Geen kaas gegeten van elektrisch schema. Toch knutselen..

  • Onderwerp starter Anoniempje118
  • Startdatum
A

Anoniempje118

Guest
Het is einde motorseizoen voor mij en ik was al een hele tijd van plan om het dashboard van mijn Vmax te modden. Ik heb vorig seizoen al een digitale KOSO teller aangesloten, dus wilde ik nog twee coole digitale metertjes in het dashboard ipv die ouwe meuk. Ik ben dus aan het knutselen gegaan. Als eerste het ding demonteren en de stekkers loskoppelen. Deze dus:

IMG_20181110_190204.jpg


Vervolgens het hele binnenwerk vakkundig slopen met een boormachine, dremel, bijtel en tang, zodat de meters er in passen. Van het originele dashboard is dus alleen het omhulsel nog aanwezig. Geen bedrading. Geen connectoren. Resultaat:

IMG_20181112_151032.jpg


"Zoooo".
"Klaaaaar."
"Oh shit..."
"Knipperlichten, koplamp en remlicht werken niet."
"Hmm... even uitvogelen welke draden ik aan elkaar moet knuppen van de connectoren die ik heb losgehaald."

Nou... Da's niet zo simpel. Mijn kennis is enigszins beperkt. O-)_O-

Dit is mijn kennis van electronica:

- "Rood staat spanning op en zal tegen de 12v zijn."
- "Zwart is aarde en moet 0v zijn."
- "Spanning en aarde draden niet tegen elkaar aanhouden, dat geeft kortsluiting."

Ik heb dus van een hele middag allerlei draden tegen elkaar gehouden om de combinatie te vinden zodat de verlichting weer werkt. Tenminste... Alles behalve koplamp. Als het lampje er uit is, dan werken de knipperlichten en het remlicht. Steek ik het lampje echter in de koplamp... Dan is het knipperlichtrelais bezig om dood te gaan.

Deze dus:

Knipperlicht relais vmax.jpg


Wat heb ik gedaan?

===============

Ik heb de grijze kabel van de witte connector verbonden met een kabel die 12v krijgt nadat de motor op contact staat.

en

Ik heb de bruine kabel van de rode connector aangesloten op de oranje kabel van de KOSO teller aangesloten.

===============

Iets anders lukt niet. Dan werken de knipperlichten en het remlicht niet.

Maar goed. Nog steeds geen koplamp dus. En als ik een los lampje op een andere bron uit het circuit aansluit, krijg ik hetzelfde probleem. Het knipperlicht relais is dan stervende.

Ik heb dus van alles gedaan, behalve het goede. Wie helpt mij uit de brand? Welke kabel(s) moet ik waarmee verbinden om een fatsoenlijk werkend circuit te krijgen? Ik heb al iets gehoord als: "Je moet een diode plaatsen", maar dan moet ik wel weten welke / waar en hoe zit het met de rest van de kabels.

Hier zijn de schema's:

IMG_20181114_191849.jpg


en

IMG_20181114_191733.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zie in je witte stekker blok de lichtbruine draad zitten kijk ook of deze contact maakt met de bruine op je remshakelaar.
dan is het waarschijnlijk makkelijker om daar een + draad in te stoppen.

Kan het niet goed zien maar het lijkt er ook op dat daar normaal het rood/zwarte draad op zit van je rode stekkerblok en, dat is een + draad
 
Hebbes!

De blauwe draden die we aan elkaar hebben gebonden + de bruine draad van de remhendel = werkend remlicht. Even geprobeerd of ik met de achterrem het remlicht kan bedienen. Yep!
 
ik zie in je witte stekker blok de lichtbruine draad zitten kijk ook of deze contact maakt met de bruine op je remshakelaar.
dan is het waarschijnlijk makkelijker om daar een + draad in te stoppen.

Kan het niet goed zien maar het lijkt er ook op dat daar normaal het rood/zwarte draad op zit van je rode stekkerblok en, dat is een + draad

YES! HEBBES NR 2
 
Ik denk dat de toeter het ook wel zal doen, maar dat kan ik niet testen. Ik heb er op het moment geen opzitten.

Ontzettend bedankt voor je hulp tot dusver! Ik heb waarschijnlijk nog wel wat vragen, maar die zal ik dan vanzelf posten. Voor nu maar even uit de garage, morgen weer een dag. Even mijn kop leegmaken. Weg met de chaos. (In mijn hoofd werkt dat helaas nog een hele tijd door, ook al is het probleem opgelost.)
 
Weet er alles van, slecht slapen, piekeren in je bed, het af willen maken, tijd tekort enz
Echt? Is dat een "aandoening"? Ik ben behoorlijk gedreven in wat ik doe maar tijd tekort ken ik niet, slecht slapen niet en piekeren al helemaal niet.. Of is dat voor zenuwenlijers onder elkaar :)
Best interessant
 
Ik heb wel vaak dat ik iets af wil maken waar ik aan beggin, als ik halvewege moet stoppen word ik daar niet vrolijk van.
Ik kan ook best de heledag klussen zonder te eten, gewoon omdat ik het eerst af wil hebben.
 
En weer ff ontopic. :+

Ik geloof dat ik in de juiste richting zit te denken, maar wil het toch even zeker weten.

Het gaat om het olie waarschuwingslampje en de sensor plus schakelaar die hem bedient.

Gemeten draden van de rode dashboard connector:

Rood - Zwart = Massa (Want 12v)
Zwart - Rood = Aarde of schakeldraad (Want 0v)

Ik heb de draden aangesloten op de massa en de aarde van het lampje. Contact aan.

Het lampje blijft uit.

Als ik nu als test een aardedraadje verbind met de zwart - rode draad, dan gaat het lampje wel branden.

Kan ik er van uit gaan dat ik nu de werking van de schakelaar heb nagebootst en de draden goed heb verbonden?
 
Rood/zwart en, zwart/rood zijn inderdaad van je olie lampje.
Dat die niet gaat branden komt waarschijnlijk omdat de aardedraad die op het frame zit aangesloten in je witte stekkerblok zit.

Heb je de zwarte massa van je meter al aangesloten op het frame of massa draad?
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp 2 dingen even niet.

1. Het lampje moet toch pas gaan branden als de sensor aangeeft dat er te weinig olie is en daardoor de schakelaar bedient, zodat het lampje gaat branden?

2. Wat moet ik precies meten?
 
1. ja dat klopt maar, ook als je de sleutel op contact zet moet die gaan branden en, als je de motor weer start moet die weer uit gaan.

Er gaat ook 1 draad naar het diodeblok en, ik weet niet of die daar langs komt als jij hem zo aan gaat sluiten, dit kan invloed hebben op de werking
 
Ondanks je al het een en, ander heb verteld dat je de 2 stekker blokken niet wil verbinden, snap ik nog steeds niet waarom dat niet zou kunnen.

Het voordeel is dat dan inieder geval alle draden de goede kant op gaan, dan hoef je ook niet zoveel te meten en, kloten.
 
Dat heb ik dan helaas niet goed beschreven.-O-

Ik wil de draden van de witte en de rode stekker juist wél met elkaar verbinden, maar niet door gebruik te maken van de stekkers van het dashboard. Die zit er immers niet meer op.
 
Hahahaha...

Nee, kijk:

Kabel boom geen stekkers meer. Losse draden.

IMG_20181120_134427.jpg


(Kroonsteentjes voor makkelijk testen)

Dashboard helemaal anders. "Geen" kabels meer.

IMG_20181120_134537.jpg
 
Dus daarom is er geen mogelijkheid om de stekkers te verbinden. Kan dus alleen individuele draden verbinden. Oude situatie is niet meer van toepassing.
 
Heb je die afgeknipte rode en, witte stekker nog?
Daar zitten nog stukje draad aan als het goed is dus, zou je nog kunnen kijken welk daad op welke kleur hoort van rode naarwitte stekker.
Ik zou die stekkers ook gewoon weer op je draden zetten
 
Terug
Bovenaan Onderaan