Het grote spuiten en laten spuiten topic.....deel 4

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Na 3 delen is het tijd voor topic 4.
Show je spuitwerk, pro, amateur en beunhaas.
Stel je vragen of geef tips.


Zal binnenkort de OP aanvullen met info, wat begrippen etc,

Begrippen:

1K: 1 component product. Harding/uitharding gebeurt door reactie met de buitenlucht.
2K: 2 componenten product. Harding/uitharding gebeurt door een chemische reactie.

Materialen nonpaint:

Materialen paint:

LET OP! Raadpleeg altijd het TDS (technische beschrijving) voor de eigenschappen en werkwijze van het product.

Kunststof primer: primer om hechting te vergroten/te krijgen op 'zachte' kunststoffen zoals bijvoorbeeld ABS. Let op! Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje kunststofprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Etsch primer: Primer om hechting te vergroten en roestbescherming te krijgen op kaal metaal.
Dit is meestal geen vullende primer/grondverf. Na een laagje etschprimer zal je dus verder moeten met een andere grondverf.

Lakfouten


Paint en Nonpaint sites


Crop CROP | Dé beste Paint & NonPaint Store van Europa
Lionart Airbrush en Pinstripe Store
 

Bijlagen

  • DSC02734.JPG
    DSC02734.JPG
    187,1 KB · Weergaven: 137
Laatst bewerkt:
Ik zelf toendertijd vooral Octoral/DeBeer.
Maar elk merk werkte zo toen.
Nu word er in het schadeherstel (bijna) niet meer nat geschuurd.
Het hangt er ook vanaf op welke basis de verf is gemaakt. Ik heb vooral ervaring met sikkens en ppg. Die waterbasis lakken zijn gemaakt op basis van latex. Voordeel is hiervan dat het makkelijker uit te nevelen is ( geen blender nodig ), glasorit en andere is op een andere basis gemaakt maar hebben een blender nodig om uit te nevelen maar hun dekkracht is beter.
 
Ik heb vorig jaar mijn motor laten voorzien van een aantal stickers maar de kwaliteit is ruk. Ik heb de originele stickers laten vervangen door stickers met de kleur rood. De stickers zijn ook niet juist geplaatst (scheef).

Op de eerste foto is originele rode gsr sticker nog te zien met 1 rood Suzuki embleem van Aliexpress. Dit Suzuki embleem bleef niet goed zitten. Ik kon geen origineel rood Suzuki embleem vinden met reliëf.

Op de andere foto's is te zien hoe de stickers er nu uit zien. Weet iemand een goed adres om deze logo's er op te laten spuiten/airbrushen en wat dat daar ongeveer de kosten van zijn? Of een adres waar ze fatsoenlijke stickers maken en deze ook plaatsen. De kleur rood is RAL 3020.
 

Bijlagen

  • 20200526_110042.jpg
    20200526_110042.jpg
    462,2 KB · Weergaven: 0
  • 20240113_104552.jpg
    20240113_104552.jpg
    114,3 KB · Weergaven: 0
  • 20240113_104459.jpg
    20240113_104459.jpg
    202,8 KB · Weergaven: 0
  • 20240113_104526.jpg
    20240113_104526.jpg
    112,5 KB · Weergaven: 0
  • 20240113_104451.jpg
    20240113_104451.jpg
    81 KB · Weergaven: 0
Ik heb vorig jaar mijn motor laten voorzien van een aantal stickers maar de kwaliteit is ruk. Ik heb de originele stickers laten vervangen door stickers met de kleur rood. De stickers zijn ook niet juist geplaatst (scheef).

Op de eerste foto is originele rode gsr sticker nog te zien met 1 rood Suzuki embleem van Aliexpress. Dit Suzuki embleem bleef niet goed zitten. Ik kon geen origineel rood Suzuki embleem vinden met reliëf.

Op de andere foto's is te zien hoe de stickers er nu uit zien. Weet iemand een goed adres om deze logo's er op te laten spuiten/airbrushen en wat dat daar ongeveer de kosten van zijn? Of een adres waar ze fatsoenlijke stickers maken en deze ook plaatsen. De kleur rood is RAL 3020.
Bouwjaar, exacte model etc. was handig geweest bij zo'n vraag.

Deze webshop levert aftermarket stickers met, zoals ze zelf claimen, de kwaliteit van de oem stickers.
GSR 750
 
Bouwjaar, exacte model etc. was handig geweest bij zo'n vraag.

Deze webshop levert aftermarket stickers met, zoals ze zelf claimen, de kwaliteit van de oem stickers.
GSR 750
Dank je. Het is een suzuki gsr 750 uit 2013. Ze geven idd aan dat ze de stickers in iedere kleur kunnen maken.

Heb jij zelf ervaring met die site? Of iemand anders hier misschien.
 
Laatst bewerkt:
Waar ik met stickers wel bang voor ben is dat het weer gaat krullen en doen. Dus er straks weer niet uit ziet. Vandaar dus op zoek naar ervaringen als het om stickers gaat. En mocht iemand een goed idee hebben qua spuiten ook zeer welkom want dat wappert er ook niet zo maar meer vanaf.😉
 
Spuiten is altijd mooier, zeker met een dikke laag blanke lak erover. Maar als je het een beetje lowbudget wilt doen dan is stickers ook prima. Je moet dan niet van die Ali stickers nemen maar zoals ik al zei naar een goede Signmaker gaan. Die hebben hele goede (wrap)folies en dat gaat echt niet krullen of loslaten, mits je de ondergrond goed ontvet voor het plakken.
 
Nee ik heb geen ervaring met hun. Heb wat reviews e.d. gelezen over stickers in het algemeen.
Deze lui komen er overal prima uit.
Ik had het ook bekeken maar kwam ook zeer slechte reviews tegen.

Ik ga hier lokaal een sign bedrijf contacteren zoals Nop62 voorstelde. Ik ga er morgen even met een bellen welke goede reviews heeft en bij mij om de hoek is.
 
Het hangt er ook vanaf op welke basis de verf is gemaakt. Ik heb vooral ervaring met sikkens en ppg. Die waterbasis lakken zijn gemaakt op basis van latex. Voordeel is hiervan dat het makkelijker uit te nevelen is ( geen blender nodig ), glasorit en andere is op een andere basis gemaakt maar hebben een blender nodig om uit te nevelen maar hun dekkracht is beter.
Latex ansich zegt niet zo veel.. is gewoon een verzamelnaam. Lijkt me dat je van een polulyurethaan en acrylaat allebei latexen kan maken.. e.g.
 
Na mijn kennelijke domme opmerkingen van een maandje geleden ben ik toch eigenwijs door gegaan met de velg volledig kaal halen (afbijt).
Mijn idee was dat al het materiaal dezelfde hoogte moest hebben. Dus geen laagverschillen van oude verf of echt oneffenheden in het materiaal.
Je ziet nog wel een paar kleine stukjes waar ik het niet helemaal kaal kreeg (en ook geen zin in had).

Daarna nat geschuurd met p400 en p600. Ik wilde nog fijner gaan maar de bouwmarkt had niets fijners dan p600.
Mat grijze grondverf, mat zwarte lak en matte blanke lak om het af te maken.
 

Bijlagen

  • IMG_011098.jpg
    IMG_011098.jpg
    257,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_011099.jpg
    IMG_011099.jpg
    272,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_011129.jpg
    IMG_011129.jpg
    247,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_011130.jpg
    IMG_011130.jpg
    200,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_011131.jpg
    IMG_011131.jpg
    303,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_011132.jpg
    IMG_011132.jpg
    196,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_011143.JPG
    IMG_011143.JPG
    141,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG_011149.jpg
    IMG_011149.jpg
    230,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_011150.jpg
    IMG_011150.jpg
    122,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_011151.jpg
    IMG_011151.jpg
    322,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_011152.jpg
    IMG_011152.jpg
    129,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG_011155.jpg
    IMG_011155.jpg
    164,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG_011156.jpg
    IMG_011156.jpg
    290,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG_011157.jpg
    IMG_011157.jpg
    128,1 KB · Weergaven: 0
Op deze manier ga je wel schuursporen terug zien denk ik. Maar het is natuurlijk ook geen nieuwe motorfiets van €30K.

Ben benieuwd naar het eind resultaat 👍🏻

Leuk! Have fun! Dat matteren had wel wat netter gekund maat! Dit is een beetje schuren zoals een huisschilder t doet :,)

Sporen ga je vooral zien als je bijvoorbeeld met je vingers in de lengte richting schuurt. Als ik zijn tank zo bekijk, en de echte details zie je niet op de foto, maar dan komt dat prima voor elkaar. In principe hoef je die zwarte 2k laag eigenlijk alleen maar nat met scotchbrite te matteren, tenzij ie natuurlijk sinaasappel was of er andere oneffenheden weggehaald moeten worden. Maar ja dan was het probably voor die 2k laag al niet in orde.
 
heeft er iemand informatie over het "chroom" laten spuiten van onderdelen?

je ziet wel van die filmpjes waar ze met een soort plantenspuit een onderdeel mooi glimmend "verchromen".

hoe goed/ duurzaam is dit, blijft het zitten?
moet er een laag overheen etc.
👍🏽
waar en wie heeft er ervaring mee of waar ik eea kan vragen.
zou om evt frame en achterbrug gaan..
 
coaten is evt ook een optie.
Alleen nooit zo mooi als echt laten verchromen...

Die andere truck die je noemt idd wel eens bezien op van die filmpjes in die apen landen, geen idee hoe de kwaliteit daarvan is
 
heeft er iemand informatie over het "chroom" laten spuiten van onderdelen?

je ziet wel van die filmpjes waar ze met een soort plantenspuit een onderdeel mooi glimmend "verchromen".

hoe goed/ duurzaam is dit, blijft het zitten?
moet er een laag overheen etc.
👍🏽
waar en wie heeft er ervaring mee of waar ik eea kan vragen.
zou om evt frame en achterbrug gaan..
Volgens mij kun je wel goese rsultaten halen. Alsa Easy Chrome.. zij vermarkten dat soort produxten al 20j ofzo. Vokgebs mij is dat geen bras.

Alsa heeft ook van die lak die reageert op temperstuur etc etc.

Wel vaak aan gedacht het asn te schaffen maar uiteindelijk nooit gedaan ";)
 
Volgens mij kun je wel goese rsultaten halen. Alsa Easy Chrome.. zij vermarkten dat soort produxten al 20j ofzo. Vokgebs mij is dat geen bras.

Alsa heeft ook van die lak die reageert op temperstuur etc etc.

Wel vaak aan gedacht het asn te schaffen maar uiteindelijk nooit gedaan ";)
Alsa had/heeft meerdere soorten.
Ze hebben voor in de gewone spuit en het hele dure systeem met meerdere spuiten/tanks.
Als ik mij goed herinner hadden ze vorig jaar of zo een nieuwe lijn die je zelfs kan kwasten en die dan glimmend en glad optrekt.

Regelmatig met Alsa gewerkt vroegah, maar helaas niet met het chroon.

Moet wel meestal wel goede lak met UV blocker op.
 
antwoord gekregen, is allemaal mogelijk,

maar volgende (andere) vraag,
hoe moet ik een kale plek op een tank aanpakken,
etch primer eerst?
dan grondlaag (wat/ welke)
dan lak (2k)
of kan ik de grondlaag overslaan?

wie kan mij tips geven?
o
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan