Even een vraagje
Ik heb een Suzuki GSF600n Bandit uit '95 (inline-four 600cc) die sinds gisteren nog maar met de grootste moeite wil starten en vervolgens inhoudt bij te snel gas geven.
Probleem is ontstaan bij een stoplicht waar ik ineens niet meer weg kwam, daarbij nog even goed afgegaan tegen zo'n kut Golfje wat stoer stond te doen, maar goed. De paar dagen voorafgaand altijd even wat langer moeten starten, maar dat ging doorgaans uiteindelijk wel. Het inhouden en sowieso niet meer willen starten is verder in één keer gekomen zonder dat de motor uit geweest is, alleen even in stationair in neutraal.
De motor wil gewoon niet starten. Startmotor gaat rond en bougies vonken buiten het blok, maar hij slaat niet aan. Gelukkig een goede collega motorrijder tegen gekomen die me even wilde aanduwen toen ik terug naar huis ging met het apparaat, dat ging opzich maar echt soepel ging die nog niet.
Als hij eenmaal gestart is loopt hij vrij netjes stationair, zo rond de 1000 rpm wat hij altijd gedaan heeft. Rijden gaat ook wel zolang je heel voorzichtig gas geeft. Rustig laten klimmen in toeren á-la Prius rijder werkt redelijk goed, maar het gas ineens open trekken heeft geen enkel effect behalve heel regelmatig bokken. Voelt voor mij aan alsof ie gewoon niet ontsteekt, in ieder geval niet alle cilinders. Gas terug nemen en dan rustig weer door werkt wel. Ik heb dit getest tot ongeveer 6000 rpm, dat ging. Hoger wilde ik niet gaan in verband met eventuele schade aan de motor.
Iemand enig idee wat dit in godsnaam kan zijn? Heb de benzinetoevoeg naar de carbs al gechekt, die was in orde. Bougies vonken allemaal. Eén bougie, van de derde cilinder, is aanzienlijk witter van kleur en flink verroest. Hierdoor nog even het vermoeden gehad dat er water in het bougie gat (?) was gaan staan, om de bougie heen zeg maar.
Heb hier natuurlijk net weer geen gereedschap liggen behalve een bougiesleutel en momentsleutel zonder opzetstukjes, dus heel veel kan ik nu niet doen. Maar ik wil als ik hier gereedschap heb weten te vinden toch wel graag wat gerichter aan de gang. Ben in ieder geval van plan morgen sowieso alle bougies te gaan vervangen, dat kan natuurlijk nooit kwaad. Maar aangezien ze wel vonken, lijkt me dat er meer aan de hand is.
Met het doorspitten van soortgelijke topics hier kom ik uit op bobines/bougies/bougiekabels, CDI of een verstopte carb, maar echt heel veel wijzer word ik er niet van.
Iemand enig idee toevallig?
Volgens het onderhoudsboekje heeft de motor in zijn 90.000km overigens nog nooit een baasje laten staan, dus hij heeft niet echt bekende terugkerende problemen.
Ik heb een Suzuki GSF600n Bandit uit '95 (inline-four 600cc) die sinds gisteren nog maar met de grootste moeite wil starten en vervolgens inhoudt bij te snel gas geven.
Probleem is ontstaan bij een stoplicht waar ik ineens niet meer weg kwam, daarbij nog even goed afgegaan tegen zo'n kut Golfje wat stoer stond te doen, maar goed. De paar dagen voorafgaand altijd even wat langer moeten starten, maar dat ging doorgaans uiteindelijk wel. Het inhouden en sowieso niet meer willen starten is verder in één keer gekomen zonder dat de motor uit geweest is, alleen even in stationair in neutraal.
De motor wil gewoon niet starten. Startmotor gaat rond en bougies vonken buiten het blok, maar hij slaat niet aan. Gelukkig een goede collega motorrijder tegen gekomen die me even wilde aanduwen toen ik terug naar huis ging met het apparaat, dat ging opzich maar echt soepel ging die nog niet.
Als hij eenmaal gestart is loopt hij vrij netjes stationair, zo rond de 1000 rpm wat hij altijd gedaan heeft. Rijden gaat ook wel zolang je heel voorzichtig gas geeft. Rustig laten klimmen in toeren á-la Prius rijder werkt redelijk goed, maar het gas ineens open trekken heeft geen enkel effect behalve heel regelmatig bokken. Voelt voor mij aan alsof ie gewoon niet ontsteekt, in ieder geval niet alle cilinders. Gas terug nemen en dan rustig weer door werkt wel. Ik heb dit getest tot ongeveer 6000 rpm, dat ging. Hoger wilde ik niet gaan in verband met eventuele schade aan de motor.
Iemand enig idee wat dit in godsnaam kan zijn? Heb de benzinetoevoeg naar de carbs al gechekt, die was in orde. Bougies vonken allemaal. Eén bougie, van de derde cilinder, is aanzienlijk witter van kleur en flink verroest. Hierdoor nog even het vermoeden gehad dat er water in het bougie gat (?) was gaan staan, om de bougie heen zeg maar.
Heb hier natuurlijk net weer geen gereedschap liggen behalve een bougiesleutel en momentsleutel zonder opzetstukjes, dus heel veel kan ik nu niet doen. Maar ik wil als ik hier gereedschap heb weten te vinden toch wel graag wat gerichter aan de gang. Ben in ieder geval van plan morgen sowieso alle bougies te gaan vervangen, dat kan natuurlijk nooit kwaad. Maar aangezien ze wel vonken, lijkt me dat er meer aan de hand is.
Met het doorspitten van soortgelijke topics hier kom ik uit op bobines/bougies/bougiekabels, CDI of een verstopte carb, maar echt heel veel wijzer word ik er niet van.
Iemand enig idee toevallig?
Volgens het onderhoudsboekje heeft de motor in zijn 90.000km overigens nog nooit een baasje laten staan, dus hij heeft niet echt bekende terugkerende problemen.
Laatst bewerkt: