Glijden in bocht (nee geen ongeluk of schuiver)

m-peters

Die hard MF'er
25 jun 2010
258
0
Nijmegen
Hoi,

Ik heb een vraag over het bochtenwerk, gisteren reed ik 's avonds nadat het had geregend op mijn motor. Op een gegeven moment stond ik voor een stoplicht, waarna een bocht kwam.

Ik ging er langzaam in, schuinde mijn motor af (niet overdreven schuin, zover ben ik nog lang niet) en gaf vervolgens langzaam gaf bij.

Op een gegeven moment voelde ik mijn motor grip verliezen en wegglijden. Als reactie draaide ik het gas iets dicht (niet helemaal) en zette mijn motor iets meer rechtop, waarna ik weer grip kreeg (ging in een flits van een seconde).

Mijn vraag, hoe kan dit: Gaf ik teveel gas bij, of te onregelmatig? Ik lag niet te schuin, dat kan niet bijna niet. Knee-down doe ik niet aan :P

Ben benieuwd naar jullie idee hierover!

P.s. Profiel op band was goed. Het had wel geregend, maar zou dat dan direct de oorzaak zijn?
 
Regen kan je heel makkelijk laten glijden, in combinatie met het wegdek..

In de regen heb je weinig nodig om te glijden.
 
Ik geef je wel als advies om het gas niet dicht te draaien. Als je achterwiel niet al te ver glijdt kan het niet zo heel veel kwaad, maar mocht je achterwiel wel verder doorglijden en je laat het gas los ga je zijwaards en dan tollen.

Mijn achterwiel glijdt ook wel eens weg als ik beetje ga sparren met nat wegdek, maar ik hou het gas er dan constant op. Grip komt wel weer terug.
 
Idd wellicht wat olie tegen gekomen. Zeker bij stoplichten ligt er een aardig laagje meuk.
 
Zoals bij veel dingen, is niets doen vaak de beste optie, wanneer je achterwiel begint te glijden. Het vindt vanzelf geleidelijk weer grip, en zo niet, dan is onderuit glijden nog altijd beter dan een highsider.

Een glijdend achterwiel in de regen komt vaak voor inderdaad ... maar meestal gaat het om een beperkte gladde plek, en is het asfalt een stukje daarnaast alweer stroever.

Het is wel schrikken soms :)
 
10 minuutjes na rijden, weet niet of banden dan voldoende warm waren?

Ik zal volgende keer proberen het gas niet dicht te gooien, is toch een automatische reactie he.. gooide het al niet helemaal dicht (dat vond ik al knap van mezelf :P)

Maar is er echt niet iets wat je kan doen, behalve niets doen, als je begint te glijden?
Had trouwens wel het gevoel alsof mijn voorwiel ook iets begon te glijden, maar dat kan ik me ingebeeld hebben. Anyway, ik ga nu nog even eens stukje rijden :-)!
 
ik rij dagelijks woon werk (100km) weer of geen weer, maar nat wegdek of regen hebben bij mij nog nooit geleidt tot wegglijden..ik denk dat dit totaal geen invloed heeft op de grip van de band contra wegdek...wel als er idd vuiligheid in combinatie met water op de rijbaan ligt. gas eraf halen is geen optie idd.
 
Achterwiel doet wel eens een klein uitstapje bij vuil, zeker als het ook nat is. Zo'n centimertje opzij kan geen kwaad, daar schrik je na een paar keer niet meer van. Het kan wel een hint zijn om iets rustiger te doen.

Voorwiel doet het heel soms ook, dan is zo'n centimeter opzij toch minder grappig.
 
Laatst bewerkt:
10 minuutjes na rijden, weet niet of banden dan voldoende warm waren?

Ik zal volgende keer proberen het gas niet dicht te gooien, is toch een automatische reactie he.. gooide het al niet helemaal dicht (dat vond ik al knap van mezelf :P)

Maar is er echt niet iets wat je kan doen, behalve niets doen, als je begint te glijden?
Had trouwens wel het gevoel alsof mijn voorwiel ook iets begon te glijden, maar dat kan ik me ingebeeld hebben. Anyway, ik ga nu nog even eens stukje rijden :-)!

Nee joh, dan zijn je bandjes nog 99% koud. Zeker als je 's avonds reed (en het dus koud is, en de weg koud is). En dát in combinatie met een nat wegdek = rustig aan doen.

Misschien ''hoekte'' je hem de bocht in, dus ging het niet vloeiend. Gaf je toch onbewust iets teveel gas bij in één keer, de ene band heeft meer grip in de regen dan de ander, achterband is bijna versleten?
 
Ik had eigenlijk verwacht dat iemand anders over dit onderwerp het woord 'tegensturen' al had laten vallen ...

Samengevat: Wanneer in een bocht het achterwiel uitbreekt, dan niets aan de stand van het gas veranderen, eigenlijk ook niets aan de afschuining, maar minder hard de bocht insturen. Uiteraard ook dit niet te abrupt maar met beleid. In extreme gevallen (zul je op de openbare weg niet snel meemaken) kan dit betekenen dat in een bocht naar rechts het stuur in feite naar links staat. Dit is goed te zien bij bochtenfoto's van motorraces op een circuit.
 
ik rij dagelijks woon werk (100km) weer of geen weer, maar nat wegdek of regen hebben bij mij nog nooit geleidt tot wegglijden..ik denk dat dit totaal geen invloed heeft op de grip van de band contra wegdek...wel als er idd vuiligheid in combinatie met water op de rijbaan ligt. gas eraf halen is geen optie idd.
Ik ben op een oude CX met keiharde Chineze banden :+ toch wel eens driftend de oprit vanaf de N201 naar de A9 overgegaan :X
(hielden de auto's tenminste eens een keer fatsoenlijk afstand :+ )

En met wat smurrie op een nat en koud wegdek zit een zijstapje er ook met goede banden al gauw in. Gaat eigenlijk altijd goed.
 
Laatst bewerkt:
ik rij dagelijks woon werk (100km) weer of geen weer, maar nat wegdek of regen hebben bij mij nog nooit geleidt tot wegglijden..ik denk dat dit totaal geen invloed heeft op de grip van de band contra wegdek...wel als er idd vuiligheid in combinatie met water op de rijbaan ligt. gas eraf halen is geen optie idd.

Ik denk eerder dat het aan de manier van rijden is aangezien vocht een groot effect heeft op de grip(zie voertuigdynamica van Wong en Genta) want dat is gewoon een soort van smeermiddel. Gewoon bij een nat wegdek minder hard overal rijden want de weg is gladder
 
TS, hoe oud zijn die banden? Zelfs met genoeg profiel heb je met banden die ouder zijn dan 5 jr. al snel minder grip.

Daarnaast: met name bij oudere banden heb je met koud en nat weer gewoon minder grip.
 
Ik had eigenlijk verwacht dat iemand anders over dit onderwerp het woord 'tegensturen' al had laten vallen ...

Samengevat: Wanneer in een bocht het achterwiel uitbreekt, dan niets aan de stand van het gas veranderen, eigenlijk ook niets aan de afschuining, maar minder hard de bocht insturen. Uiteraard ook dit niet te abrupt maar met beleid. In extreme gevallen (zul je op de openbare weg niet snel meemaken) kan dit betekenen dat in een bocht naar rechts het stuur in feite naar links staat. Dit is goed te zien bij bochtenfoto's van motorraces op een circuit.

ik wil weleens zien wat je nu eigenlijk bedoeld?

ik ben zeer bekend met de principes van tegensturen, maar als ik je verhaal goed lees bedoel je dus als je achterwiel gaat glijden in een bocht dat je meer moet tegensturen?

huh?

op het moment dat je in een bocht nog meer gaat tegensturen dan gaat je motor nog "platter"... lijkt me niet handig wanneer je achterwiel doorspint...
 
Gewoon je gas half dicht.
Hier gebeurt niet anders met de sm als het nat is.
Vind het nog leuk ook dat dat ding weg glibbert op een nat wegdek.
Speel nog extra met het gas zodat hij erdoor glibbert :)
Nu is dat natuurlijk makkelijk gedaan met een sm
 
Laatst bewerkt:
ik wil weleens zien wat je nu eigenlijk bedoeld?

ik ben zeer bekend met de principes van tegensturen, maar als ik je verhaal goed lees bedoel je dus als je achterwiel gaat glijden in een bocht dat je meer moet tegensturen?

huh?

op het moment dat je in een bocht nog meer gaat tegensturen dan gaat je motor nog "platter"... lijkt me niet handig wanneer je achterwiel doorspint...


Ik denk dat hij dat juist bedoelt? Door het tegensturen leg je de motor platter en zo meer kans op glijden.
Als het glad is is het beter om de motor niet teveel af te schuinen maar juist wat vloeiender te sturen.
 
ik rij dagelijks woon werk (100km) weer of geen weer, maar nat wegdek of regen hebben bij mij nog nooit geleidt tot wegglijden..ik denk dat dit totaal geen invloed heeft op de grip van de band contra wegdek...wel als er idd vuiligheid in combinatie met water op de rijbaan ligt. gas eraf halen is geen optie idd.

Hangt er ook maar net vanaf hoe je er mee rijdt. Ik kan op natweg dek zo rijden dat hij nooit gaat glijden, maar als je een beetje gaat sparren en goed gas geeft als je van een rotonde afkomt voel je hem wel een stukje gaan. Tegen sturen is dan een automatisme en gas erop houden bij mij ook.

Best leuk :9
 
Ik heb het al meerdere keren meegemaakt,reageer dan meestal als volgt,koppeling in,hok recht,koppeling los,gas erop :P .
Heeft me vooral op het circuit gered :Y

Of koppeling in,hok recht,koppeling inhouden,dribbelend door de het gras,het circuit weer op ,los en gas erop ;)

Het belangrijkste is als je band je het glijden laat 'weten',als deze zonder waarschuwing uitbreekt lig je geheid op je muil :')
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan