Het grote Yamaha Diversion topic (deel 8)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vorige week vrijdag de voorpoten van de Div opgehaald bij Goedhart en daarna thuis snel gemonteerd! Klus was zo gedaan maar wat me opviel is dat me voorwiel niet soepel draaide. De sleep weerstand van de remblokken was redelijk hoog. We hebben nog even gekeken of de remleidingen anders moesten lopen maar dat kan eigenlijk maar op 1 manier netjes lopen zonder scherpe bochten enzo. Dus toch maar een beetje rem olie laten weglopen op de ontluchtings nippel van de klauw en daarna draaide het voorwiel een stuk makkelijker (meer dan 1 omwenteling als je er een slinger aan gaf en daarvoor niet 1 hele omwenteling).

Dus afgelopen weekend lekker gereden op de Div maar nu valt mij op dat er een bepaald zoem geluid van de voorvork komt. Het is geen resonantie van het motorblok want ook als ik me koppeling inknijp hoor je het nog. Het lijkt wel of de schijven en/of remblokken een bepaalde trilling afgeven dus ik denk zelf dat het iets van resonantie is van me voorspatbordje. Iemand ervaring mee? Wordt dat spatbordje normaal met rubbers gemonteerd? Me vader is er nu me naar ze werk maar morgen ga ik even een stukje rijden zonder voorspatbord en kijken of het dan weg is.

En de (onder)kuipresonantie rond 3500 tpm komt ook vaak voor las ik, heplt het echt als je met stukjes binnenband de onderkuip monteerd? En waar die je die stukjes dan?
 
Kees
is dat de 62 centimeter hoge ruit die jij er op hebt staan
En zit je dan met je hoofd meer uit de wind
ik heb met de lage ruit toch wel veel turbulentie om mijn helm
zit te twijfelen tussen een vario ruit of een flink verhoogde
zal het nog verschil maken in verbruik rij nu met de 900 precies 1:22
 
met de standaardveren zakt mijn div900 behoorlijk diep in de veren wanneer ik hem van de standaard afhaal. Bovendien deinst de motor behoorlijk op de snelweg. Zijn dit normale verschijnselen en valt dit op te lossen dmv vervangende progressieve veren? Ik ben een beetje bang dat de voorkant teveel omhoog komt door deze veren wanneer we met zn tweeën plus bepakking touren. Het gewicht verplaatst zich meer naar achteren met nadelige gevolgen voor het stuurgedrag...

Iemand die hier ervaring mee heeft?
 
Kees
is dat de 62 centimeter hoge ruit die jij er op hebt staan
En zit je dan met je hoofd meer uit de wind
ik heb met de lage ruit toch wel veel turbulentie om mijn helm
zit te twijfelen tussen een vario ruit of een flink verhoogde
zal het nog verschil maken in verbruik rij nu met de 900 precies 1:22
Rijdt je gemiddeld 1:22 met een div 900? Dan moet je echt als een slak rijden en altijd je motor uit laten rollen.
met de standaardveren zakt mijn div900 behoorlijk diep in de veren wanneer ik hem van de standaard afhaal. Bovendien deinst de motor behoorlijk op de snelweg. Zijn dit normale verschijnselen en valt dit op te lossen dmv vervangende progressieve veren? Ik ben een beetje bang dat de voorkant teveel omhoog komt door deze veren wanneer we met zn tweeën plus bepakking touren. Het gewicht verplaatst zich meer naar achteren met nadelige gevolgen voor het stuurgedrag...

Iemand die hier ervaring mee heeft?
Progressieve veren maken een heleboel uit, ik vond het een geweldige verbetering. Ook met een passagier/volle bagage. Het enige nadelige wat ik gemerkt heb is dat de lichte shimmy die bij 85km/h merkbaar was, is gezakt naar 70km/h, maar niet hinderlijk wat mij betreft. Het laat zich alleen merken als ik mijn handen van het stuur haal.
Juist met een passagier heeft het geholpen. Vroeg klapte de achtervering nog wel eens tegen de begrenzing aan als ik over een hobbel ging. Met de progressieve veren ben ik dat nog niet tegengekomen.

Alleen maar positief dus :)
 
Laatst bewerkt:
@jeltel: ok, dus als ik het goed begrijp heb je ook de achtervering vervangen? Mijn plan was om alleen de voorveren te vervangen.

Wat zijn trouwens goede vervangende kuipruitjes? Het origineel voldoet redelijk voor alleen mij, maar met duo is het verschrikkelijk om snelweg te rijden (heel veel turbulentie achter mijn helm).
Ik zie diverse ruitjes van MRA (touring en vario touring), maar de meningen zijn verdeeld. Wat zijn jullie ervaringen?

Excuus voor de vele vragen :)
 
Vorige week vrijdag de voorpoten van de Div opgehaald bij Goedhart en daarna thuis snel gemonteerd! Klus was zo gedaan maar wat me opviel is dat me voorwiel niet soepel draaide. De sleep weerstand van de remblokken was redelijk hoog. We hebben nog even gekeken of de remleidingen anders moesten lopen maar dat kan eigenlijk maar op 1 manier netjes lopen zonder scherpe bochten enzo. Dus toch maar een beetje rem olie laten weglopen op de ontluchtings nippel van de klauw en daarna draaide het voorwiel een stuk makkelijker (meer dan 1 omwenteling als je er een slinger aan gaf en daarvoor niet 1 hele omwenteling).

Dus afgelopen weekend lekker gereden op de Div maar nu valt mij op dat er een bepaald zoem geluid van de voorvork komt. Het is geen resonantie van het motorblok want ook als ik me koppeling inknijp hoor je het nog. Het lijkt wel of de schijven en/of remblokken een bepaalde trilling afgeven dus ik denk zelf dat het iets van resonantie is van me voorspatbordje. Iemand ervaring mee? Wordt dat spatbordje normaal met rubbers gemonteerd? Me vader is er nu me naar ze werk maar morgen ga ik even een stukje rijden zonder voorspatbord en kijken of het dan weg is.

En de (onder)kuipresonantie rond 3500 tpm komt ook vaak voor las ik, heplt het echt als je met stukjes binnenband de onderkuip monteerd? En waar die je die stukjes dan?

Als eerste zou ik de wellnuts vervangen. (Dat zijn die rubbere moertjes waarmee de kuipen zijn bevestigd) Aangezien die uitdrogen en vervormen. Bij mij hielp het om twee stukjes rubber tussen de kuipen en het windscherm te plaatsen.

Ook bij de plekken waar de onderkuip tegen de bovenkuip aan zit heb ik wat rubber geplakt.

Door een beetje remvloeistof weg te laten lopen zijn de remblokken weer terug gekomen. Maar bij de volgende keer remmen heb je weer het zelfde probleem. De remschijven mogen best een beetje aanlopen. Zeker direct na de montage. Maar de remblokjes horen dan terug te gaan na de eerste meters rijden.

Het zou kunnen dat de zuigertjes van je remklauw vies zijn en daardoor niet soepel terug gedrukt worden. Dat kan je gemakkelijk testen. Rij even een stukje en maak geen gebruik van je voorrem. Tenzij dat absoluut noodzakelijk is natuurlijk ;) Daarna even voorzichtig voelen of de remschijf warm/heet is. Als dat zo is dan lopen de blokken teveel aan en zal je een remrevisie moeten doen.

Kijk maar eens hoe mijn rem er uit zag na de winter:
Zie: Kees Den Haag in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 8)"
Ik kan het zeker aanbevelen om het sowieso aan te pakken als je de motor net hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de achtervering NIET vervangen. Ik wilde aangeven dat het vervangen van de voorveren niet alleen effect heeft op de voorvering, maar op het gehele veergedrag.
 
Kees
is dat de 62 centimeter hoge ruit die jij er op hebt staan
En zit je dan met je hoofd meer uit de wind
ik heb met de lage ruit toch wel veel turbulentie om mijn helm
zit te twijfelen tussen een vario ruit of een flink verhoogde
zal het nog verschil maken in verbruik rij nu met de 900 precies 1:22

Ik heb de 51cm flip-up van MDI. Ik heb vorig jaar een paar weken met de standaard ruit moeten rijden en ik kon het verschil goed merken. Ik ben 1.86m. Persoonlijk denk ik dat het voor het brandstof verbruik nauwelijks zal uitmaken.
 
met de standaardveren zakt mijn div900 behoorlijk diep in de veren wanneer ik hem van de standaard afhaal. Bovendien deinst de motor behoorlijk op de snelweg. Zijn dit normale verschijnselen en valt dit op te lossen dmv vervangende progressieve veren? Ik ben een beetje bang dat de voorkant teveel omhoog komt door deze veren wanneer we met zn tweeën plus bepakking touren. Het gewicht verplaatst zich meer naar achteren met nadelige gevolgen voor het stuurgedrag...

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Ik hoor van iedereen dat progresieve veren enorm veel scheelt. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Met de normale veren zou de Diversion ook op de snelweg goed moeten rijden.

Misschien eens kijken of je geen lek hebt en een gedeelte van je olie in de voorpoten kwijt bent? Of wellicht er nieuwe olie in doen? (Dat kan alleen door de poten los te halen)
 
Verbaasd me wel dat jij nooit progressieve veren heb gemonteerd. Wat mij betreft de beste verbetering aan de Div.
 
Verbaasd me wel dat jij nooit progressieve veren heb gemonteerd. Wat mij betreft de beste verbetering aan de Div.

Het staat zeker op mijn verlanglijstje. Maar ik had er geen zin meer in voor mijn vakantie. Bovendien rijdt 'ie nu echt super. Never change a winning team. En vlak voor de vakantie iets vervangen wat goed werkt vondt ik een beetje link. Ik wil eerst effe wennen aan nieuwe veren voordat ik er 10.000km op ga zetten met de vakantie.
 
@kees: de poten lekken niet, de keerringen zijn vorig jaar ook vervangen incl. olie.

dat de div zover inzakt heeft vrij weinig met olie te maken (die zorgt voor de demping). De motor rust uiteindelijk op de veren.

Ik lees overigens dat het deinen van de div een karaktereigenschap is waarvan je moet houden...
 
Diversion staat inmiddels in Nederland! Bij mijn ouders welteverstaan. Toen ik eergisteren aan het werk was heeft mijn vader hem opgehaald in Antwerpen.
Erg nette fiets, wel wat gebruikerssporen uiteraard. Mooi geluid en loopt soepel. Wel moet er een nieuwe achterband op en er moeten wat oliën en vloeistoffen ververst worden omdat ie al een tijdje stil stond.

[~[url="http://i46.tinypic.com/2rh7kt5.jpg"]afbeelding~][/url]

[~[url="http://i46.tinypic.com/2jdrn1u.jpg"]afbeelding~][/url]

Welkom!Veel plezier er mee.
Ik weet niet hoe lang 'ie stil heeft gestaan, maar remvloeistof, cardan olie en motorolie zijn aan te bevelen om te vervangen. En is bovendien redelijk eenvoudig te doen.
 
Welkom!Veel plezier er mee.
Ik weet niet hoe lang 'ie stil heeft gestaan, maar remvloeistof, cardan olie en motorolie zijn aan te bevelen om te vervangen. En is bovendien redelijk eenvoudig te doen.
:^

En met de motorolie zou ik ook het oliefilter vervangen en de bougies controleren (het liefst vervangen), dan moet je er weer een lange tijd plezier van hebben. ;) 8-) :]
 
:^

En met de motorolie zou ik ook het oliefilter vervangen en de bougies controleren (het liefst vervangen), dan moet je er weer een lange tijd plezier van hebben. ;) 8-) :]

Gebeurt allemaal. Buurman van mijn vader is motor-enthousiast en heeft dat al aanbevolen. Dat gebeurt dus allemaal door hem. Ook de band verwisselen.
 
@kees: de poten lekken niet, de keerringen zijn vorig jaar ook vervangen incl. olie.
dat de div zover inzakt heeft vrij weinig met olie te maken (die zorgt voor de demping). De motor rust uiteindelijk op de veren.
Ik lees overigens dat het deinen van de div een karaktereigenschap is waarvan je moet houden...
Ik heb, bij mijn Div 600, pas de vork olie vervangen en bussen boven de veren gezet om zo de veren wat voorspanning te geven. Dat scheelt aanzienlijk, veel minder duiken bij het remmen en wat stugger en stabieler in de bochten.

Ik heb trouwens net vanmiddag ook een nieuwe achterband laten monteren, rijd super !! :] Een Shinko SR209 Tour/Sport 130/70V18
DSCF0132.jpg
 
Laatst bewerkt:
hallo
ik heb een diversion 600s bj. 93
nu wil ik een wat hoger stuur op zetten heb er een van een maxim
scheelt wel een paar centimeter dus beter voor mijn handen Artrose en de rug

dit stuur is wel iets te lang , dat kan ik wel inkorten

maar waar moet iknog meer rekening mee houden als ik deze op mijn motor wil zetten
zo ver ik het kan bekijken zij de kabels en leidingen lang genoeg

groetjes anita uut almelo
 
hallo
ik heb een diversion 600s bj. 93
nu wil ik een wat hoger stuur op zetten heb er een van een maxim
scheelt wel een paar centimeter dus beter voor mijn handen Artrose en de rug

dit stuur is wel iets te lang , dat kan ik wel inkorten

maar waar moet iknog meer rekening mee houden als ik deze op mijn motor wil zetten
zo ver ik het kan bekijken zij de kabels en leidingen lang genoeg

groetjes anita uut almelo
Als kabels en leidingen lang genoeg zijn, dan zou het vervangen een kleinigheid moeten zijn, als je niet in de knoop komt met het topkuipje :? maar dat is een kwestie van proberen. ;)

Succes. ;) 8-) :]
 
Ik heb zojuist nieuwe balhoofdlagers (lenkkopf-kegelrollenlager) besteld:
10051202_890_FR_07.JPG

Echt nog maar enkele weken geleden voelde ik voor het eerst een dood punt, en nu is het al zo ver dat het dode punt me onstabiel maakt bij lage snelheid.

Afgezien van dat het veel werk is, lijkt het me allemaal goed te doen, op 1 twijfelpunt na: de juiste aanhaalmomenten voor het lager! Als ik zo ver ben kom ik wel weer posten :)
Lagers van 4 tientjes, dat valt me niet tegen :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist nieuwe balhoofdlagers (lenkkopf-kegelrollenlager) besteld:
[afbeelding]
Echt nog maar enkele weken geleden voelde ik voor het eerst een dood punt, en nu is het al zo ver dat het dode punt me onstabiel maakt bij lage snelheid.

Afgezien van dat het veel werk is, lijkt het me allemaal goed te doen, op 1 twijfelpunt na: de juiste aanhaalmomenten voor het lager! Als ik zo ver ben kom ik wel weer posten :)
Lagers van 4 tientjes, dat valt me niet tegen :)
Hoi Remco
volgens mij is dat idd goed zelf te doen, als je heel rustig de tijd neemt.
Lees ook dit How To topic eens door.
SUCCES Ben

misschien leuk om het geheel vast te leggen en een eigen Div How To te maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan