Het grote spuiten en laten spuiten topic.....deel 4

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Na 3 delen is het tijd voor topic 4.
Show je spuitwerk, pro, amateur en beunhaas.
Stel je vragen of geef tips.


Zal binnenkort de OP aanvullen met info, wat begrippen etc,

Begrippen:

1K: 1 component product. Harding/uitharding gebeurt door reactie met de buitenlucht.
2K: 2 componenten product. Harding/uitharding gebeurt door een chemische reactie.

Materialen nonpaint:

Materialen paint:

LET OP! Raadpleeg altijd het TDS (technische beschrijving) voor de eigenschappen en werkwijze van het product.

Kunststof primer: primer om hechting te vergroten/te krijgen op 'zachte' kunststoffen zoals bijvoorbeeld ABS. Let op! Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje kunststofprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Etsch primer: Primer om hechting te vergroten en roestbescherming te krijgen op kaal metaal.
Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje etschprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Lakfouten


Paint en Nonpaint sites


Crop CROP | Dé beste Paint & NonPaint Store van Europa
Lionart Airbrush en Pinstripe Store
 

Bijlagen

  • DSC02734.JPG
    DSC02734.JPG
    187,1 KB · Weergaven: 137
Laatst bewerkt:
Wat een werk. Heb sinds de kleuterschool niet meer geverft dus het ziet er kwalitatief niet uit. Maar hé! Zulf doan, dus trots. Neem de tank mee naar huis want de kou in het werkhok helpt niet voor een vaste hand ;)Bekijk bijlage 1955246
Leuk! Have fun! Dat matteren had wel wat netter gekund maat! Dit is een beetje schuren zoals een huisschilder t doet :,)
 
Wat een werk. Heb sinds de kleuterschool niet meer geverft dus het ziet er kwalitatief niet uit. Maar hé! Zulf doan, dus trots. Neem de tank mee naar huis want de kou in het werkhok helpt niet voor een vaste hand ;)Bekijk bijlage 1955246
Soms moet je je werk even van een afstand bekijken,nu zit je er met de neus boven op en zie je alles zelf.En als alles onder een laklaag zit krijg je weer een heel ander beeld.En vergeet niet oefening baart kunst👍
 
Leuk! Have fun! Dat matteren had wel wat netter gekund maat! Dit is een beetje schuren zoals een huisschilder t doet :,)
Ja nou ik had even een teststukje gedaan (geschuurd en dan wat gepriegel met de kwast) en daarna weer lakken. Zag er prima uit.. dit is nog niet de eindlaag. Er komt nog meer geklieder op.

Maar met de neus er bovenop helpt niet inderdaad. Maar voor wat plaatjes op internet is het goed genoeg ;)
 
Het is p1000, het licht valt heel ongelukkig . Nouja we zien het idd wel. Ik doe dit vooral omdat ik weet dat ik het zelf niet fabrieks-strak krijg en ik vind het gewoon leuk. Goed voor de creativiteit en als het niks is dan straal ik’m weer en wordt het gewoon zwart.

Edit, ietsje verder. Kost tijd, maar je wordt er lekker rustig van. Frustratie over de slordige lijntjes heb ik losgelaten en het wordt ook steeds wat strakker. Misschien daarom sowieso maar opnieuw als ik klaar ben haha!
A53EA698-3F70-4664-B485-E5CAA42FD7D5.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Het is p1000, het licht valt heel ongelukkig . Nouja we zien het idd wel. Ik doe dit vooral omdat ik weet dat ik het zelf niet fabrieks-strak krijg en ik vind het gewoon leuk. Goed voor de creativiteit en als het niks is dan straal ik’m weer en wordt het gewoon zwart.

Edit, ietsje verder. Kost tijd, maar je wordt er lekker rustig van. Frustratie over de slordige lijntjes heb ik losgelaten en het wordt ook steeds wat strakker. Misschien daarom sowieso maar opnieuw als ik klaar ben haha!
Bekijk bijlage 1955401
Nice!

Maat je weet dat je hier op een motorforum zit voor echtr mannen he.. had je nie ff een lekker wijfje met dikke tetten erop kenne kliederen? :p
 
Het is p1000, het licht valt heel ongelukkig . Nouja we zien het idd wel. Ik doe dit vooral omdat ik weet dat ik het zelf niet fabrieks-strak krijg en ik vind het gewoon leuk. Goed voor de creativiteit en als het niks is dan straal ik’m weer en wordt het gewoon zwart.

Edit, ietsje verder. Kost tijd, maar je wordt er lekker rustig van. Frustratie over de slordige lijntjes heb ik losgelaten en het wordt ook steeds wat strakker. Misschien daarom sowieso maar opnieuw als ik klaar ben haha!
Bekijk bijlage 1955401
Lekker bezig! Wordt wel wat zo 👍🏻

P1000 zou indd goed moeten zijn, alleen als je schuurpapier vol loopt kun je daar wel “krassen” van krijgen.

Ga je aflakken met hoogglans trouwens, of zijde of mat?
 
Mjah, dat wist ik eigenlijk wel. Waarom doe je het dan? Ja eeuh.. oeps.
En waarom is dat dan?

Als je zo grof schuurt dat je kunt zien of het in 1 richting gedaan is of niet dan ben je sowieso nog niet klaar en moet er een fijner schuurvel overheen, óf het is een voorbewerking voor nog een laklaag.

Dus het maakt geen zak uit of je in 1 richting schuurt of niet.
 
En waarom is dat dan?

Als je zo grof schuurt dat je kunt zien of het in 1 richting gedaan is of niet dan ben je sowieso nog niet klaar en moet er een fijner schuurvel overheen, óf het is een voorbewerking voor nog een laklaag.

Dus het maakt geen zak uit of je in 1 richting schuurt of niet.
Wel als je waterbasis lak gebruikt. Als p1200 gebruikt met blok zie je het nog steeds.
 
Ik zou graag een zijdemat nude carbon helm willen hebben, die is er wel maar toen ik 'm op ging halen bleek de (orginele Simpson) afbeelding niet zijdemat maar super glanzend te zijn en heb ik de helm niet meegenomen.
En toch wil ik 'm maar wel zijdemat. Nu zegt mijn gebrek aan kennis dat als ik de glanzende versie koop en 'm met 3000 waterproof schuurpapier voorzichtig opschuur dat 'ie dan mat gaat worden. Gaat dat lukken en moet ik 'm daarna met zijdemat blanke lak afwerken of is dat niet nodig?

Links is het plaatje wat er meestal op het web gebruikt wordt en rechts is hoe het er in werkelijkheid uitziet.

Simpson_Carbon.jpg
 
En waarom is dat dan?

Als je zo grof schuurt dat je kunt zien of het in 1 richting gedaan is of niet dan ben je sowieso nog niet klaar en moet er een fijner schuurvel overheen, óf het is een voorbewerking voor nog een laklaag.

Dus het maakt geen zak uit of je in 1 richting schuurt of niet.
Dat laatste hangt van de hardheid van het te schuren verfje af. Het eerste is afhankelijk van het hebben van een film (waterproof of droog). Je kan met P1000 prima een 2k SF vol in de krassen zetten door in 1 richting te werken.

Probleem is dat je het gevoel dat je vermoedelijk zelf in de vingers hebt projecteert op iedereen. Heb genoeg pro's meegemaakt die dat gevoel niet hebben en dan zijn dezelfde spelregels noodzakelijk die je een hobbyist mee geeft om er wat moois van te maken.
 
Ik zou graag een zijdemat nude carbon helm willen hebben, die is er wel maar toen ik 'm op ging halen bleek de (orginele Simpson) afbeelding niet zijdemat maar super glanzend te zijn en heb ik de helm niet meegenomen.
En toch wil ik 'm maar wel zijdemat. Nu zegt mijn gebrek aan kennis dat als ik de glanzende versie koop en 'm met 3000 waterproof schuurpapier voorzichtig opschuur dat 'ie dan mat gaat worden. Gaat dat lukken en moet ik 'm daarna met zijdemat blanke lak afwerken of is dat niet nodig?

Links is het plaatje wat er meestal op het web gebruikt wordt en rechts is hoe het er in werkelijkheid uitziet.

Bekijk bijlage 1955935
Alleeen schurennp3000 of p6000 werjt wel hoor. Anders idd ff afblankennsemimat
 
Dat laatste hangt van de hardheid van het te schuren verfje af. Het eerste is afhankelijk van het hebben van een film (waterproof of droog). Je kan met P1000 prima een 2k SF vol in de krassen zetten door in 1 richting te werken.

Probleem is dat je het gevoel dat je vermoedelijk zelf in de vingers hebt projecteert op iedereen. Heb genoeg pro's meegemaakt die dat gevoel niet hebben en dan zijn dezelfde spelregels noodzakelijk die je een hobbyist mee geeft om er wat moois van te maken.
Ik snap echt hekemaal niks van jouw bericht. Kun je eens een concreer voorrbeeld geven?
 
Het is p1000, het licht valt heel ongelukkig . Nouja we zien het idd wel. Ik doe dit vooral omdat ik weet dat ik het zelf niet fabrieks-strak krijg en ik vind het gewoon leuk. Goed voor de creativiteit en als het niks is dan straal ik’m weer en wordt het gewoon zwart.

Edit, ietsje verder. Kost tijd, maar je wordt er lekker rustig van. Frustratie over de slordige lijntjes heb ik losgelaten en het wordt ook steeds wat strakker. Misschien daarom sowieso maar opnieuw als ik klaar ben haha!
Bekijk bijlage 1955401
Supergaaf. Lekker creatief.
 
Dit gaat helmaal nergens over.. waterdragen verf vrssgt normal om p500 hele dunne zoals cromax om p600.. richting... niet aan de orde. Rechte scuurkrassen zijn altijd ffunest
Het gaat niet over de krassen. Als je nat schuurt
Ik zie je 2x iets over watergedragen verf zeggen. Verklaar je nader als je wil.
Watergedragen base gaat in de spuiterij gewoon over P500 (droog).
Ik zeg het toch in een vorige post. Als ik met watergedragen lak (aquabase plus in mijn geval) schilder ,dan schuur ik altijd met p500 excentrisch droog als laatste stap.
Gebruik je nat om te schuren, p1200 als laatste stap met blok,blijf je dit zien vooral op een vlak stuk.
Met solvent gedragen lak was dit veel minder het geval. De voorbereiding , in het geval bij gebruik van watergedragen lak, moet juist zijn. Kleine krasjes krijg je niet meer weggespoten.
 
Het gaat niet over de krassen. Als je nat schuurt

Ik zeg het toch in een vorige post. Als ik met watergedragen lak (aquabase plus in mijn geval) schilder ,dan schuur ik altijd met p500 excentrisch droog als laatste stap.
Gebruik je nat om te schuren, p1200 als laatste stap met blok,blijf je dit zien vooral op een vlak stuk.
Met solvent gedragen lak was dit veel minder het geval. De voorbereiding , in het geval bij gebruik van watergedragen lak, moet juist zijn. Kleine krasjes krijg je niet meer weggespoten.
Toen ik vroeger nog nat schuurde ging ik met waterbase over P800 nat.
Ging altijd prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan