GSF 600 Bandit '95 start moeilijk en houdt in

MartijnGP

Die hard MF'er
26 mrt 2009
905
6
Den Bosch
Even een vraagje :)

Ik heb een Suzuki GSF600n Bandit uit '95 (inline-four 600cc) die sinds gisteren nog maar met de grootste moeite wil starten en vervolgens inhoudt bij te snel gas geven.

Probleem is ontstaan bij een stoplicht waar ik ineens niet meer weg kwam, daarbij nog even goed afgegaan tegen zo'n kut Golfje wat stoer stond te doen, maar goed. De paar dagen voorafgaand altijd even wat langer moeten starten, maar dat ging doorgaans uiteindelijk wel. Het inhouden en sowieso niet meer willen starten is verder in één keer gekomen zonder dat de motor uit geweest is, alleen even in stationair in neutraal.

De motor wil gewoon niet starten. Startmotor gaat rond en bougies vonken buiten het blok, maar hij slaat niet aan. Gelukkig een goede collega motorrijder tegen gekomen die me even wilde aanduwen toen ik terug naar huis ging met het apparaat, dat ging opzich maar echt soepel ging die nog niet.

Als hij eenmaal gestart is loopt hij vrij netjes stationair, zo rond de 1000 rpm wat hij altijd gedaan heeft. Rijden gaat ook wel zolang je heel voorzichtig gas geeft. Rustig laten klimmen in toeren á-la Prius rijder werkt redelijk goed, maar het gas ineens open trekken heeft geen enkel effect behalve heel regelmatig bokken. Voelt voor mij aan alsof ie gewoon niet ontsteekt, in ieder geval niet alle cilinders. Gas terug nemen en dan rustig weer door werkt wel. Ik heb dit getest tot ongeveer 6000 rpm, dat ging. Hoger wilde ik niet gaan in verband met eventuele schade aan de motor.


Iemand enig idee wat dit in godsnaam kan zijn? Heb de benzinetoevoeg naar de carbs al gechekt, die was in orde. Bougies vonken allemaal. Eén bougie, van de derde cilinder, is aanzienlijk witter van kleur en flink verroest. Hierdoor nog even het vermoeden gehad dat er water in het bougie gat (?) was gaan staan, om de bougie heen zeg maar.

Heb hier natuurlijk net weer geen gereedschap liggen behalve een bougiesleutel en momentsleutel zonder opzetstukjes, dus heel veel kan ik nu niet doen. Maar ik wil als ik hier gereedschap heb weten te vinden toch wel graag wat gerichter aan de gang. Ben in ieder geval van plan morgen sowieso alle bougies te gaan vervangen, dat kan natuurlijk nooit kwaad. Maar aangezien ze wel vonken, lijkt me dat er meer aan de hand is.


Met het doorspitten van soortgelijke topics hier kom ik uit op bobines/bougies/bougiekabels, CDI of een verstopte carb, maar echt heel veel wijzer word ik er niet van.


Iemand enig idee toevallig? :)

Volgens het onderhoudsboekje heeft de motor in zijn 90.000km overigens nog nooit een baasje laten staan, dus hij heeft niet echt bekende terugkerende problemen.
 
Laatst bewerkt:
dat je bougies buiten je cilinders vonken zegt niet zoveel. [onder zware compressie in de cilinder kunnen ze alsnog weigeren, alleen kun je dat niet zien]


schroef er eens 4 nieuwe in, misschien hebben er een paar water/kortsluiting gehad doordat je afwateringsgaatjes verstopt waren/zijn :)

je bougiekables kunnen ook nog doorgeslagen zijn met het slechte weer van de laatste tijd, die hoge voltage verlaat je kabel dan als ie massa tegenkomt ipv naar je bougie te gaan. Dit resulteert in een haperende/stotterende motor bij hogere toerentallen en bij slecht weer vooral.



dan krijg je [ook] dit soort storingen, ik heb dit zelf ook eens gehad. ;)
 
Laatst bewerkt:
Bougies gaan er morgen ook weer uit. Ik heb geen auto en de trapfiets is gejat, dus moet te voet of met het OV ( :') ) nieuwe gaan halen. Eerste winkel die ik gokte had ze niet, en toen had ik geen tijd meer om naar een andere te gaan. Kabels zou ook nog kunnen, ik neem aan een kwestie van doormeten van A naar B en hopen op weinig weerstand? En natuurlijk de connectors nakijken. Dat van dat water was ik dus ook al bang voor, één van de bougies kwam er immers zo uit. Lijkt me ook wat te licht afgesteld, maar de kleuren van die foto zijn ruk. De uitlaat van die cilinder (nummer 3) was naar mijn gevoel ook iets minder warm toen ik thuis kwam.

In het blok kijken of de bougies vonken werd me wat te oncomfortabel :P Maar goed, wat ik ermee bedoel is dat er in ieder geval wat stroom naartoe loopt.

Carburateurs schoonmaken zou dan gewoon ultrasoon moeten gaan gebeuren, neem ik aan? Carbreiniger erin lijkt het me immers al te laat voor als ik hem niet eens meer aan de gang krijg. Mooi kut wel, zal een vrij prijzige aangelegenheid worden voor vier cilinders en het was al zo'n dure maand.
 
Laatst bewerkt:
Bougies gaan er morgen ook weer uit. Ik heb geen auto en de trapfiets is gejat, dus moet te voet of met het OV ( :') ) nieuwe gaan halen. Eerste winkel die ik gokte had ze niet, en toen had ik geen tijd meer om naar een andere te gaan. Kabels zou ook nog kunnen, ik neem aan een kwestie van doormeten van A naar B en hopen op weinig weerstand? En natuurlijk de connectors nakijken. Dat van dat water was ik dus ook al bang voor, één van de bougies kwam er immers zo uit. Lijkt me ook wat te licht afgesteld, maar de kleuren van die foto zijn ruk. De uitlaat van die cilinder (nummer 3) was naar mijn gevoel ook iets minder warm toen ik thuis kwam.

In het blok kijken of de bougies vonken werd me wat te oncomfortabel :P Maar goed, wat ik ermee bedoel is dat er in ieder geval wat stroom naartoe loopt.

Carburateurs schoonmaken zou dan gewoon ultrasoon moeten gaan gebeuren, neem ik aan? Carbreiniger erin lijkt het me immers al te laat voor als ik hem niet eens meer aan de gang krijg. Mooi kut wel, zal een vrij prijzige aangelegenheid worden voor vier cilinders en het was al zo'n dure maand.


ik zou eerst die vonkendoosjes eens proberen, ik denk dat je zo'n 30 euro kwijt bent?
tijd geleden dat ik die dingen heb gehaald alweer, :]
 
Er zitten NGK CR9EK pitten in. Komen morgen gewoon nieuwe natuurlijk, vervangen kan nooit kwaad. Vier ervan kosten inderdaad een eurof of 30 bij elkaar.

Vind het alleen apart dat ie met eventueel rotte bougies toch netjes stationair gaat. Vandaar dat ik dacht aan rommel in een van de sproeiers, immers daar zit wel een verschil tussen de normale sproeiers en de stationairsproeiers.
 
Laatst bewerkt:
Carbs kun je ook zo ver mogelijk uit elkaar halen en met een tandenborstel en benzine flink oppoetsen, heb je voor 90% hetzelfde resultaat als ultrasoon reinigen. Carbreiniger heb ik zelf wel goede ervaringen mee, maar hij moet het wel doen.
 
hoe rijdt de motor met (deels) choke gebruik?
blijft de choke hangen (op de carburateur) ff een duwtje geven met de vinger.(chokekabel blijft hangen.
met benzinekraan op 'PRI' proberen. (wel op 'ON' terug zetten als de motor stil gezet wordt, anders verzuipen de carb's)
toevallig een benzinefilter verstopt.
 
hoe rijdt de motor met (deels) choke gebruik?
blijft de choke hangen (op de carburateur) ff een duwtje geven met de vinger.(chokekabel blijft hangen.
met benzinekraan op 'PRI' proberen. (wel op 'ON' terug zetten als de motor stil gezet wordt, anders verzuipen de carb's)
toevallig een benzinefilter verstopt.

Als ik hem aan de praat heb en ik zet de choke open gaat ie nog iets slechter lopen (dan valt ie daadwerkelijk terug in toeren) maar een erg significante reactie is het niet. Heb dus ook maar meteen gecheckt of de choke niet vast zat, dat is niet het geval. Voor zover ik kan zien zonder de carbs uit elkaar te halen gaan alle vier de schuiven netjes mee.

Benzinekraan op PRI stroomt gewoon door. Ik heb hem nog even op On getest door de benzineslang los te koppelen en de vacuumslang handmatig vacuum te zuigen, en die liep ook gewoon door. Benzinefilter zit in de tank bovenop de kraan, maar die lijkt het dus ook niet te zijn.

Carburateurs afgetapt, zat niets noemenswaardigs in. Daarna weer handmatig de vacuumslang vacuum gezogen en de carbs liepen inderdaad weer goed vol. Starten en rijden op PRI werkt ook niet dus het al dan niet vacuum trekken van die slang lijkt het ook niet te zijn. Ik denk dat ik daarmee wel de problemen heb kunnen uitsluiten van benzine tot het punt waar die in de vlotterbak komt.
 
hoe rijdt de motor met (deels) choke gebruik?
blijft de choke hangen (op de carburateur) ff een duwtje geven met de vinger.(chokekabel blijft hangen.
met benzinekraan op 'PRI' proberen. (wel op 'ON' terug zetten als de motor stil gezet wordt, anders verzuipen de carb's)
toevallig een benzinefilter verstopt.
Hoezo ?
 


Als je kraan op ON staat, is de kraan in principe dicht. Hij wordt dan bediend door een vacuum. Dit vacuum wordt getrokken door één van de carburateurs. Dus, pas als de motor loopt gaat de kraan ook daadwerkelijk open. Zo kun je in principe met de kraan op ON ook gewoon de benzineleiding eraf trekken, er zal nauwelijks wat uit de tank komen. De stand PRI is eigenlijk wat veel mensen denken dat ON in houdt, gewoon vol open en open doorgang voor de benzine. Die stroomt dan dus continue door naar de carbs, ook als de motor uit staat. De carbs op hun beurt hebben een vlotter in de bak waar de benzine in komt, als die vlotter omhoog komt sluit de benzinetoevoer af naar die carb ook af. Met de schakelaar op ON heb je dus een dubbele beveiliging tegen overstromen; de motor moet draaien en de carb mag nog niet vol zijn. Laat je hem op PRI staat neem je één van die punten weg. Als je carbs dan niet goed reageren op het benzineniveau in de vlotterbak gaan ze overstromen. Ik denk dat dat is wat lexe bedoeld.
 
Met het laatste beetje startgas wat ik nog had liggen start hij zonder problemen en loopt daarna ook wel door. Niet van harte, maar het blok is natuurlijk door en door koud. Met choke gedraagt hij zich wel normaal.

Denk ik goed, als ik stel dat hierdoor problemen met de ontsteking zo goed als uitgesloten kunnen worden en waarschijnlijk dus het mengsel gewoon ruk is, wellicht als gevolg van verstopte carbs? Immers, het startgas ging er meteen doorheen en werd zelfs koud prima ontstoken, maar als ie op de carbs gaat, gaat het toch weer een stuk lastiger.
 
Laatst bewerkt:
Denk je? Hij wil namelijk, ook eergisteren, prima stationair lopen. Ongeveer 1.200 toeren, wat ie altijd al gedaan heeft. Daarnaast ging hij juist moeilijk doen als ik gas ging geven. Ik zou juist gokken op de hoofdsproeier dan. Heb nooit veel begrepen van carburateurs hoor, dus dat ik er naast zit zou goed kunnen. Maar stationair is als die eenmaal loopt geen enkel probleem.

Dat ie blijft lopen met choke en uitvalt zonder is voor vrij normaal met temperaturen rond het vriespunt. Motor staat ook buiten namelijk, dus hij was gewoon ijskoud. Toen die warm was heb ik de choke eraf gehaald en toen ging ie gewoon rustig door, in die 1.200 rpm.
 
Laatst bewerkt:
Is het alleen bij meer dan 75% gas dat hij gaat bokken, of ook bij half gas?

Zie b.v. deze afbeelding als indicatie waar welk gedeelte van de carb van invloed is:

Jim_carb_20.jpg
 
Zit niet echt in een bepaald gebied. Het is namelijk zo dat wanneer ik hem één keer te hard open trekt, hij gaat bokken. Als ik het rustig doe, komt hij er doorheen.

Gisteren kon ik er trouwens gewoon op naar huis rijden na hem met startgas aan de gang gekregen te hebben. Had het idee dat er iets minder vermogen was, maar dat kon ook wind tegen zijn. Ben eigenlijk hier heen gereden (150 kilometer) omdat ik hier mijn beunhok heb met nog wat gereedschap erin, maar dat ging zonder problemen.

Ik denk dat ik hem nu even laat staan, is me toch te koud, en als het salaris weer gestort is de carburateurs eens laat reinigen. In ieder geval bedankt voor jullie tips, de hints hebben me een hoop gezoek in de ontsteking bespaard :)
 
Zit niet echt in een bepaald gebied. Het is namelijk zo dat wanneer ik hem één keer te hard open trekt, hij gaat bokken. Als ik het rustig doe, komt hij er doorheen.

Gisteren kon ik er trouwens gewoon op naar huis rijden na hem met startgas aan de gang gekregen te hebben. Had het idee dat er iets minder vermogen was, maar dat kon ook wind tegen zijn. Ben eigenlijk hier heen gereden (150 kilometer) omdat ik hier mijn beunhok heb met nog wat gereedschap erin, maar dat ging zonder problemen.

Ik denk dat ik hem nu even laat staan, is me toch te koud, en als het salaris weer gestort is de carburateurs eens laat reinigen. In ieder geval bedankt voor jullie tips, de hints hebben me een hoop gezoek in de ontsteking bespaard :)
Je kan eens proberen wat er gebeurd als je een flesje carburateurreiniger doorheen mengt. Ikzelf gebruik dat soms als er wel problemen zijn maar het niet geheel dicht zit, zoals bij jou lijkt te zijn..

Is er recent iets vervangen/veranderd aan je motor? Luchtfilter vervangen/open filters geplaatst/andere uitlaat??
 
Terug
Bovenaan Onderaan