Dorsoduro 900 ECU twijfels

TostMachine

Rookie
1 okt 2022
16
3
Beste mensen,

Momenteel heb ik een dorsoduro 900 uit 2020 en deze motor heeft een decat pipe(merk onbekend).

Graag zou ik zelf een uitlaat op willen zetten(roaditalia). Roaditalia geeft aan geen enkele modificaties nodig zijn. Dominator geeft hetzelfde aan icm decat pipes.

Ik heb een ecu reflash bedrijf gebeld en die gaf aan dat de blok kapot zal gaan over 30d km.. het is ook een enorme kosten van 500+euro.

Mijn vraag aan jullie is het volgende:
Moet ik een ecu remap doen als ik einddempers en decat wil? Veranderd het antwoord als ik ook dna luchtfilter wil?

Indien ja, zijn er alternatieven? Zoals powercommander of fatduc emulators?

Alle suggesties zijn welkom
 
Die dicussies over herrie doet mij niet zoveel.

ik heb eerder een Dorso 750 factory gehad en een decat doet wel degelijk iets met het geluid icm open pijpen. Komt een beste bak herrie af.
Het leukste aan de uitlaat vind ik de gewichtsbesparing en de diepe bass die af en toe ook blaft. Deze decat maakt nu vooral een emmer vol schroefjes geluid. Had jij toen ook een einddemper?
 
Ik heb na het wisselen van de demper maar ook uitlaatsysteem met meerdere injectie motoren proefgereden bij Tovami, en geen enkele keer moest er iets aan de afstelling gebeuren.

(Ook nog een extra run met een nieuw K&N filter gedaan.. verwacht geen vermogenswinst _O- )

Met een volledig systeem zoals Acrapoviç die heeft met dikkere bochten, zal het verschil met OEM wel groter zijn.

Dominator exhaust systems zijn goedkope prutsers.
Officieel uit Polen, ik vermoed China.
Heb er meerdere gehad. ;)
 
Ik ga denk ik de kat terugzetten, 100euro voor volvermogen mapping en dempers halen alleen. Ben alleen wel bang voor de hitte van de kat. Het is nu al warm in koud weer zonder kat
 
Ik heb na het wisselen van de demper maar ook uitlaatsysteem met meerdere injectie motoren proefgereden bij Tovami, en geen enkele keer moest er iets aan de afstelling gebeuren.
Ik lees van iemand die werkt bij AF1 racing uit VS dat de shiver beter draait zonder kat en/of dempers. Hij heeft meerdere combinaties geprobeerd en vergeleken met andere motoren. Hij gaf ook aan dat remap niet eens nodig is.

Ik ga gewoon langs de aprilia dealer en dan zie ik het wel. Als de motor van de 35kw af is draait die misschien wel wat beter en kan ik het zo behouden met dempers erbij.
 
Ook tussen de mappen van VS en EU kan een wezenlijk verschil zitten. Laat het op zijn minst controleren.

De Suzuki DL1000 loopt in Amerika veel te arm, hier in de EU valt dat redelijk mee en staat mijn map zelfs (tot wel 14%) armer afgesteld na verwijderen kat en lambda.

Alle gevonden powercommander mappen en adviezen uit the USA kan ik zo in de prullenbak gooien.
Ik monitoor en pas zelf de AFR aan a.d.h.v. een wideband lambda met controller en logger.
 
Ook tussen de mappen van VS en EU kan een wezenlijk verschil zitten. Laat het op zijn minst controleren.

De Suzuki DL1000 loopt in Amerika veel te arm, hier in de EU valt dat redelijk mee en staat mijn map zelfs (tot wel 14%) armer afgesteld na verwijderen kat en lambda.

Alle gevonden powercommander mappen en adviezen uit the USA kan ik zo in de prullenbak gooien.
Ik monitoor en pas zelf de AFR aan a.d.h.v. een wideband lambda met controller en logger.
Ik kan niet zo snel een motor tuner vinden. Madracing gevonden en de andere bedrijven doen alleen maar auto’s.

Weten jullie een adres?
 
Die dicussies over herrie doet mij niet zoveel.
Einddempers komen ook zonder db killers. Misschien wordt het too much? Heb geen zin in boetes of wok melding.
Zo jammer dit, je verpest het voor iedereen. Het gaat niet om de discussie maar om afsluitingen van wegen.

Als je geen zin hebt in een bekeuring of wokmelding moet je de db killers er in laten zitten.

En laat een goede testrun uitvoeren met de nieuwe configuratie, dan weet je of de motor te arm loopt. Dat kun je bijna niet voelen, misschien aan een hele giftige gasrespons of het fijt dat de motor heel snel heet wordt.
 
Ik ben pas bij Mille Pajic Racing geweest en die maakt het uitlaatsysteem gewoon stil volgens de geldende normen en zonder vermogensverlies.
Op afspraak rij je gewoon langs.
Klaar terwijl je wacht.

In mijn geval was de dB killer afdoende op een full race Acrapoviç systeem.
Bij geluidsoverlast kan hij er nog een tussendemper in lassen.
Veel oplossingen zoals dB killers dicht lassen en gaten in de zijkant deed hij af als een slechte oplossing.
Kost vermogen en de demper zelf gaat te heet worden / het dempingsmateriaal verbrand dan snel.

Hij heeft ook nog een testbank om eventueel het geheel om een te arme afstelling te checken.
 
Zelf ook UltiMoto gevonden in alphen aan de rijn. 120euro voor een andere mapping. Hij heeft meerdere mappings en een link naar tevreden klanten op Facebook. Voor zijn deur met een laptop veranderd ie van map.

Aan te raden? Vraag mij af hoe hij aan de maps komt
 
Zelf ook UltiMoto gevonden in alphen aan de rijn. 120euro voor een andere mapping. Hij heeft meerdere mappings en een link naar tevreden klanten op Facebook. Voor zijn deur met een laptop veranderd ie van map.

Aan te raden? Vraag mij af hoe hij aan de maps komt
Nee, je moet de ECU laten flashen terwijl de motor op een bank staat.
 
Druijf racing heeft in ieder geval gezegd 50euro voor een testrun en 400euro voor afstellen. Belangrijkste, ik kan wachten en zelfde dag terugrijden.
Tovami is lastig te bereiken dus maar een berichtje gestuurd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan