Goldwing topic

Na het installeren van een schakelbrace ging de keerring van de schakelas wat meer zweten dan ie daarvoor al deed. Het was vandaag toch geen weer voor iets buiten, dus mbv een Goldwingdocs handleiding de keerring vervangen.

Makkelijk vond ik het niet, heb flink wat uren verprutst aan de veel te vast gedraaide bout om de dogleg op de schakelas te houden, kennelijk door dezelfde beun vastgezet als degene, die de remklauwen heeft gemonteerd... Daarnaast heb ik me ook het schompes gezocht naar doppen en ander gereedschap, dat ergens tussen viel...

Uiteindelijk toch gelukt om zonder uitlaat en subframe te demonteren alles los te krijgen. Nadat ik een klein gaatje in de oude keerring had geboord, kon ik die er ook makkelijk uittrekken en weer opzoeken...

Montage luistert vrij nauwkeurig, had eerst de dogleg te veel linksom zitten, tja, dan krijg je de schakelvork dus net niet vrij... Nadat ik dat had beredeneerd, was het vlot opgelost. En was de rest ook weer rap gemonteerd.

Vond het geen weer meer om een stuk te rijden, dus of het goed dicht zit met hete olie, bekijk ik een andere keer...

Foto1: links oud, rechts nieuw...
Foto2: vrij- en schoongemaakte schakelas...
Ik had die ook vervangen een tijd geleden, kreng lekt alweer.
Het is ook een authentieke ballen constructie, je krijgt het idee dat ze eerst het blok ontworpen hebben en daar een frame
omheen gelast hebben en er toen achter kwamen dat er nog iets om mee te schakelen op moest. |(
 
Kan het toch niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen, dus dan maar even verwend met nieuwe vloeistoffen en filters.
20231108_103918.jpg


Ook maar de final drive olie gedaan, niet omdat het moet maar omdat ik het nog niet had gedaan, dit is mijn eerste cardan motor. Wel lekker om aan zo'n robuuste motor te rommelen! Beter dan al die plastic ophangpunten en clipjes bij de sportmotoren!
20231108_091109.jpg


Zag wel na de oliewissel dat er een klein beetje olie in het luchtfilterhuis stond...
20231108_104405.jpg

Hier al schoongemaakt maar er lag dus een klein beetje verse olie bij de pijl.
Heb er gewoon 3.7 liter bijgedaan en hij zat een minimaal beetje boven de max. Heeft misschien iets scheef gestaan en niet helemaal leeg geweest maar kan dat al genoeg zijn om het er bij het luchtfilter eruit te gooien?
 

Bijlagen

  • 20231108_104405.jpg
    20231108_104405.jpg
    189,3 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:
is dat geen vettigheid veroorzaakt door de carter ontluchting?

ik zou me er niet te druk om maken

kon je overal ook een beetje goed bij komen dan? je hoeft dus niet de halve motor te slopen voor je een beetje onderhoud kan gaan plegen?

hier begint de wens naar een flat six namelijk weer een beetje extra op te borrelen, want ga over een week stoppen met mijn huidige werk en ben dan ook verlost van de lease auto en hoewel het nog niet precies helder is wat ik straks ga doen en waar, ben ik natuurlijk wel geneigd om eindelijk weer veel meer woonwerk km's te gaan maken op 2 wielen en dan kan ik de gedachte om aan een GL1500, of misschien ook zelfs wel een GL1800 te denken echt maar met moeite naar de achtergrond drukken...

ja, ik weet dat een ST1100 een veel goedkoper en minstens net zo praktisch alternatief zou kunnen zijn, maar daar gaat het niet altijd om toch?
 
Nee was echt een klein laagje verse olie. Moet dus van die paar minuutjes dat ik hem na de oliewissel heb laten draaien om te peilen zijn. Misschien dat het net iets teveel was icm een nog leeg nieuw oliefilter. Nu staat hij netjes 1 mm boven max. Zal goed zijn.

Simpele dingetjes kan je prima bij. Aan de ene kant is het wel veel tupperware maar aan de andere kant zit het allemaal wel erg goed in elkaar dus irriteert het niet. Lastigere dingen nog niet nodig gehad. Geloof dat je als je het achterwiel er uit wil halen de hele kofferset moet demonteren.. :X van de week bij de crosser nog gedaan in 2 minuutjes. Dat is dan wel een verschil.

