Geen kaas gegeten van elektrisch schema. Toch knutselen..

  • Onderwerp starter Anoniempje118
  • Startdatum
A

Anoniempje118

Guest
Het is einde motorseizoen voor mij en ik was al een hele tijd van plan om het dashboard van mijn Vmax te modden. Ik heb vorig seizoen al een digitale KOSO teller aangesloten, dus wilde ik nog twee coole digitale metertjes in het dashboard ipv die ouwe meuk. Ik ben dus aan het knutselen gegaan. Als eerste het ding demonteren en de stekkers loskoppelen. Deze dus:

IMG_20181110_190204.jpg


Vervolgens het hele binnenwerk vakkundig slopen met een boormachine, dremel, bijtel en tang, zodat de meters er in passen. Van het originele dashboard is dus alleen het omhulsel nog aanwezig. Geen bedrading. Geen connectoren. Resultaat:

IMG_20181112_151032.jpg


"Zoooo".
"Klaaaaar."
"Oh shit..."
"Knipperlichten, koplamp en remlicht werken niet."
"Hmm... even uitvogelen welke draden ik aan elkaar moet knuppen van de connectoren die ik heb losgehaald."

Nou... Da's niet zo simpel. Mijn kennis is enigszins beperkt. O-)_O-

Dit is mijn kennis van electronica:

- "Rood staat spanning op en zal tegen de 12v zijn."
- "Zwart is aarde en moet 0v zijn."
- "Spanning en aarde draden niet tegen elkaar aanhouden, dat geeft kortsluiting."

Ik heb dus van een hele middag allerlei draden tegen elkaar gehouden om de combinatie te vinden zodat de verlichting weer werkt. Tenminste... Alles behalve koplamp. Als het lampje er uit is, dan werken de knipperlichten en het remlicht. Steek ik het lampje echter in de koplamp... Dan is het knipperlichtrelais bezig om dood te gaan.

Deze dus:

Knipperlicht relais vmax.jpg


Wat heb ik gedaan?

===============

Ik heb de grijze kabel van de witte connector verbonden met een kabel die 12v krijgt nadat de motor op contact staat.

en

Ik heb de bruine kabel van de rode connector aangesloten op de oranje kabel van de KOSO teller aangesloten.

===============

Iets anders lukt niet. Dan werken de knipperlichten en het remlicht niet.

Maar goed. Nog steeds geen koplamp dus. En als ik een los lampje op een andere bron uit het circuit aansluit, krijg ik hetzelfde probleem. Het knipperlicht relais is dan stervende.

Ik heb dus van alles gedaan, behalve het goede. Wie helpt mij uit de brand? Welke kabel(s) moet ik waarmee verbinden om een fatsoenlijk werkend circuit te krijgen? Ik heb al iets gehoord als: "Je moet een diode plaatsen", maar dan moet ik wel weten welke / waar en hoe zit het met de rest van de kabels.

Hier zijn de schema's:

IMG_20181114_191849.jpg


en

IMG_20181114_191733.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gedaan. Nu staat er wel stroom op de lichtgroene draad.

Blauwe en blauw-zwarte draad nu verbonden laten?

Ik heb overigens geen optie om het licht uit te schakelen. Het is dimlicht of grootlicht. Voor nu staat die dus op dimlicht.

IMG_20181118_100954.jpg
 
Wat raar dan gaat die alleen uit als het contact uitzet.

Is dat standaard bij deze motor of heb jij die andere lichtschakelaar eraf gehaald?

Je hebt in ieder geval nu een werkende koplamp als je aansluit, met een beetje mazzel werkt nu ook je achterlicht en, remlicht
 
Bij de mijne was dat standaard en voor zover ik weet is dat bij elke vmax zo.

IMG_20181118_103320.jpg


Koplamp werkt als ik 'm zo aansluit.

Remlicht niet.
 
Dimlicht en grootlicht werkt!

Het achterlicht doet het sowieso, ook als ik de blauwe draden en de koplamp afgeschakeld heb.

Het remlicht werkt nog niet.

IMG_20181118_105544_1.jpg
 
Oké kijk bij je achterlicht naar de blauwe draden.
Zet je multimeter op 200 .
Zet 1 draad van je multimeter op die blauwe draden .
Dan moet je het andere draad van je multimeter is aansluiten op het blauwe draad bij je stuur.

Die nu dus los hangt naast de gele.
 
Oh wacht even je achterlicht doet het wel dan hoef je niet naar de blauwe te kijken.

De gele bij achterlicht moet van de remlicht zijn, die moet je doormeten met de gele bij je stuur.
Zet dan wel je remhendel of voetrem klem met een touwtje of elastiek.
 
Geel maakt contact.
Dus het losse gele draad bij je stuur maakt contact met het geledraad van je achterlicht?

Zo ja, zet dan eerst je multimeter tussen het geledraad bij je stuur en, het zwarte massadraad .
Ik denk niet dat die contact maakt naar kijk maar voor de zekerheid.

Als die geen contact maken, zet dan dat losse geledraad op de blauwe contact draad .
Dan heb je dus 3 draden bij elkaar.
Blauw, zwart/blauw en, geel.

En dan weer contact aan en kijken of je remlicht het doet, als je de hendel inknijpt.
 
Geel en zwart maken geen contact. Geel met blauw en blauw-zwarte draad geeft geen resultaat. Ik neem aan dat we het over dezelfde gele draad bij het stuur hebben? Heb er namelijk maar 1, die van het grootlicht.
 
Nee ik bedoel niet de gele van je grootlicht, die laat je lekker zitten.

Als je 3 foto's omhoog scrolt, dan zie je rechts boven het groenedraad die in het kroonsteentje zit, 2 draden los hangen een blauwe en een gele en, die bedoel ik
 
Ah oké daar hoef je nu nog aan te zitten.

Aangezien je eerder zij dat je gele grootlicht draad contact maakte met het gele remlicht draad, zou je kunnen
Proberen om die gele grootlicht draad is los te maken en, op de blauwe aan te sluiten.
Op contact zetten en, kijken of dan je remt licht werkt .

Vind het niet logisch want dat zou betekenen dat geel niet grootlicht is.
Maargoed als ze daar ook aan geprutst hebben.

Misschien kan je het remdraad van je voorrem volgen op welke kleur die zit.
Anders een stekker van je voorrem lostrekken en, 1voor1 je draden gaan doormeten.
 
Ik denk overigens dat de boel pas gaat werken als er "iets" is gedaan met de witte en de rode connector. Zie mijn beginpost.
 
Gele draad losgekoppeld en aangesloten op beide blauw. Geen resultaat.

Voorrem is bruin en groen-geel.
IMG_20181118_184505.jpg


Beide draden maken geen verbinding met de draden aan de voorkant van het stuur.

Staat ook geen spanning op. Ingeknepen hendel of los.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zet is een draad van blauw naar de remschakelaar draad bruin of op groen/geel, als het lukt de 2 draden wel aangesloten laten zitten op de remschakelaar.
Ik vermoed dat dit beide + draden zijn die schakelen als je remt, meet eerst voordat je dit doet of de draden contact maken met het frame, met hendel in en, uit.

Heb je toevalig die kleuren niet in je rode en, witte stekkerblok zitten die nu los hangen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan