Eerste rijles en beetje gedemotiveerd nu haha

Andrevs9

Rookie
2 jun 2023
6
6
Hoi, eerste keer op dit forum dus khoop dat ik dit op de juiste plek zet😅

Maar goed, afgelopen week had ik mijn eerste rijles. En mense wat was het moeilijk, ik heb 0 ervaring (geen auto, geen brommer) wat het natuurlijk ook wat moeilijker maakt.

Had ongeveer 80 minuten les( had 120 maar was een foutje gemaakt, netjes verrekent) en ja we begonnen natuurlijk op een industrie terreintje. Meeste theorie en wat alles was wist ik gelukkig al gezien ja flinke fan haha.

We begonnen met opschakelen en dan weer remmen via een rondje zodat je sturen ook een beetje leerde, kreeg dat uiteindelijk wel redelijk voor elkaar. Maar toen kwam het remmen tussen 2 pionnen met terugschakelen(stopproef uit mn hoofd). Dat vond ik echt moeilijk ofz. Mijn brein kon niet schakelen en gelijkmatig remmen tegelijk. Waar ik dan ook echt op vastliep. Wat me eerlijk gezegd wel klein beetje gedemotiveerd maakt haha. Beetje gevoel dat ik dit niet voor elkaar ga krijgen (of heel lang duurt) gezien dit me al zoveel moeite kost.

Hoe was het bij jullie eerste les? Ook zoveel struggles?
 
Laatst bewerkt:
Eerste les ging wel goed, eerst wel wennen natuurlijk. Had al ervaring op een schakelbrommer, en had al wat op mijn motor geoefend op privé terrein.

Als je 0 ervaring hebt is het wel even wennen. Je hand/voet oog coördinatie zal zich nog wat verder moeten ontwikkelen. Deze zaken gaan straks vanzelf zonder dat je er over nadenkt.
Ik verwacht dat het je wel wat meer lesjes gaat kosten, maar het zal wel loslopen.
 
Ik had ook geen brommer/scooter ervaring en ben de eerste les gevallen in de regen / bocht / te veel gas / over straatstenen.
Maar van stoppen was geen enkele sprake.
Dat is nooit in mij opgekomen.
Plezier is key en de noodstop gaat met enige oefening een automatisme worden.
Niet blindstaren op het eindpunt.
Geef het minimaal tien lessen en je gaat genieten! ;)
 
Heel normaal als je nog nooit op een motor hebt gezeten.
Was bij mij net zo, maar het wordt snel beter.
De coördinatie slijt er snel in.
Rustig aan.
 
ik heb 0 ervaring (geen auto, geen brommer)
Het is even wennen ja, een paar dingen tegelijkertijd doen. Maar dat zul je met autorijden ook hebben. Daarmoet je ook remmen, schakelen, sturen, etc.
Toen ik na 30 jaar autorijden begn met mijn lessen had ik daar ook wat last van. Maar het is gewoon een automatisme dat je onder de knie moet krijgen. Daarna gaat het vanzelf
 
In het begin is het allemaal heel wat. Wat het nog moeilijker maakt dan de auto is het evenwicht houden, schrik dat je op je donder gaat.

Maar komt helemaal goed man!
Het gros van de instructeurs weet heus wel waar ze mee bezig zijn en de kans dat er ergere stuntelaars dan jou gepasseerd zijn & het tóch geleerd hebben is immens groot.

Dus gewoon even doorheen de bittere pil bijten, even je ego achterwege laten en aanvaarden dat dit een vaardigheid is die je moet leren :t
Meer nog: je kan pas écht beginnen om die vaardigheid te leren wanneer je je rijbewijs hebt gehaald.
 
Kon je na de eerste keer proberen direct:
je schoenen strikken?
fietsen zonder zijwieltjes?
binnen de lijntjes kleuren?
de vrouw fatsoenlijk behagen?
etc.

Komop joh, niet aanstellen, gewoon doorgaan en dan komt het helemaal goed.
Ik zeg het cru, maar ik hoop dat motorrijders de laatste generatie is die nog niet helemaal van suiker is 🫠
 
Kon je na de eerste keer proberen direct:
je schoenen strikken?
fietsen zonder zijwieltjes?
binnen de lijntjes kleuren?
de vrouw fatsoenlijk behagen?
etc.

Komop joh, niet aanstellen, gewoon doorgaan en dan komt het helemaal goed.
Ik zeg het cru, maar ik hoop dat motorrijders de laatste generatie is die nog niet helemaal van suiker is 🫠
Niet bepaald haha, was meer, meeste dingen wordt je wel gwn beter in. En bij dat remmen en terugschakelen(waar ik echt meer dan de helft van de les mee bezig ben geweest) ging het ook niet bepaald beter aan het eind zegmaar. Dus was wel even benieuwd of dat gevoel ook bij anderen beetje het geval zag.
 
Beetje hetzelfde idee als mensen de eerste 3 autorijlessen naar hun schakelpook kijken.. Dat duurt ook even voordat het erin zit.
Niets vreemds voor les 1; gewoon prima gedaan als je al geschakeld hebt en wat oefeningen hebt geprobeerd. Dan doe je het al beter dan de meeste beginners die nog ooit op een motor hebben gezeten.
 
Kon je na de eerste keer proberen direct:
je schoenen strikken?
fietsen zonder zijwieltjes?
binnen de lijntjes kleuren?
de vrouw fatsoenlijk behagen?
etc.

Komop joh, niet aanstellen, gewoon doorgaan en dan komt het helemaal goed.
Ik zeg het cru, maar ik hoop dat motorrijders de laatste generatie is die nog niet helemaal van suiker is 🫠
Ik scoor inmiddels 3 van de 4 *O*
 
Ja dat was bij mij heel vreemd, de auto kreeg ik maar moeilijk voor elkaar. Maar de motor ... Fluitje van een cent, de instructeur had nog nooit zo een natuurtalent gezien. Uiteindelijk hem nog het eea bijgebracht en na 8 lessen afscheid van elkaar genomen.

@Andrevs9 Komt bij jou ook wel goed, duurt alleen wat langer ;)
 
Hoi, eerste keer op dit forum dus khoop dat ik dit op de juiste plek zet😅

Maar goed, afgelopen week had ik mijn eerste rijles. En mense wat was het moeilijk, ik heb 0 ervaring (geen auto, geen brommer) wat het natuurlijk ook wat moeilijker maakt.

Had ongeveer 80 minuten les( had 120 maar was een foutje gemaakt, netjes verrekent) en ja we begonnen natuurlijk op een industrie terreintje. Meeste theorie en wat alles was wist ik gelukkig al gezien ja flinke fan haha.

We begonnen met opschakelen en dan weer remmen via een rondje zodat je sturen ook een beetje leerde, kreeg dat uiteindelijk wel redelijk voor elkaar. Maar toen kwam het remmen tussen 2 pionnen met terugschakelen(stopproef uit mn hoofd). Dat vond ik echt moeilijk ofz. Mijn brein kon niet schakelen en gelijkmatig remmen tegelijk. Waar ik dan ook echt op vastliep. Wat me eerlijk gezegd wel klein beetje gedemotiveerd maakt haha. Beetje gevoel dat ik dit niet voor elkaar ga krijgen (of heel lang duurt) gezien dit me al zoveel moeite kost.

Hoe was het bij jullie eerste les? Ook zoveel struggles?
Mijn eerste les was een beetje bochtjes maken in een woonwijk in zn 1, 2 en 3. Dus je hebt al meer gedaan dan tijdens mijn eerste les. Ik heb het overigens gehaald in 16 uur, allemaal in een keer. Gaat wel goedkomen dus.
 
Mijn eerste les was een beetje bochtjes maken in een woonwijk in zn 1, 2 en 3. Dus je hebt al meer gedaan dan tijdens mijn eerste les. Ik heb het overigens gehaald in 16 uur, allemaal in een keer. Gaat wel goedkomen dus.
Lolly verdiend :+

IMG_6321.jpeg
 
Alle begin is moeilijk, gewoon doorzetten! Gaan nog lessen volgen die klote gaan verlopen en dat je denkt of het wel iets is voor jou, maar gewoon doorzetten.

En ga er maar van uit dat je wat meer lessen zult nodig hebben als je geen ervaring hebt in de auto, maar dat is natuurlijk helemaal niet vreemd want verkeersinzicht moet je ook ontwikkelen.
Eens je het onder knie begint te krijgen wordt het steeds leuker :]
Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan