Hobbyist met testbank in noord-NL?

Status
Niet open voor verdere reacties.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.140
8.267
Assen
Hoi mensen,
na het inrijden wil ik qua tuning en afstellen de laatste hand aan mijn 'opgevoerde' jawa type 559 leggen..

Omdat ik na jaren 4takt en diesel rijden niet super zeker ben van het eenvoudige 2takt afstelwerk en de exacte(zo ben ik dan ook wel weer) hoofdsproeiermaat te vinden, vroeg ik me af of er iemand in de buurt is met een testbank die er wel de humor van in ziet om er een 'opgevoerde' jawa 1 pitter op te zetten..

Juist omdat deze motor nog een ijzeren cylinder heeft, lijkt het me goed zo af te stellen dat hij boven in i.i.g niet te arm staat..

Ik heb div. sproeiers, geen sproeierboortjes..
 
Laatst bewerkt:
Ff snel geteld maar er wordt 3x geadviseerd om de boel ff los te halen en te controleren.
Dat wordt sleutelen sammie ben ik bang.

O en als je geen testbank goeroe kan vinden dan is het misschien een optie om met een wide band lambda sonde en een controller met uitleesdisplay te gaan werken. Dan kun je tydens het rijden zien of het mengsel te arm, juist of te rijk is.
Je had de jawa toch naar 12V omgebouwd? Want anders wordt het een extra 12V accu mee slepen in je rieten mand.

Dit moet kunnen met een 2takt want er is ene joost die heeft dat ook op zijn suzuki GT750 met een compleet injectie systeem. Maar dat staat los van de lambda meting. Die heeft geen injectiesysteem nodig om te kunnen werken.

En als je even de moeite neemt om dat stukkie te lezen op het ahum brommerforum dan lees je ook dat ze eerst de hoofdsproeier afstelling in orde maken en dan de rest pas.
 
Laatst bewerkt:
Ff snel geteld maar er wordt 3x geadviseerd om de boel ff los te halen en te controleren.
Dat wordt sleutelen sammie ben ik bang.

O en als je geen testbank goeroe kan vinden dan is het misschien een optie om met een wide band lambda sonde en een controller met uitleesdisplay te gaan werken. Dan kun je tydens het rijden zien of het mengsel te arm, juist of te rijk is.
Je had de jawa toch naar 12V omgebouwd? Want anders wordt het een extra 12V accu mee slepen in je rieten mand.

Dit moet kunnen met een 2takt want er is ene joost die heeft dat ook op zijn suzuki GT750 met een compleet injectie systeem. Maar dat staat los van de lambda meting. Die heeft geen injectiesysteem nodig om te kunnen werken.

En als je even de moeite neemt om dat stukkie te lezen op het ahum brommerforum dan lees je ook dat ze eerst de hoofdsproeier afstelling in orde maken en dan de rest pas.
:Y

Zelfs ik heb het gelezen terwijl het mijn probleem niet is ;)
Vroegah veel met scootertjes lopen beunen en alles kwam weer naar boven gedurende het lezen van dit artikel.
Mooi spul dat 2-takt :Y
 
Ff snel geteld maar er wordt 3x geadviseerd om de boel ff los te halen en te controleren.
Dat wordt sleutelen sammie ben ik bang.

O en als je geen testbank goeroe kan vinden dan is het misschien een optie om met een wide band lambda sonde en een controller met uitleesdisplay te gaan werken. Dan kun je tydens het rijden zien of het mengsel te arm, juist of te rijk is.
Je had de jawa toch naar 12V omgebouwd? Want anders wordt het een extra 12V accu mee slepen in je rieten mand.

Dit moet kunnen met een 2takt want er is ene joost die heeft dat ook op zijn suzuki GT750 met een compleet injectie systeem. Maar dat staat los van de lambda meting. Die heeft geen injectiesysteem nodig om te kunnen werken.

En als je even de moeite neemt om dat stukkie te lezen op het ahum brommerforum dan lees je ook dat ze eerst de hoofdsproeier afstelling in orde maken en dan de rest pas.

Goeroe :N ,Sammie zoekt een hobbyist ;), met de kennis van een goeroe, :+
 
:Y

Zelfs ik heb het gelezen terwijl het mijn probleem niet is ;)
Vroegah veel met scootertjes lopen beunen en alles kwam weer naar boven gedurende het lezen van dit artikel.
Mooi spul dat 2-takt :Y

Yeah, en ik probeer nu 3 pagina's duidelijk te maken dat ik die niet kan vinden met de criteria die normaal wel voor handen zijn..
 
Misschien eerst een je mengsmering verlagen naar 1 op 50?
Want 1 op 35 is nog uit de tyd dat ze met gewone motorolie mengsmering benzine maakten.
Vervolgens een sproeier 120 of nog groter erin en kijken wat hij doet.
Of even zoals ik al gezegd had een stukje van je carb inlaat afdekken waardoor er meer onderdruk in de carb ontstaat en hij dus meer benzine aan gaat zuigen vanuit de vlotterkamer.
Kun je desnoods even doen met je vingers zonder dat je aan het rijden bent want je hoort meteen of hij verder door loopt in toeren
En al gezegd wel voldoende aanvoer vanuit de tank.
 
Laatst bewerkt:
..Met het Lufi- deksel er nog op en de 73 sproeier trok de motor onderin en in het midden goed, ook erg vloeiend en je kon zonder stotteren 50 in de 3 rijden. je kon 85 kruisen en bougie had daarbij goede kleur.

De relatief beperkte doorvoer van het luchtfilter zorgde er voor dat het mensgel bovenin 'gesmoord' werd, en met relatief kleine hoofdsproeier toch niet te arm liep.

In het midden was hierdoor het mengsel goed/niet te rijk af te stellen waardoor hij op deellast ook regelmatig liep. Dat is voor een 2takt- bij mijn ervaring- vrij zeldzaam.

Wellicht is deze constante homogeniteit met verwijderd lufi-deksel niet meer mogelijk, Ik vraag me wel steeds meer af of het überhaupt mogelijk is hem 'bovenin' wat meer jeux te geven. Hier heb ik nog wat tijd nodig en heb de ombouwer gemaild met vragen of de inhoud van de kop ook is aangepast i.v.m. compressie-opbouw bij hogere toeren..

Goed, wacht even af tot er nwe voet- en koppakking in de bus ligt..

De rijke mengverhouding zou nodig zijn omwille de ijzeren cylinder en smering der dubbele krukaslagers..
Vrijwel niemand met deze motoren meng 1 op 50.
Gezien recente ervaring doe'k dat voorlopig ook maar niet..
 
Laatst bewerkt:
Als je het luchtfilter erop zet dan en met die 92 sproeier gaat rijden?
Wat gebeurd er dan?
En zoals al gezegd De kleur van de bougie bij deellast zegt helemaal niets.
Alleen vollast/gas kleur is belangrijk.

En bovenin meer jeux/benzine geven is toch echt een kwestie van een grotere sproeier.
Met gasschuif helemaal open hangt de gasnaald bijna niet meer in de gasbuis en dan is de enige beperkende factor voor meer benzine, de hoofdsproeier.
 
Laatst bewerkt:
En om even een idee te geven wat opvoeren betekent voor de hoeveelheid extra benzine die nodig is.
Mijn brommertje liep standaard ongeveer 1 op 40 en niet harder dan 50km/u.
Nadat ik klaar was met aanpassen liep het brommertje 115km/u maar was het brandstof verbruik gestegen naar 1 op 12 a 15. Lag er een beetje aan hoe ik ermee reed. Maar was meestal met het gas tegen de stuit. En gilde makkelijk 11ktpm
 
Laatst bewerkt:
En om even een idee te geven wat opvoeren betekent voor de hoeveelheid extra benzine die nodig is.
Mijn brommertje liep standaard ongeveer 1 op 40 en niet harder dan 50km/u.
Nadat ik klaar was met aanpassen liep het brommertje 115km/u maar was het brandstof verbruik gestegen naar 1 op 12 a 15. Lag er een beetje aan hoe ik ermee reed. Maar was meestal met het gas tegen de stuit. En gilde makkelijk 11ktpm

Dan is ie dus totaal niet efficiënt opgevoerd..
 
Als je het luchtfilter erop zet dan en met die 92 sproeier gaat rijden?
Wat gebeurd er dan?
En zoals al gezegd De kleur van de bougie bij deellast zegt helemaal niets.
Alleen vollast/gas kleur is belangrijk.

En bovenin meer jeux/benzine geven is toch echt een kwestie van een grotere sproeier.
Met gasschuif helemaal open hangt de gasnaald bijna niet meer in de gasbuis en dan is de enige beperkende factor voor meer benzine, de hoofdsproeier.

..er zit nog steeds een luchtfilter op.. hulp is welkom maar lees je wel of wil je vooiral je stempel drukken?
 
Dan is ie dus totaal niet efficiënt opgevoerd..
Spreekt elkaar ook nogal tegen niet? Efficient en opvoeren?

Om een dergelijke snelheid te bereken is ook veel meer kracht /pk nodig, wat inherent aan het verhoogd brandstof verbruik is.

Mijn scooter met 16,3 pk liep 1 op 10 ong... Boeide me toen vrij weinig.. liep wel lekker hard :+
 
Laatst bewerkt:
..er zit nog steeds een luchtfilter op.. hulp is welkom maar lees je wel of wil je vooiral je stempel drukken?
Met alle respect maar: ik heb het idee dat jij juist alle adviezen in de wind gooit?
Hoe vaak is er al gevraagd een grotere sproeier te proberen?
Hoe vaak is er al gezegd eerst de boel uit elkaar te trekken?

Je blijft problemen houden tussen half en volgas dus SPROEIER
 
Laatst bewerkt:
Met alle respect maar: ik heb het idee dat jij juist alle adviezen in de wind gooit?
Hoe vaak is er al gevraagd een grotere sproeier te proberen?
Hoe vaak is er al gezegd eerst de boel uit elkaar te trekken?

Je blijft problemen houden tussen half en volgas dus SPROEIER
En gooi er maar een extra slok olie in voor meer smering.
Wat doet de verhouding benzine/lucht dan? _O-
 
Spreekt elkaar ook nogal tegen niet? Efficient en opvoeren?

Om een dergelijke snelheid te bereken is ook veel meer kracht /pk nodig, wat inherent aan het verhoogd brandstof verbruik is.

Mijn scooter met 16,3 pk liep 1 op 10 ong... Boeide me toen vrij weinig.. liep wel lekker hard :+

Je kunt de verbranding ook optimaliseren, dan krijg je veel meer bang voor je buck, oftewel je haalt veel meer kinetische energie uit je chemische energie ipv simpelweg meer chemische energie aan te voeren.
Mijn 70cc liep 1:12 ongeveer, topsnelheid van 96km/h. Mijn 110cc liep 1:19 en liep met gemak dik 115km/u.
 
Je kunt de verbranding ook optimaliseren, dan krijg je veel meer bang voor je buck, oftewel je haalt veel meer kinetische energie uit je chemische energie ipv simpelweg meer chemische energie aan te voeren.
Mijn 70cc liep 1:12 ongeveer, topsnelheid van 96km/h. Mijn 110cc liep 1:19 en liep met gemak dik 115km/u.
Zo kun je wel aan de gang blijven: mijn 150 cc scooter (viertakt, geheel origineel) liep 125 en 30 km per liter. :+
 
Je kunt de verbranding ook optimaliseren, dan krijg je veel meer bang voor je buck, oftewel je haalt veel meer kinetische energie uit je chemische energie ipv simpelweg meer chemische energie aan te voeren.
Mijn 70cc liep 1:12 ongeveer, topsnelheid van 96km/h. Mijn 110cc liep 1:19 en liep met gemak dik 115km/u.
Ja vrij logisch toch :)

 
Dan is ie dus totaal niet efficiënt opgevoerd..

Uhhh ff kijken.

standaard 49 cc cilindertje met standaard zuigertje zonder cilinderinhoud te vergroten zover krijgen door alleen poorttimingen te veranderen en een 22mm carbje en een expansie uitlaat dat je brommertje 115km/u gaat lopen.

Neuhhhhhhh das niet echt efficient opvoeren nee.
Wel leuk dat hij sneller was als de meeste met 70, 90 of 110cc opgevoerde brommertjes zo,n 32 jaar geleden toen er dus vrijwel nog niets standaard snels te koop was.

En sammie ik vind jou conclusie over mij op zijn zachts gezegd niet aardig en ik denk dat je voorlopig maar even het zonder mijn alleen maar goed bedoelde en ter zake kundige adviezen moet stellen.

Zelfs ik heb mijn grenzen.

Succes
 
Het ligt er maar net aan hoe je 'efficiënt' definieert. Kijk je puur naar de cilinderinhoud/vermogen, dan is het efficient. Maar dat betekend nog niet dat het motortje efficiënt met brandstof omgaat
 
Met alle respect maar: ik heb het idee dat jij juist alle adviezen in de wind gooit?
Hoe vaak is er al gevraagd een grotere sproeier te proberen?
Hoe vaak is er al gezegd eerst de boel uit elkaar te trekken?

Je blijft problemen houden tussen half en volgas dus SPROEIER

??ehm?
Misschien ben ik ergens niet duidelijk/helder geweest of kom ik niet snel genoeg aan jullie enthousiasme;
In mijn laatste post suggererrde ik wel degelijk dat 't wellicht veel goter moet, en heb meermalen aangegeven dat 's spul uit elkaar gaat; da's immers zo gebeurd.
Ik blijf't vreemd vinden dat zowel in gedrag als bougiebeeld- dat niet eens extreem wit is- geen verschil lijkt tussen 78 en 92 sproeier.. Maar dit kan - inderdaad- misschien wel een signaal geven dat de hoofdsproeier VEEL groter moet..
Ik heb helaas geen voet- en koppakking op voorraad liggen en wacht daar even op- mijn excuses daarvoor-
Dat een papaphilip na enkele uren al 'kwaad' wordt omdat ik zijn mening niet opvolg, ja daar weet ik dan even geen raad mee..
Inmiddels wacht ik op info van de 300cc-ombouwers..

Voorts denk ik dat als het veschil tussen deellast- en vollast sproiertechnisch/mengseltechnisch te groot wordt, er wellicht een andere carb nodig is, met een andere vorm gasnaald..
 
Laatst bewerkt:
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Zot je weet misschien dat de 50cc kreidler wegracertjes van vroeger ook al tegen de 200km/u liepen? Zo niet geeft niet hoor kan je ook niets aan doen. En 22 pk haalden ze vroeger en ook nu uit 50cctjes hoor dus 115km/u is dan relatief eenvoudig te halen. Als je tenminste weet wat en hoe je het moet doen.
O en om het verhaal nog sterker te maken. Met 2 man erop en een extra voorvork, voorwiel en extra benzine tank voor de kreidler van een maatje van mij op de buitenweg de lijndienstbus met 90km/u inhalen, lukte ook makkelijk. Buschauffeur zat op zijn voorhoofd te wijzen. Snap nu nog steeds niet wrm _O- :P

Sammie ik ben niet boos maar zo lang jij niet zo ver bent dat je even je eigen meningen en ideeen opzij kan zetten en eens gaat proberen te doen wat anderen je adviseren, dan ben je nog niet te helpen.
 
Laatst bewerkt:
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Zot je weet misschien dat de 50cc kreidler wegracertjes van vroeger ook al tegen de 200km/u liepen?

zot weet ook dat dat 12 bakken waren, wie Jan Thiel was, hoe jamathi bezig was enz.

verder weet zot ook dat in de jaren 70 een yamaha fs1 die 115 op de auto teller jonguh liep niet bijzonder was. Ook een krijtlor en een zuignap waren goed te tunen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan