Dick Mann replica

Weer heeft een NOS onderdeel de weg naar mijn huis weten te vinden, nu heb ik zowel de binnenste (2x) als buitenste klepveer liggen.
Van links naar rechts en boven naar beneden:
14751-300-970 Spring, valve, inner
14761-300-970 Spring, valve, outer
Standaard
Cycle X

Wat mij opviel is dat er nogal wat verschil in "draairichting" zit tussen de binnenste en buitenste veer.
Elke keer als de klep naar beneden wordt geduwd zorgt de veer geometrie er voor dat de klepveerschotel kan gaan draaien.
Zowel de standaard als Cycle-X variant zijn "tegengesteld" waardoor de klepveerschotel in principe stil zou moeten blijven staan doordat beide veren zich "vastbijten". De CR750 combinatie zorgt ervoor dat de boel "vrij" ronddraait?

Een race-trucje wat niet heel veel wordt toegepast is de platte bovenkant van de veer helemaal te polijsten en de "scherpe" randjes aan de zijkant en voorkant af te ronden. Op die manier bijt de veer niet telkens in klepveerschotel, zeker bij hogere toerentallen en relatief veel veerspanning levert dit vervelende dingen op.
Omdat ik de veel lichtere Cycle-X veren ga gebruiken in combinatie met titanium klepveerschotels (hebben meer/eerder last van vreten) wil ik alle veren nog een goede polijstbeurt geven met diamant vijlen.
 

Bijlagen

  • 82978441_1750710995070091_282128876505554820_n.jpg
    82978441_1750710995070091_282128876505554820_n.jpg
    69,9 KB · Weergaven: 14
Ondertussen is er weer wat binnengekomen (ook verwacht ik nog 3 andere pakketjes....)
De juiste gaskabel voor mijn CR31 carburateurs, dit is 1 lange kabel met een verdikking in het midden.
 

Bijlagen

  • 109148882_1779053642235826_8804098469815484955_n.jpg
    109148882_1779053642235826_8804098469815484955_n.jpg
    122,4 KB · Weergaven: 18
  • 109346174_1779053622235828_593683772429942633_n.jpg
    109346174_1779053622235828_593683772429942633_n.jpg
    87,3 KB · Weergaven: 13
hallo ik heb noch een compleet onderblok van de cb750 liggen denk dat het een k5 type is aleen dinamo deksel wat beschadigt mocht je intresse hebben
 
Bedankt voor het aanbod, op dit moment heb ik eigenlijk alle "standaard" onderdelen die benodigd zijn al liggen met enige reserve.
 
Vandaag wat onderdelen gemaakt die niet standaard in de CR750 zitten, of de standaard CB motoren.
De primaire spanner werkt door middel van een veer en net als bij elke andere veer kan je deze beïnvloedden door de voorspanning te verhogen.
Kortom een stalen spacer-plate eronder (uiteraard een nieuwe spanner en versterkte kettingen) zodat mijn ketting nog iets strakker staat en bij hogere toerentallen van het gas gaan klappert deze dan minder.

Naar verluid is 3mm het uiterste, daarom heb ik 2 diktes gemaakt (1,0mm + 2,0mm) ik doe er eerst de 2,0mm onder aangezien ik nieuwe veren+spanner heb.
Na een tijdje rijden en als de ketting wat uitgerekt is doe ik de extra spacer eronder.

Mochten er meer mensen geïnteresseerd zijn in deze spacers-plate set, ik heb nog een paar setjes extra gemaakt.
 

Bijlagen

  • 37AAA874-7CBA-46CC-9582-868436B7F839.jpeg
    37AAA874-7CBA-46CC-9582-868436B7F839.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 27
  • 70027941-675E-4135-8983-01386C914816.jpeg
    70027941-675E-4135-8983-01386C914816.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 25
  • CA30A86D-1A1E-422F-A990-4909BCC14B31.jpeg
    CA30A86D-1A1E-422F-A990-4909BCC14B31.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 25
Omdat ik mijn blok straks laat stralen heb ik afdekplaatjes gemaakt voor de olieslangen. Op deze manier kan ik de O-ring er nog achter doen en de boel hermetisch afsluiten. Terwijl er rondom toch goed gestraald en gespoten kan worden.

Ik heb nog een paar sets extra mochten mensen belangstelling hebben.
 

Bijlagen

  • 22C0F201-4D08-43C0-ACED-53BF8BCE33F4.jpeg
    22C0F201-4D08-43C0-ACED-53BF8BCE33F4.jpeg
    84,1 KB · Weergaven: 25
  • EADED857-AF92-41B8-A813-5F20331F4878.jpeg
    EADED857-AF92-41B8-A813-5F20331F4878.jpeg
    85,7 KB · Weergaven: 23
  • BE4D8376-A923-441A-AF45-3FC7A58FAE81.jpeg
    BE4D8376-A923-441A-AF45-3FC7A58FAE81.jpeg
    61,6 KB · Weergaven: 24
Ondertussen heb ik een extra set Keihin CR31 smoothbore carburateurs op de kop weten te tikken.
Een ribje uit mn lijf maar ik kon ze niet laten liggen en een extra set kan nooit kwaad.
Omdat het slijp en vijl werk aan de carters zo goed als klaar is heb ik gelijk heavy duty cilinder studs en nuts gekocht.

Door corona wacht ik nu al een maand of 5 op 2 pakketjes als deze binnen zijn kan ik weer echt meters maken met aanpassingen aan frame en blok.
 

Bijlagen

  • 117931379_1385370701662299_2904207210915274252_n.jpg
    117931379_1385370701662299_2904207210915274252_n.jpg
    155,6 KB · Weergaven: 21
  • 118887931_1826973490777174_5896527515075286175_n.jpg
    118887931_1826973490777174_5896527515075286175_n.jpg
    75,2 KB · Weergaven: 21
Normale haaksleutels grijpen per 90 graden aan, maar als je deze carbs niet geheel uit elkaar wilt halen om langere of kortere stacks te monteren moet je echt alle stacks demonteren. Niet meer nu ik deze sleutels heb gemaakt, let ook even op het keihin logo...
 

Bijlagen

  • 121540119_1863454297129093_1918872142655317770_n.jpg
    121540119_1863454297129093_1918872142655317770_n.jpg
    40,7 KB · Weergaven: 27
  • 121580928_1863454260462430_5300491870113477015_n.jpg
    121580928_1863454260462430_5300491870113477015_n.jpg
    53,9 KB · Weergaven: 25
  • 121583625_1863454243795765_5101946702072681418_n.jpg
    121583625_1863454243795765_5101946702072681418_n.jpg
    51,9 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Heb je een idee wanneer hij klaar is?

Momenteel bouw ik er 2 tegelijk op, 1 in endurance uitvoering die op verf werk na en 1 kabel functioneel klaar is en hopelijk rond de jaarwisseling af is. De ander met echt alle leuke NOS delen en details heeft nog een goede 4.000,- nodig schat ik. Wanneer deze klaar is reken ik uit in beschikbare fondsen ipv in tijd en hangt ook van een paar NOS onderdelen af die ik nog hoop te vinden. Maar met een beetje geluk ergens in 2021.
 
Momenteel bouw ik er 2 tegelijk op, 1 in endurance uitvoering die op verf werk na en 1 kabel functioneel klaar is en hopelijk rond de jaarwisseling af is. De ander met echt alle leuke NOS delen en details heeft nog een goede 4.000,- nodig schat ik. Wanneer deze klaar is reken ik uit in beschikbare fondsen ipv in tijd en hangt ook van een paar NOS onderdelen af die ik nog hoop te vinden. Maar met een beetje geluk ergens in 2021.
Ik ben benieuwd naar de foto's
 
Geweldig dit alles!!👌

Jammer dat niet alle foto's meer te zien zijn..,
As je nog eens een 'dood' momentje hebt.
😶
 
Alweer een tijd geen update geplaatst maar ik heb ondertussen wel weer veel (onzichtbaar) werk verzet.
Op mijn "echte" racer had ik de 4-in-4 uitlaat qua positie al bepaald, alleen de bevestiging aan de kop liet nog wat te wensen over.
Kortom, nieuwe en andere flenzen maken zoals die er origineel ook op zaten en de bochten wat verlengen.

De flenzen schuiven over een soort verdikking aan het einde van de pijp heen en zijn voorzien van wat ruimte rondom en gaten.
Op deze manier ontstaat er een lucht-buffer tussen de warme uitlaatpijp en de kop en wordt tevens de hoeveelheid contactoppervlak drastisch verminderd.

En zoals met bijna alle onderdelen die ik maak zat ook hier weer een bestelling voor andere mensen bij waardoor totale vooruitgang iets langer duurt.

Hier zijn de pijpen nog niet afgelast maar valt al wel goed te zien dat er vooral in het begin veel ruimte tussen de pijp en flens zit.
Deze lucht ontsnapt ook weer door de gaten die in de flens (half overlappend over het dikkere deel) waardoor er een extra koelend effect ontstaat.
Ook zijn de draadeinden ingeboord om gewicht te besparen, want wie het kleine niet eert...
 

Bijlagen

  • IMG_3235.JPG
    IMG_3235.JPG
    278,4 KB · Weergaven: 16
  • IMG_3326.JPG
    IMG_3326.JPG
    251,1 KB · Weergaven: 19
  • IMG_3390.JPG
    IMG_3390.JPG
    223,7 KB · Weergaven: 18
  • IMG_3400.JPG
    IMG_3400.JPG
    117,7 KB · Weergaven: 17
  • IMG_3432.JPG
    IMG_3432.JPG
    175,8 KB · Weergaven: 18
  • IMG_3434.JPG
    IMG_3434.JPG
    205,4 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Behalve de uitlaten en de cilinderkop moet er nog wel een hele boel kleine dingen worden afgemaakt.
Het allerlaatste type kettingspanner met cilinder voor de CR750 kit versie heb ik zo goed als compleet met NOS onderdelen.
Ik mis nog 5 onderdelen maar hiervan kon ik er 2 zelf maken.

De "schijf" heb ik getekend en was qua maten ook makkelijk uit te vogelen omdat ik alle onderdelen die hieromheen zaten al had. Daarna toch een 3-D print gemaakt ter controle. Dit is ook gewoon recht-toe-recht-aan draai en freeswerk met een kleine afschuining, niet erg spannend maar wel weer tijdrovend.

De spanner die normaal op het cilinderblok zit is anders qua functie en vorm dan degene die hier op zit en nu alleen ter borging en positionering dient. Om deze goed te kunnen maken (zandgieten) moet deze van zichzelf lossend zijn, groter zijn ivm de krimp tijdens het gieten en uiteraard met toegift voor het nabewerken. Dus ook die getekend, geprint op werkelijke maat voor het passen en controleren om vervolgens een verschaald exemplaar met toegift te printen. Die print moet weer worden nabewerkt om een mooi oppervlak te krijgen en dan kan het gieten beginnen.

Nu alleen nog maar de totaal onvindbare laatste rubber geleider zien te vinden..... de rest heb ik al wat lijntjes voor uitstaan.
 

Bijlagen

  • IMG_3338.JPG
    IMG_3338.JPG
    169,5 KB · Weergaven: 15
  • IMG_3339.JPG
    IMG_3339.JPG
    130 KB · Weergaven: 14
  • IMG_3341.JPG
    IMG_3341.JPG
    251,5 KB · Weergaven: 15
  • IMG_3342.JPG
    IMG_3342.JPG
    210,3 KB · Weergaven: 14
  • IMG_3345.JPG
    IMG_3345.JPG
    219,1 KB · Weergaven: 14
  • 005.jpg
    005.jpg
    57,3 KB · Weergaven: 17
  • 136464652_450533892780950_2566461223787308088_n.jpg
    136464652_450533892780950_2566461223787308088_n.jpg
    130,2 KB · Weergaven: 13
  • ScreenShot1039.jpg
    ScreenShot1039.jpg
    22,1 KB · Weergaven: 14
  • ScreenShot1040.jpg
    ScreenShot1040.jpg
    20 KB · Weergaven: 14
  • 134995743_231893338446467_8532727679833036579_n.jpg
    134995743_231893338446467_8532727679833036579_n.jpg
    116 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Zal pom of teflon geen optie zijn om de geleiders van te maken.🤔
Daar had ik zelf inderdaad ook al over nagedacht, er moet dan nog wel een stalen element aan verbonden worden omdat helaas juist deze ook voor de spanning op de ketting zorgt. Het lijkt qua werking en algemene bouw hier op:

51L41nDnlaL._SL1500_.jpg
 
Ik heb ook een keer zitten kijken naar geschikt materiaal om kettinggeleiders van te maken... Na lang zoeken kwam ik toen uit op dit spul:

Stanyl

Maar is inderdaad lastig te maken als er een stalen deel in de geleider zit. Al zou het me niks verbazen als je ruimte hebt in je blok om de vormgeving iets aan te passen je het ook alleen uit dit spul kan maken. Is wel een beetje sterker dan waar de originele geleiders van gefabriekt zijn.... In de geleider die ik wilde maken zit ook een stalen versterking. beetje anders als die op het plaatje, maar toch.
Ik ga nu nog voor originele geleiders uit eigen voorraad, maar als ik ooit in de verleiding kom om zelf iets te maken wordt het dit spul.
 
Polyamide en dan de PA46 variant idd.
Stanyl is er in uiteenlopende specificaties overigens. Nap je zit toch ook op het sohc forum ? Check mirko zijn thread voor alle ins en outs oa over hoe hij het bevestigt.
 
Polyamide en dan de PA46 variant idd.
Stanyl is er in uiteenlopende specificaties overigens. Nap je zit toch ook op het sohc forum ? Check mirko zijn thread voor alle ins en outs oa over hoe hij het bevestigt.
Klopt ik zit daar idd ook. Mirko maakt zijn spanners zo dat hij om dit probleem van een stalen component heen kan werken.
Wat ook wel geheel logisch is omdat deze soort spanner in praktisch oogpunt maar aan aan handvol mensen te verkopen is gezien de zeldzaamheid van dit type component.

Deze week kreeg ik wel alle maten van de onderdelen die ik mis doorgestuurd, dus ik kan nu beter op zoek welk standaard onderdeel hier het dichtste bij in de buurt komt. Hopelijk is er met een minimale aanpassing een standaard onderdeel te gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan