Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

gezien dat de ontluchtingsnippel doorgedraaid is, kan ik met een links tap die eruit krijgen zonder de remklauw te beschadigen? of is beter dat ik de zijkant even vijlen en proberen met een tang los te draaien?
 
Heb ik laatst een nieuwe accu gekocht in de hoop dat dat het euvel was, maar helaas... de spanni gsregelaar is weggesmolten. De accu laadt dus te hoog bij.

Iemand tips waar je een goeie nieuwe spanningsregelaar vandaan haalt? Er is veel troep op de markt, ik wil wel een goeie omdat ie nogal op zn flikker krijgt met het hoge toerental waarmee ik rijd.
 
Ik denk dat de meeste cb-1bezitters met hoge toerentallen rondrijden ;) ik zie regelmatig spanningsregelaars voor de cb-1 op marktplaats van dezelfde vent uit de achterhoek voor een leuke prijs.
 
Vorig jaar voor die van mij een SR van een CBR 600 gekocht op de motorsloop. Stukje groter, dus meer koel capaciteit en wel gewoon OEM Honda. Die chineze dingen gaan binnen een paar maanden kapot (2x geprobeerd).
 
Ik ben benieuwd of en welke 4 zuiger remklauw past op de CB-1. Aan de voorzijde he 😉
Iemand ooit geprobeerd?

Standaard remt prima, maar ben gewoon nieuwsgierig naar mogelijkheden.

Weet ook iemand de hart op hart maat tussen de remklauwbouten? Mijn schuifmaat is nl. kapot,
 
Ik denk dat de meeste cb-1bezitters met hoge toerentallen rondrijden ;) ik zie regelmatig spanningsregelaars voor de cb-1 op marktplaats van dezelfde vent uit de achterhoek voor een leuke prijs.
Ik denk niet dat jullie je stationair allemaal al standaard op 4000 toeren hebben staan?
Dat is wat ik bedoel. Lage snelheid, hoog toerental. Dus hij wordt wel warm en krijgt weinig koeling...
 
Ik denk niet dat jullie je stationair allemaal al standaard op 4000 toeren hebben staan?
Dat is wat ik bedoel. Lage snelheid, hoog toerental. Dus hij wordt wel warm en krijgt weinig koeling...

Stationair toerental staat niet op 4000 inderdaad en hij is watergekoeld met een grote radiator en een ventilator, dat houdt de temperatuur goed. Bij een hoger toerental draait de koelvloeistofpomp ook harder dus wordt de warmte ook weggeleid.

Ik heb het afgelopen jaar een tijdje met een defecte ventilator gereden en dan merk je hoe makkelijk hij dan oververhit. Als je ventilator gewoon werkt en je temperatuursensor komt niet in het rode gebied, dan is er weinig aan de hand.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd of en welke 4 zuiger remklauw past op de CB-1. Aan de voorzijde he 😉
Iemand ooit geprobeerd?

Standaard remt prima, maar ben gewoon nieuwsgierig naar mogelijkheden.

Weet ook iemand de hart op hart maat tussen de remklauwbouten? Mijn schuifmaat is nl. kapot,

Ik lees veel over het cb-1tje op internet maar ik heb nog nooit iets gezien over een vierzuigerremklauw, wel eens iets gelezen over het vervangen van de hele voorkant, met ander T-stuk, voorpoten, wielen etc. In plaats van een andere remklauw kun je misschien een radiale rempomp proberen, in combinatie met goede gesinterde remblokken (al denk ik dat je die al hebt).
 
De hele voorkant vervangen is een optie als je cb1 wil veranderen, maar ik ben uitermate tevreden met the bike. Alleen is mijn remklauw ooit door iemand met een hamer mishandeld en is lelijk beschadigd. Functioneert prima maar de beschadiging valt nogal op. En als ik dan toch een andere zou kopen...... bijv een Nissin of Bremboklauw.
 
Zou eerder een andere remschijf dan remklauw kopen voor een verbetering. Met een Brembo en top remblokken vreet je dat standaard ding op.

https://www.braking.nl/default/stx17?avds=true&motorproducts_type_ids=;9447;

EBC Front Discs - HONDA CB-1 (CB 400 F) (89-90) Single Rotor

Zijn die aftermarket dingen zoveel beter dan standaard? Ik zou eigenlijk de remschijf op mijne eens op moeten meten, maar ik ken niemand met een micrometer. ik vermoed dat ze al redelijk ver heen zijn, want op het circuit had ik al snel last van fading en er zit ook een behoorlijke rand aan de buitenkant.
 
Dan vermoed ik stiekem dat opmeten misschien al niet meer nodig is..

Volgens mij zijn EBC/Braking/Brembo/Sunstar schijven voor op het circuit toch wel een must en sowieso een stuk beter dan standaard. Kun je meer hitte in kwijt en gaan niet warpen. Gecombineerd met race remblokken heb je dan voor een kleine fiets als de CB-1 leuke remmen.
 
Gisteren de CB weer opgehaald, naast een nieuwe spanni gsregelaar (de andere was gesmolten :X) zit er een nieuwe/andere ketting-tandwielset op.
14 voor en 46 achter, wat zorgt voor 20% snellere overbrenging.
Ben benieuwd hoe t rijdt morgen met de wedstrijd.
 
Wow wat een verschil!
Hij is bokkeriger maar veel meer pit. Rijdt echt beter zo.
Nu nog veel mee trainen om het gevoel erin te krijgen, dat ontbrak gisteren nog een beetje.
Wel 12 sec sneller in de 2e heat tov de eerste, dus progressie is er al wel.
 
Hallo allemaal!

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Honda CB1. Hij heeft 1,5 jaar stil gestaan, maar het was (3 min) aan/uit met de startmotor en hij liep weer! Typisch Honda.

Foto's volgen


Ik heb al een to-do list.

Banden 110/70-17 150/60-17
Accu ytx-9bs
stuurgewichten
km teller kabel
handvatrubbers
ketting (stellen bleek genoeg)
remvloeistof vervangen (lucht of vocht in het systeem, ik moet lang doordrukken voordat hij remt)

En binnenkort een beurtje


Hebben jullie tips voor een nieuwe CB1 rijder?
 
Laatst bewerkt:
ryjj4wkwtn8mv.jpg


xdltmvsekwtbu.jpg
~[/img]
 
tip voor een nieuwe cb1 rijder.
die oranje bakstenen vervangen door een kleiner exemplaar en die Mickey mouse oren vervangen door een ander spiegel setje.
verder gewoon van genieten
 
Mickey mouse oren vervangen door een ander spiegel setje.
_O- Micky Mouse...
Ik vind ze nog beter dan het orgineel.
Maar idd...anderwn zijn vast beter. Heb jij plaatjes van voorbeelden? Ik schroef ze tijdens de wedstrijd er weliswaar af, maar voor het kleine stukkie snelweg moet er toch minimaal 1 op...
 
Btw Bahco, mag deze foto in de OP? Zag dat ik er nog niet instond :)

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan