Het grote motorkamperen Topic Deel 3

waar slaapt men

  • Slaapmatje

    Stemmen: 60 53,6%
  • Slaapzak

    Stemmen: 9 8,0%
  • Alleen thuis

    Stemmen: 0 0,0%
  • Mag partner niet weten..

    Stemmen: 7 6,3%
  • luchtbed....

    Stemmen: 36 32,1%

  • Totaal aantal stemmers
    112
Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat betreft de glasfiber stokken die bij de Coleman Coastline komen... zijn die te vervangen door aluminium varianten? Ik ben toch een beetje geschrokken door de verhalen van brekende glasfiber stokken.
 
Wat betreft de glasfiber stokken die bij de Coleman Coastline komen... zijn die te vervangen door aluminium varianten? Ik ben toch een beetje geschrokken door de verhalen van brekende glasfiber stokken.
Ik gebruik sinds 2013 een Coleman tentje met glasfiber stokken. Deze tent is al heel vaak op/afgebroken en soms voor meerdere weken achter elkaar. Ik heb tot nu toe nog geen enkel probleem gehad met de stok of met de tent. Ik zou me echt geen zorgen maken over de tentstokken :+
 
Wat betreft de glasfiber stokken die bij de Coleman Coastline komen... zijn die te vervangen door aluminium varianten? Ik ben toch een beetje geschrokken door de verhalen van brekende glasfiber stokken.


Ik kampeer ook al jaren met diverse tenten door de jaren heen en de enige keer dat er een stok brak... was het een aluminium..
Ik heb altijd een klein buisje van 15 cm lengte bij me wat ik dan over het gebroken deel kan schuiven, beetje duct-tape, en je kan gewoon je tent weer opzetten.
 
Telefoon opladen aan de accu gaat prima als de motor stil staat, zelfs wel 2x mocht je eens een dagje niet rijden (ik denk trouwens dat het ook wel 10x lukt, maar dat is niet technisch onderbouwd :+ )

Wat de paklijst betreft misschien nog een aantal tips:

Bandenreparatieset
Reparatiesetje voor de tent, met name die reparatiepijpjes voor de stokken
Waslijn+knijpers
Vuilniszak om de tent in te stoppen als deze nat is (tentzakken zijn meestal niet waterdicht)
Wasmiddel mocht je een handwas willen doen
Reservesleutels motor
Foto van alle belangrijke documenten op de telefoon bewaren
Mocht je een Gopro hebben, vergeet dan de bevestiging voor op de motor/helm niet (ervaring mee :o )
Camping Key Europe is op sommige Scandinavische campings verplicht en geeft vaak korting buiten hoogseizoen
Reserve spanband voor de bagage mocht je er een verliezen of slopen
Spanband(en) om de motor op Noorse veerponten vast te zetten
Archies campings app/poibestand

En dan vergeet is vast nog wel iets, want ik vergeet mijn lijstje wel eens bij te werken als ik iets mis of teveel mee heb.
 
Laatst bewerkt:
Sportieve types hier.......zeurend over een pompje :'). gewoon blazen, uitademen moet je toch. Je hoeft het ook niet op te bergen of op te laden, 2 vliegen in 1klap zeg ik je. :+

Dat heb je na 3 dagen genoeg schimmel in je luchtbed zitten om half Afrika van een ontsteking af te helpen. _O-
 
Laatst bewerkt:
Na mijn 3e self-inflatable met problemen heb ik weer een luchtbed.
Inflatable was 2x gewoon lek, 1x naad en 1x bij ventiel. Daarbij nog 1x dat de verbinding tussen onder en bovendek steeds verder los liet en uiteindelijk dik werd als een ballon. Afgelopen zomer in Spanje noodgedwongen luchtbed moeten kopen ivm weer een probleem self-inflatable. Ben er nu wel klaar mee!

Een luchtbed neemt veel minder inpakvolume in beslag *1) en slaapt ook nog eens veel beter. Luchtbed heeft verder als voordeel dat bovendek is van een soort velours, zodat je bij iets scheef kamperen niet steeds naar 1 kant glijdt.

Luchtbed heeft wel een nadeel nl ipv dikte 3cm nu ca 15cm dik. In mijn kleine koepeltentje, de wanden komen aan de onderzijde gelijk sterk naar binnen, moest ik diagonaal in de tent gaan liggen om niet steeds tegen het doek aan te liggen.

Ik vergeet bijna te melden dat luchtbed wel heel slecht isoleert. Dat was in Spanje natuurlijk geen probleem. Ik heb nu wel een alu iso-matje tegen optrekkende kou.

*1) luchtbed en pomp samen nemen samen ongeveer zelfde inpakvolume als self-inflatable.
 
Laatst bewerkt:
Daarom hebben ze beiden tegenwoordig met elkaar gecombineerd, een luchtbed dat compact op te rollen is, lekker ligt en ook nog eens isoleert: Exped

Overigens heb ik jaren lang met dezelfde self-inflatable gedaan, zonder enige lekkage. Op zich prima geslapen, maar sinds ik nu 1,5 jaar een Exped gebruik wil ik niks anders meer. Lek kunnen ze natuurlijk nog steeds, maar dat kan in principe met alles waar lucht in zit gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Daarom hebben ze beiden tegenwoordig met elkaar gecombineerd, een luchtbed dat compact op te rollen is, lekker ligt en ook nog eens isoleert: Exped

Overigens heb ik jaren lang met dezelfde self-inflatable gedaan, zonder enige lekkage. Op zich prima geslapen, maar sinds ik nu 1,5 jaar een Exped gebruik wil ik niks anders meer. Lek kunnen ze natuurlijk nog steeds, maar dat kan in principe met alles waar lucht in zit gebeuren.

Die heb ik.

En er zit ook een ingebouwde pomp in, waardoor je d.m.v. duwen dat ding kan opblazen.

Maar uiteraard heb ik een 12V pompje :+
 
Even opgezocht, maar dat kost ook een paar centen!! Ik heb beroepsmatig veel op inflatebles geslapen, maar waren vaak lek. Maar sliepen wel goed. Toen was het een kwestie van omruilen.
Nu op vakanties altijd luchtbedden mee. Kosten niks, elk jaar na Low-Lands neem ik er een stuk of 5 mee. Heb ik een voorraadje.
 
Die heb ik.

En er zit ook een ingebouwde pomp in, waardoor je d.m.v. duwen dat ding kan opblazen.

Maar uiteraard heb ik een 12V pompje :+

+1

Oh nee +2. Ik heb inmiddels een 7LW voor mee op de motor, en een 7M UL voor in de rugzak. Die laatste heeft overigens geen ingebouwde pomp maar die pomp ik op dmv een pompzak van Exped op. Werkt ook goed, en past trouwens op alle exped matten.

Even opgezocht, maar dat kost ook een paar centen!! Ik heb beroepsmatig veel op inflatebles geslapen, maar waren vaak lek. Maar sliepen wel goed. Toen was het een kwestie van omruilen.
Nu op vakanties altijd luchtbedden mee. Kosten niks, elk jaar na Low-Lands neem ik er een stuk of 5 mee. Heb ik een voorraadje.

Ze zijn inderdaad zeker niet goedkoop, maar voor een goede nachtrust heb ik wel een paar centen over.
 
Laatst bewerkt:
Als eerste: Ik slaap prima op mijn luchtbedje!!

Exped dat zal best wel kwaliteit zijn. Spreek ik niet tegen.
Ik neem aan dat lekkage-problemen zoals ik noemde bij self-inflating-matten minder zullen zijn bij Exped.
Ook de isolatiewaarde voor kou uit de grond is prima. Daar had ik idd al naar gekeken.

Maar wat mij vooral tegenhoudt is de prijs. 150 euries alsof 't niks is.
Niet dat ik 't niet KAN betalen, maar vooral dat ik 't niet WIL betalen.
Het zal goed spul zijn, maar er zijn wel grenzen!

Zoals vaak kan je in Engeland prima cheap camping-gear kopen.
Maar voor Exped-matten vind ik ook daar niet een prijs die ik acceptabel ga vinden.
Voor het vergelijk is een luchtbed ca €15 op heel veel plekken te koop.

Wij, motorrijders maken mss eens een ritje in de Ardennen met een paar graden vorst, daar is niet echt high-tech voor nodig.
Hooguit een enkeling bij het Elefanten-Treffen. (hoewel, winters zijn niet meer wat ze geweest zijn)
Omdat wij niet de Mount-Everest gaan beklimmen ga ik voldoende hebben aan een gewoon luchtbed.
 
Laatst bewerkt:
Geldt ook voor mij: dol op low budget. Ik heb een klein tentje met korte stokken. Past in mij koffer: 20 euro op Marktplaats. Was 1x gebruikt door de vorige eigenaar. Eenvoudig luchtbed van Obelink. Slaapzak was iets duurder, maar die wordt ook voor niet-motor vakanties gebruikt. Kan ik aan die van mijn vrouw ritsen. Het hoeft niet allemaal Action of Lidl te zijn, maar een luchtbed van 150 euro is me net te gortig.
 
Wij, motorrijders maken mss eens een ritje in de Ardennen met een paar graden vorst, daar is niet echt high-tech voor nodig.
Hooguit een enkeling bij het Elefanten-Treffen. (hoewel, winters zijn niet meer wat ze geweest zijn)
Omdat wij niet de Mount-Everest gaan beklimmen ga ik voldoende hebben aan een gewoon luchtbed.

In het begin dacht ik net als jij. Maar inmiddels kampeer ik zo'n zes weken per jaar en heb in het verleden een paar keer echt wakker gelegen van de kou in o.a. de Alpen en Pyreneeën. Op 1000 meter en hoger is het gewoon koud 's nachts. En hoe mooier het weer overdag, hoe kouder in de nacht.

Dus 400 euro geïnvesteerd in een goede Ajungilak slaapzak en een Exped matje en daarna nooit meer koud gehad. Die slaapzak is qua ruimte nog best fors (extra lang model zodat ik er goed in pas met 1.95) maar ik hoef geen joggingbroek en dikke trui meer mee te nemen voor koude nachten.

En inmiddels beiden al weer 8 jaar in gebruik dus zo groot is die investering nou ook weer niet. En ik slaap een stuk fijner op mijn vakanties.
 
Als eerste: Ik slaap prima op mijn luchtbedje!!

Exped dat zal best wel kwaliteit zijn. Spreek ik niet tegen.
Ik neem aan dat lekkage-problemen zoals ik noemde bij self-inflating-matten minder zullen zijn bij Exped.
Ook de isolatiewaarde voor kou uit de grond is prima. Daar had ik idd al naar gekeken.

Maar wat mij vooral tegenhoudt is de prijs. 150 euries alsof 't niks is.
Niet dat ik 't niet KAN betalen, maar vooral dat ik 't niet WIL betalen.
Het zal goed spul zijn, maar er zijn wel grenzen!

Zoals vaak kan je in Engeland prima cheap camping-gear kopen.
Maar voor Exped-matten vind ik ook daar niet een prijs die ik acceptabel ga vinden.
Voor het vergelijk is een luchtbed ca €15 op heel veel plekken te koop.

Wij, motorrijders maken mss eens een ritje in de Ardennen met een paar graden vorst, daar is niet echt high-tech voor nodig.
Hooguit een enkeling bij het Elefanten-Treffen. (hoewel, winters zijn niet meer wat ze geweest zijn)
Omdat wij niet de Mount-Everest gaan beklimmen ga ik voldoende hebben aan een gewoon luchtbed.

Ik had dezelfde mening dus ging ik op marktplaats neuzen. Werden twee matjes in 1 koop aangeboden. Voor 180 kreeg ik de tweede er zo bij.
De tweede niet gehouden, feitelijk 40 euro betaald voor een luxe bed op vakantie.
Enige wat nodig is, is geduld!
En nu al 2,5 jaar dik tevreden mee, ook met nachtvorst geen centje pijn!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan