Demo motor

Goromo

MF'er
18 sep 2023
34
13
Beste MF’ers

Op zoek naar jullie mening over het kopen van een demo motor kwam ik een oud topic uit 2009 tegen.
Omdat ik in de gelegenheid ben om een Suzuki GSX 8S Demo model met 7000 km op de teller voor €1500,- onder de nieuw prijs te kopen wilde ik toch nog eens toetsen hoe men hier anno 2024 over denkt.
Dealer geeft aan de motor zelf te hebben ingereden en zit er nog 5,5 jaar garantie op.
Zijn hier leden die demo’s hebben aangeschaft en hoe is jullie uiteindelijke ervaring hiermee ?
Op een nieuw model kan ik op €300,- korting rekenen.

Heb dezelfde vraag ook in het GSX 8S topic gesteld maar wilde de vraag iets breder stellen.
 
Ik heb ook een demo gekocht alleen had die maar 1600km op de teller staan. Verder geen problemen mee en heeft nog net zo goed fabrieks garantie. Al moet ik wel zeggen dat ik 7000 km voor een demo wel veel vind (is het geen verhuurfiets geweest?). En bij 7000 km ben je al weer bijna aan nieuwe banden toe en hoe is er met de ketting om gegaan mbt smeren?
 
Ik ken wel een dealer waar al het personeel met de verschillende demo's van -en naar het werk rijden.
Zowel de afdeling verkoop als de werkplaats.
Zo leren ze ook gelijk de motoren goed kennen.

Ik weet niet of ze dan extra netjes ingereden worden o.i.d.
Maar je kan alles wel als verkoopargument inzetten. ;)
 
Er van uitgaande dat het (voor jou) tot de mogelijkheden behoort zou ik voor die €1200,- verschil voor een nieuwe gaan.
 
7000 km is een jaar of 2 rijden voor sommigen. 1200 korting is dan wel karig. 2500~ 3000 korting.
is deze model niet in 2023 versie? Niet eens in 1 jaar al 7000 km??? 7K is 1/4 ongeveer wat ik elke jaar aan woon/werk aan km rij.
5.5 jaar garantie? Suziki geeft standaard 6 jaar garantie. Garantie gaat pas in als jij hem koopt......dus klopt ook niet wat de verkoper zegt.

Het feit dat ie zoveel gereden heeft, maakt hem niet meer Demo, maar 2de hands. "Mooie" verkoop praatje.
 
Laatst bewerkt:
Ieder het zijn, maar ik ben niet zo'n fan van demo-motoren.

Ik rij regelmatig wel eens met een demo, en heb er al veel te veel meegekregen waar amper 1000km op stond. Dus dat inrijden door de dealer is in vele gevallen ook maar een vertelseltje volgens mij.

Voor 1500€ verschil zou ik gewoon een nieuwe kopen hoor.
 
Wij hebben destijds de Versys 300 als demo gekocht. Perfecte deal. €1500 korting en had er dik 300km op staan. Op een fiets van toen €6500 nieuw is dat een forse korting.
Geen blok problemen mee gehad.
 
Je kan bij het RDW de eigenaren historie opvragen, als er meer dan één eigenaar geweest is dan weet je dat je dealer een verkooppraatje aan het houden is.
7000 km voor een demo vind ik ook erg veel, lijkt meer op meerdaags verhuur dan op een proefrit-motor.
 
Veel mensen gaan ook niet erg netjes om met spullen van "een ander" ..
En al helemaal als het van "niemand" is.

Als je wilt weten hoe; kijk bijv. naar alle go-scooters die overal neergegooid worden in de stad. Hetzelfde met demo motoren.
 
Ja, de huurmotor zal wel eens koud worden opengetrokken.
Creatieve dealer denk ik, je kan de motor huren als je een lange proefrit wil.
Of bij onderhoud.
En dat weer als korting bij aankoop. :?
 
Ik heb mijn monster als demo gekocht met 3000 km op de teller , daar zat ongeveer een andere uitlaat op en nog was dingen met een waarde van een dikke 2500€ , heb er iets minder dan de prijs van een nieuwe kale voor betaald
Nu twee jaar later nog 100% foutloos ( nu 19000 km )
Zou het zo weer doen
 
als je over een demo denkt behandel het gewoon als een occasion aankoop en vergelijk het dus met andere occasions. en voor 1200 afschrijving vind ik de kilometerstand erg hoog. De premie voor nieuw is er af, je zit vlak voor de winter (en gaat dus waarschijnlijk niet veel rijden de komende tijd), je hebt 1/7 van de kilometers waarbij veel mensen een motor afgeschreven vinden (50000 km) al gehad en de motor is gebruikt als bedrijfshoer met vele bestuurders die wisten dat het niet hun eigen motor was en dat alles voor 1200 euro korting en misschien even wachten tot je nieuwe geleverd wordt waarvan je zelf je kleur en opties kan bepalen.
 
Dank voor jullie reacties.

Ik heb eens op de site van de dealer gekeken en inderdaad de motor wordt ook als huurmotor aangeboden.
Bedankt dat jullie mij hierop gewezen hebben.

Met deze informatie zou ik nooit mijn kop meer laten zien bij dat bedrijf en m'n nieuwe motor
ergens anders kopen.

Huurmotor = géén demo motor.

Wel leuke winstgevende handel voor dat bedrijf.
Motor verhuren , en vervolgens de afschrijving wegtikken door hem te verkopen met een karige korting
door het een demo motor te noemen.
 
Mijn motor kocht ik met 400km op de teller en kreeg zo'n 2.500 euro korting, dat vond ik de moeite. (en van die 400 had ik er zelf 100 gereden tijdens de proefrit)

Maar 1.200 euro met 7K km? Dat lijkt me een slechte deal, zou ik niet doen.
 
Wij hebben destijds de Versys 300 als demo gekocht. Perfecte deal. €1500 korting en had er dik 300km op staan. Op een fiets van toen €6500 nieuw is dat een forse korting.
Geen blok problemen mee gehad.
Dat was een echte demo (300km) en een mooie korting.
 
Ik ken wel een dealer waar al het personeel met de verschillende demo's van -en naar het werk rijden. Zowel de afdeling verkoop als de werkplaats. Zo leren ze ook gelijk de motoren goed kennen.

Ik weet niet of ze dan extra netjes ingereden worden o.i.d.
Ja, ik denk wel dat een motor die door al het personeel gebruikt mag worden extra netjes wordt ingereden. Dat weet ik bijna wel zeker :Y .
 
Uiteindelijk is dat wel het hoofddoel van een bedrijf he... kan 'm geen ongelijk geven.
Mag misschien iets eerlijker zijn in z'n communicatie, dat dan weer wel.

Oh, klopt !! t is geen goed doel.

Maar vertel dan niet dat het een demo is, maar dat het een huurmotor.


Do not be gentle, it is a rental .

En die uitspraak kennen we allemaal wel,
helemaal prima als je daar ( met prijs / verwachtingen ) rekening mee houd natuurlijk.
 
Oh, klopt !! t is geen goed doel.

Maar vertel dan niet dat het een demo is, maar dat het een huurmotor.


Do not be gentle, it is a rental .

En die uitspraak kennen we allemaal wel,
helemaal prima als je daar ( met prijs / verwachtingen ) rekening mee houd natuurlijk.
Elke dealer kan beslissen om zijn demo motoren ook te verhuren.
Beetje kosten dekken.
En dan ook nog mooi met marge verkopen. :')
 
7000 km is een jaar of 2 rijden voor sommigen. 1200 korting is dan wel karig. 2500~ 3000 korting.
is deze model niet in 2023 versie? Niet eens in 1 jaar al 7000 km??? 7K is 1/4 ongeveer wat ik elke jaar aan woon/werk aan km rij.
5.5 jaar garantie? Suziki geeft standaard 6 jaar garantie. Garantie gaat pas in als jij hem koopt......dus klopt ook niet wat de verkoper zegt.

Het feit dat ie zoveel gereden heeft, maakt hem niet meer Demo, maar 2de hands. "Mooie" verkoop praatje.
Overdrijven is ook een "vak". Ik stel bij, 1/4 wordt 1/3 (waarheid zit ergens daartussen).
Sorry mensen! Voor mijn"verkooppraatje".
 
Als je na alle verhalen toch besluit om serieus na te denken over de aankoop, dan zou ik ook naar het garantieverhaal kijken. Als het een huurmotor was, heb je dan nog volledige garantie? Check de voorwaarden daarvan even.
 
Oh, klopt !! t is geen goed doel.

Maar vertel dan niet dat het een demo is, maar dat het een huurmotor.


Do not be gentle, it is a rental .

En die uitspraak kennen we allemaal wel,
helemaal prima als je daar ( met prijs / verwachtingen ) rekening mee houd natuurlijk.
Je moet best flink geld betalen als je een huur of demo plat legt , ik denk dat de meeste huurders wel een beetje voorzichtig zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan