Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Ik heb de motor maar uit zijn winterslaap gehaald om mijn WW te rijden. In de regen rijden had ik al een tijdje niet meegemaakt, dus was even vergeten dat ik kletsnat aan zou komen op m’n werk. _O-

P.s. Het was noodgedwongen, aangezien m’n auto pech heeft… wordt pas (waarschijnlijk) maandag afgeleverd bij de dealer, na pech in Duitsland. Tot die tijd rijden we op de motor. *D
 

Bijlagen

  • IMG_3299.jpeg
    IMG_3299.jpeg
    400,3 KB · Weergaven: 0
Vakantie tip: FC-moto heeft zadeltassen (Bogotto sb speed) in de aanbieding van €189,95 voor €49,95.
Tevens heb ik ook de handschoenen van Bogtto Sprint besteld van €129,95 voor €49,95.
Voor de liefhebbers, doe er je voordeel mee.
Helaas kan ik de voorbeelden niet toevoegen weet niet hoe dat moet, zie de site van FCMOTO.*O*
 
Laatst bewerkt:
Goedendag motorvrienden ik zal me even voorstellen, mijn naam is gerard ben bijna 59 jaar en ben sinds 2 dagen in het bezit van een Honda nc 750 x dct 2020....... Ben hier suuuuuuperrrr blij mee had hiervoor als eerste motor een Honda cb650f 2014 maar vond de zithouding en het Naked niet fijn, kreeg meer last van m'n onderrug wat ik standaard al heb en waaide er met 120km/u bijna af whawhawha, vond ook de hoge toeren niet fijn en het constant schakelen.
Nu met de dct hopelijk allemaal verleden tijd en hopelijk kan ik iets langer doorrijden door de andere zithouding, nogmaals zo blij als een klein kind hihi....... Ik wens jullie allemaal veilige kilometers en een goed weekend groetjessssss gerard
 
Hallo naamgenoot
Ik begrijp je enthousiasme volledig, ik ben zelfs nog 15jaar verder en heb er onlangs mijn te zware Crosstourer voor ingeruild.
Bevalt ook prima, opstappen starten en je bent afgewerkt en het genieten begint.
Veel plezier en veilige km,s.
gr Gerard
 
Hallo naamgenoot
Ik begrijp je enthousiasme volledig, ik ben zelfs nog 15jaar verder en heb er onlangs mijn te zware Crosstourer voor ingeruild.
Bevalt ook prima, opstappen starten en je bent afgewerkt en het genieten begint.
Veel plezier en veilige km,s.
gr Gerard
Hier ook bijna een overstapper. Rij nu een Z900 maar gebruik (bijna) nooit het vermogen, kom vaak niet boven de 6k toeren. Plus dat naked rijden wordt toch wel vermoeiend. Binnenkort maar eens bij de Honda dealer gaan babbelen
 
Goedendag motorvrienden ik zal me even voorstellen, mijn naam is gerard ben bijna 59 jaar en ben sinds 2 dagen in het bezit van een Honda nc 750 x dct 2020....... Ben hier suuuuuuperrrr blij mee had hiervoor als eerste motor een Honda cb650f 2014 maar vond de zithouding en het Naked niet fijn, kreeg meer last van m'n onderrug wat ik standaard al heb en waaide er met 120km/u bijna af whawhawha, vond ook de hoge toeren niet fijn en het constant schakelen.
Nu met de dct hopelijk allemaal verleden tijd en hopelijk kan ik iets langer doorrijden door de andere zithouding, nogmaals zo blij als een klein kind hihi....... Ik wens jullie allemaal veilige kilometers en een goed weekend groetjessssss gerard
Welkom Graassie! Je overwegingen voor de NCX snap ik helemaal. Standaard vind ik de NCX een halve naked, kun je nagaan. Maar met hoger scherm, handkappen en spatbordaanvulling voor en achter is het een comfortabele toermotor. Geniet ervan, doe ik al 29.000 probleemloze kms.
 
Als je op de Z900 bijna niet boven de 6K uitkomt is het eigenlijk zonde van de motorfiets. In Nederland is het ook niet echt nodig maar in het buitenland schreeuwt de motor om die toerentallen om lekker door die bochten te gaan. Bij hogere toerentallen wordt de motor wendbaarder.

De NC heeft dat allemaal niet nodig. De NC voelt zich met de Nederlands rijstijl, in het buitenland ook als een vis in het water.
Dan nog. Als je op de Z900 eigenlijk onder 6K blijft. Is het beschikbare vermogen niet zoveel meer als die van de NC
 
Als je op de Z900 bijna niet boven de 6K uitkomt is het eigenlijk zonde van de motorfiets. In Nederland is het ook niet echt nodig maar in het buitenland schreeuwt de motor om die toerentallen om lekker door die bochten te gaan. Bij hogere toerentallen wordt de motor wendbaarder.

De NC heeft dat allemaal niet nodig. De NC voelt zich met de Nederlands rijstijl, in het buitenland ook als een vis in het water.
Dan nog. Als je op de Z900 eigenlijk onder 6K blijft. Is het beschikbare vermogen niet zoveel meer als die van de NC
Precies dat!
 
Welkom Graassie! Je overwegingen voor de NCX snap ik helemaal. Standaard vind ik de NCX een halve naked, kun je nagaan. Maar met hoger scherm, handkappen en spatbordaanvulling voor en achter is het een comfortabele toermotor. Geniet ervan, doe ik al 29.000 probleemloze kms.
Laat ik nou net een hoger scherm, handkappen en spatbordaanvulling voor en achter er op hebben 😀😀 tevens originele handvat verwarming
 
Even een vraagje, ik heb pas de 2020 dct versie....... Kun je de D/automaat stand in het menu zeg maar instellen dat die bv later over schakelt of kan dat alleen maar in de 3 s- standen of manueel?
 
Die modi liggen zo dicht bij elkaar dat handmatig aanpassingen van het schema eigenlijk niet nodig zijn.
Daarnaast zit er nog een zelflerende functie in. De DCT past zich, tot op zekere hoogte, aan aan je rijdgedrag. Hierdoor is het dus mogelijk dat de DCT toch iets later gaat opschakelen, dan gebruikelijk voor de geselecteerde modus.
 
Welke valbeugels kiezen??

Mijn motor maatje is zondag met zijn BMW boxer in een flauwe bocht weggegleden over vuiligheid. Eén van de twee cilinderkoppen is daarbij gesneuveld. En nog veel meer plastic…
Hij had geen valbeugels.

Brn ik alweer aan het twijfelen over de zin of onzin van die beugels.
De beugels van Honda zijn vooral mooi, maar niet zo stevig.
Welke beugels hebben jullie geplaatst?
En wie heeft er helaas praktijkervaring kunnen opdoen over de stevigheid en werking van de beugel?
 
De beugels van Honda zijn vooral mooi, maar niet zo stevig.
Welke beugels hebben jullie geplaatst?
En wie heeft er helaas praktijkervaring kunnen opdoen over de stevigheid en werking van de beugel?

Ik heb de originele, zoals je zelf al vast heb gesteld niet zo stevig.

Schade van een, "uit stilstand" , in de verkeerslichtwachtrij van achteren "aangetikt" worden:

1710912699591.png

Linker zijkoffer compleet versplinterd, sinsdien originele kofferset vervangen door aluminium SW motechs.

1710912633586.png

1710912659811.png

1710912774314.png



De dynamo cover steekt best wat naar buiten bij een val ten opzichte van de/veel valbeugels (ivm omkantel hoek)
Deze vanuit stilstand viel wel mee, het andere ongeluk waar ze mij van de snelweg af hadden geduwd zat er net geen gat in.

Er zijn aparte kunstof beschermcovers beschikbaar voor dynamo en versnellings-deksel overigens....
 
Welke valbeugels kiezen??

Mijn motor maatje is zondag met zijn BMW boxer in een flauwe bocht weggegleden over vuiligheid. Eén van de twee cilinderkoppen is daarbij gesneuveld. En nog veel meer plastic…
Hij had geen valbeugels.

Brn ik alweer aan het twijfelen over de zin of onzin van die beugels.
De beugels van Honda zijn vooral mooi, maar niet zo stevig.
Welke beugels hebben jullie geplaatst?
En wie heeft er helaas praktijkervaring kunnen opdoen over de stevigheid en werking van de beugel?
Zijn beugels niet meer bedoel voor omvallen ? Bij een schuiver zal de werking wat minder zijn.

Je kan ook een all-risk verzekering nemen, afhankelijk van je leeftijd en verleden vallen die kosten wel mee. (Gelukkig heb ik de afhandeling nog nooit getest)
 
Die modi liggen zo dicht bij elkaar dat handmatig aanpassingen van het schema eigenlijk niet nodig zijn.
Daarnaast zit er nog een zelflerende functie in. De DCT past zich, tot op zekere hoogte, aan aan je rijdgedrag. Hierdoor is het dus mogelijk dat de DCT toch iets later gaat opschakelen, dan gebruikelijk voor de geselecteerde modus.
Dat de schakelprogramma's dicht bij elkaar liggen ervaar ik niet zo. Had graag S3 geruild voor een programma tussen D en S1. Dat zijn net de enige 2 die ik gebruik. Daartussen zit best een groot gat (naar 6 bij 65 resp. 85). Tussen de S standen onderling zit minder verschil. Het nut van S3 ontgaat mij sowieso; hij wordt daar niet sneller van en houdt de toerentallen bij constante snelheid veel te hoog.
 
Eens met 40 Kw powerrr, de D stand is prima te gebruiken, maar S1 voelt veel natuurlijker en fijner aan, met helaas 1 nadeel, dat hij bij 80 km/u in 5 blijft hangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kiwi
Rijden op hoge toerentallen maakt de motorfiets wendbaarder. De reactietijd van de motorfiets zelf wordt korter. Wanneer je de stand van de gashendel veranderd, reageert de motor daar vrijwel direct en vrij abrupt op. Bij lage toeren is deze reactie veel trager en rustiger.
S3 is niet bedoeld voor constante snelheid maar voor het korte bochtige werk. Zodat je de motor met alleen bewegingen van de gashendel kan "sturen".
Rij je in de hairpins van de Eifel en zeker de Alpen en Dolomieten. Dan komt stand manual zelfs kijken om te vermijden dat de motor op- of terug gaat schakelen. Dus het gehele toerenbereik gebruiken. Dat best leuk met een NC. Echt een van de verborgen talenten van de NC. De NC ziet er niet zo uit en het motorkarakter voelt in de basis ook niet zo maar het zit er echt in.

Om deze reden heb ik een X-ADV nog op mijn verlanglijstje staan als tweede motor naast mijn Goldwing.

Iedereen heeft zijn smaak. De D-stand ligt inderdaad iets verder weg dan de afzonderlijke S-standen. Ik had de 2015 NC het liefst in S1 of S2 staan. D was veeeeeeel te lui. Te trage reactie op de gashendel en bokte zelfs bij opendraaien van de gashendel.
Stand D is echt voor constant tempo om het toerental laag te houden. Snelweg en de langere/grotere provinciale wegen. Ga je daarvan af en kom je op de kleinere wegen, dan is (naar mening) 1 van sportstanden eigenlijk waar je zitten wil. Je kan hier minder makkelijk de snelheid constant houden.
 
Wat ik met de NC en Crosstourer deed en met mijn huidige Goldwing ook doe (vooral met 2 personen op de motor). Daar waar het past in een S-stand rijden en daarna terug naar de D-stand als de hoogste versnelling wenselijk is. Handmatig opschakelen resulteert vaak in het toch terug schakelen.
Je kan snel tussen de 1 van de Sportstanden en D-stand schakelen door de modus knop langer ingedrukt te houden.

Als je nu jezelf nu lekker bij S1 voelt en Honda zal de S1 en D dichter bij elkaar brengen, zal je vermoederlijk sneller naar S2 grijpen.
Zoals ik al schreef. Hoe lager het toerental, hoe luier het karakter. Het is juist het karakter waarom voor 1 van de 4 standen kiest.
 
Rijden op hoge toerentallen maakt de motorfiets wendbaarder. De reactietijd van de motorfiets zelf wordt korter. Wanneer je de stand van de gashendel veranderd, reageert de motor daar vrijwel direct en vrij abrupt op. Bij lage toeren is deze reactie veel trager en rustiger.
S3 is niet bedoeld voor constante snelheid maar voor het korte bochtige werk. Zodat je de motor met alleen bewegingen van de gashendel kan "sturen".
Rij je in de hairpins van de Eifel en zeker de Alpen en Dolomieten. Dan komt stand manual zelfs kijken om te vermijden dat de motor op- of terug gaat schakelen. Dus het gehele toerenbereik gebruiken. Dat best leuk met een NC. Echt een van de verborgen talenten van de NC. De NC ziet er niet zo uit en het motorkarakter voelt in de basis ook niet zo maar het zit er echt in.

Om deze reden heb ik een X-ADV nog op mijn verlanglijstje staan als tweede motor naast mijn Goldwing.

Iedereen heeft zijn smaak. De D-stand ligt inderdaad iets verder weg dan de afzonderlijke S-standen. Ik had de 2015 NC het liefst in S1 of S2 staan. D was veeeeeeel te lui. Te trage reactie op de gashendel en bokte zelfs bij opendraaien van de gashendel.
Stand D is echt voor constant tempo om het toerental laag te houden. Snelweg en de langere/grotere provinciale wegen. Ga je daarvan af en kom je op de kleinere wegen, dan is (naar mening) 1 van sportstanden eigenlijk waar je zitten wil. Je kan hier minder makkelijk de snelheid constant houden.
Klopt allemaal en helemaal. Voor sportief of hairpins in de Alpen gebruik je natuurlijk geen D. Maar daar vind ik welke S-stand dan ook ongeschikt. Daar gebruik ik M. En inderdaad, dan zit er meer in dan je zou denken.
 
Eens met 40 Kw powerrr, de D stand is prima te gebruiken, maar S1 voelt veel natuurlijker en fijner aan, met helaas 1 nadeel, dat hij bij 80 km/u in 5 blijft hangen.
Precies de reden waarom ik op mijn woon-werk (100 weg waar je vaak max 80 kan halen) dan overstap op de D stand. Soort overdrive.
Als S1 bij 80 door zou schakelen naar de 6e versnelling, zou ik altijd S1 rijden. Nu is het dus half D, half S2.
 
Terug
Bovenaan Onderaan