Div 900 NAKS

pmponer

MF veteraan
4 nov 2002
2.382
1.127
Onlangs heb ik een diversion 900 gekocht en ben bezig met wat onderhoud.
Normaal kom ik eigenlijk niet aan zaken waarvoor er meerdere schroeven uit het blok moeten ;) . Maar omdat ik wel eens had gelezen dat de Naks vast kon zitten dacht ik. Dat moet niet zo'n probleem zijn.

Op het forum is het volgende stappenplan te vinden:

Draai eerst de bout met de veer eruit (13, pas op dat je de koperen ring niet verliest.
Draai dan de 2 inbusbouten van de naks los en verwijder de naks uit het blok.
Verwijder nu alle pakkingresten van het aanlegvlak op het blok en op de naks.
Druk op het blokkeerstiftje om de spanner zo ver mogelijk uit de body (12) te laten komen, bij mij zat de spanner gewoon echt vast.
Ik heb de veer(pas op: dubbele veer, veer in veer) en de naks body eerst met een doekje en toen met remmenreiniger ingespoten.
Daarna met motorolie weer lekker vet gemaakt, de spanner ging nu weer makkelijk in en uit de body.
Druk de spanner helemaal IN de body, nu weer de body met een nieuwe pakking monteren, bouten met 20Nm vastzetten, LET OP: met de ribbels naar beneden monteren anders breekt ie bij montage.
Bout met veer weer monteren, je hoort dan echt trrrrrrrrr, de spanner eruit komen, vergeet de koperen ring niet (bout 10Nm)


Nu is dit helemaal gelukt, behalve de laatste 2 stappen. Wanneer ik handmatig buiten het blok de procedure uitvoer dan werkt het dus de veer drukt dan de stift/spanner uit de body. Maar als ik de body met ingerukte spanner plaats krijg ik daarna de veer er met geen mogelijkheid in. Ik mis wel 2,5 a 3 cm aan ruimte voordat ik de bout die de veer vasthoudt in de body kan draaien. In het blok lijkt wel een blokkade te zitten, ook met een vinger duwen voel ik daar eigenlijk geen ruimte. Dus, wat doe ik verkeerd?

1688316927047.png


1688316980486.png
 
Nee dus , doe je zelf en vooral je motor een plezier en ga er mee naar iemand die weet wat ie doet. En absoluut niet draaien nu aan de motor.
Ja dat zat ik op de rit naar het werk ook al aan te denken, als er zaken nu niet goed zijn en je gaat draaien dan kan het eigenlijk alleen maar in de soep lopen. :(

De optie van het laten doen komt idd steeds dichterbij. Ik zou er in principe ook graag wat van leren. En dan wat meer dan, als je geen kennis hebt blijf er dan maar vanaf. Ik woon in het pitoreske Annen (DR). Dus mocht iemand tijd en zin hebben daar wat over uit te leggen dan hoor ik dat heel graag.
 
Waarschijnlijk is er op dit moment nog niet veel aan de hand. Die ketting zal niet een tand verschoven zijn over de nokkenas tandwielen. Maar de timing staat nu niet goed omdat zoals hierboven al is geschreven, de nokkenassen zijn wat verdraaid door de druk van de klepveren. Het stuk speling dat de naks opvangt om de ketting strak te houden, wordt nu "verbruikt" door de nokkenassen als gevolg van die klepveer druk. Dat is ook de reden dat jij die naks niet meer terug krijgt geplaatst. Het is zo dat je de motor nu absoluut niet moet draaien, dan veroorzaak je veel schade. Dus inderdaad nu eerst kleppendeksel eraf en de nokkenas op de juiste timing zetten. Dan zal de naks weer de nodige kettingspeling krijgen dat hij er weer in past. Zou je eerst de timing goed gezet hebben dan was de nokkenas niet verdraaid door de klepveer druk. Zolang je maar nu niet aan de motor draait is er niet veel aan de hand.
 
je kan proberen de NAKS gewoon terug te monteren en de krukas rustig met een sleutel doordraaien in de draairichting van het blok. ALS de ketting nergens versprongen is KAN het zo terug in orde komen (je zou dan bij het doordraaien de naks moet horen klikken dat hij steeds verder uitgaat). draai daarvoor de bougies eruit, en bij de minste weerstand stoppen !
maar sowieso eerst timing checken voor je de startknop gebruikt !
 
je kan proberen de NAKS gewoon terug te monteren en de krukas rustig met een sleutel doordraaien in de draairichting van het blok. ALS de ketting nergens versprongen is KAN het zo terug in orde komen (je zou dan bij het doordraaien de naks moet horen klikken dat hij steeds verder uitgaat).
Op zich goed idee, maar dit zou ik niet aandurven zonder de nokkenassen zelf te zien. Je weet niet welke nokkenas de meeste speling heeft "verbruikt" en welke kant het geheel is opgedraaid. De klepveer druk op beide assen hoeft niet gelijk zijn geweest, dus ze kunnen zomaar een richting opgedraaid zijn.
 
Op zich goed idee, maar dit zou ik niet aandurven zonder de nokkenassen zelf te zien. Je weet niet welke nokkenas de meeste speling heeft "verbruikt" en welke kant het geheel is opgedraaid. De klepveer druk op beide assen hoeft niet gelijk zijn geweest, dus ze kunnen zomaar een richting opgedraaid zijn.
maakt niet uit welke richting ze opgedraaid zijn. ALS de ketting nergens versprongen is komt het automatisch weer goed .
 
maakt niet uit welke richting ze opgedraaid zijn.
Zeker weten? Kan het niet zo zijn dat de ketting nu slap is tussen de 2 nokkenassen? Dat bijvoorbeeld alleen de inlaat as richting uitlaat as is gedraaid? (Van bovenaf gezien). Of dat de uitlaat as richting inlaat as is gedraaid? Of allebei iets naar elkaar toe gedraaid? De ketting moet toch in beginsel bij monteren aan de uitlaat kant strak gehouden worden? Ik zou liever eerst zien hoe ieder nokkenas ervoor staat met zijn timing merkpunt.
 
Ik kwam net thuis, en eigenwijs als ik ben. Heb ik toch nog even met de wijsvinger tegen de "chainguide" gedrukt, nu ontstond er ruimte ik denk ruimte zat voor de NAKS. Is dan het beste idee om die erin te draaien en dan te controleren (door het blok handmatig te draaien)

Dus eigenlijk het stappenplan van @Janbros volgen?

En moeten dan alle bougies eruit?
 
Laatst bewerkt:
Nadat ik gedrukt heb tegen de chainguide was er een klikje te horen, de chainguide is verder in positie blijven staan, nu een paar uur later nog steeds. Is dit een soort van logisch? Ik heb verder nog niets geplaatst of ergens aan gedraaid.
 
als de bougies er uit zijn is er geen compressie... ;)
rustig doordraaien met weinig kracht. als dat niet lukt komt een zuiger tegen een klep (daarom weinig kracht en traag, je wil de klep niet krom duwen). lukt het, in totaal 2 toeren draaien zodat naks tijd krijgt om zich te zetten.
daarna timing controleren (het is niet omdat er geen klep raakt dat de timing juist is).
 
Nee alles uit elkaar draaien gaat vaak wel, maar ik heb echt geen idee waar ik dan mee bezig ben (zoals wel duidelijk is met bijvoorbeeld dit topic :) )
Tip voor alles dat je verder doet:
Lees het WPH en de stappen een paar keer door voor je begint.

En: maak foto’s bij elke stap. Dan kan je later terugzoeken waar welk slangetje ook alweer hoort.
 
Vandaag even geprobeerd het blok met de hand (ringsleuteltje 14) voorzichtig rond te draaien. Geen geluiden gehoord behalve de zuigers.

1688556539121.png


Dit is de staat zoals ik hem aantrof, ik heb inmiddels wel 5 toeren gedaan allemaal met hetzelfde gevoel. Op sommige plekken gaat het draaien iets makkelijker, dit lijkt me wel een logisch iets toch?
Vrijdag komt er vermoedelijk iemand die autotechniek heeft gehad, die wil we even helpen om te bekijken of de timing nog juist is.

Ik had het er nog met een collega over, maar zou het kunnen dat
1688556726913.png


Bij het losdraaien van de naks de "chainguard" iets verschoven is geweest en dus met zijn rand op de ketting is gekomen ipv dat de ketting door de geleider liep? En dat ik met mijn vinger de geleider weer op de juiste positie is gezet?

En wat is de handigste methode om het deksel te openen zodat ik de grootste kans heb die pakking te kunnen hergebruiken? kruislingslos draaien en dan met een rubberhamer eerst even kloppen?
 
Vrijdag ga ik verder, ik moet het natuurlijk nog controleren maar denk je dat ik geluk heb gehad?

Als ik het goed heb is de controle nu dat ik vrijdag met het deksel eraf een of meerdere toeren maak met hem dan op de markeringen krukas gelijk zet en dan zou ik bij de nokkenassen markeringen moeten zien die dan ook gelijk staan toch?

Dus dit
1688558426790.png


En dan moeten c en d op beide nokkenassen goed staan.

Wanneer dit niet het geval is kan je die dan verplaatsen of is het dan een geval van stop er maar mee en breng maar naar iemand die er verstand van heeft.
 
@Speed2Win Bedankt voor dat artikel, feitelijk heb ik dat gedaan. Raar dat ze daar ook niet zeggen dat je hem eerst in de juiste stand moet zetten.

Als ik die handleiding zou volgen, dan zou ik nu de timing plate cover kunnen plaatsen en starten.
 
Houd er ook rekening mee dat door slijtage van de ketting de markeringen niet 100% meer overeen zullen komen. Er kan een kleine afwijking in zitten. Als er een as niet goed staat valt dat wel op. Of de ketting moet totaal versleten zijn.
 
Helaas is het gister niet gelukt om tijd te maken, vandaag maar het eea aan het afschroeven
- alle plastic
- tank
- luchtfilterhuis
- bougie kabels en bougies

Nu zouden de volgende stappen ook moeten
1688801786811.png


Maar zou je niet als shortcut die stappen kunnen laten zitten en de cover er nu af proberen te krijgen?
Of is dat erg onverstandig
 
Terug
Bovenaan Onderaan