De XS'en van Haga-San

En daar zit ie dan....

full
 
Ziet er goed uit !

En voor wat je veer betreft, je bent niet origineel :+ , heb namelijk ook een bestaande veer uit de bak met XS-onderdelen gepikt.

En volgens mij maakt het niet veel uit of de spanner nu korter of langer is, het meest belangrijk is dat de ketting net voldoende gespannen om het klapperen tegen te gaan.

Voor je remleidingen, denk dat je het echt wel gaat merken op je XS 8-)
 
Wim, eens, maar als je de ketting in het midden, precies tussen de kettingwielen aandrukt, zijn de krachten het kleinst....
maar, we zullen het zo eerst eens proberen.. de veer gaat nu ook weer niet zo zwaar dus of het echt verschil maakt zal de vraag zijn.
 
Ik heb de veer gemodificeerd door een paar wikkelingen eraf te knippen, want de veer in z'n geheel had een te grote kracht uitoefende op de primaire ketting....
 
hmm, maar een korte veer wordt alleen maar harder, Wim! ik heb het potgat waar de veer in zit ook al wel een keer of 5 dieper gemaakt (wil niet teveel ineens weghalen he..) om tot een soort optimale kracht te komen... maar dan door de "veer voorspanning" te verlagen. Dat effect heb jij ook bereikt alleen je veer is dus ook wat korter en (een fractie) harder.
Zal niet veel uitmaken al met al..
 
Laatst bewerkt:
De veer is korter omdat ik deze anders niet kwijt kon. Maar de kracht die hij uitoefende was slechts zodanig beperkt dat hij niet meer deed dan de boel omhoog houden.
 
Ondertussen ben ik weer bezig met het opbouwen van de rempomp en daarna de klauwen. Met Tourmax revisiesetjes en diverse nieuwe oude boutjes e.d. van cmsnl.com... :9~

full
 
Ondertussen ook de bevestigingsmiddelen van het zadel weer een beetje oogbaar gemaakt...
full
 
.. en het achterkapje op het zadel vast gemaakt en het zadel op de motor gemonteerd.

Hij heeft ook al weer even gelopen met de nieuwe koppeling en kettingspanner. Dat klonk allemaal goed...
Werking van de koppeling en spanner nog niet rijdend getest overigens, alleen op de bok in de garage.

Nu eerst de voorremmen afmaken en dan nog de voorvork reviseren, alvorens we weer een keertje gaan rijden.
 
Laatst bewerkt:
Oogt goed en ziet er strak uit ;)

Vraagje zijn de knippers aan de achterzijde origineel :?
Bij mijn rijdende XS zitten de knippers aan het achterlicht en zijn de knipperbollen gelijk aan degene die aan de voorzijde zitten. Duidelijk verschillend tov jouw XS.
Weet zelf niet wat origineel is....
 
Oogt goed en ziet er strak uit ;)

Vraagje zijn de knippers aan de achterzijde origineel :?
Bij mijn rijdende XS zitten de knippers aan het achterlicht en zijn de knipperbollen gelijk aan degene die aan de voorzijde zitten. Duidelijk verschillend tov jouw XS.
Weet zelf niet wat origineel is....
De mijne zijn niet origineel, en zitten niet op de originele plek! Goed gezien...
Is dus nog werk aan de winkel, maar da's voor later ;).

Hij staat er best aardig bij inderdaad. Al is het in het echt en van dichtbij altijd anders als op de foto's hoor!
Maar er beginnen steeds meer stukjes mooi te worden...
 
Oogt goed en ziet er strak uit ;)

Vraagje zijn de knippers aan de achterzijde origineel :?
Bij mijn rijdende XS zitten de knippers aan het achterlicht en zijn de knipperbollen gelijk aan degene die aan de voorzijde zitten. Duidelijk verschillend tov jouw XS.
Weet zelf niet wat origineel is....

Dit zijn Honda knippers uit de jaren 70.
 
@Haga: toch een woord van medenken...ik vind jouw uitvoering van de HYVO-ketting spanner link.
Niet omdat hij klein is, maar erg smal en hoog.
De kans de de ketting hem 'grijpt' en achterover trekt is erg groot, zeker omdat de veer ruimte laat tot kantelen...
Ik zou hem wat breder uitvoeren, zodat hij wat meer kan rusten op het carter.
Just my tuppence ;)
 
@Haga: toch een woord van medenken...ik vind jouw uitvoering van de HYVO-ketting spanner link.
Niet omdat hij klein is, maar erg smal en hoog.
De kans de de ketting hem 'grijpt' en achterover trekt is erg groot, zeker omdat de veer ruimte laat tot kantelen...
Ik zou hem wat breder uitvoeren, zodat hij wat meer kan rusten op het carter.
Just my tuppence ;)

Dank voor het meedenken, ik wijt je zorgen aan de misschien niet zo heel heldere foto, maar de spanner is wat breder dan de ketting zelf; heb hem expres zo breed mogelijk gehouden.
Tevens is hij wel zo afgerond dat ik de kans op 'happen' uitsluit; aan de voorkant ligt hij echt ruim ver genoeg weg van de ketting.
Daarnaast komt bij achterover kantelen de achterkant tegen de bodem van het carter die verder kantelen tegen moet houden..

mocht het nou toch fout gaan, zal ik het zeggen, dat je 'told you so' kan roepen :')

ik sluit niet uit dat ik, ergens in de toekomst, nog een Mk2 versie ga maken overigens ;)
 
Laatst bewerkt:
En druk in de weer geweest met de remmen. alle onderdeeltjes weer netjes gemaakt of nieuwe voor gehaald..
full
 
Remklauwen gemonteerd en klaar voor nieuwe remblokjes...

De oude waren links en rechts verschillend en een jaar of 30 oud :+

full
 
En de spulletjes weer klaar voor montage. Dat moet alleen nog even wachten, omdat ik eerst nog de voorvork moet aanpakken!
Dat wordt weer het volgende klusje.

full


Het potje voor de remvloeistof is nog open, want daar moet natuurlijk nog vloeistof in na het monteren.
Ik heb daar ook mooie nieuwe boutjes voor *O* zonder uitgedraaide kruiskopjes.. want daar houden we niet van :+
 
Laatst bewerkt:
denk dat die niet echt representatief is. als hij goed is, zou hij wel zijn geld waar kunnen zijn, als je het vergelijkt met het opknappen van een goedkopere...
Want mijn XS komt ook niet echt meer in aanmerking voor de 500 euro challenge :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan