Eerste rijles en beetje gedemotiveerd nu haha

Ik had geen ervaring op een brommer, laat staan schakelbrommer. Proefles hoefde ik niet eens terug te schakelen vanuit 2. Ik had de remmen totaal niet onder controle. Voorrem veel te hard indrukken bv.
Had echt het gevoel de motor totaal niet onder controle te hebben.

En zie mij. Alles in 1 x gehaald en rij nu al 3 weken op mijn eigen motor.

Ga door en het zal beter gaan. Geniet van het motor rijden !
 
Hoi, eerste keer op dit forum dus khoop dat ik dit op de juiste plek zet😅

Maar goed, afgelopen week had ik mijn eerste rijles. En mense wat was het moeilijk, ik heb 0 ervaring (geen auto, geen brommer) wat het natuurlijk ook wat moeilijker maakt.

Had ongeveer 80 minuten les( had 120 maar was een foutje gemaakt, netjes verrekent) en ja we begonnen natuurlijk op een industrie terreintje. Meeste theorie en wat alles was wist ik gelukkig al gezien ja flinke fan haha.

We begonnen met opschakelen en dan weer remmen via een rondje zodat je sturen ook een beetje leerde, kreeg dat uiteindelijk wel redelijk voor elkaar. Maar toen kwam het remmen tussen 2 pionnen met terugschakelen(stopproef uit mn hoofd). Dat vond ik echt moeilijk ofz. Mijn brein kon niet schakelen en gelijkmatig remmen tegelijk. Waar ik dan ook echt op vastliep. Wat me eerlijk gezegd wel klein beetje gedemotiveerd maakt haha. Beetje gevoel dat ik dit niet voor elkaar ga krijgen (of heel lang duurt) gezien dit me al zoveel moeite kost.

Hoe was het bij jullie eerste les? Ook zoveel struggles?
Dan deed je het beter dan ik. Mijn eerste rijles was voornamelijk dat ding niet laten afslaan en stapvoets rijden. Denk dat ik de eerste les niet harder dan 15 km/h heb gereden. En ook met mij is het helemaal goed gekomen.
 
Geen zorgen over maken, remmen / koppelen / schakelen word vrij snel "spiergeheugen"
En je verleert het ook niet meer ( het is op dat gebied echt net fietsen )


Oh, en aangezien je op je bek zal gaan.

Het is een motor, het is niet OF je op je bek gaat, maar wanneer .
En hoe eerder, hoe beter.. want het is een lesmotor :)


Als je het al kon, had je geen motorrijles genomen ;p
 
Ik stam nog uit de tijd dat je op je tiende een crossbrommer had en met een jaar of 14 een crossauto
Voordeel was dat ik van een jaar of zes met een trekker reed ( eerst alleen sturen want kreeg de koppeling niet in getrapt )
 
Ik heb nooit les gehad, met 16 op de schakelbrommer gestapt en meteen de eerste week 1,000 km gereden. Twee keer een motorrijbewijs gehaald ook zonder lessen. Ik kan me niet meer herinneren of dat moeilijk was, maar ik denk dat je er met wat meer oefening zeker komt, gewoon doorgaan.
 
Ik voeg me er ook maar bij.

Iedereen heeft z'n eigen tempo. Zeker als je inderdaad verder geen enkele gemotoriseerde ervaring hebt... Geef jezelf wat tijd.

Toen ik ging motorrijden had ik wel al mijn B, maar hooguit iets van 1000 kilometer autorijden achter de kiezen. Wel had ik met dat B rijbewijs vele duizenden km's scooter gereden, dus dat zal me vast flink geholpen hebben.

Wat ik me van de eerste les kan herinneren is vooral de rit achterop de motor naar het oefenterrein. Toen ik dat voelde was ik meteen verkocht. En elke keer dat het even niet lekker ging met het lessen dacht ik terug aan dat eerste gevoel, en hop daar ging ik weer.

Neem de tijd die ervoor nodig is, en kijk vooral of je er lol in houdt. Zo lang dat het geval blijft is elk foutje niks meer of minder dan een leermoment.
 

Ik heb nooit les gehad, met 16 op de schakelbrommer gestapt en meteen de eerste week 1,000 km gereden. Twee keer een motorrijbewijs gehaald ook zonder lessen. Ik kan me niet meer herinneren of dat moeilijk was, maar ik denk dat je er met wat meer oefening zeker komt, gewoon doorgaan.
Ik weet nog wel van mijn vriendin dat ze fluitend de openbare weg op ging die eerste twee lessen.
En ik mocht mee van de rijschool, dus we deden een leuk lokaal tourtje.
*Trots*
Maar daarna viel ze twee keer in een les zodra ze speciale verrichtingen moest doen. -O-
 
Ik heb nooit les gehad, met 16 op de schakelbrommer gestapt en meteen de eerste week 1,000 km gereden. Twee keer een motorrijbewijs gehaald ook zonder lessen. Ik kan me niet meer herinneren of dat moeilijk was, maar ik denk dat je er met wat meer oefening zeker komt, gewoon doorgaan.
Ook voor jou een lekkere lolly :+

IMG_6321.jpeg
 
Gewoon niets van aantrekken, blijven lessen tot je de klik krijgt. Komt die klik niet dan probeer je een andere lesgever of rijschool. Ben zelf begonnen met 0,0% ervaring en heb m'n motorrijbewijs gehaald gevolgd door het autorijbewijs. Auto interesseerde me geen moer maar moest op termijn wel kinderen/huisdieren/vriend kunnen vervoeren.

Ik was een echte natuurramp en ben meer gevallen tijdens het lessen dan dat ik rechtop gereden heb. Zéker bij de manoeuvres. Zelfs op de dag van het examen ben ik nog tijdens de opwarming/laatste les netjes op m'n donder gegaan. Het is een ding. Gek genoeg wel van de eerste keer door de manoeuvres maar geflest op de openbare weg. Tweede keer met eigen moto glansrijk geslaagd ondanks die zero ervaring. Reed de eerste keer blijkbaar 'te defensief'. Kan ik in komen, durfde nog niet veel. Dat is pas nadien gekomen. Blij om te melden dat ik de traditie hoog hou want heb elke eigen motor ook al wel eens neergelegd. Gelukkig steeds aan lage snelheid of stilstand. Zoals reeds aangehaald zijn er maar twee soorten motorrijders, zij die reeds gevallen zijn en zij die nog moeten vallen. Plus door dat constant op m'n bek te gaan heb ik echt wel geleerd dat ATGATT echt wel een reden heeft. _O-

Doe dus maar lekker op je eigen tempo en geniet gewoon van elke kleine vooruitgang die je boekt.
 
Gewoon niets van aantrekken, blijven lessen tot je de klik krijgt. Komt die klik niet dan probeer je een andere lesgever of rijschool. Ben zelf begonnen met 0,0% ervaring en heb m'n motorrijbewijs gehaald gevolgd door het autorijbewijs. Auto interesseerde me geen moer maar moest op termijn wel kinderen/huisdieren/vriend kunnen vervoeren.

Ik was een echte natuurramp en ben meer gevallen tijdens het lessen dan dat ik rechtop gereden heb. Zéker bij de manoeuvres. Zelfs op de dag van het examen ben ik nog tijdens de opwarming/laatste les netjes op m'n donder gegaan. Het is een ding. Gek genoeg wel van de eerste keer door de manoeuvres maar geflest op de openbare weg. Tweede keer met eigen moto glansrijk geslaagd ondanks die zero ervaring. Reed de eerste keer blijkbaar 'te defensief'. Kan ik in komen, durfde nog niet veel. Dat is pas nadien gekomen. Blij om te melden dat ik de traditie hoog hou want heb elke eigen motor ook al wel eens neergelegd. Gelukkig steeds aan lage snelheid of stilstand. Zoals reeds aangehaald zijn er maar twee soorten motorrijders, zij die reeds gevallen zijn en zij die nog moeten vallen. Plus door dat constant op m'n bek te gaan heb ik echt wel geleerd dat ATGATT echt wel een reden heeft. _O-

Doe dus maar lekker op je eigen tempo en geniet gewoon van elke kleine vooruitgang die je boekt.
🤔
 
Ik ben ooit direct geslaagd voor mijn veterstrikdiploma bij de eerste poging. Ik weet niet meer hoe veel uur les ik nodig heb gehad, maar het heeft zeker niet meer dan een paar jaar geduurd. Mag ik ook een lollie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan