Goldwing topic

Vraagje:
Ik heb op het achterwiel van een 1200 een avon cobra chrome in 150/90 15 liggen. Nou was het al behoorlijk nauw passend met de achterbrug, maar nadat ik laatst de bandenspanning weer op orde had gebracht begon de hele handel echt aan te lopen. Band zelf even nagemeten, die is 160mm breed. Is dat normaal en zit er ergens anders iets fout of zitten er nu gewoon de verkeerde banden onder?
 
Laatst bewerkt:
Vraagje:
Ik heb op het achterwiel van een 1200 een avon cobra chrome in 150/90 15 liggen. Nou was het al behoorlijk nauw passend met de achterbrug, maar nadat ik laatst de bandenspanning weer op orde had gebracht begon de hele handel echt aan te lopen. Band zelf even nagemeten, die is 160mm breed. Is dat normaal en zit er ergens anders iets fout of zitten er nu gewoon de verkeerde banden onder?
Banden maat die er onder hoort is inderdaad 150/90H15. Sommige merken vallen soms breder dan die 150.
Wil je zekerheid dan zou je moeten uitzoeken wat eerste montage banden waren. Ik heb dezelfde band onder mijn GL1500
en die viel ook breder uit dan de Metzeler die er eerst onder zat. bij de Avon moest ik de band leeg laten lopen om
die tussen de achter brug en cardanhuis te kunnen krijgen, Avon is dus blijkbaar breder dan andere banden.
Maar daar was je zelf ook al achter gekomen. 🥴
Bij mij loopt de band overigens niet aan, maar veel ruimte is er niet over.
 
Banden maat die er onder hoort is inderdaad 150/90H15. Sommige merken vallen soms breder dan die 150.
Wil je zekerheid dan zou je moeten uitzoeken wat eerste montage banden waren. Ik heb dezelfde band onder mijn GL1500
en die viel ook breder uit dan de Metzeler die er eerst onder zat. bij de Avon moest ik de band leeg laten lopen om
die tussen de achter brug en cardanhuis te kunnen krijgen, Avon is dus blijkbaar breder dan andere banden.
Maar daar was je zelf ook al achter gekomen. 🥴
Bij mij loopt de band overigens niet aan, maar veel ruimte is er niet over.
160/80 is de standaard voor de GL1500.. Als daar dan al niet veel ruimte over is, vrees ik toch met grote vrezen het ergste en dat er een andere band onder moet gaan komen
 
Ik vrees het ook.
Standaard maat Bridgestone of Metzeler, die fabrikanten houden zich wel aan de maat.
Mijn vorige Metzeler kon ik zonder problemen er in en uit halen. Ik heb bijna 30000km
met die band gedaan. Voorband rond de 38000km.
De Avon heeft wel een sneller stuurgedrag, en meer grip, maar voelt rechtuit wel instabieler aan.
De Metzler 888 was van gewapend beton gemaakt, een super stijve band, dat verklaart waarschijnlijk het stabielere
rechtuit rijgedrag.
Bridgestone banden zijn ook super stijf in de wangen, die zullen ook stabieler zijn dan de Avon.
 
Laatst bewerkt:
Goed, de Avon was hier juist aangeraden, daarom die gepakt. Ik ga van de week even bellen met een bandenboer ergens. Gok dat ik op de 140 breed uit kom. Als ik die achterband eraf heb, wil jij hem hebben @RG-gamma ? Zitten geen slijtsporen in, ik was er op tijd achter.
 
De Metzeler Cruisteec achterband heb ik op mijn 2018 model na 6000 kilometer al afgeschreven. Wat een waardeloze band. 75% van de ritten doe ik met 2 personen al dan niet met bagage. De achterband was met 6000 kilometer vierkant en stevig gecupped.

De Bridgestone G853 achterband is super. De Bridgestone voorband kan ik niet goed een oordeel over geven. Ik heb nog wel moeite met de voorkant van de Goldwing. Minder feedback dan van de traditionele voorzijde. Daarnaast waren de Cruisetec en Bridgestone voorbanden gevoelig voor de bitumen strepen. Ik heb met de Goldwing in 1.5 jaar al meer slippertjes aan de voorkant gehad, dan met al mijn vorige motoren in 20 jaar daarvoor.

Er is nu een set Avon Cobra Chrome gemonteerd. Ben benieuwd. De motor staat nog in de winterstalling. Kan dus nog niets zeggen over het rijgedrag.
 
Ik vind mijn goldwing ook extreem spoorgevoelig voor teerstrepen. Was echt even wennen omdat het voelt alsof die een stapje opzij zet. Nu ik er aan gewend ben is het allemaal minder erg dan het voelt. Ik heb er dunlop elite 4 op. Na 12.000km nog zeker meer dan 50% over op de achterband en ik vind ze aardig communicatief in de bochten. Ook de voorkant!
 
De Metzeler Cruisteec achterband heb ik op mijn 2018 model na 6000 kilometer al afgeschreven. Wat een waardeloze band. 75% van de ritten doe ik met 2 personen al dan niet met bagage. De achterband was met 6000 kilometer vierkant en stevig gecupped.

De Bridgestone G853 achterband is super. De Bridgestone voorband kan ik niet goed een oordeel over geven. Ik heb nog wel moeite met de voorkant van de Goldwing. Minder feedback dan van de traditionele voorzijde. Daarnaast waren de Cruisetec en Bridgestone voorbanden gevoelig voor de bitumen strepen. Ik heb met de Goldwing in 1.5 jaar al meer slippertjes aan de voorkant gehad, dan met al mijn vorige motoren in 20 jaar daarvoor.

Er is nu een set Avon Cobra Chrome gemonteerd. Ben benieuwd. De motor staat nog in de winterstalling. Kan dus nog niets zeggen over het rijgedrag.
2018 is vrij modern spul haha. Die van mij is van 1984
 
Goed, de Avon was hier juist aangeraden, daarom die gepakt. Ik ga van de week even bellen met een bandenboer ergens. Gok dat ik op de 140 breed uit kom. Als ik die achterband eraf heb, wil jij hem hebben @RG-gamma ? Zitten geen slijtsporen in, ik was er op tijd achter.
Nee, ik ga weer terug naar Metzeler als deze op is, het stabielere gevoel vind ik toch fijner.
Ook heb ik een 160/80 nodig ipv 150/90.
 
De Avon cobra vond ik de enige band die ook met nat weer goed stuurt bij de 1500 met droog weer sturen ze allemaal goed, en de Avon rolt sportief je gooit hem makkelijk om.
De exedra gaat ook nog wel achter maar voor zou ik iets moderners opzetten, met metzeler diverse ernstige stappen opzij gezet zonder dat ik dat wou, ze gaan eeuwig mee maar totaal geen grip zeker niet bij kouder weer of nat wegdek.
 
De Avon cobra vond ik de enige band die ook met nat weer goed stuurt bij de 1500 met droog weer sturen ze allemaal goed, en de Avon rolt sportief je gooit hem makkelijk om.
De exedra gaat ook nog wel achter maar voor zou ik iets moderners opzetten, met metzeler diverse ernstige stappen opzij gezet zonder dat ik dat wou, ze gaan eeuwig mee maar totaal geen grip zeker niet bij kouder weer of nat wegdek.
Ik ben een droog weer rijder, dus dat probleem heb ik niet.
 
In dat geval: iemand anders interesse? Kliko in kan altijd nog
Anders in de onderdelen te koop afdeling op het forum zetten.
Voor een GL zal er weinig animo zijn na je verhaal. Misschien dat die maat ergens onder een chopper /cruiser past.
 
Screenshot_20240212_205043_Friendly.jpg
 
Briljante vent. Ik volg hem al een tijdje. Hij heeft daarna van een hayabusa een crosser gemaakt en nu omgebouwd tot sneeuwscooter. Heeft ook aardig wat skills in het motorrijden
Hij is iedergeval goed gek, en ook aardig levensmoe. Maar goed je moet wat overhebben voor je volgers. ;)
 
Briljante vent. Ik volg hem al een tijdje. Hij heeft daarna van een hayabusa een crosser gemaakt en nu omgebouwd tot sneeuwscooter. Heeft ook aardig wat skills in het motorrijden
rijden kan hij absoluut 100x beter dan ik...

maar misschien denk ik ook wel te veel na voor ik iets echt doms denk te gaan doen ( en dan toch maar niet doe...)

zal m eens verder bekijken als ik dat niet vergeten ben tegen de tijd dat ik er even tijd voor heb...
 
Vandaag voor het eerst dit jaar de GL uitgelaten, dat was weer eens lekker.:]
Nog wel bijna 2 reeën op mijn voorspatbord gehad, die beesten kijken nergens naar
en staken vlak voor mij de weg over. 😬
Vandaag ook het eerste rondje van het jaar gereden :X :X :X

Was er wel redelijk weer voor en niet te druk *O*
 
Afgelopen Maandag nog een flink stuk gereden, een stuk door België gereden, ik woon niet ver van de grens af, dus doe dat
met enige regelmaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan