Div 900 NAKS

pmponer

MF veteraan
4 nov 2002
2.382
1.127
Onlangs heb ik een diversion 900 gekocht en ben bezig met wat onderhoud.
Normaal kom ik eigenlijk niet aan zaken waarvoor er meerdere schroeven uit het blok moeten ;) . Maar omdat ik wel eens had gelezen dat de Naks vast kon zitten dacht ik. Dat moet niet zo'n probleem zijn.

Op het forum is het volgende stappenplan te vinden:

Draai eerst de bout met de veer eruit (13, pas op dat je de koperen ring niet verliest.
Draai dan de 2 inbusbouten van de naks los en verwijder de naks uit het blok.
Verwijder nu alle pakkingresten van het aanlegvlak op het blok en op de naks.
Druk op het blokkeerstiftje om de spanner zo ver mogelijk uit de body (12) te laten komen, bij mij zat de spanner gewoon echt vast.
Ik heb de veer(pas op: dubbele veer, veer in veer) en de naks body eerst met een doekje en toen met remmenreiniger ingespoten.
Daarna met motorolie weer lekker vet gemaakt, de spanner ging nu weer makkelijk in en uit de body.
Druk de spanner helemaal IN de body, nu weer de body met een nieuwe pakking monteren, bouten met 20Nm vastzetten, LET OP: met de ribbels naar beneden monteren anders breekt ie bij montage.
Bout met veer weer monteren, je hoort dan echt trrrrrrrrr, de spanner eruit komen, vergeet de koperen ring niet (bout 10Nm)


Nu is dit helemaal gelukt, behalve de laatste 2 stappen. Wanneer ik handmatig buiten het blok de procedure uitvoer dan werkt het dus de veer drukt dan de stift/spanner uit de body. Maar als ik de body met ingerukte spanner plaats krijg ik daarna de veer er met geen mogelijkheid in. Ik mis wel 2,5 a 3 cm aan ruimte voordat ik de bout die de veer vasthoudt in de body kan draaien. In het blok lijkt wel een blokkade te zitten, ook met een vinger duwen voel ik daar eigenlijk geen ruimte. Dus, wat doe ik verkeerd?

1688316927047.png


1688316980486.png
 
Waarom denk je na over shortcuts als er al iets mis is gegaan door niet de juiste stappen te volgen?
Ik snap je punt, maar om de carbs en de oliekoeler eraf te trekken vind ik nogal wat.
Dus beter niet dat ik dat alleen doe, en dit weekend ben ik de enige die beschikbaar is :)

Verder leek het of het deksel er ook af kan als de carbs en oliekoeler erop blijven zitten, dus ik dacht ik vraag het aan de mensen met ervaring voordat ik verder ga met losschroeven van zaken.
 
Heb je tijdens het draaien van de krukas met een vinger druk gehouden op het punt waar de NAKS zijn werkt doet? Op een gegeven moment moet je daar met je vinger wat speling kunnen wegdrukken. Dat is op TDC. Dan weer de NAKS terugplaatsen met een voorinstelling die overeenkomt met de afstand die je met je vinger hebt gecreeerd. Vervolgens met de krukas (en de bougies er uit) voorzichtig de krukas ronddraaien en luisteren en voelen naar enge geluiden of te zware punten/blokkades. Die zware punten/blokkades verraden een verschoven NAK of camshafts. Zo niet, dan kun je er rederlijkerwijs vanuitgaan dat de boel goed zit, evt. iemand mee laten voelen. Wat je iig nooit moet doen is zonder druk op de NAKS guide de boel ronddraaien. Heb je dat wel gedaan, dan lijkt het me verstandig je kleppendeksel te lichten. Dat kan zonder de carbs en oliekoeler te demonteren (iig ging dat bij mijn XJ700 prima, normaal gesproken kun je de klepdeksel demonteren zolang je maar ruimte hebt/maakt om hem opzij te schuiven. Let daarbij op dat je de pakking niet kapot trekt, oftewel kijk even goed dat de pakking niet meekomt waar hij niet mee moet komen. Evt losschuiven van de (verkeerde) kant waar hij dreigt mee te gaan lospoeren met b.v. een voelermaatje o.i.d. Verder goede voorbereiding is altijd: RTFM! Maar dat zit wel goed volgens mij.
 
Heb je tijdens het draaien van de krukas met een vinger druk gehouden op het punt waar de NAKS zijn werkt doet? Op een gegeven moment moet je daar met je vinger wat speling kunnen wegdrukken. Dat is op TDC. Dan weer de NAKS terugplaatsen met een voorinstelling die overeenkomt met de afstand die je met je vinger hebt gecreeerd. Vervolgens met de krukas (en de bougies er uit) voorzichtig de krukas ronddraaien en luisteren en voelen naar enge geluiden of te zware punten/blokkades. Die zware punten/blokkades verraden een verschoven NAK of camshafts. Zo niet, dan kun je er rederlijkerwijs vanuitgaan dat de boel goed zit, evt. iemand mee laten voelen.

Nee ik heb, de status tot nu toe is:

- De naks terug geplaatst (deze hoorde je ook meteen uitschuiven)
- bougies eruit
- Daarna de krukas 5 toeren rond gedraaid en als leek geen bijzonderheden gevoeld

Heb helaas nu niet iemand in de buurt dit dat even kan (mee) voelen.
Verder nu dus zoveel mogelijk verwijderd tot het punt dat ik ga twijfelen of het nodig is.
En ja ik probeer nu zoveel mogelijk te lezen, maar ervaring kan je niet lezen, vaak wordt ik dan te voorzichtig omdat ik het proces niet kan overzien
 
Ik snap je punt, maar om de carbs en de oliekoeler eraf te trekken vind ik nogal wat.
Dus beter niet dat ik dat alleen doe, en dit weekend ben ik de enige die beschikbaar is :)

Verder leek het of het deksel er ook af kan als de carbs en oliekoeler erop blijven zitten, dus ik dacht ik vraag het aan de mensen met ervaring voordat ik verder ga met losschroeven van zaken.
Helaas, moet er echt af anders past het niet. En zelfs met demontage past het maar net. Been there, tried that.
 
Nee ik heb, de status tot nu toe is:

- De naks terug geplaatst (deze hoorde je ook meteen uitschuiven)
- bougies eruit
- Daarna de krukas 5 toeren rond gedraaid en als leek geen bijzonderheden gevoeld

Heb helaas nu niet iemand in de buurt dit dat even kan (mee) voelen.
Verder nu dus zoveel mogelijk verwijderd tot het punt dat ik ga twijfelen of het nodig is.
En ja ik probeer nu zoveel mogelijk te lezen, maar ervaring kan je niet lezen, vaak wordt ik dan te voorzichtig omdat ik het proces niet kan overzien
Lijkt dat 't wel goed zit dan. Als de boel vrij rond draait, en de NAKS zijn werk heeft gedaan dan hoop/denk ik dat je geluk hebt. Maar dat is natuurlijk makkelijk gezegd vanachter een laptopje. Volgende stap voor mij zou zijn zonder bougies met de startmotor de zaak rondtornen, daarna met bougies er in maar met de sleutel op de krukas (kost wel wat meer kracht, maar dan weet je of de kleppen hun werk doen), dan zonder bougiekappen (dus zonder vonk) met de startmotor en vervolgens (met fingers crossed en de hand bij de killswitch) voorzichtig eens kijken of hij stationair wil draaien. Doet-ie dat als normaal dan zit de rest ook wel goed. Uiteraard niet onverstandig om iemand ook even mee te laten voelen en luisteren.

🤞
 
We zijn een hoop tijd verder maar ik wilde toch nog even terugkoppelen.
- Ik heb alles behalve het blok los gehaald
- ik heb iemand mee laten luisteren / voelen
- daarna alles weer in elkaar
- de bedoelde beurt uitgevoerd. (olie / benzinekraan/ luchtfilter/ bougies/ cardanolie)

En nu start en rijdt hij weer als een zonnetje.
Bedankt nog voor alle tips en opmerkingen
 
Terug
Bovenaan Onderaan