FIM stelt remhendel beschermers verplicht in 2012

Milo

www.miloracing.nl
5 mei 2005
87
2
Apeldoorn
Op motor.nl en racesport.nl kwam het persbericht langs om de beschermer voor de remhendel verplicht te stellen.
Een megacrash in de moto GP ontstaan door het "dichtrijden" van de remhendel kwam langs in de docu "Fastest".

Zal de ZAC en/of CUP volgen met een verplichting of een dikke aanbeveling?

"En dan het veiligheidsaspect. Er zijn de afgelopen jaren enkele vervelende ongelukken gebeurd toen de remhendel van een rijder door contact met een andere rijder werd ingedrukt, resulterend in een salto mortale. Om dit te voorkomen heeft de FIM nu remhendel beschermers verplicht gesteld. Dit mag onder andere door de bovenkuip zodanig aan te passen dat deze de remhendel bedekt maar ook andere manieren zijn toegestaan.

Deze ‘apparaten’ moeten sterk genoeg zijn om effectief te kunnen functioneren en er mag geen risico zijn dat een rijder door een dergelijk apparaat klem zal kunnen komen te zitten of dat het remproces er door kan worden beïnvloed. Er waren dit seizoen al enkele rijders die met een dergelijk ‘apparaat’ rondreden zoals Scott Redding van het Marc VDS team."

LP011A-03.jpg

Bovenstaande beschermer op de moto2 fiets van Redding is van het merk Rizoma.
 
Geen gek idee en nog mooi weg te werken ook, in zwart vallen ze nieteens echt op
 
Laatst bewerkt:
heb begin dit jaar ook bijna een salto gemaakt toen mn remhandel tegen iemand aan kwam die mij een beetje lomp voorbij ging. zie het nut er zeker wel van in.
 
Volgende stap: helemaal dicht, net als bij super moto.
Straks blijft iemand haken aan die "haak" :Y

Je zou denken dat men heeft nagedacht over dit ontwerp. Bij een MX model, geheel rond heb je deze mogelijkheid niet.

Benieuwd wat voor modellen we tegen gaan komen in de GP klassen.
 
Die haken lijken me juist nogal gevaarlijk bij een crash...

Dus de volgende stap zal inderdaad wel zijn dat ze helemaal van rechts naar links voor langs de hendel zullen moeten.

Lijkt mij zeker ook geen gek idee. Zeker bij het starten komen ze nog wel eens dicht bij elkaar.

Ik heb overigens gewoon korte hendels, dus die steken sowieso minder uit en zijn moeilijker te raken.

Ik stel me wel voor dat ik er tijdens het rijden de hele tijd met mijn hand tegenaan zit... Na een sessie zal mijn pink wel een deuk hebben op die plek.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan