Gelaserd maar niet aangehouden

Luigibernau

Swing met mij mee!
30 okt 2003
16.069
7
den Haag
vandaag gelaserd van voren terwijl ik iets 8-) te hard ging. Even verderop langs een politie busje gereden, waarin 1 agentje zat.Ben niet staande gheouden maar misschien wel nummerbord opgeschreven (kunnen ze je nummerbord opschrijven/weten als ze je van voren laseren?) :?

Als dit het geval is wat kan voor mij de consequentie zijn? Hoogstens een boete, of rijbewijs inleveren? of kan dit laatste alleen wanneer ze je direct aanhouden?
 
Als je gelaserd bent en niet staande gehouden bent, dan ben je DAAR ook nooit geweest :-)
Ze hebben vast een foutieve kentekenplaat opgeschreven, of hebben een andere fout gemaakt tijdens het opschrijven ofzo.
rijbewijs invorderen kan altijd nog, als ze willen maar als ze je niet staande gehouden hebben en ter plekke je rijbewijs ingevorderd is geweest moet er eerst een andere weg bewandeld worden door hen.
 
Helaas, zo werkt het dus NIET.
Een ambtsedig verbaal dat de berijder van de motor met het kenteken .... te hard reed is voldoende bewijs.
Wie die berijder is geweest? Dat mag (MOET) de eigenaar van de motor vertellen. Weiger je dat, dan levert dat een apart strafbaar feit op. De boete zal gelijk liggen aan de boete voor te hard rijden....

Er is een richtlijn die zegt dat waar mogelijk een staandehouding moet volgen. Maar dat is nu eenmaal niet altijd mogelijk. Dat wil dus niet zeggen dat je geen verbaal kunt krijgen als er niet wordt staandegehouden of dat er minder bewijs is. Invorderen van je rijbewijs wordt dan inderdaad wel onmogelijk, tenzij je zelf toegeeft dat jij de bestuurder was.

Maar....met een beetje mazzel heeft die laser je niet "gepakt". Motoren zijn nu eenmaal een moeilijk doel voor de laser.
 
Naar mijn idee. Geen staande houding, geen bon. Het beleidt is idd staande houden. Kijk maar eens naar jurisprudentie omtrent dit soort zaken.
 
Helaas, zo werkt het dus NIET.
Een ambtsedig verbaal dat de berijder van de motor met het kenteken .... te hard reed is voldoende bewijs.
Wie die berijder is geweest? Dat mag (MOET) de eigenaar van de motor vertellen. Weiger je dat, dan levert dat een apart strafbaar feit op. De boete zal gelijk liggen aan de boete voor te hard rijden....

Er is een richtlijn die zegt dat waar mogelijk een staandehouding moet volgen. Maar dat is nu eenmaal niet altijd mogelijk. Dat wil dus niet zeggen dat je geen verbaal kunt krijgen als er niet wordt staandegehouden of dat er minder bewijs is. Invorderen van je rijbewijs wordt dan inderdaad wel onmogelijk, tenzij je zelf toegeeft dat jij de bestuurder was.

Maar....met een beetje mazzel heeft die laser je niet "gepakt". Motoren zijn nu eenmaal een moeilijk doel voor de laser.

Volgens mij heeft een rechter bepaald dat je wel degelijk staande gehouden moet worden en idd ze hebben ook mij eens proberen te be(laseren) ;) en niet gelukt :P
De man keek nog om naar z'n collega's en ik werd niet staande gehouden en de diverse automobilisten wel :) Vervolgens doorgereden en de politieagent 100m verder op de motor gegroet :+
 
Volgens mij heeft een rechter bepaald dat je wel degelijk staande gehouden moet worden en idd ze hebben ook mij eens proberen te be(laseren) ;) en niet gelukt :P
De man keek nog om naar z'n collega's en ik werd niet staande gehouden en de diverse automobilisten wel :) Vervolgens doorgereden en de politieagent 100m verder op de motor gegroet :+

:} typisch gevalletje van het lot tarten

Maar ziet er dus naar uit dat ik mazzel heb. :]
 
dinsdag zat ik bij de politie rechter... en als een ambtenaar het gezien heeft is het een feit. Dan ben je gewoon de lul.

Ga maar duimen, dat het een echte slapende boa was.

(Ging niet over een snelheids overtreding.)
 
Volgens mij heeft een rechter bepaald dat je wel degelijk staande gehouden moet worden en idd ze hebben ook mij eens proberen te be(laseren) ;) en niet gelukt :P
Als je de post van Baksteen leest (klik) zul je zien dat je niet staande gehouden hoeft te worden.
 
Als je de post van Baksteen leest (klik) zul je zien dat je niet staande gehouden hoeft te worden.
Heb ik ook eens gehad, werd alleen geflitst toen. Ik reed binnen de bebouwde kom 60 km/h te hard, werd geflitst, die lul (hij doet z'n werk ook maar, maar toch is het een lul) stak nog gauw z'n kop uit het raam om te kijken naar m'n nummerbord. Reflexmatig stak ik m'n middelvinger uit en ik denk dat ie daardoor afgeleid was. Nooit meer wat van gehoord.
 
Naar mijn idee. Geen staande houding, geen bon. Het beleidt is idd staande houden. Kijk maar eens naar jurisprudentie omtrent dit soort zaken.

Fout idee....staandehouding is de bedoeling, net als bij alle andere geconstateerde overtredingen.
De laser was nieuw dus konden ze daar die staandehouding regel weer even op scherp zetten maar ook daar werd de uitweek gegeven dat als het niet mogelijk was ook zonder staandehouding bekeurd mocht worden.
Beetje vreemd als je een overtreding constateerd maar dankzij de onmogelijkheid van staandehouding je die constatering niet zou kunnen gebruiken.


dinsdag zat ik bij de politie rechter... en als een ambtenaar het gezien heeft is het een feit. Dan ben je gewoon de lul.

(Ging niet over een snelheids overtreding.)
Dat ze je uberhaupt weer hebben laten gaan... :X :X :X


Heb ik ook eens gehad, werd alleen geflitst toen. Ik reed binnen de bebouwde kom 60 km/h te hard, werd geflitst, die lul (hij doet z'n werk ook maar, maar toch is het een lul) stak nog gauw z'n kop uit het raam om te kijken naar m'n nummerbord. Reflexmatig stak ik m'n middelvinger uiten ik denk dat ie daardoor afgeleid was. Nooit meer wat van gehoord.
:+ :X :X
of was t een gevalletje van "richting aangeven" ;)
 
Laatst bewerkt:
Heb ik ook eens gehad, werd alleen geflitst toen. Ik reed binnen de bebouwde kom 60 km/h te hard, werd geflitst, die lul (hij doet z'n werk ook maar, maar toch is het een lul) stak nog gauw z'n kop uit het raam om te kijken naar m'n nummerbord. Reflexmatig stak ik m'n middelvinger uit en ik denk dat ie daardoor afgeleid was. Nooit meer wat van gehoord.

Gouden middenvinger ;) :+ en wat een reflexen :}

Edit: nog een leuke link van het OM Aanwijzing snelheidsoverschrijdingen Ken uw tegenstander ;)
 
Laatst bewerkt:
baksteen deze informatie klopt dus niet ?(Bron http://www.ammo.nl/radarnieuws.htm)


Lasergun: beslissing Hoge Raad

Het gebruik van de lasergun wordt aan banden gelegd, aldus De Telegraaf in de Amsterdam Metropool editie.
De krant baseert zich op een uitspraak van de Hoge Raad, die heeft besloten dat de gun uitsluitend een meetinstrument is en niet voor registratie mag worden gebruikt.
Dit betekent in de praktijk, dat de lasergun alleen nog mag worden gebruikt indien overtreders ter plekke staande worden gehouden.
Het gros van de lasercontroles gebeurde tot dusverre met een enkele agent, die kentekens noteerde.
Deze methodiek leidde tot veel onterechte bekeuringen, omdat de kans groot is dat een agent een uitlees- dan wel schrijffout maakt.
De lasercontrole zonder aanhouding mag alleen nog worden toegepast in uitzonderingssituaties: daar waar de verkeerssituatie staandehouding gevaarlijk is en radarcontrole onmogelijk is.
Overigens werden de meeste plegers van met Laserpatrols geconstateerde snelheidsovertredingen in de regio IJsselland al staande gehouden en ter plekke geverbaliseerd.
 
Hoe zit het dan met die horkenlijn als een politieagent in burger b.v. een strafbaar feit registreert b.v. 1 km te hard ;) en dit dan icm dat lasergun verhaal hierboven?


Ik snap er nu niks meer van maar ja wellicht is dat de bedoeling ...ik heb de laatste tijd zeer keurig gereden. Met het verkeer mee heet dat.

Af en toe met de motoren en dan weer met de koekblikken..
 
Ik ben wel eens gelaserd EN aangehouden.... maar dat vanwege inhalen bij inhaalverbod.
Ze zagen ook wel dat ik te hard reed maar de laser kreeg geen vat op mij en dus kon de snelheid niet bepaald worden...

hoe smaller je brommer, hoe beter....
 
baksteen deze informatie klopt dus niet ?(Bron http://www.ammo.nl/radarnieuws.htm)


Lasergun: beslissing Hoge Raad

......................

De lasercontrole zonder aanhouding mag alleen nog worden toegepast in uitzonderingssituaties: daar waar de verkeerssituatie staandehouding gevaarlijk is en radarcontrole onmogelijk is.
Overigens werden de meeste plegers van met Laserpatrols geconstateerde snelheidsovertredingen in de regio IJsselland al staande gehouden en ter plekke geverbaliseerd.

Ik denk dat in deze situatie volledig in lijn met het arrest is gehandeld. Er was een laserpost, er was een post die mensen opving (agenten langs de kant van de weg) en er was een post die mensen opving als zij de controle ontliepen (motoragent 100 meter na opvangpost).

Je kunt in deze situatie dus wel degelijk een bekeuring krijgen als je gelaserd bent , maar niet staandegehouden bent. De uitzonderingssituatie is namelijk in het arrest verweven; 'daar waar staandehouding gevaarlijk is'. Alvorens een agent jou een stopteken geeft moet hij een inschatting maken van je snelheid en de mogelijkheden om je veilig aan de kant te zetten. Als hij ziet dat dat niet kan, mag hij je zelfs niet staande houden en moet hij je door laten rijden!!!! Wel kan hij dan teruggrijpen op het bekeuren op basis van constatering op ambtseed.
 
Volgens mij verandert deze uitspraak weinig tot niets aan het al geldende beleid.

Uiteraard zal de Telegraaf dat anders zien, maar die moeten dan ook kranten verkopen....

Wat wél belangrijk is, is dat de verbaliserende ambtenaar de reden voor het niet staandehouden expliciet in zijn proces-verbaal zal moeten vermelden. Ik overigens heb de ervaring dat justitie hier nauwelijks aandacht aan besteedt en een bezwaar makkelijk wegwuift. De rechter daarentegen....

Overigens: als er op de "horkenlijn" melding wordt gedaan, zal er dus nooit sprake zijn van een lasercontrole. In dat geval zal er altijd proces-verbaal worden opgemaakt.
Politiemensen in burger? De burger-auto's worden op dit moment allemaal voorzien van geijkte tellers....want ook wij moeten ons steentje bijdragen aan het verhogen van de boete-inkomsten.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan