Het grote Wat-ik-vandaag-onderweg-meemaakte-topic X

Status
Niet open voor verdere reacties.
Waarom zou het logischer zijn als het anders is?

omdat nu als er een strook bij komt (bijna) iedereen op een ander strook nummer rijdt terwijl je op dezelfde strook blijf.

als je van rechts af nummert heb je dat niet.

Men kan natuurlijk ook stroken rechts toevoegen. Dat is een beetje onhandig met die eeuwige linksrijders :+
 
omdat het niet echt logisch is :?

Dat gebruik je één hersenhelft minder dan de andere.
Geeft ansich niet, ik gebruik juist die andere helft ietsje meer.
Daarom vind ik het ook wel logisch, en jij niet.

Voor hulpdiensten is het algemeen logisch, daarom is het ook een protocol.
 
Laatst bewerkt:
omdat nu als er een strook bij komt (bijna) iedereen op een ander strook nummer rijdt terwijl je op dezelfde strook blijf.

als je van rechts af nummert heb je dat niet.

Men kan natuurlijk ook stroken rechts toevoegen. Dat is een beetje onhandig met die eeuwige linksrijders :+
Hoeveel rijstroken heeft de breedste snelweg in Nederland? 5? Ik mag toch aannemen dat iedereen die z'n rijbewijs heeft wel tot 5 kan tellen, denk je niet?

Daarbij, soms komen er ook rijstroken bij aan de rechter kant. Als de rechter rijstrook strook nummer 1 is, hoe noemen we dan de strook die er rechts bij komt?
 
Ook dan rijdt degene die eerst op rijstrook 1 reed ineens op een ander nummer. Is dus net zo breed als dat het lang is.

copy-paste van een eigen post uit een ander topic:

Voor hen die het nog niet begrijpen, een weghelft op een auto(snel)weg wordt van links naar rechts ingedeeld als
1) redresseerstrook (het smalle strookje links van de doorgetrokken lijn; daar mag, moet en wil je niet rijden, a) omdat het niet mag, b) men je daar niet verwacht en c) er veel rotzooi kan liggen; kan ook een extra vlucht- of spitsstrook zijn)
2) rijstrook 1
3) rijstrook 2
4) vluchtstrook/spitsstrook (waarbij opgemerkt dient te worden dat dit een hoger nummer kan zijn als er meer rijstroken zijn).
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel rijstroken heeft de breedste snelweg in Nederland? 5? Ik mag toch aannemen dat iedereen die z'n rijbewijs heeft wel tot 5 kan tellen, denk je niet?

Daarbij, soms komen er ook rijstroken bij aan de rechter kant. Als de rechter rijstrook strook nummer 1 is, hoe noemen we dan de strook die er rechts bij komt?
Dan gaat het zoals het nu blijkbaar meestal gaat. Maar in hoeveel procent van de gevallen komt er rechts een baan bij ipv links?
 
Ik snap hoe de telling werk, links naar rechts=1 naar 2 etc. Maar moet toch zeggen dat ik er altijd wel even over moet nadenken. Idd vanwege het feit dat als er een rijstrook bijkomt, die meestal links is. Blijf toch meer alfa dan bèta denk ik. (is dat nu linker- of rechter-hersenhelft? :? )
 
omdat nu als er een strook bij komt (bijna) iedereen op een ander strook nummer rijdt terwijl je op dezelfde strook blijf.

als je van rechts af nummert heb je dat niet.

Men kan natuurlijk ook stroken rechts toevoegen. Dat is een beetje onhandig met die eeuwige linksrijders :+


Meestal worden stroken aan de rechterkant bijgemaakt. Aan de linkerkant ligt immers al de rijbaan van de tegenliggers...

Het is veel gemakkelijker om bijvoorbeeld nieuwe matrixborden te plaatsen, je hoeft immers de nummers van de oude borden niet aan te passen. (Die matrixborden zijn allemaal genummerd, ook in de software die RWS gebruikt. Ik zou niet willen weten wat het kost om die software aan te passen aan nieuwe nummers)

Daarnaast lezen we zoals gezegd van links naar rechts en dus nummeren we ook zo.

Overigens nummeren we niet van links naar rechts vanaf de middengeleider, maar oplopend vanaf de WOL (= weg oriëntatie lijn) bron

De middelste baan heeft altijd als nummer 0 M. Bij een snelweg is de middenberm dus 0 M en bij een provinciale weg zonder middenberm is de gehele hoofdrijbaan nummer 0 M. Handig als je eens een ongeval ziet in de middenberm. De bermen hebben dus ook nummers. Sterker nog, zelfs individuele rijsporen op een rijbaan hebben een BPS nummer.
 
Laatst bewerkt:
Mgoed, andersom is de standaard. ;)
Hoef je mij niet te vertellen, ik wist het al.
Overigens nummeren we niet van links naar rechts vanaf de middengeleider, maar vanaf de WOL (= weg oriëntatie lijn) bron
De gemiddelde weggebruiker zal deze terminologie niet kennen en daarom ook nooit gebruiken. In grove lijnen komt het er op neer dat er geteld wordt vanaf de middellijn/middengeleider. Om heel eerlijk te zijn ken ik geen situatie waarin er niet vanaf de middellijn/middengeleider geteld wordt.
 
Meestal worden stroken aan de rechterkant bijgemaakt. Aan de linkerkant ligt immers al de rijbaan van de tegenliggers...

Het is veel gemakkelijker om bijvoorbeeld nieuwe matrixborden te plaatsen, je hoeft immers de nummers van de oude borden niet aan te passen. (Die matrixborden zijn allemaal genummerd, ook in de software die RWS gebruikt. Ik zou niet willen weten wat het kost om die software aan te passen aan nieuwe nummers)

Daarnaast lezen we zoals gezegd van links naar rechts en dus nummeren we ook zo.

Overigens nummeren we niet van links naar rechts vanaf de middengeleider, maar oplopend vanaf de WOL (= weg oriëntatie lijn) bron

De middelste baan heeft altijd als nummer 0 M. Bij een snelweg is de middenberm dus 0 M en bij een provinciale weg zonder middenberm is de gehele hoofdrijbaan nummer 0 M. Handig als je eens een ongeval ziet in de middenberm. De bermen hebben dus ook nummers. Sterker nog, zelfs individuele rijsporen op een rijbaan hebben een BPS nummer.
:} helder verhaal
 
Vandaag met het koekblik bij de uitgang van het werk. Mijn pasje voor de lezer, de lezer zegt: "piep", maar de slagboom blijft omlaag. Nog eens proberen, niets... Dus ik aanbellen. Zegt die beveiliger: "Ja ik zie het meneer, uw pasje is vandaag verlopen. Vanmorgen mocht u er nog wel in, maar vanavond er niet meer uit."

Op mijn vraag of ik dan morgen nog wel terug mag komen kreeg ik geen helder antwoord, maar hij maakte de slagboom toch maar even open voor me.

Nu maar zien hoe ik morgen weer naar binnen kom.
 
Dus? Hoe doen ze dat in Engeland dan?
...
Daar is veel anders, maar niet alles. Daar tellen ze in mijlen ipv in kilometers, daar hebben ze ponden ipv Euro's, daar hebben ze "stone" ipv kilogrammen, daar heeft de gemiddelde politieagent geen wapen en daar hebben ze proefrijbewijzen, om er een paar te noemen.

En toch tellen ze ook daar van links naar rechts.
 
Daar is veel anders, maar niet alles. Daar tellen ze in mijlen ipv in kilometers, daar hebben ze ponden ipv Euro's, daar hebben ze "stone" ipv kilogrammen, daar heeft de gemiddelde politieagent geen wapen en daar hebben ze proefrijbewijzen, om er een paar te noemen.

En toch tellen ze ook daar van links naar rechts.
Ik denk, de verklaring van rws gelezen hebbende, dat ze daar dus ook van binnen naar buiten tellen. In hun geval dus van rechts naar links.....
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan