Div 900 NAKS

pmponer

MF veteraan
4 nov 2002
2.382
1.127
Onlangs heb ik een diversion 900 gekocht en ben bezig met wat onderhoud.
Normaal kom ik eigenlijk niet aan zaken waarvoor er meerdere schroeven uit het blok moeten ;) . Maar omdat ik wel eens had gelezen dat de Naks vast kon zitten dacht ik. Dat moet niet zo'n probleem zijn.

Op het forum is het volgende stappenplan te vinden:

Draai eerst de bout met de veer eruit (13, pas op dat je de koperen ring niet verliest.
Draai dan de 2 inbusbouten van de naks los en verwijder de naks uit het blok.
Verwijder nu alle pakkingresten van het aanlegvlak op het blok en op de naks.
Druk op het blokkeerstiftje om de spanner zo ver mogelijk uit de body (12) te laten komen, bij mij zat de spanner gewoon echt vast.
Ik heb de veer(pas op: dubbele veer, veer in veer) en de naks body eerst met een doekje en toen met remmenreiniger ingespoten.
Daarna met motorolie weer lekker vet gemaakt, de spanner ging nu weer makkelijk in en uit de body.
Druk de spanner helemaal IN de body, nu weer de body met een nieuwe pakking monteren, bouten met 20Nm vastzetten, LET OP: met de ribbels naar beneden monteren anders breekt ie bij montage.
Bout met veer weer monteren, je hoort dan echt trrrrrrrrr, de spanner eruit komen, vergeet de koperen ring niet (bout 10Nm)


Nu is dit helemaal gelukt, behalve de laatste 2 stappen. Wanneer ik handmatig buiten het blok de procedure uitvoer dan werkt het dus de veer drukt dan de stift/spanner uit de body. Maar als ik de body met ingerukte spanner plaats krijg ik daarna de veer er met geen mogelijkheid in. Ik mis wel 2,5 a 3 cm aan ruimte voordat ik de bout die de veer vasthoudt in de body kan draaien. In het blok lijkt wel een blokkade te zitten, ook met een vinger duwen voel ik daar eigenlijk geen ruimte. Dus, wat doe ik verkeerd?

1688316927047.png


1688316980486.png
 
De ketting drukt de spanner naar buiten. Ik weet niet of de ketting bij dit type snel kan verspringen maar ik zou nu eerst de timing checken voordat je ergens aan gaat draaien.
 
Ok, maar ik heb verder nog nergens aan gezeten, alleen die body / veer eruit. Schoonmaken en er weer in (ja de Olie heb ik ook af laten lopen, maar dat was al daarvoor)

Nee nergens naar gekeken, ik dacht dat kan wel even :(

Maar nergens aan gedraaid nog, zelfs niet aan het wiel.
 
Goeie..

Als de spanner verder uit stond dan die volledig in staat dan is de timing versprongen of staat die op het punt van verspringen. Als de ketting bovenop de tanden van de nokkenas of krukastandwielen gaat staan verlies je de speling.
Je zouuu kunnen proberen met de hand het spannerblad iets in te drukken, mogelijk win je wel wat speling maar om het zeker te weten moet toch het kleppendeksel eraf.
Wat wel lastig is is dat die, zeer waarschijnlijk, niet op tdc staat maar willekeurig, dus dan is het moeilijk controleren.
 
hmm toen ik de spanner eruit haalde stond hij op zeg 30 -35% uit.
Getver, ik had het gewoon moeten laten zitten. Had niet verwacht dat dit zo'n impact zou kunnen hebben

@Cas Met het spannerblad, bedoel je dat wat in het blok zit? Want daar krijg ik met de wijsvinger niet zomaar beweging in.
 
Stel dat het lukt dan wil je daarna alsnog de timing controleren, ik zou het kleppendeksel maar demonteren. Mooi moment om de klepspeling te controleren.
 
je moet altijd eerst de krukas in de juiste positie (zie manual) zetten voor je de spanner er uit mag halen. nu zijn je nokkenassen waarschijnlijk verdraait (door de drukkracht van de klepveren) waardoor er minder "ketting" is aan de achterkant.
dus nu idd alle stappen volgen om timing juist te zetten volgns sm.
 
Bedankt voor het verduidelijken, erg jammer dat dat voor mij niet duidelijker was. Ik zal eens opzoek naar een papieren manual. De digitale werkt niet lekker.

En nu dus op zoek naar een stappenplan hoe dit weer te fixen :(
 
hmm toen ik de spanner eruit haalde stond hij op zeg 30 -35% uit.
Getver, ik had het gewoon moeten laten zitten. Had niet verwacht dat dit zo'n impact zou kunnen hebben

@Cas Met het spannerblad, bedoel je dat wat in het blok zit? Want daar krijg ik met de wijsvinger niet zomaar beweging in.
Waarom heb je het dan gedaan als de Diversion gewoon loopt, ik heb er in 80k nooit een sleutel op gezet, alleen nieuwe olie filters en bougies. Is nooit wat aan.
 
Waarom heb je het dan gedaan als de Diversion gewoon loopt, ik heb er in 80k nooit een sleutel op gezet, alleen nieuwe olie filters en bougies. Is nooit wat aan.
Ja, omdat iemand schreef dat hij een vast zittende naks had, en omdat ik vindt dat hij een beetje ratelt. En ik had toch de benzine tank eraf dus ik denk dat kan wel even, nieuw pakkinkje schoren en klaar. Bijna goed.
 
Ja, omdat iemand schreef dat hij een vast zittende naks had, en omdat ik vindt dat hij een beetje ratelt. En ik had toch de benzine tank eraf dus ik denk dat kan wel even, nieuw pakkinkje schoren en klaar. Bijna goed.
Ik ga t ook doen bij mijn xj... :)

20230628_235048.jpg



Nak rammelt een beetje.
 
je moet altijd eerst de krukas in de juiste positie (zie manual) zetten voor je de spanner er uit mag halen. nu zijn je nokkenassen waarschijnlijk verdraait (door de drukkracht van de klepveren) waardoor er minder "ketting" is aan de achterkant.
dus nu idd alle stappen volgen om timing juist te zetten volgns sm.

Maar als de nokkenassen verdraaid zijn, is de ketting dat een schakel verschoven ofzo? Ik kan me hier zo slecht een voorstelling van maken.
De reden daarvoor is dat als ik kijk naar dit plaatje

1688325905496.png


Dat ik denk dat ze de beide tegelijk zijn opgeschoven een schakel loopt niet zomaar over een tandwiel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan