Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Zoiets geeft wel een kwak licht hoor.Wat vanaf het stuur jouw postuur verlicht?
Is je al eens opgevallen dat bij grauw weer de meeste auto's die geen licht voeren de grijze muizen zijn?Zwart is niet per definitie het slechtst zichtbaar.
Poosje geleden reed ik achter een collega op de motor aan; hij had een BMW-grijs pak aan. Het was miezerig en grauw weer. Ik schrok ervan hoe slecht dat dan zichtbaar is; zo'n grijs pak valt echt helemaal weg. Dan was zwart echt veel beter geweest!
Bij goed weer geeft zwart ook goed contrast met de omgeving. (Persoonlijk draag ik daar dan wel een fluogele helm bij.)
En in het donker heb je immers je lampen...waarbij groot licht niet handig is; de andere weggebruikers kunnen dan geen afstand of snelheid schatten, omdat ze verblind worden.
Maar ik denk dan maar: als ze één lamp niet zien, zien ze 2 of 3 ook niet.
Op zich heb ik geen enkele moeite met extra lampjes (mits binnen de perken) zolang het maar niet in de plaats komt van een defensieve rijstijl. Het moet dan wel én - én zijn.
absoluut, maar dat is in dit verband toch helemaal niet relevant?Is je al eens opgevallen dat bij grauw weer de meeste auto's die geen licht voeren de grijze muizen zijn?
absoluut, maar dat is in dit verband toch helemaal niet relevant?
Jawel want ook die vallen minder op dan een zwarte zonder licht.absoluut, maar dat is in dit verband toch helemaal niet relevant?
Eff serieus: er zijn er tegenwoordig veel die automatisch dagrijverlichting voeren. Die denken er overdag dus helemaal niet over na dat ze helemaal geen achterlichten aan hebben en dat het wellicht verstandig is om dimlicht te voeren...Die gasten denken zonder licht zuiniger te rijden
doen er van 0-50 ook een kwartier over
Je bedoelt als het gewoon licht is buiten?Eff serieus: er zijn er tegenwoordig veel die automatisch dagrijverlichting voeren. Die denken er overdag dus helemaal niet over na dat ze helemaal geen achterlichten aan hebben en dat het wellicht verstandig is om dimlicht te voeren...
Eff serieus: er zijn er tegenwoordig veel die automatisch dagrijverlichting voeren. Die denken er overdag dus helemaal niet over na dat ze helemaal geen achterlichten aan hebben en dat het wellicht verstandig is om dimlicht te voeren...
Ik bedoel met name als het miezerig en grauw is, zoals gisteren, of zware regen. Maar je komt ze zelfs tegen als het dichte mist is...Je bedoelt als het gewoon licht is buiten?
Het grootste probleem hiermee is dat veel auto's tegenwoordig ook een heel mooi LCD display hebben en die geven altijd al licht, vroeger hadden we klokken met een lampje die mee aan ging als je de verlichting aanzette. Als het dan donker wordt dan valt het snel genoeg op dat je licht net aan staat. Hoewel sommigen dat ook pas heel laat opvaltIk bedoel met name als het miezerig en grauw is, zoals gisteren, of zware regen. Maar je komt ze zelfs tegen als het dichte mist is...
Dat komt omdat de ogen en aandacht van meeste bestuurders niet naar de omgeving is gericht, maar naar binnen in de auto....En dat geeft te denken dat alleen de honkbalknuppel hun aandacht weer bij het verkeer brengt?
Ik vind het inderdaad een sprekend voorbeeld dat het allemaal niks uitmaakt wat je er aan kerstbomen en vuurtorens aanhangt
Als een Vrachtwagen duidelijk sneller dan jou ineens achter je op doemt, is de reactie "hoop maar dat ie me gezien heeft" (bij 90% van de ingeblikten)
Instinctief is aandacht ook gebaseerd op angst en sexualiteit... of je moet er gewoon super sexy uitzien op de motor, of je moet een vrachtwagen toeter op je motor installeren en bij elke kruising ff toeterenDat komt omdat de ogen en aandacht van meeste bestuurders niet naar de omgeving is gericht, maar naar binnen in de auto....
Mobieltje, radio gezelschap waar erg intensief mee gekletst word en naar gekeken word in binnenspiegel, maar naar de omgeving buiten kijken, ho-maar.... dat is toch niet belangrijk?
Mensen buiten zien dat er een auto op ze af komt, die gaan wel aan de kant... is namelijk groter en gevaarlijk....
Het effect is heel makkelijk te zien, als er een kleine fiat panda op de linker baan aan komt sjezen in je achteruit-kijk spiegel is het besluit, "ik ga daar verderop na dit rijtje autos en die vrachtwagen wel naar rechts als ie achter mij zit.... "
Als een SUV datzelfde doet dan is het besluit "kan ik hier even naar rechts? dan is dat grote ding achter mij weg".
Als een Vrachtwagen duidelijk sneller dan jou ineens achter je op doemt, is de reactie "hoop maar dat ie me gezien heeft" (bij 90% van de ingeblikten)
Het effect is vrij duidelijk te zien bij gelijkwaardige kruispunten. (Tenminste, als mensen kijken)
Als er van links een klein auto'tje aan komt sjezen rijden de meeste mensen op normale snelheid door, "kom immers van rechts"...
Als er een grote SUV aan komt sjezen dan laten de meeste mensen toch het gas los, kom wel van rechts maar dat grote ding daar van links dat mijn pad komt kruisen....
Als er een vrachtwagen op snelheid van links komt, dan trappen de meeste mensen toch nog op de rem.
Is je al eens opgevallen dat bij grauw weer de meeste auto's die geen licht voeren de grijze muizen zijn?