Ben benieuwd of je in de situatie gaat zitten om makkelijk op de motor naar het werk te gaan. Ik gebruik hem met mooi weer vrij vaak om naar het werk te gaan. Is toch altijd net wat fijner om dan naar huis te rijden en als ik zin hem rij ik een half uurtje om over de dijkjes. Kleine geluksmomentjes op de dag! :Y
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Persoonlijk vind ik het sleutelen aan mijn GL1800 makkelijker dan toen ik een GL1500 had, alles zit weer net iets logischer in elkaar en als je het eenmaal weet gaat het best snel.

Maar als nadeel vind ik wel dat het blok meer lawaai geeft dan een GL1500. maar in vergelijking met andere motoren, nog steeds stil.
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
is dat geen vettigheid veroorzaakt door de carter ontluchting?

ik zou me er niet te druk om maken

kon je overal ook een beetje goed bij komen dan? je hoeft dus niet de halve motor te slopen voor je een beetje onderhoud kan gaan plegen?

hier begint de wens naar een flat six namelijk weer een beetje extra op te borrelen, want ga over een week stoppen met mijn huidige werk en ben dan ook verlost van de lease auto en hoewel het nog niet precies helder is wat ik straks ga doen en waar, ben ik natuurlijk wel geneigd om eindelijk weer veel meer woonwerk km's te gaan maken op 2 wielen en dan kan ik de gedachte om aan een GL1500, of misschien ook zelfs wel een GL1800 te denken echt maar met moeite naar de achtergrond drukken...

ja, ik weet dat een ST1100 een veel goedkoper en minstens net zo praktisch alternatief zou kunnen zijn, maar daar gaat het niet altijd om toch?
Tja, voor het betere stuurwerk moet je een ST hebben. Ik rij een GL omdat ik het leuk vind die lompe zescilinder, het is
ook nog eens de goedkoopste 6 cilinder in aanschaf. Zo'n 45000km later nog steeds geen spijt van.
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Nee was echt een klein laagje verse olie. Moet dus van die paar minuutjes dat ik hem na de oliewissel heb laten draaien om te peilen zijn. Misschien dat het net iets teveel was icm een nog leeg nieuw oliefilter. Nu staat hij netjes 1 mm boven max. Zal goed zijn.

Simpele dingetjes kan je prima bij. Aan de ene kant is het wel veel tupperware maar aan de andere kant zit het allemaal wel erg goed in elkaar dus irriteert het niet. Lastigere dingen nog niet nodig gehad. Geloof dat je als je het achterwiel er uit wil halen de hele kofferset moet demonteren.. :X van de week bij de crosser nog gedaan in 2 minuutjes. Dat is dan wel een verschil.

Ben benieuwd of je in de situatie gaat zitten om makkelijk op de motor naar het werk te gaan. Ik gebruik hem met mooi weer vrij vaak om naar het werk te gaan. Is toch altijd net wat fijner om dan naar huis te rijden en als ik zin hem rij ik een half uurtje om over de dijkjes. Kleine geluksmomentjes op de dag! :Y
Koffers liggen er zo naast, kwestie van 4 boutjes per kant losdraaien. Als je het eenmaal een keer gedaan heb haal je het achterwiel
er nog best vrij snel uit. Kan je gelijk de splines van het cardan smeren.
 
Tja, voor het betere stuurwerk moet je een ST hebben. Ik rij een GL omdat ik het leuk vind die lompe zescilinder, het is
ook nog eens de goedkoopste 6 cilinder in aanschaf. Zo'n 45000km later nog steeds geen spijt van.
voor het betere stuurwerk hou ik de Blade er wel naast ;)

Mij lijkt de grote kuip en het beter beschermd zitten een pré maar vooral de jarenlange wens om eindelijk eens die flat six aan de collectie toe te voegen het belangrijkste argument.

maar eerst eens kijken waar we begin volgend jaar terecht gaan komen qua werk
 
voor het betere stuurwerk hou ik de Blade er wel naast ;)

Mij lijkt de grote kuip en het beter beschermd zitten een pré maar vooral de jarenlange wens om eindelijk eens die flat six aan de collectie toe te voegen het belangrijkste argument.

maar eerst eens kijken waar we begin volgend jaar terecht gaan komen qua werk
Nou die kuip zo geweldig niet(1500), die van een ST is beter. Vooral de standaard kuipruit is een waardeloos ding.
Er zijn wel betere in de accessoire handel te krijgen, maar de enigste die echt goed werkt is een extreem hoge ruit.
Maar dan kan je alleen door de ruit kijken.
 
Nou die kuip zo geweldig niet(1500), die van een ST is beter. Vooral de standaard kuipruit is een waardeloos ding.
Er zijn wel betere in de accessoire handel te krijgen, maar de enigste die echt goed werkt is een extreem hoge ruit.
Maar dan kan je alleen door de ruit kijken.
Hij wil gewoon die smeuïge flat 6 hoor! Hij heeft het allang besloten, matig ruitje of niet :+
 
Nou die kuip zo geweldig niet(1500), die van een ST is beter. Vooral de standaard kuipruit is een waardeloos ding.
Er zijn wel betere in de accessoire handel te krijgen, maar de enigste die echt goed werkt is een extreem hoge ruit.
Maar dan kan je alleen door de ruit kijken.
Wat is er zo ruk aan dan?

Veel turbulentie?
Achter een winkelruit zitten lijkt me heel vervelend.

Maar een schuddend hoofd de hele tijd is natuurlijk nog erger

Daarom heb ik m op mijn span zo laag afgezaagd.

Maar dan heb je nog steeds wel veel gebulder om de kop heen.
 
Als ik voor mezelf spreek (met 1,90m) heb je wel een vreemde turbulentie die je helm een beetje naar voren drukt. Moest er in het begin aan wennen maar nu merk ik het niet meer. Ik heb wel mijn ruit zo dat ik er nog overheen kan kijken als ik rechtop zit
 
Ik ben veeeel kleiner, zelfs als ik die ruit door de midden zaag, zit ik er nog achter *O*
 
  • Haha
Waarderingen: EHE
Ik ben wel blij met de winkelruit op mijn gl1100 span. Scheelt echt veel in wind en lawaai. Toch is die niet zo hoog dat ik er doorheen moet kijken
De ruit van mijn Transalp heb ik afgezaagd zodat ik niet meer de wind op de helm heb, maar meer op de borst.
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Wat is er zo ruk aan dan?

Veel turbulentie?
Achter een winkelruit zitten lijkt me heel vervelend.

Maar een schuddend hoofd de hele tijd is natuurlijk nog erger

Daarom heb ik m op mijn span zo laag afgezaagd.

Maar dan heb je nog steeds wel veel gebulder om de kop heen.
Inderdaad turbulentie, en dan heb ik er nog een extra wind deflector op, zonder dat ding is het nog veel erger.
Nu heb ik een ruit zonder ventilatie rooster, dat rooster schijnt ook nog te helpen.
Dit schijnt het beste te werken, maar vind het geen gezicht;
1699830846233.png
 
Inderdaad turbulentie, en dan heb ik er nog een extra wind deflector op, zonder dat ding is het nog veel erger.
Nu heb ik een ruit zonder ventilatie rooster, dat rooster schijnt ook nog te helpen.
Dit schijnt het beste te werken, maar vind het geen gezicht;
Bekijk bijlage 1943815
Dat ziet er idd echt niet uit

Maar lijkt me ook zwaar drama in de regen en al helemaal als t regent terwijl t donker is
 
Op mijn 1800 heb ik nu een heel ander iets erop gezet... een power bronse... dat is een scherm dat in 2 delen is, het is erg goed in te stellen en ik heb geen turbulentie .

HONDA ,GL1800 GOLDWING, 01-17 ,F6B GOLDWING BAGGER, 13-17 (WITHOUT VENT)
Heb zelf ook wel eens geëxperimenteerd met een zelfgemaakte deflector gemaakt van een oud helm vizier.
Dat was op mijn vorige zijspan met een relatief klein ruitje.
Dat hielp wel iets, maar niet genoeg.

Het zag er vooral heel beroerd uit

IMG_1843_zps89926d2d.jpg
 
Heb toen dat ruitje verstelbaar gemaakt met de hoek en als die er het lelijkste kwa lijn op zat, dan reed die t fijnste....
IMG_1919_zpsf2c3794c.jpg


Dan moest ik m behoorlijk verticaal zetten en niet in lijn met t stuur zoals nu
 
Terug
Bovenaan Onderaan