Het grote GSX-F topic deel 12

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
'dansen' had ik ook (bij stationair). Oplossing was synchroniseren met gelijktijdig afstellen stationaire menselschroeven. Cilinder 4 stond behoorlijk rijker dan 1-3.
Sync -> schroeven bijstellen -> sync bijstellen -> schroeven bijstellen -> sync bijstellen.
Mijn 'garage' had een digitaal synchronisatie apparaat waarop ze nauwkeurig konden afstellen. Als de mengselschroeven eenmaal goed staan, kan je daarna doorgaans synchroniseren zonder aan de mengselschroeven te komen (totdat de carbs weer uit elkaar gaan).

Ook niet lekker lopen onder 4000 toeren heb ik twee keer aan de hand gehad. Beide keren deed één cilinder niet mee. Dat kan je zelf nagaan met een infrarood thermometer (temp uitlaatbochten).
Eén keer moesten de carbs gereinigd worden (maar dat heb je net laten doen), de tweede keer deed een bougie niet mee. Kijk even naar hoe schoon ze zijn en of de kabels goed zijn.

Wil niet zeggen dat het bij jou hetzelfde is natuurlijk, maar misschien biedt het een aanknopingspunt. Sowieso temperatuur op de uitlaatbochten meten kan al een hint geven.

Het afstellen van de luchtschroef doen zee dat per cilinder, dus dat de motor op èèn cilinder loopt? Heb dit nl. zelf nog niet eerder gedaan.

Zal ook de temperatuur van de uitlaatbochten eens meten.
 
Mijn xenon is dronken. Toenstraks deed die het heel even en daarna niet meer.

Dan is de lamp dus wel heel en moet ik het in kabels of canbus of accu zoeken?
Mocht je Chinese xenon hebben, dan zou ik eens naar de zekering kijken.
Soms klemt de zekeringhouder onvoldoende, resultaat is wel/geen contact dus wel/geen licht. En regelmatig flitslicht... (gaan ze nog sneller voor je aan de kant ;) )
 
Het afstellen van de luchtschroef doen zee dat per cilinder, dus dat de motor op èèn cilinder loopt? Heb dit nl. zelf nog niet eerder gedaan.

Zal ook de temperatuur van de uitlaatbochten eens meten.
Gelukkig niet zeg, ik word al panisch dat het blok uit elkaar scheurt als 'ie op drie poten loopt...

De 'professionele beunhaas' waar ik 't heb laten doen had een speciale 'haakse schroevendraaier' van ongeveer 40 cm waarmee hij bij draaiende motor, vanaf de zijkant van de fiets, de stationaire menselschroeven aan de onderkant van de carbs kon verdraaien.
En dan deed 'ie zijn magie met z'n nauwkeurige (digitale) sync apparaat en z'n gehoor, en je hoorde het torretje gaandeweg steeds rustiger / consistenter gaan lopen.

áls het dat is, zou ik het laten doen. Is een eenmalige actie, en 'k denk dat het zonder specifiek gereedschap lastig is om hetzelfde resultaat te bereiken. Sowieso kom je bij de middelste stelschroeven niet bij in gemonteerde toestand, en bij de buitenste ook niet denk ik.

Maar eerste de temperatuur maar eens meten, en dan de bougies even checken.
Of, als je een 'vertrouwd' adres hebt, even langsrijden en vragen of ze even willen luisteren. Monteurs die hun werk met liefde doen trekken vaak op gehoor al een conclusie die heel aardig in de richting zit.
 
Komt uit België en is wel goed spul volgens mij. Dealer heeft het ook gewoon gemonteerd dus echt prutswerk zal het niet zijn denk ik dan.
Mwah... een goeie had het inschakelen opgelost met een vertragingsrelais ipv een extra schakelaar :+
(geintje)

Maar als 'ie het soms wel en soms niet doet, zegt mijn onderbuik dat er waarschijnlijk ergens slecht contact gemaakt wordt. Dat van die zekering is mij overkomen, vandaar dat dat de eerste gedachte was.
Misschien kan je voor de zekerheid alle (schuif)stekkertjes van de xenon even losnemen en weer vastzetten. En ook de stekkertjes aan de lamp, als daar zo'n geel afdichtrubbertje mist of 'opgefrommeld' zit kan dat ook een wel/geen contact effect hebben.
En het stekkertje waarmee het stuursignaal van de xenon wordt afgetakt van originele verlichting.
 
Hebben meer mensen last van een 'koude' (mwa, met dit weer niet écht) motor die in houdt als je gas geeft? Af en toe kukel ik voorover als ik denk om de hoek snel op te trekken... Leer er wel mee omgaan, maar twijfel af en toe toch :')
 
Of je laat hem ff te diep zakken, de GSX is toch echt een toerenblokje en geeft onder 4k gewoon niet thuis. (ter vergelijk: de SV is een koppelmachine die boven 6-7k door zijn adem is waar de GSX dan pas een beetje op stoom komt) evenals de 33 tegenover de 156 trouwens. Laagtoerig koppel vs hoogtoerig vermogen.
Of.. stationair schroeven/ CO schroeven/ mengselschroeven staan te ver open. Wat een te rijk lopende motor geeft.
Karakter te rijke motor: inhouden/ stotteren bij gas openen, daarna er vandoor.
Karakter te arme motor: gelijk ervandoor, remmen op de motor praktisch onmogelijk daar de motor blijft 'hangen' in toeren als je gas terugneemt.
Dat ik de 33 te arm had staan accelereerde dat malle ding voor mijn gevoel zelfs als ik het gaspedaal losliet. (in werkelijkheid verwachtte ik richting het stuur te gaan maar bleef ik doodleuk op mijn plek zitten)
 
Laatst bewerkt:
Hebben meer mensen last van een 'koude' (mwa, met dit weer niet écht) motor die in houdt als je gas geeft? Af en toe kukel ik voorover als ik denk om de hoek snel op te trekken... Leer er wel mee omgaan, maar twijfel af en toe toch :')

Koude motor doet die van mij dat ook even. Beetje haperen als je even wat meer gas wilt geven. Eenmaal een paar bochten/straten verder is alles weer normaal. Zolang het met warme motor maar in orde is.
 
Dank, weer wat geleerd :P
:t
Maar met een kleine aanpassing, à la})

't Ding wilde niet starten en maakte ook geen geluid. Had even geen zin om uitgebreid te gaan zoeken (regen enzo), stukje paperclip in de stekker bood uitkomst.

Vanmiddag even wat contactspray erin gespoten, hopelijk doet'ie het woensdag weer (25 graden, Zeeland-weer ;) )
Als je een beetje handig bent, dan laat je je niet tegen houden. :} *O*
Gaaf ding man, een vijfwielige zijspan ;)
Wel lastig sturen, beter niet samen met een vrouw op pad gaan... -O-
_O-
:+
Lijkt me zo eenzaam op zo'n eigen eilandje :+
Nice and quiet. Er is toch wel Motor-Forum. :? :+
Heb ik weer een of andere flagrante spellingsfout gemaakt of zo dat het grappig overkomt :$
Ja ik weet het, ondanks ik thuis dus dagelijks Engels spreek en op het werk ook, is mijn Engels ver van goed :$

O ja, en sorry dat ik zo veel in het Engels typte, was niet de bedoeling, maar was gelijk ook met mijn vrouwtje aan het praten en dan denk je ook in het Engels ... en ja, dan begin je ook Engels te typen _O- :+
Ook een beetje hetzelfde soort Engels denk ik.
Maar dat vind ik wel schattig. :P
Ha ja! Heb ik eens gevonden toen ik aan het googlen was voor zijspannen. Die foto's staan gewoon zo op de site van Kalich :

Gaaf ding, voor 7000€ hangt die aan je motor, compleet afgewerkt en MET TUV keuring 8-)
Niet goedkoop dus, maar je hebt er wel een fantastisch ding voor naast je motor 8-) :]

Btw: het is in die tijd dat mijn zoontje zijn eerste wheelie stoppie * maakte *O*
Dat heeft Sloopkogel hem geleerd :+

* in het oorspronkelijke bericht ook per abuis whielie getypt ipv stoppie ... en daar kan ik het niet meer veranderen :+
Ik dacht wel dat je die foto ging vinden. :+ *O*
 
Laatst bewerkt:
Aanzettten met verhoogd toerental dus ook niet?
Ik heb wel eens iemand gelezen die hem niet voor het starten kon aanzetten ivm te weinig stroom.Dat had ik ook met LED in mijn koplamp. Goed op de weg schijnen deed het niet, maar een strooilicht dat het gaf.. _O-

Nog wel even bedacht of ik er mee ging rijden, maar gebruikte hem toch alleen overdag en dicht bij huis.. :? :Y
Vervolgens na een paar weken wat fileverkeer in de avondspits. (Onderweg naar een niet geplande producttraining)

Auto's gingen aan de kant als nooit tevoren. _O-

Verschil tussen het materiaal.. onder meer geen spiegel:

[~[url="http://img.photobucket.com/albums/v623/patrick281/Jawa%20640/LEDH4versusHalogeenH4.jpg"]afbeelding~][/URL]

Halogeenlamp:

[~[url="http://img.photobucket.com/albums/v623/patrick281/Jawa%20640/Halogeenlamp.jpg"]afbeelding~][/URL]

Ledlamp: :+

[~[url="http://img.photobucket.com/albums/v623/patrick281/Jawa%20640/Ledlamp.jpg"]afbeelding~][/URL]

[~[url="http://img.photobucket.com/albums/v623/patrick281/Jawa%20640/Donkersteegje2LED.jpg"]afbeelding~][/URL]Meer niet toe willen geven denk ik. :$ :+ _O-
Maakt mij ook niet verder uit, als mensen hun eigen eilandje willen beschermen. No worries for me. :t

Ik vind wel dat die LED lamp gevaarlijk weinig licht geeft. Ziet er bijna uit alsof je je lampen uit hebt. Je wilt gezien worden, maar je wilt zelf ook iets kunnen zien. Ik was altijd zeer tevreden over de halogeenlamp in de motor. Ik heb Xenon gemonteerd om nog meer op te vallen en om het geheel er wat moderner uit te laten zien. ;)
 
Koude motor doet die van mij dat ook even. Beetje haperen als je even wat meer gas wilt geven. Eenmaal een paar bochten/straten verder is alles weer normaal. Zolang het met warme motor maar in orde is.
Eenmaal warm eigenlijk nergens last van, maar...
dojrn schreef:
Of.. stationair schroeven/ CO schroeven/ mengselschroeven staan te ver open. Wat een te rijk lopende motor geeft.
Stationair loopt ie niet helemaal lekker. Slaat soms ook af, maar ook eigenlijk alleen bij een (te) koude motor. Nu ik dit lees vraag ik me af of stationair niet te ver open staat, waar ik altijd dacht dat 'ie te weinig sap kreeg. Met choke dicht is het geen probleem om hem warm te draaien, maar stationair kort na starten blijf hangen op een twijfelachtige 500 toeren. Soms loopt hij dan wel bij extra gas geven. Één van de puntjes waar ik op termijn nog iets aan wil doen. Heb de motorzaak bij de laatste grote beurt gevraagd er iets aan te doen, maar ze hebben er blijkbaar niet naar gekeken. |(

In hoge toeren loopt ie als een trein.
 
wow 't gaat hier vooruit zeg.

xenon...heb ik ook. stond erop toen ik de motor kocht.
Bij contact aan en dan merken dat de xenonlamp niet wil opstarten komt omdat spanning accu net te laag is. En dan moet je nog starten met de startmotor. Dat lukt wel maar de ballast of omvormer heeft niet genoeg.
Inderdaad op gsxf van bepaalde jaren is lamp niet uitschakelbaar. D'r staan alarmlichten op.

Dus remedie was een schakelaartje ertussen zetten.
Lamp uit....starten...lamp aan...en dan vlug effe checken of de lamp brandt...kun je al rijdend doen...effe vooroverleunen en je hand voor de koplamp houden. De mijne is zo fel dat ik zelfs in volle zon het licht op mijn handschoen kan zien.

Maar k ben al dikwijls vergeten de lamp weer aan te doen. Niet verstandig en niet veilig.
Dus tijd vertraging van ebay ertussen gezet.
Contact aan en dan heb ik 10 seconden alvorens de schakeling de xenon inschakelt. Dat is bij mij voldoende om de motor gestart te krijgen.
Is wel gemakkelijk en je vergeet niet meer de lamp aan te leggen.

Ik heb wel nog steeds schakelaar laten zitten zodat ik de lamp alsnog kan uitdoen of evenueel de tijdschakeling resetten.

Bokken na starten...ja ken ik ook ...bij mij zet ik gewoon de choke een klein beetje weer open en is na een tweetal kilometer al warm genoeg om choke volledig uit te zetten. Je moet gewoon wat choke bijgeven in het begin.

Toerental bij mij gaat 100 rpm op en neer... enkel als ie goed warm heeft bijvoorbeel na rit van zeker een halfuur tot driekwart dan draait hij mooi constant.

Hoort allemaal bij karakter van onze al erg karaktervolle fiets....denk ik dan maar....
 
Ik vind wel dat die LED lamp gevaarlijk weinig licht geeft. Ziet er bijna uit alsof je je lampen uit hebt. Je wilt gezien worden, maar je wilt zelf ook iets kunnen zien. Ik was altijd zeer tevreden over de halogeenlamp in de motor. Ik heb Xenon gemonteerd om nog meer op te vallen en om het geheel er wat moderner uit te laten zien. ;)
Je ogen passen zich wel aan, maar je moet niet op een donker dijkweggetje gaan rijden met een diepe berm of water ernaast - zonder straatverlichting. _O-
Als je te voet door een donker bos wil ploegen kan je beter ook geen zaklantaarns aan doen. Zie je meer. :+

De volgende eigenaar van de motor heeft er weer een halogeen in gezet.
Weer ander gebruik en ander deel van Nederland.. (Heeft hem nog in de regio Arnhem)
 
Heb ook het idee dat het al drukker wordt hier :)

Over hoe je motor doet en reageert met een koude motor kun je je het beste niet zo druk maken.
Àls ie maar blijft lopen zeg maar. Het is toch (voor de meesten hier dan) toch allemaal wat ouder, er zit verder geen computer op om de hobbeltjes glad te strijken.

En of dat nou met een streepje choke is of dat je het af kan zonder. Mwoah niet zo heel spannend. Even ontdekken wat het beste werkt bij jouw fiets.
Was van de SV gewend dat ik moest starten met fors choken. Deed ik bij de gsx vliegt dat malle ding direct naar 5000 toeren. Kleinst mogelijke streepje choke: 3500 toeren.
Nou.. Dan maar zonder :P Gaat ook prima, maar er staat dan ook nog maar 9000 km op de teller.
 
Nou.. Dan maar zonder :P Gaat ook prima, maar er staat dan ook nog maar 9000 km op de teller.
Hier ook.. heb het stationair wel iets verhoogd, dan loopt'ie zonder choke netjes.
Alleen rond het nulpunt + een week stilstand wil hij wel choken. :)
 
Laatst bewerkt:
Je ogen passen zich wel aan, maar je moet niet op een donker dijkweggetje gaan rijden met een diepe berm of water ernaast - zonder straatverlichting. _O-
Als je te voet door een donker bos wil ploegen kan je beter ook geen zaklantaarns aan doen. Zie je meer. :+

De volgende eigenaar van de motor heeft er weer een halogeen in gezet.
Weer ander gebruik en ander deel van Nederland.. (Heeft hem nog in de regio Arnhem)

In de omgevingen waar ik rijd is een goeie verlichting zeer aangeraden. Hoe werkt het grootlicht bij zo'n ledlamp dan? zie je er dan wel iets mee? _O-
 
Eenmaal warm eigenlijk nergens last van, maar...Stationair loopt ie niet helemaal lekker. Slaat soms ook af, maar ook eigenlijk alleen bij een (te) koude motor. Nu ik dit lees vraag ik me af of stationair niet te ver open staat, waar ik altijd dacht dat 'ie te weinig sap kreeg. Met choke dicht is het geen probleem om hem warm te draaien, maar stationair kort na starten blijf hangen op een twijfelachtige 500 toeren. Soms loopt hij dan wel bij extra gas geven. Één van de puntjes waar ik op termijn nog iets aan wil doen. Heb de motorzaak bij de laatste grote beurt gevraagd er iets aan te doen, maar ze hebben er blijkbaar niet naar gekeken. |(

In hoge toeren loopt ie als een trein.

Ik moet de motor met een koude motor altijd met choke starten. Met het huidige weer gaat het toerental dan na 3s flink omhoog en dan kan ik de choke uitzetten. Ook is het haperen dan vrij snel weg. Maar toch heb ik de 1e paar straten dan wel nog als ik even snel wat gas bij wil geven dat hij soms inhoudt. Maar na een paar straten is alles normaal. stationair loopt hij eigenlijk altijd wel goed. Soms schommelt hij 100rpm. Loopt op ongeveer 1100 rpm stationair. Ik vind het niet storend en maak mij er ook totaal niet druk om bij zo'n ouder beest :P
 
Kijk, rond 1000rpm stationair vind ik wat prettiger dan 500 :P Klinkt ook wat gezonder... Maak me er verder geen zorgen om, maar wilde wel ff weten of dat normaal was.
 
Kijk, rond 1000rpm stationair vind ik wat prettiger dan 500 :P Klinkt ook wat gezonder... Maak me er verder geen zorgen om, maar wilde wel ff weten of dat normaal was.

500 is wel erg laag. dan valt die van mij uit :P dat gebeurd als ik de choke te vroeg sluit.
 
In de omgevingen waar ik rijd is een goeie verlichting zeer aangeraden.
Ik heb wel ene keer een toertocht gehad die wat uitliep, secundaire wegen, ver van de randstad.
Toen was het na het eten met een motormaatje ineens echt donker.
Hij reed achter mij met Xenon en probeerde zo veel als mogelijk bij te schijnen.

Nee .. ik rij nooit in het donker.. _O-
Hoe werkt het grootlicht bij zo'n ledlamp dan? zie je er dan wel iets mee? _O-
Welk grootlicht. :+
Kijk, rond 1000rpm stationair vind ik wat prettiger dan 500 :P Klinkt ook wat gezonder... Maak me er verder geen zorgen om, maar wilde wel ff weten of dat normaal was.
1.000 Rpm is zoals het ongeveer hoort, die van mij zit rond de 1.100 denk ik, dan loopt hij het fijnste.
Je moet gewoon even luisteren wat de motor prettig vind. 1.200 Rpm is ook niet heel gek. :)

WPH.. maar schijnt van het +1998 model te zijn.
Ik ga nu even geen 125 Mb downloaden.. File:Suzuki GSX600F Service Manual.pdf - Wiki
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel ene keer een toertocht gehad die wat uitliep.
Toen was het na het eten met een motormaatje ineens donker.
Hij reed achter mij en probeerde zo veel als mogelijk bij te schijnen.

Nee .. ik rij nooit in het donker.. _O-Welk grootlicht. :+1.000 Rpm is zoals het ongeveer hoort, die van mij zit rond de 1.100 denk ik, dan loopt hij het fijnste.
Je moet gewoon even luisteren wat de motor prettig vind. 1.200 Rpm is ook niet heel gek. :)

WPH.. maar schijnt van het +1998 model te zijn.
Ik ga nu even geen 125 Mb downloaden.. File:Suzuki GSX600F Service Manual.pdf - Wiki

Ik rijd wel vaker als het al donker is. Soms is het heerlijk om dan te rijden, al helemaal in de zomer als het aan het schemeren is. lekkere temperatuur dan. Ik vind het grootlicht bij H4 Bi-xenon ook minder, dan het verschil bij halogeen. Maar dit komt omdat er niet meer gaat schijnen maar alleen een plaatje verplaatst wordt.

De mijne loopt meestal 1100 rpm stationair. Heb hem ook wel een tijd op 1200rpm gehad. loopt vrijwel hetzelfde :9
 
Ik rijd wel vaker als het al donker is. Soms is het heerlijk om dan te rijden, al helemaal in de zomer als het aan het schemeren is. lekkere temperatuur dan.
Dat vinden de insecten ook lekker dan. :+
De mijne loopt meestal 1100 rpm stationair. Heb hem ook wel een tijd op 1200rpm gehad. loopt vrijwel hetzelfde :9
Zondag op de fiets.. 2 takt scooter voor me bij het stoplicht liep wel 2.000 Rpm ofzo. Idioot. _O-
Dat ook nog eens ja. Maar dan is dat zuinige rijden van DKP ook niet gezond voor de oliedruk :9 _O-
haha.
Fingerspitzengefuhl is de zaak. :Y
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan