zgan Koni's en Wurth voorveren.
Blokje is mooi stil en soepel, maar veel gas heb ik nog niet gegeven ivm inrijden van nieuwe zuigers etc.
Na het eerste testritje uitgevonden dat hij in het middengebied te arm staat dus daarom de naaldjes van de carbs met shims wat hoger gehangen.
Dat scheelde direct. Hogere toerengebied heb ik nog niet geprobeerd.. eerst wat meer meters maken.
Het is overigens niet dat deze 896cc nou direct de straatstenen uit de straat trekt, het voelt wel krachtiger aan dan de 750 maar het is niet ineens een totaal andere motor. Maar we zullen dat eens evalueren na wat meer km's en meer gas geven.

Er waren ook enkele opstart-probleempjes; lekkages bij de achterrempomp, aan de toerentellerkabel (standaard) en bij het linker carterdeksel. Als het goed is zijn die nu verholpen, komend weekend weer testen 8-) .


full
 
Terug
Bovenaan Onderaan